wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:00

vuurneon schreef:
Maar als iemand mijn hypothetische hond uitlaat, staat er vaak een vergoeding tegen over. Terwijl je de eigenaar van een bijrijdpaard juist betaald. Dat snap ik niet?

Als jij een op stal gaat rijden waar je paarden zadelmak maakt, inrijd/doorrijd krijg je vaak ook betaald. Dit zijn diensten die jij verleend.

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:13

VogeltjeM schreef:
Principieel: ik ga niet betalen om iemand anders te helpen met zijn paard. Het is een win-winsituatie; ik vind het leuk om te verzorgen en te rijden, de eigenaar is geholpen omdat ik voor zijn dier zorg. Streept elkaar mooi af, vind ik :)

Ik zou zelf nooit geld aan een bijrijder durven vragen. Ik heb een paard gekocht, dus ik moet er ook de verantwoordelijkheid voor nemen.

Inderdaad, ik ben het met je eens :j
Ik zou het vertikken om als ik stallen uit zou moeten mesten, vegen voeren etc.. om dat ook nog te moeten betalen. Bedragen van 100 euro per maand bij een particulier + bijhorende klusjes is hier niet vreemd, ik snap echt niet dat mensen dit doen.
Ik zou het kunnen begrijpen als je een kleine bijdrage vraagt als je je paard alleen als berijdpaard aanbied, zonder extra zorgen.

NatasjavE

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:18

Bij mij zou het zijn: of een bijdrage of klusjes. Niet en en.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:32

Als ik ooit een verzorger/bijrijder nodig zou hebben, zou deze geen bijdrage hoeven te betalen.
Maar dat is meer omdat ik vind wanneer iemand betaald deze ook rechten krijgt(je betaald immers om op bijv. vaste dagen te rijden). Omdat ik graag de touwtjes in eigen handen wil houden en "baas" wil blijven zou ik het daarom niet doen. Daarnaast heb ik liever dat die bijdrage word geleverd door middel van het betalen van eigen lessen waardoor de persoon leert hoe hij/zij goed moet rijden.
Niet te nadelen van bijrijders en verzorgers, maar wanneer ik naar de advertenties van hier in de buurt kijk staan er vaak foto's bij waar niveau vaak ver te zoeken is(uitzonderingen daar gelaten).
Ik vind het belangrijker dat iemand dus investeerd in het correct leren rijden, dan dat ik er een extra "zak centje"van verdien.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:40

VogeltjeM schreef:
_Dribbel schreef:
En wat dacht je van de risico's die aan het hebben van een bijrijder zitten? :) . Wat is nou die kleine bijdrage die je voor manege lessen ook betaald? Als je op een manege wilt vrij rijden, betaal je hier ook voor.

Natuurlijk mag je een eigen mening hebben maar ik persoonlijk vind het een beetje egoïstisch en profiterend overkomen.

Jawel, dat kan ik me ook wel voorstellen. Ik kan je echter wel vertellen dat ik nooit heb geprofiteerd hoor. Ik was altijd nodig als ik nodig was, en anders kon ik opzouten. Eigenlijk alleen de laatste eigenaresse was echt aardig/hield enigszins rekening met me. Maar ook niet altijd, en dat is ook logisch, want het was haar paard.

En ik zeg ook dat als ik ooit een bijrijder nodig heb, ik hier ook geen geld voor zou vragen :) no way. Ik kan me niet voorstellen dat ik daar straks anders over denk..
Ik kan me jullie standpunt wel indenken hoor! Maar ik zie het gewoon anders.

Ik bedoelde meer qua gedachtenis en dus niet dat jij of anderen er letterlijk alleen van profiteren. Dat heb ik denk ik een beetje verkeerd geformuleerd, excuses. :) Als jij een bijrijdpaard vindt waar geen geld voor word gevraagd, is dat hartstikke fijn. Ik doelde meer op de gedachtegang van het onzin vinden om geld te betalen.

Laulette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:45

Wij hebben vanhuis uit 2 paarden maar ik rijd 7 dagen in de week iemand anders zijn paard(ben er eenorm aan gehecht) en doe alles regelen hoefsmid dierenarts etc. ik start er veel mee en het paard heeft zzlicht gelopen maar ik hoef niks te betalen en het paard is van mijn insstructrice dus heb ook les erbij gratis.

