Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Berdien schreef:Ja, er zit zoveel tussen de magen en darmstelsels van die drie soorten. Paarden zijn pure herbivoren, mensen zijn omnivoren en honden zijn voornamelijk carnivoor en hebben dus een weer een ander darmstelsel. Qua voedingswaarde zit er ook veel meer in vlees dan in gras. Paarden hebben relatief meer gras nodig dan een vleeseter vlees.
doei schreef:Ach, ach, ach...
Wat is het punt dat een paard 1 maag heeft?
Weleens erover nagedacht hoeveel meter darm een paard heeft?
En sorry maar ik ben het niet eens over de maagzuur theorie![]()
Een lege maag heeft ook maagzuurSterker nog de pijn is ERGER op een lege maag...
Het kauwproces, maakt speeksel aan en dat speeksel neutraliseert het maagzuur.
Om ook maar mee te gaan in het vergelijken van de mens: Diegene die last van hun maagzuur hebben wordt geadviseerd langer op het voedsel te kauwen...
Waar gaat deze discussie precies over? Want dit raakt geen kant nog wal...
[***] schreef:Hier even in cijfertjes hoe het nu gaat .. Ik heb vandaag eens de borstomvang gemeten van beide pony's en dan kom ik met de formule op het volgende:
- Cobe / New Forest / 1.45m / 461 kg
- Boke / Onbekend / 1.53m / 491 kg
Van Boke is de schofthoogte geschat, maar het zal er niet ver naast zitten.
Ook zal het niet tot op de kg precies zijn, maar het kan volgens mij wel kloppen.
Ik vind dat het dan nog best meevalt voor mijn dikke New Forest op dit moment, niet?
Op de website van voervergelijk staat het volgende:
D-pony (1,37 - 1,48 m) 350 - 450 kg
E-pony (1,481 - 1,569 m) 400 - 500 kg
Dus dan zit het in de lijn van de verwachtingen .. Cobe een tikje te dik, maar geen ramp. En Boke gaat gewoon goed (is ook wat ouder dus daar mag wel wat extra aan van mij).
Dit zijn foto's van vandaag..
Cobe
Boke
Verder wordt er hier helemaal niet constant gegeten, ik ben vandaag een paar uur in de weide beziggeweest en Cobe heeft misschien 5 happen gegeten, verder heeft hij rondgehangen en wat rondgescharreld. Er lag ook nog héél veel (hadden wel in de voormiddag bijgehad, maar dan nog). Neen, voor mij gaat het goed zoHet is praktisch & de pony's zitten heel goed in hun vel, Cobe had zelfs energie teveel vandaag
![]()
riagr schreef:Verschil tussen mens en paard is voornamelijk dat een paard voornamelijk maagzuur aanmaakt, dat geneutraliseerd moet worden door het speeksel/voedsel. Wordt het niet geneutraliseerd dan gaat het de maag irriteren, met als gevolg de hier steeds genoemde maagzweren.
Bij de mens is dit anders, de menselijke maag maakt niet continu maagzuur aan... dus wij hoeven niet continu te eten om maagzuur te neutraliseren.
Citaat:bij de zoogdieren, behalve bij de volwassen herkauwers, wijzigt de samenstelling van het maagsap naargelang het dier zich in een digestieve of een interdigestieve fase bevindt :
tijdens de interdigestieve fase is de maag ontdaan van voedsel en secreteren de maagfundusklieren niets. Enkel de alkalische basale vloeistof en het (onoplosbaar) mucus worden continu gevormd. Het mucus wordt door exocytose uitgescheiden door muceuze oppervlaktecellen en bestaat voor 20% uit DPPC (dipalmitoylphosphatidylcholine), het bestanddeel van het longsurfactant, waardoor het aan het oppervlakte-epitheel blijft vastkleven. Bovenop de mucuslaag bevindt zich het basale alkalische vloeistoflaagje, dat gelijkt op een ultrafiltraat van bloedplasma. Het is rijk aan natrium, chloor, kalium en bicarbonaat, bevat zeer weinig waterstofionen en geen proteïnen. Enkel in deze fase vindt actief transport van natrium en kalium plaats naar de submucosa.
