Wormenkuur uit het buitenland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essie23

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:14

mag ik ook de linkjes.even over het mestonderzoek ik heb er niet zoveel vertrouwen meer in , voor dat het hele verhaal van mestonderzoekn begon had ik nooit last van wormene en al helemaal geen lintwormen.Tot nu ik ben naar de DA gestapt van moet er niet eens een kuur in tegen lintworm ,ik kuur mee nou jho ik heb dit nog nooit meegemaakt wat een anaconda's ieuw echt vies .Dus wel lintwormen (arm dier),ik de DA bellen van nu heb ik altijd netjes na aanleiding van de mestonderzoeken ontwormd maar nooit een voor de lintworm gekregen .Voorheen deed ik standaard 1 x per jaar Equimax er in tegen lintwormen,zo zie je maar weer we moeten ons eigen koppie erbij houden!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:49

Houd je gewoon vast aan je 1 x per jaar lintwormspul.
Ik vertrouw die wormtellingen al helemaal niet.
Ik ontworm nog gewoon zoals ik deed. Gemiddeld 4 x per jaar en een beetje afgewisseld. Een keer Equest gewoon, een keer Equest Pramox, een keer ivermectine en een keer Pyrantel of Fenbendazol.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:47

Ik wil graag bestellen maar weet eigenlijk niet wat ik moet kiezen. Zou iemand mij kunnen helpen. Voorheen stonden ze op een pensionstal en kregen ze equest en 1x equest pramox. Nu staan ze op een eigen stuk waar geen andere paarden komen. Ik haal dagelijks de mest weg, maar gebruik deze mest wel voor de weide om te bemesten. Enkel van de zomer staan ze een weekje op een andere plek waar ook paarden staan. Nu lopen er op de boerderij veel katten, die worden niet ontwormd. Kunnen katten wormen overbrengen? Hier staan ze enkel in de zomer. Mest onderzoeken zie ik niet echt zitten. Veel wormen zie je niet in de mest en 2x 2 shetlanders laten onderzoeken is toch best prijzig (als dit nou 100 procent waterdicht is is dit natuurlijk een goed idee) Kortom moet ik mij houden aan de duur van de werking of is het ook prima te doen bijv voorjaar en najaar vooral breed spectrum (equest pramox of equimax) en in de zomer 1x een goedkopere invermectine. Kortom wie kan mij raad geven :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:03

Mijn schema ziet er als volgt uit
Voorjaar en najaar equimax (ivermectine en Praziquantel), werkzaam gedurende 13 weken.
Tussendoor 1 of 2 x Animec (ivermectine) (deze werken maar ca. 8 weken dus afhankelijk hoe het uitkomt 1 of 2 x tussen de equimax een Animec)

1 x in de 2 jaar vervang in de voorjaars equimax door equest (Moxidectine (niet voor paarden < 200 kg) of equest plus (Moxidectine en Praziquantel).

Geen idee hoe het met kattenwormen zit.
Wel vreemd dat ze aan je shetlanders Equest gaven. In de handleiding van equest staat dat deze niet gegeven mogen worden aan paarden onder de 200 kg. Geen idee waarom niet maar ik hou me hier altijd maar aan.
Nu zal het afhangen van de grootte van de shet (en dikte ;) ) of ze die 200 kg halen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:20

Hee laura,

ik doe mest onderzoek bij mijn paardjes, hoeven maar een enkele keer een wormenkuur. Ik heb op advies van http://www.wormbestrijding.nl/ (vpl het woud) nu een kuur gegeven, niet omdat het nodig was , maar raden ze aan 1 keer in de 2 jaar. Ik heb de Equimax gegeven, besteld in ierland!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:24

jury schreef:
Wel vreemd dat ze aan je shetlanders Equest gaven. In de handleiding van equest staat dat deze niet gegeven mogen worden aan paarden onder de 200 kg. Geen idee waarom niet maar ik hou me hier altijd maar aan.
Nu zal het afhangen van de grootte van de shet (en dikte ;) ) of ze die 200 kg halen.