Ik heb zelf in dit geval het gevoel dat ik een steentje kan bijdragen heb de hoefsmid ,ineenting, voedingsupplementen nieuwe peeskapen etc betaald maar kan op dit moment niet meer betalen dus word het ook niet van mij verwacht als ik het geld wel zou hebben zou ik het uit mijn zelf wel doen omdat zij mij heel veel geeft en leert.

zo kan je ook een afspraak maken met iemand gewoon als het kan je steentje bijdragen zo niet maakt niet uit het paard staat er toch en je wilt hem niet weg doen als je een bijrijder neemt toch ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:00

Moos99 schreef:
vuurneon schreef:
Maar als iemand mijn hypothetische hond uitlaat, staat er vaak een vergoeding tegen over. Terwijl je de eigenaar van een bijrijdpaard juist betaald. Dat snap ik niet?

Als jij een op stal gaat rijden waar je paarden zadelmak maakt, inrijd/doorrijd krijg je vaak ook betaald. Dit zijn diensten die jij verleend.

Klopt, maar dan snap ik nog niet het vergelijk met een hond en bijrijdpaard. Bij de ene betaald de eigenaar en bij het bijrijdpaard krijgt de eigenaar geld. (tenzij het echt om werk gaat)

Disc0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:25

Ik heb altijd betaald voor mijn verzorgpaarden, en nu nog steeds!
betaal 100 euro voor 4 dagen per week rijden, soms rijd ik vaker :j

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:08

NatasjavE schreef:
Bij mij zou het zijn: of een bijdrage of klusjes. Niet en en.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens, want dat idee heb ik zelf ook, ik doe het in vorm van allerlei klusjes, zoals eerder al vermeld stallen uitmesten, alles netjes houden, twee paarden verzorgen dus poetsen, toiletteren etc, een concourswagen schilderen, mee naar wedstrijden, tuig onderhouden, mee naar les gaan etc etc etc.

maar zou ik dit allemaal niet hoeven te doen en zou er een keurig onderhouden paard op stal staan, in een schone stal wel te verstaan, waarbij het tuig ook klaarligt (dus niet mijn eigen zadel etc) en zou ik zo weg kunnen rijden en verder niks hoeven te doen kan ik me idd voorstellen dat je er geld voor vraagt.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:14

Er zijn ook eigenaren die juist een bijrijder zoeken ómdat ze anders hun paard moeten verkopen omdat ze het niet meer kunnen betalen.
Vind dus zeker dat voor een bijrijdpaard ook betaald mag worden.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:06

44Myrthe44 schreef:
Er zijn ook eigenaren die juist een bijrijder zoeken ómdat ze anders hun paard moeten verkopen omdat ze het niet meer kunnen betalen.
Vind dus zeker dat voor een bijrijdpaard ook betaald mag worden.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik van mening bent dat, wanneer dat het geval is, het misschien verstandiger is om te verkopen. Een bijdrage kan je nl nooit op rekenen, een bijrijdster kan van de ene op de andere dag immers beslissen om te stoppen en dan is het ook weg bijdrage... Om het nog maar niet te hebben over het feit dat evt onvoorziene kosten ook betaald moeten kunnen worden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:28

Die vergelijking met die hond! Geweldig! Persoonlijk heb ik er meer moeite mee om mijn hond mee te geven dan mijn paard. :+ Dat vind ik toch nog persoonlijker. Ook al waren ze niet zo duur als mijn paard. Maar een goed opgeleide hond is ook duur, vergis je daar niet in. :j Ik heb ooit iemand heel goed geld zien verdienen met het ruilen van een shetlandertje tegen een Berner Sennenpup. :')

Zonder gekheid. Ik ben blijkbaar een egoist. Iemand mag mijn paarden bijrijden als ik daar zelf voordeel van heb. Zo niet, dan gebeurt het simpelweg niet. En ik blijf er bij, dat als je het niet kan betalen, dan moet je simpelweg niet aan paarden beginnen. Ik vind dat je je als eigenaar ongelooflijk afhankelijk opstelt, als je afhankelijk bent van de betalingen van je bijrijdster. Daar moet je het niet voor willen doen. Als eigenaar weet je gewoon wat de kosten kunnen zijn. Dan moet je geen exorbitante betalingen vragen voor het gebruiken van je paard. Ik kan er nog in komen dat mensen wel bereid moeten willen zijn om een kleine vergoeding te betalen als je twijfelt aan hun inzet, maar dan nog, zou ik er dan niet aan beginnen. Ik twijfel liever niet daarover. Gelukkig ben ik in de gelukkige positie dat mijn paarden aan huis staan. Maar toen mijn paard in pension stond met alle faciliteiten, mocht mijn bijrijdster kostenloos gebruik maken van mijn paard en de spullen. Ze moest wel zelf de kosten van het lessen en de wedstrijden zelf betalen. Ik vond dat logisch. Ze investeerde immers in haar eigen kunnen. Voor mij was het niet noodzakelijk dat het gebeurde. Er is nooit een verkeerd woord over gevallen en als ze jarig was, zorgde ik altijd voor een heel net kado, als er iets moest worden aangeschaft voor mijn paard deed ik dat. Voor ons allebei absoluut een win-win situatie.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:40