Berdien schreef:De maag is niet zo actief als bij het verteren van voer inderdaad. Maar dat de maag niets doet of geen sappen produceert is dus ook volgens jouw artikel niet zo:Citaat:bij de zoogdieren, behalve bij de volwassen herkauwers, wijzigt de samenstelling van het maagsap naargelang het dier zich in een digestieve of een interdigestieve fase bevindt :
tijdens de interdigestieve fase is de maag ontdaan van voedsel en secreteren de maagfundusklieren niets. Enkel de alkalische basale vloeistof en het (onoplosbaar) mucus worden continu gevormd. Het mucus wordt door exocytose uitgescheiden door muceuze oppervlaktecellen en bestaat voor 20% uit DPPC (dipalmitoylphosphatidylcholine), het bestanddeel van het longsurfactant, waardoor het aan het oppervlakte-epitheel blijft vastkleven. Bovenop de mucuslaag bevindt zich het basale alkalische vloeistoflaagje, dat gelijkt op een ultrafiltraat van bloedplasma. Het is rijk aan natrium, chloor, kalium en bicarbonaat, bevat zeer weinig waterstofionen en geen proteïnen. Enkel in deze fase vindt actief transport van natrium en kalium plaats naar de submucosa.
jesito schreef:Berdien schreef:Ja, er zit zoveel tussen de magen en darmstelsels van die drie soorten. Paarden zijn pure herbivoren, mensen zijn omnivoren en honden zijn voornamelijk carnivoor en hebben dus een weer een ander darmstelsel. Qua voedingswaarde zit er ook veel meer in vlees dan in gras. Paarden hebben relatief meer gras nodig dan een vleeseter vlees.
Maar waarom bij de ene zo verdeeld over de dag en bij de ander zelfs soms een dag overslaan?
Ze maken allemaal maagzuur aan en bij een vastende hond, met een lege maag zou dit dan dus ook niet goed moeten zijn?
Ninx schreef:leoenpat schreef:Ik denk dat wanneer je zorgt dat het er altijd is dat ze echt niet de hele tijd staan te eten. Ik zie ze ook best lang andere dingen doen i.p.v.eten en na soms een uur lopen ze weer naar de ruif en eten weer wat. 9 van de 10 keer ligt er nog hooi in de ruif 's avonds en de rest leg ik in de stal. en vul ik de hele avond bij. Ze krijgen dat eigenlijk niet eens op want als ik ;s morgens voer kom geven dan hebben ze altijd nog hooi over. Ook in de stal eten ze niet constant hoor, mijn veulen eet het meest althans die eet het langste door maar de rest niet. Volgens mij als ze gewend zijn dat het er toch wel ligt altijd maken ze geen haast om het snel op te eten . Want dat is vaak zo dan willen ze snel eten want op is op.
Dus mijn ervaring is dat paarden zich echt niet overeten..
Ik denk dat er een groot verschil zit in koudbloeden en warmbloeden.
Koudbloeden zijn 'ingericht' op schaarste en 'pakken wat ze pakken kunnen' wanneer het er is...
Ook een koudbloed zal wellicht uiteindelijk 'minderen en stabiliseren'.... maar ik zie toch vaak dat er stug doorgegeten wordt.
Er is ook nog een verschil tussen merries en ruinen. Ruinen spelen meer, hebben meer andere 'activiteiten'.... Merries vreten, slapen, poepen en vreten veelal het liefste
jesito schreef:Torgil, Je kunt niet alles zoals in de natuur doen. In de natuur lopen, rennen en vluchten ze ook veel meer.
Dus ik vind die vergelijking altijd een beetje raar.
Daarbij vangen wolven vaak een keer per dag iets voor te eten en dat was het.
Sla maar eens een hondenforum open en daar zijn veel mensen die maar 1x daags voeren en vaak een dag inlassen dat de hond moet vasten.