Ik zal het even opzoeken maar dat staat er volgens mij niet. Er staat iets over de leeftijd dacht ik of anders onder de 100 kilo.
Maar je mag gewoon een shet Equest geven hoor. :j Alleen geen veulens. Maar sowieso mogen veulens geen Equest.
Zal het eens even nakijken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:30

jury schreef:
Mijn schema ziet er als volgt uit
Voorjaar en najaar equimax (ivermectine en Praziquantel), werkzaam gedurende 13 weken.
Tussendoor 1 of 2 x Animec (ivermectine) (deze werken maar ca. 8 weken dus afhankelijk hoe het uitkomt 1 of 2 x tussen de equimax een Animec)

1 x in de 2 jaar vervang in de voorjaars equimax door equest (Moxidectine (niet voor paarden < 200 kg) of equest plus (Moxidectine en Praziquantel).

Geen idee hoe het met kattenwormen zit.

Dat is een goeie over pony's onder de 200 kg en equest.
Ik weet wel dat er in de bijsluiter staat, veulens onder de 4 maanden niet gebruiken.
Agradi heeft op zijn website dit uitgebreid naar drachtige merries.

Dit is allemaal flauwe kul, wat wel geldt is dat 6 X over doseren schadelijk is voor een paard.

De inhoud van een spuit is voor 600 kg paard, dus als de afstel ring niet goed vast zit heb je kans dat een veulentje onder de 100 kg zijn 6 maal overdosering krijgt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:38

Ik ga eens ff opzoeken waar ik dat vandaan had, want dat is info nav een uitgebreid onderzoek van een paar jaar geleden. :D

edit: ik kan het zo gauw niet vinden. ik zie dat de bijsluiter 1,5 jaar geleden bijgewerkt is dus wellicht dat ze dat hebben laten vervallen.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 03-03-13 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:50

Het equest probleem bij veulens is een flink aantal jaren geleden ontstaan in Belgie.

Bij geven van de equest zijn er toen een paar veulens dood gegaan.
Ik dacht zelfs dat daar nog een Bokt topic over was, maar heel lang geleden. (misschien 10 jaarof langer)

Maar ik denk dat door het slechte ontwormings beleid, toendertijd, in Belgie die veulens dood gegaan zijn door een heftige explosie van dode (spoel) wormen in de darmen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:51

Ik geef de shetjes wel gewoon Equest en ze leven nog steeds... :')

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:53

Gelukkig maar Suzanne :D
Ik weet nog dat ik toen echt verbaasd was dat dat er stond. Mede omdat bijna niemand in mijn omgeving het wist en als ze het toevallig wel wisten konden ze me ook niet vertellen waarom dat was.

edit:
Gevonden: http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/o ... 00123/1103

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:00

Mag ik van iemand ook de linkjes van het bedrijf in engeland en ierland.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:00

De equest is het beste ontwormings middel wat we nu hebben.

En juist door die eitelling, die ineens voor vele klinieken en DA's heel belangrijk gevonden wordt, niet voorgeschreven wordt.
Want ingekapselde bloedworm larf legt geen eitjes, dus je kan ze niet vinden in de mest bij de eitelling.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:57

Vrijdag is mijn moeder bij de dierenarts geweest, we zijn door onze voorraad wormspuiten heen en moeten
dus nu via de dierenarts halen. Ik had altijd ons eigen ontwormschema met allerlei verschillende ingredienten. Wat schetst mijn verbazing..... mijn moeder kwam thuis met een gewone ivermectinespuit, een andere hadden ze niet liggen... ! Nu vraag ik je... de resistentie moet worden tegengegaan en wat geeft deze da, ivermectine :-( hét ingredient waar de paarden juist resistent van worden.... zo ik was even behoorlijk pissig en we gaan eerst eens even weer een nieuw schema opstellen en de juiste spuiten ophalen met andere ingredienten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:49

Die resistentie tegen Yvermectine valt best wel mee.
Er zijn onderzoeken naar gedaan, maar echte resistentie is nog niet aangetoond.