Ik vind een kleine bijdrage wel oke. Ik vroeg voor het bijrijden van mijn haf 25 tot 40 euro pm. Dan is ook alles aanwezig kwa spullen en faciliteiten. Echter vind ik die bijdragen van 50 euro en hoger echt belachelijk, zeker als je een paard aanbied wat geen reet kan. Zou ik zelf nooit durven vragen :n Gelukkig heb ik geen bijrijdster nodig :)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:49

Het is maar hoe je het bekijkt, maar naar mijn mening komt dat doordat je op een manege les krijgt, en daar dus zelf ook echt beter leert rijden. Met een bijrijdpaard moet je het zelf eigenlijk maar wat uitzoeken.
De meeste eigenaren zoeken een bijrijder omdat ze bijvoorbeeld niet genoeg tijd hebben voor hun paard, dan help jij als bijrijder die eigenaren dus. Dus daarom vind ik het zwz al raar dat je moet betalen. Ook doe je meestal nog klusjes e.d, en wanneer je het paard ook nog uitbrengt op wedstrijden, of hem gewoon goed traint, help je die eigenaar dus nog meer. Dus ik krijg een beetje het idee dat je moet betalen om de klusjes van de eigenaar op te lossen. Ik snap heus wel dat als je dat paard mag rijden, dat je daarvoor iets terug moet doen, maar als je al het tuig invet, en stallen mest, vind ik niet dat je dan nog zo'n 70 euro per maand moet gaan betalen

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:58

Als je een bijrijder zoekt en je vraagt er geld voor komen er serieuzer personen er op af. Voorbeeld ik heb altijd 50 euro p/m betaald voor mijn haf. Mocht zo vaak rijden als ik wilde, behalve op zondag (eigenaar is menner en die deed dat altijd op die dag). Klusjes hoefden we zelden te doen. Alleen als ze op vakantie waren de paarden doen. Mocht ook heel veel, bosrit prima. moesten we met trailer weg, hij reed. Uiteraard was tuig onderhoud en zo wel voor mij.
Nu erg spijt, dat ik de haflinger heb opgezegd, dit was i.v.m. mijn studie en op kamers gaan naar ander kant van het land (van NB naar Friesland).

Andere menner die ook haflingers heeft, vraagt geen geld. Veel meisjes zijn gekomen en gegaan. Of kwamen wanneer ze zelf wilden. Hij had dus nooit betrouwbare verzorgers, waar hij op aan kon.
Dus een "klein" bedrag vragen per maand vind ik eigenlijk heel normaal.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:18

idefix4 schreef:
Die vergelijking met die hond! Geweldig! Persoonlijk heb ik er meer moeite mee om mijn hond mee te geven dan mijn paard. :+ Dat vind ik toch nog persoonlijker. Ook al waren ze niet zo duur als mijn paard. Maar een goed opgeleide hond is ook duur, vergis je daar niet in. :j Ik heb ooit iemand heel goed geld zien verdienen met het ruilen van een shetlandertje tegen een Berner Sennenpup. :')

Zonder gekheid. Ik ben blijkbaar een egoist. Iemand mag mijn paarden bijrijden als ik daar zelf voordeel van heb. Zo niet, dan gebeurt het simpelweg niet. En ik blijf er bij, dat als je het niet kan betalen, dan moet je simpelweg niet aan paarden beginnen. Ik vind dat je je als eigenaar ongelooflijk afhankelijk opstelt, als je afhankelijk bent van de betalingen van je bijrijdster. Daar moet je het niet voor willen doen. Als eigenaar weet je gewoon wat de kosten kunnen zijn. Dan moet je geen exorbitante betalingen vragen voor het gebruiken van je paard. Ik kan er nog in komen dat mensen wel bereid moeten willen zijn om een kleine vergoeding te betalen als je twijfelt aan hun inzet, maar dan nog, zou ik er dan niet aan beginnen. Ik twijfel liever niet daarover. Gelukkig ben ik in de gelukkige positie dat mijn paarden aan huis staan. Maar toen mijn paard in pension stond met alle faciliteiten, mocht mijn bijrijdster kostenloos gebruik maken van mijn paard en de spullen. Ze moest wel zelf de kosten van het lessen en de wedstrijden zelf betalen. Ik vond dat logisch. Ze investeerde immers in haar eigen kunnen. Voor mij was het niet noodzakelijk dat het gebeurde. Er is nooit een verkeerd woord over gevallen en als ze jarig was, zorgde ik altijd voor een heel net kado, als er iets moest worden aangeschaft voor mijn paard deed ik dat. Voor ons allebei absoluut een win-win situatie.

