Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KarinG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:56

Aan al die mensen die menen dat hun paard liever op stal staat: waarom loopt je paard dan de box uit als je de deur open laat staan? En als alle boxpaarden naar buiten gaan, wat doet die van jouw, die zo graag op stal staat, dan?

Het zijn kuddedieren, dus als je er een of twee buiten zet en de rest blijft binnen, dan willen die twee heel graag terug naar stal, want daar is de rest van de groep. En waar associeren ze stal mee? Met krachtvoer, ook al krijgen ze maar een handje! Kinderen willen ook graag naar de McDonalds. Elke dag maar weer. Maar opgesloten worden in de McDonalds willen ze niet!

Anoniem

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:40

Dani, jammer dat je er zo weinig vanaf weet. Rotstraal wordt met name veroorzaakt door een bacterie. De bacterie kan zijn 'werk' vooral goed doen in hoeven die verweekt zijn van vocht. Zodra de bacterie grip krijgt op het hoorn zal de vochtige ondergrond de bacterie juist helpen om steeds verder te woekeren. Rotstraal is dan het gevolg en hetzelfde effect zie je eigenlijk ook bij mok. Wat goed helpt om rotstraal te bestrijden is zuurstof, maar bij paarden die in zachte bodem zal zuurstof niet zo makkelijk zijn weg diep in de aangetaste hoef vinden waardoor de bacterie dus niet gestopt wordt op de meest natuurlijke wijze. Behandelen heeft sowieso geen zin als het paard steeds weer in de nattigheid terug gezet wordt, een droge, schone bodem is dan noodzakelijk en die omstandigheden zijn makkelijker te controleren op een stal. Want ja, stallen kunnen ook schoon zijn immers.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:50

Hier heb ik duidelijk gemerkt dat mijn pony's 24/7 buiten het fijnst vinden. Ze hebben deze winter op een pensionstalling gestaan wegens overstroming op mijn vorige (te kleine) weiland. Ja, ze gingen overdag buiten, maar toch werd de jongste helemaal chagerijnig en gemeen. Mijn oudste had er niet zoveel problemen mee, werd ook bijna elke dag gereden.
Maar wát zijn ze veranderd sinds ze hier op mijn nieuwe weiland staan. Ze staan 24/7 buiten, hebben altijd wat te eten en zijn nu veel vrolijker. Dat merk je in hoe ze zich gedragen over het algemeen, naar elkaar toe en naar mij toe. Ik heb gewoon 2 ontzettend enthousiaste en werkwillige paarden nu, dus wil ook niets anders meer dan deze 2 altijd buiten te hebben staan (met schuilstal weliswaar, waar de haflinger ook wel wat uren in doorbrengt wanneer er te veel muggen zijn => zomereczeem). Ze kunnen helemaal zelf kiezen wanneer ze binnen en buiten staan en ik kan je verzekeren, ze staan nooit zo lang in de stal als de periode dat ze op een pensionstalling s'nachts op stal gaan.

Dus voor mij persoonlijk wil ik dat ze kunnen kiezen wat ze doen, een paard opgesloten op stal hoort imo nog steeds niet voor lange periodes.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:24

Dani: Modder is niet alleen zand met water maar ook met mest en urine. Hoevaak je een paddock of land ook uitmest het zit toch in de grond.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:35

One_Love schreef:
Dani: Modder is niet alleen zand met water maar ook met mest en urine. Hoevaak je een paddock of land ook uitmest het zit toch in de grond.

Nou dan moet mijn weiland wel vreselijk stinken _O-

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:54

Lovely schreef:
Dani, jammer dat je er zo weinig vanaf weet. Rotstraal wordt met name veroorzaakt door een bacterie. De bacterie kan zijn 'werk' vooral goed doen in hoeven die verweekt zijn van vocht. Zodra de bacterie grip krijgt op het hoorn zal de vochtige ondergrond de bacterie juist helpen om steeds verder te woekeren. Rotstraal is dan het gevolg en hetzelfde effect zie je eigenlijk ook bij mok. Wat goed helpt om rotstraal te bestrijden is zuurstof, maar bij paarden die in zachte bodem zal zuurstof niet zo makkelijk zijn weg diep in de aangetaste hoef vinden waardoor de bacterie dus niet gestopt wordt op de meest natuurlijke wijze. Behandelen heeft sowieso geen zin als het paard steeds weer in de nattigheid terug gezet wordt, een droge, schone bodem is dan noodzakelijk en die omstandigheden zijn makkelijker te controleren op een stal. Want ja, stallen kunnen ook schoon zijn immers.

