Ervaringen met onbeperkt hooi??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:14

Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar mensen met verstand hiervan.
Een paard zou de hele dag door moeten kunnen eten, een mens eet gewoon 3 maaltijden per dag (in andere landen zijn ook weer andere gewoontes) maar bijv een hond wordt weer gezegd dat deze maar 2 maaltijden per dag hoort te krijgen of zelfs maar 1 maaltijd en zelfs dagen om te vasten.
Zit er dan zoveel verschil in de magen en darmen van deze drie?
Ik ben erg benieuwd.

Berdien

Re: Ervaringen met onbeperkt hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:26

Ja, er zit zoveel tussen de magen en darmstelsels van die drie soorten. Paarden zijn pure herbivoren, mensen zijn omnivoren en honden zijn voornamelijk carnivoor en hebben dus een weer een ander darmstelsel. Qua voedingswaarde zit er ook veel meer in vlees dan in gras. Paarden hebben relatief meer gras nodig dan een vleeseter vlees.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:29

Berdien schreef:
Ja, er zit zoveel tussen de magen en darmstelsels van die drie soorten. Paarden zijn pure herbivoren, mensen zijn omnivoren en honden zijn voornamelijk carnivoor en hebben dus een weer een ander darmstelsel. Qua voedingswaarde zit er ook veel meer in vlees dan in gras. Paarden hebben relatief meer gras nodig dan een vleeseter vlees.

Maar waarom bij de ene zo verdeeld over de dag en bij de ander zelfs soms een dag overslaan?
Ze maken allemaal maagzuur aan en bij een vastende hond, met een lege maag zou dit dan dus ook niet goed moeten zijn?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:32

In de opleiding tot DA heeft men het over dieren met:
Eén maag, mens, paard, hond, kat, enz.
Meerdere magen (4) zoals de herkauwer, koe, geit, schaap, enz.
Krop en twee magen, de kip, kalkoen, duif, enz.

De dieren die hoofdzakelijk vlees eten hebben een korte darmstelsel dan de herbivoren.

Het maagzuur wordt pas geactiveerd als de maag voedsel binnen krijgt.
Dus een lege maag maakt geen maagzuur aan.

Wil je er alles over weten ??
Ik heb een link naar een beschrijving van de spijsvertering in de maag bij dieren.
Is wel op veterinair niveau geschreven.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:39

Tja, ik krijg zelf ook last van m'n maag als ik lang niets eet :+ Drie maaltijden per dag werkt bij mij ook niet zo :=
Bij honden zou je in principe met 1x per dag voeren toe moeten. Echter spuugde onze hond veel een tijdje terug, puur gal. Ouders handen in het haar, DA raadde hypo-allergene brok aan ( :$ ) terwijl ze het verder hartstikke goed deed op vers voer. Nachtje over geslapen en mijn ouders toen aangeraden om haar 's ochtends en 's avonds te voeren. Vanaf dag 1 geen spugende hond meer, haar maag werd gewoon te zuur door het te lange niet eten.

Ben wel benieuwd naar je link Ariebren. Met een WO-opleiding achter de kiezen moet ik er wel wat van kunnen maken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:39

Ariebren, Oke duidelijk.
Op veterinair niveau geschreven, dat ga ik niet snappen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:47

Ach, ach, ach...

Wat is het punt dat een paard 1 maag heeft?
Weleens erover nagedacht hoeveel meter darm een paard heeft?

En sorry maar ik ben het niet eens over de maagzuur theorie :n
Een lege maag heeft ook maagzuur :j Sterker nog de pijn is ERGER op een lege maag...

Het kauwproces, maakt speeksel aan en dat speeksel neutraliseert het maagzuur.
Om ook maar mee te gaan in het vergelijken van de mens: Diegene die last van hun maagzuur hebben wordt geadviseerd langer op het voedsel te kauwen...

Waar gaat deze discussie precies over? Want dit raakt geen kant nog wal...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:50

Dat gal spugen van honden is mij bekend.
Soms denk ik dat het te veel kwijl en of slijm is in een lege maag, maar exact weet ik het nog niet.
Maar waarom gaat een hond kwijlen ??
Dat begint al met het koekje bij de koffie of thee.
Hij mag niks, maar toch hangt er eten voor zijn neus.
Ik zie het zelfs bij sommige van mijn paarden, die beginnen al speeksel te kwijlen als de voerton opengaat of als ze de hooikruiwagen horen aankomen.