Enige uitzondering is de spoelworm zeggen ze.

Maar ik denk dat de yvermectine nooit gewerkt heeft bij de spoelworm.
Want oudere paarden bouwen zelf een resistentie op tegen spoelworm.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:54

Ik hoor hier en daar nog wat kritiek over de spuiten die ze na mestonderzoek willen voorschrijven
Iemand hier die weet wat je een shet van 8 maanden beter wel/niet kan geven? (Als er iets uit het onderzoek komt, ik heb het vermoeden van wel)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:03

Het ouderwetse ontworm gebeuren bij veulens is als volgt:

10 dgn, yvermectine
2 maand pyrantel.
4 maand moxidectine (equest)
6 maand pyrantel met yvermectine.
Daarna mee ontwormen met de rest van de paarden.
In het najaar weer een equest erin.
En is de vacht slordig en met lange haren ??
Pyrantel tegen de spoelworm.
Zijn ze een jaar oud, denk aan de praziquantel tegen lintworm.

En vergeet hierbij die hele komedie op gebied van eitellingen.

Heb je één eierleggende spoelworm op stal, dan kom je er nooit meer vanaf.
Die spoelwormeieren zijn keihard en niet te verdelgen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:10

Hm het komt uit en groep shet's bij een oude boer, meer uitleg behoeft het denk ik niet :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:12

Rider01 schreef:
Hm het komt uit en groep shet's bij een oude boer, meer uitleg behoeft het denk ik niet :+

Ik zie dat je het weet.

Happy shet, equest met pyrantel en al uw zorgen zijn over.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:17

Dank u,
Mijn c pony ook meepakken? Ze zijn de enige twee op de wei verder.
Mijn c'tje is op dit moment wormvrij

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:38

Hoe weet je dat hij wormvrij is ??

In de eitelling zeker onder de vijftig, maar elk eitje is een moeder wormpje die eitjes geeft.

En moedertje geeft soms eitjes, de ene dag wat meer de andere dag wat minder.

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:58

Ariebren schreef:
Het ouderwetse ontworm gebeuren bij veulens is als volgt:

10 dgn, yvermectine
2 maand pyrantel.
4 maand moxidectine (equest)
6 maand pyrantel met yvermectine.
Daarna mee ontwormen met de rest van de paarden.
In het najaar weer een equest erin.
En is de vacht slordig en met lange haren ??
Pyrantel tegen de spoelworm.
Zijn ze een jaar oud, denk aan de praziquantel tegen lintworm.

En vergeet hierbij die hele komedie op gebied van eitellingen.

Heb je één eierleggende spoelworm op stal, dan kom je er nooit meer vanaf.
Die spoelwormeieren zijn keihard en niet te verdelgen.

Ivermectine werkt al jaren niet meer op de spoelwormen bij veulens, dus dat heeft geen zin. De eerste ontworming moet pyrantel zijn!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 01:02

Staat er toch in, 2de maand pyrantel.
De yvermectine bij 10 dagen is voor de veulenworm die uit de merrie komen, via de melk.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 01:34

Zo, net 10 wormkuren besteld. 5 x equimax en 5 x eraquell
En een leuke dekenopberger!
Ben benieuwd

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 01:57

Ik heb ook eens ontworming besteld uit Ierland. Paar weken later kreeg ik telefoon vd bank. Of ik een reis geboekt had naar ... voor meer als 800 euro. Bleek dat mijn mastercard gegevens misbruikt zijn. Ze hebben de verrichting ongedaan gemaakt. Maar sindsdien durf ik niet goed meer van hun site te bestellen. ( vermits ik enkel van hun site besteld had in die periode), als hun betalingsprogramma niet zo veilig is.
Ben ook van mijn mastercard af dus denk niet dat ik nog bij hun kan bestellen. Van de service verder trouwens niet te klagen, ik had alles redelijk snel thuis en steeds antwoord op mails.