Dit zou ik geschreven kunnen hebben :) of eigenlijk: de eigenaren van mijn bijrijdpaarden zouden dit ook geschreven kunnen hebben :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:38

idefix4 schreef:

Waarom ga je er van uit de mensen hun paard niet kunnen betalen, zonder de bijrijder? Die 50 euro bijvoorbeeld, dat schiet niet veel op hoor :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:48

Voor mij wel haha, dan betaal je meer dan de helft mee :D
maar goed, ik verbaas mij wel over mensen die uit financiële nood een bijrijder moeten nemen. Dat lijkt mij zeer onwenselijk. Wat moet er dan gebeuren als de dierenarts moet komen?

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:48

Ik heb eigenlijk niet veel keus om te kiezen. (ben weer ene tijd opzoek naar een bijrijdpaard)
Als ik een bijrijdpaard vind waarvoor ik niet voor hoef te betalen dan mag ik maar beperkt komen, soms moet ik dan ook klusjes doen en is het niet eens een goed paard. (daarmee bedoel ik dan dat de basis er niet goed inzit of het is niet echt een echt spring of dressuurpaard)

Nu heb ik waarschijnlijk een goed paard gevonden maar moet ik redelijk wat voor betalen.
Het is een echt springpaard (doet parcours van 1m35) en heeft een goede basis dressuur.
Het is 10 minuten van mijn huis, staat op een goede privé stalling met lessen aanwezig, buiten en binnenpiste en galopbaan.
Mag het paard als het mijne beschouwen, alleen ik rij ermee, mag zoveel komen als ik wil en mag ook op wedstrijd. Ik moet per maand 150 euro betalen (de helft van de stalling) Ik moet niks van klusjes doen dat doen de mensen van de stalling zelf
De eigenaares gaat naar een paardenschool dus kan niet meer op haar rijden als ze op school is.
Vinden jullie dit te veel geld of ok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:55

vuurneon schreef:
maar goed, ik verbaas mij wel over mensen die uit financiële nood een bijrijder moeten nemen. Dat lijkt mij zeer onwenselijk. Wat moet er dan gebeuren als de dierenarts moet komen?

Dat bedoel ik. 1keer een da voor een kreupelheid, spuitje hier, prikje daar, flesje metacam en kaching 190 euro er bovenop.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:01

Ik kreeg 2 rekeningen in 1 keer, 500 euro! Kassa :+ maar goed, lieve bijrijdster hielp mee met ziek paard dus dat scheelde. Niet in geld, wel enorm in tijd voor mij!
Als je alleen van geld van een bijrijdster erbij een paard kan houden, dan moeten mensen zich toch even flink achter de oren krabben of ze überhaupt een paard kunnen houden.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:08

vuurneon schreef:

Het kan toch zo zijn dat je altijd een paard hebt kunnen onderhouden en miss later een beetje krap kan gaan zitten?
Dan wil je niet aan je spaarcenten komen voor mocht er wat gebeuren, dus kan komt een betalende bijrijder goed van pas.
Kan jij je paard houden, want over een tijdje heb je misschien wel weer het geld ervoor :)

Kijk je moet geen paard kopen en dan rekening houden met het geld wat je krijgt als je een bijrijdster neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:13

Jenkins schreef:
vuurneon schreef:

Het kan toch zo zijn dat je altijd een paard hebt kunnen onderhouden en miss later een beetje krap kan gaan zitten?
Dan wil je niet aan je spaarcenten komen voor mocht er wat gebeuren, dus kan komt een betalende bijrijder goed van pas.
Kan jij je paard houden, want over een tijdje heb je misschien wel weer het geld ervoor :)

Kijk je moet geen paard kopen en dan rekening houden met het geld wat je krijgt als je een bijrijdster neemt.

Dan zou ik het paard verkopen, ik zou niet afhankelijk willen zijn van derden om mijn paard aan te houden.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:21

Nou echt niet dat ik dan meteen denk aan verkopen hoor.
Zou alles op alles zetten om het paard te kunnen houden, maar als een betalende bijrijdster je dan voor een tijdje uit de brand kan helpen is toch niet verkeerd.
Lekker makkelijk om te zeggen dat je het dan maar moet verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:22

Ik heb een gezin met kinderen en een hypotheek, als ik mijn paard niet kan betalen, dan betekent dat ik voor de rest ook al krap zit en dan moet paard eruit, heb nog meer verantwoordelijkheden.