Zal de link wel neerzetten, de tv is toch niks nu.
Hebben jullie een beetje leesvoer.

http://www.biw.kuleuven.be/DP/fysiologie/hfdst6pag6.htm

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:57

Verschil tussen mens en paard is voornamelijk dat een paard voornamelijk maagzuur aanmaakt, dat geneutraliseerd moet worden door het speeksel/voedsel. Wordt het niet geneutraliseerd dan gaat het de maag irriteren, met als gevolg de hier steeds genoemde maagzweren.
Bij de mens is dit anders, de menselijke maag maakt niet continu maagzuur aan... dus wij hoeven niet continu te eten om maagzuur te neutraliseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:00

Hier even in cijfertjes hoe het nu gaat .. Ik heb vandaag eens de borstomvang gemeten van beide pony's en dan kom ik met de formule op het volgende:

- [***] / New Forest / 1.45m / 461 kg
- [***] / Onbekend / 1.53m / 491 kg

Van [***] is de schofthoogte geschat, maar het zal er niet ver naast zitten.
Ook zal het niet tot op de kg precies zijn, maar het kan volgens mij wel kloppen.
Ik vind dat het dan nog best meevalt voor mijn dikke New Forest op dit moment, niet?

Op de website van voervergelijk staat het volgende:
D-pony (1,37 - 1,48 m) 350 - 450 kg
E-pony (1,481 - 1,569 m) 400 - 500 kg

Dus dan zit het in de lijn van de verwachtingen .. [***] een tikje te dik, maar geen ramp. En [***] gaat gewoon goed (is ook wat ouder dus daar mag wel wat extra aan van mij).

Dit zijn foto's van vandaag..

[***]
Afbeelding

[***]
Afbeelding

Verder wordt er hier helemaal niet constant gegeten, ik ben vandaag een paar uur in de weide beziggeweest en [***] heeft misschien 5 happen gegeten, verder heeft hij rondgehangen en wat rondgescharreld. Er lag ook nog héél veel (hadden wel in de voormiddag bijgehad, maar dan nog). Neen, voor mij gaat het goed zo :j Het is praktisch & de pony's zitten heel goed in hun vel, [***] had zelfs energie teveel vandaag :Y) :))

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:26

doei schreef:
Ach, ach, ach...

Wat is het punt dat een paard 1 maag heeft?
Weleens erover nagedacht hoeveel meter darm een paard heeft?

En sorry maar ik ben het niet eens over de maagzuur theorie :n
Een lege maag heeft ook maagzuur :j Sterker nog de pijn is ERGER op een lege maag...

Het kauwproces, maakt speeksel aan en dat speeksel neutraliseert het maagzuur.
Om ook maar mee te gaan in het vergelijken van de mens: Diegene die last van hun maagzuur hebben wordt geadviseerd langer op het voedsel te kauwen...

Waar gaat deze discussie precies over? Want dit raakt geen kant nog wal...

Was een stukje interesse van mij.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:27

[***] schreef:
Hier even in cijfertjes hoe het nu gaat .. Ik heb vandaag eens de borstomvang gemeten van beide pony's en dan kom ik met de formule op het volgende:

- Cobe / New Forest / 1.45m / 461 kg
- Boke / Onbekend / 1.53m / 491 kg

Van Boke is de schofthoogte geschat, maar het zal er niet ver naast zitten.
Ook zal het niet tot op de kg precies zijn, maar het kan volgens mij wel kloppen.
Ik vind dat het dan nog best meevalt voor mijn dikke New Forest op dit moment, niet?

Op de website van voervergelijk staat het volgende:
D-pony (1,37 - 1,48 m) 350 - 450 kg
E-pony (1,481 - 1,569 m) 400 - 500 kg

Dus dan zit het in de lijn van de verwachtingen .. Cobe een tikje te dik, maar geen ramp. En Boke gaat gewoon goed (is ook wat ouder dus daar mag wel wat extra aan van mij).

Dit zijn foto's van vandaag..

Cobe
Afbeelding

Boke
Afbeelding

Verder wordt er hier helemaal niet constant gegeten, ik ben vandaag een paar uur in de weide beziggeweest en Cobe heeft misschien 5 happen gegeten, verder heeft hij rondgehangen en wat rondgescharreld. Er lag ook nog héél veel (hadden wel in de voormiddag bijgehad, maar dan nog). Neen, voor mij gaat het goed zo :j Het is praktisch & de pony's zitten heel goed in hun vel, Cobe had zelfs energie teveel vandaag :Y) :))

Ik vind beide pony's toch behoorlijk flink en een tikje te dik is ook te dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:30

Natuurlijk is een tikje te dik ook te dik, je hoort mij niet beweren dat er niks aan moet gebeuren :+ Maar hij is niet vet, dat is alles wat ik ermee wil zeggen .. En in vergelijking met 'vroeger' is het dus niet zo dat hij door het onbeperkt voeren alleen maar dikker is geworden, in tegendeel ... That's all wat ik wilde zeggen ;) Ze staan momenteel trouwens ook compleet stil, dus als er binnenkort weer gewerkt wordt zullen er hopelijk ook weer spieren opgebouwd worden en dan zal het er al heel anders uitzien :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:35

riagr schreef:
Verschil tussen mens en paard is voornamelijk dat een paard voornamelijk maagzuur aanmaakt, dat geneutraliseerd moet worden door het speeksel/voedsel. Wordt het niet geneutraliseerd dan gaat het de maag irriteren, met als gevolg de hier steeds genoemde maagzweren.
Bij de mens is dit anders, de menselijke maag maakt niet continu maagzuur aan... dus wij hoeven niet continu te eten om maagzuur te neutraliseren.

Lees deze artikelen eens goed.

http://www.biw.kuleuven.be/DP/fysiologie/hfdst6pag6.htm

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... &art_id=77

http://www.mlds.nl/ziekten/56/maagzweer/oorzaak/
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 11-02-12 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:38

Mijn haflinger staat op onbeperkt hooi (met slowfeeders):
In training: Afbeelding
Begin training/ zadelmak maken: Afbeelding
In training maar wel van het weer afhankelijk: Afbeelding

Wat een speklap is het he? :+
Nee echt onbeperkt hooi is slecht, moet je niet aan beginnen, groeien de paarden van dicht :x :')

Weet je waar ze van dichtgroeien?!!!
Van mega rijk kuil en kilo's biks!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:42

De maag is niet zo actief als bij het verteren van voer inderdaad. Maar dat de maag niets doet of geen sappen produceert is dus ook volgens jouw artikel niet zo:
Citaat:
bij de zoogdieren, behalve bij de volwassen herkauwers, wijzigt de samenstelling van het maagsap naargelang het dier zich in een digestieve of een interdigestieve fase bevindt :

tijdens de interdigestieve fase is de maag ontdaan van voedsel en secreteren de maagfundusklieren niets. Enkel de alkalische basale vloeistof en het (onoplosbaar) mucus worden continu gevormd. Het mucus wordt door exocytose uitgescheiden door muceuze oppervlaktecellen en bestaat voor 20% uit DPPC (dipalmitoylphosphatidylcholine), het bestanddeel van het longsurfactant, waardoor het aan het oppervlakte-epitheel blijft vastkleven. Bovenop de mucuslaag bevindt zich het basale alkalische vloeistoflaagje, dat gelijkt op een ultrafiltraat van bloedplasma. Het is rijk aan natrium, chloor, kalium en bicarbonaat, bevat zeer weinig waterstofionen en geen proteïnen. Enkel in deze fase vindt actief transport van natrium en kalium plaats naar de submucosa.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:02

Doei, jouw speklap ziet er goed uit, maar is ook veel in beweging, dat scheelt ook al.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:20

Berdien schreef:
De maag is niet zo actief als bij het verteren van voer inderdaad. Maar dat de maag niets doet of geen sappen produceert is dus ook volgens jouw artikel niet zo:
Citaat:
bij de zoogdieren, behalve bij de volwassen herkauwers, wijzigt de samenstelling van het maagsap naargelang het dier zich in een digestieve of een interdigestieve fase bevindt :

tijdens de interdigestieve fase is de maag ontdaan van voedsel en secreteren de maagfundusklieren niets. Enkel de alkalische basale vloeistof en het (onoplosbaar) mucus worden continu gevormd. Het mucus wordt door exocytose uitgescheiden door muceuze oppervlaktecellen en bestaat voor 20% uit DPPC (dipalmitoylphosphatidylcholine), het bestanddeel van het longsurfactant, waardoor het aan het oppervlakte-epitheel blijft vastkleven. Bovenop de mucuslaag bevindt zich het basale alkalische vloeistoflaagje, dat gelijkt op een ultrafiltraat van bloedplasma. Het is rijk aan natrium, chloor, kalium en bicarbonaat, bevat zeer weinig waterstofionen en geen proteïnen. Enkel in deze fase vindt actief transport van natrium en kalium plaats naar de submucosa.

Klopt precies, er wordt ook veel meer base geproduceerd dan een zuur.
Dus de ph zal echt niet dalen onder de 2.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 09:51

Wordt wel een ingewikkeld verhaal en ik probeer het te begrijpen, wel heel interesant.
Maar ik denk dat we hier weer twee uitersten gaan vergelijken, bijna geen ruwvoer en onbeperkt ruwvoer.
Een gulden middenweg lijkt me in deze ook een goede oplossing.

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:05

Nou ik denk dat 7 balen ook wel overdreven is dat krijgt een paard echt niet weg op 1 dag! Mijn fjord heeft onbeperkt zo'n slowfeeder tot zijn beschikking. Ik voer om de 4 dagen een hartog grasbaal (11,-) en tussendoor vul ik hem ook wel eens met grofstengelig hooi. Hij heeft geen voernijd meer is een stuk vriendelijker en verdraagzamer terwijl hij toch zijn dagen op stal staat nu.Hij staat ongeveer 3 uur per dag buiten totdat het weiseizoen weer start...
Wat ook belangrijk is hij is niet te dik en kan onbeperkt eten op stal.Hij staat overigens op vlas.

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:19

jesito schreef:
Berdien schreef:

Maar waarom bij de ene zo verdeeld over de dag en bij de ander zelfs soms een dag overslaan?
Ze maken allemaal maagzuur aan en bij een vastende hond, met een lege maag zou dit dan dus ook niet goed moeten zijn?

Als mijn hond in de ochtend later zijn eten krijgt gaat zij dus gal spugen . Ik kan geen maaltijden overslaan . Ik voer hen dus ook 2x daags.In de natuur zoeken dieren over de dag verspreid hun kostje bij elkaar. Alle dieren eten dus de hele dag kleine hapjes die ze vinden/vangen en verschalken.
In het bezit van de mens zijn ze gebonden aan voertijden die wij opleggen.Op de dagen dat dieren geen hapjes vinden doen ze zich te goed aan grassen ,insecten en andere eetbare dingen om toch maaginhoud te hebben tegen het zuur.Wij mensen komen met voerregels ed bij alle huisdieren.
Wij zorgen voor de beperkingen en indirect voor de ontregeling van de leefwijze van een dier door ze aan te passen aan onze manier van leven. Ik kan het niet anders zien.Ik vind dat iedereen daar ook bij moet blijven nadenken.Een dier is geen mens welk dier het dan ook om gaat. De discussie van bijvoeren in natuurgebieden is toch ook om die reden. Als je een dier beperktin zijn eigen zelfzorg dien jij te zorgen dat zijn natuurlijke behoeftes kunnen worden vervult.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:25

Torgil, Je kunt niet alles zoals in de natuur doen. In de natuur lopen, rennen en vluchten ze ook veel meer.
Dus ik vind die vergelijking altijd een beetje raar.
Daarbij vangen wolven vaak een keer per dag iets voor te eten en dat was het.
Sla maar eens een hondenforum open en daar zijn veel mensen die maar 1x daags voeren en vaak een dag inlassen dat de hond moet vasten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:35

sorry maar dit is absoluut niet waar.ik heb koudbloeden en volbloeden,en ik heb 5 merries 1 ruin(waarvan 2 merrie veulens,en de ruin is 2,5).maar koud/of volbloed hier doet iedereen het zelfde,niet schranzen,lekker eten slapen scharrelen elkaar vervelen,poepen en zo af en toe wat eten.dus ik merk niet of ik onbeperk voer aan koud/of volbloeden,en of het merrie of ruinen zijn
Ninx schreef:
leoenpat schreef:
Ik denk dat wanneer je zorgt dat het er altijd is dat ze echt niet de hele tijd staan te eten. Ik zie ze ook best lang andere dingen doen i.p.v.eten en na soms een uur lopen ze weer naar de ruif en eten weer wat. 9 van de 10 keer ligt er nog hooi in de ruif 's avonds en de rest leg ik in de stal. en vul ik de hele avond bij. Ze krijgen dat eigenlijk niet eens op want als ik ;s morgens voer kom geven dan hebben ze altijd nog hooi over. Ook in de stal eten ze niet constant hoor, mijn veulen eet het meest althans die eet het langste door maar de rest niet. Volgens mij als ze gewend zijn dat het er toch wel ligt altijd maken ze geen haast om het snel op te eten . Want dat is vaak zo dan willen ze snel eten want op is op.

Dus mijn ervaring is dat paarden zich echt niet overeten..

Ik denk dat er een groot verschil zit in koudbloeden en warmbloeden.
Koudbloeden zijn 'ingericht' op schaarste en 'pakken wat ze pakken kunnen' wanneer het er is...
Ook een koudbloed zal wellicht uiteindelijk 'minderen en stabiliseren'.... maar ik zie toch vaak dat er stug doorgegeten wordt.

Er is ook nog een verschil tussen merries en ruinen. Ruinen spelen meer, hebben meer andere 'activiteiten'.... Merries vreten, slapen, poepen en vreten veelal het liefste ;-)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:48

je hebt gelijk,wolven vangen 1 x iets en soms hebben dieren pech en krijgen ze niks gevangen.ik voer mijn honden ook 1 x per dag altijd s'morgens (versvlees),eigenlijk is het nog betere als je 1x voert,dat je dan eens s'morgens,dan eens sávonds,dan s'middags te voeren.maar dat doe ik zelf niet,vasten doe ik ook niet bij mijn honden.een hond moet genoeg eten in 1x zodat de maag genoeg gevuld is en een seintje geeft aan de hersens dat hij geen honger gevoel meer heeft.voer je meerdere keren kleine beetjes geeft de maag geen seintje door en kan het dus zijn dat je hond blijft scharrelen buiten bv naar eten
jesito schreef:
Torgil, Je kunt niet alles zoals in de natuur doen. In de natuur lopen, rennen en vluchten ze ook veel meer.
Dus ik vind die vergelijking altijd een beetje raar.
Daarbij vangen wolven vaak een keer per dag iets voor te eten en dat was het.
Sla maar eens een hondenforum open en daar zijn veel mensen die maar 1x daags voeren en vaak een dag inlassen dat de hond moet vasten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:05

Vind beide pony's van Sabine V op de foto's althans toch ook echt wel nog steeds te dik.
Maar wordt aan gewerkt, las ik.

Heb nu eens bij mijn 2 24/7 buitenpaarden uitgeprobeerd met gewone hooipakjes (standaard, met van twee van die oranje bindtouwtjes). Want "een grote kruiwagen" is natuurlijk een vaag begrip, ik lees hier veel over gewicht, hooi/kuil, rijke/arme kwaliteit, dus ja, dat zal allemaal mee tellen.

Als ik 'smorgens om 8.00 uur 1/2 standaard pak hooi geef, en in de namiddag 16.00 uur de andere helft, kom ik "tekort", aangezien dan de andere ochtend om 8.00 uur alles tot de laatste spriet op is.
Wel red ik het met om 8.00 uur 'smorgens een half pak standaard hooi, en om 16.00 een heel standaard pak hooi voor de hele nacht tot de andere ochtend, dan ligt er ook nog wat gespriet hier en daar.
Dan zit ik dus op 1.5 standaard pak hooi per etmaal.
Het valt mij gezien allerlei andere berichten in dit topic op, dat dit verhoudingsgewijze dus nogal weinig moet zijn voor mijn 7,5 jarige Tinker x Fries ruin (die ruim boven de 1.60 is) en 2,5 jarige (Fries x KWPN tuiger merrie), die 24/7 buitenstaan.
Toch blijft er over als ik meer geef. Er is ook geen rib aan beiden te voelen.
Zij krijgen geen krachtvoer bij. De merrie eens per twee-drie dagen apart een handje muesli.

Is dit nou zo weinig (als ik sommige hoeveelheden ruwvoer lees in dit topic staan de mijne op een "muizenhap"?). Of heb ik zulke sobere paarden?

Wat vinden jullie?