Uh, dat weet ik wel hoor, dat de bacterie zich beter ontwikkelt in vocht. Maar je doet het voorkomen alsof een paard sowieso rotstraal krijgt omdát het in vocht staat. En dat is echt onzin.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:58

Rotstraal wordt veroorzaakt door een bacterie die afkomt op dood vlees of slecht doorbloed vlees. Juist als paarden op stal staan en dus weinig bewegen kan deze bacterie zich heerlijk uitleven. In Utrecht is onderzocht wat het beste werkt tegen rotstraal; eigenlijk niets. Alleen formaldehyde helpt. Dat is hetzelfde spul als waar ze dode beesten mee op 'sterk water' zetten.

Een natte ondergrond doet daar niet veel aan toe of af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:35

Ik begrijp wel dat jullie niet buiten je geloof willen denken, maar dat doet niks af aan de feiten. Een van de feiten is en blijft bij zowel rotstraal als mok dat veel nattigheid zorgt dat het hoorn of de huid verweekt raken waardoor de bacterie makkelijker toe kan slaan. Doorbloeding heeft er niks mee te maken en of een paard een geknepen voet heeft maakt het ook niet anders.

Tegen rotstraal werkt o.a. zuurstof heel goed en dat weten ze in Utrecht ook. Er zijn genoeg paarden die succesvol behandeld worden aan rotstraal, maar dan is de juiste aanpak doorslaggevend. Een nat weiland hoort niet tot de juiste aanpak, ik denk dat zelfs formaldehyde dan niet meer helpt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:39

KarinG schreef:
Aan al die mensen die menen dat hun paard liever op stal staat: waarom loopt je paard dan de box uit als je de deur open laat staan? En als alle boxpaarden naar buiten gaan, wat doet die van jouw, die zo graag op stal staat, dan?

Het zijn kuddedieren, dus als je er een of twee buiten zet en de rest blijft binnen, dan willen die twee heel graag terug naar stal, want daar is de rest van de groep. En waar associeren ze stal mee? Met krachtvoer, ook al krijgen ze maar een handje! Kinderen willen ook graag naar de McDonalds. Elke dag maar weer. Maar opgesloten worden in de McDonalds willen ze niet!

Waarom mijn paard de box uit loopt? Om op zoek naar voer te gaan. Als ze een flinke dot voordroog voor stal heeft liggen en ik laat de deur open, gaat ze echt niet uit haar stal :n Is dat op dan gaat ez wel naar buiten, opzoek naar gras of via de andere deur de gang in naar de baal voordroog. Dus dat heeft niets met 'niet op stal willen' te maken. Vaak genoeg als ik haar eruit wil halen terwijl ze voer heeft, moet ik haar echt overhalen mee uit stal te gaan.

Maar mijne staat niet perse liver op stal (met weer als gisteren wel, is ze echt een heel stuk chiller dan buiten), maar staat waar het meeste voer is :P

Ik heb overigens altjid het idee gehad dat paarden in een (natte vieze) stal eerder rotstraal hebben dan een paard in een natte weide. Wel dat ze vaker en sneller mok hebben als ze op het land staan. Zeker in het najaar in het lange gras, dan hebben er hier een aantal gelijk mok. Zet je ze in een korter weitje, is dat minder snel het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:48

pmarena schreef:
Ik begrijp dat je de grap er van in kan zien , maar eigenlijk is het natuurlijk voorral heel erg sneu , als een paard zo ver gaat om naar zijn stal te kunnen , wat voor een kütleven heeft zo'n paard dan :n

Wat kan jij overdrijven zeg, stel je niet aan. Mijn paard heeft 's winters de keuze tussen buiten staan in de uitloop (stenen) of binnen. Bij slecht weer is ze altijd binnen. Zelfde geldt voor de shetters. Zomers 24 uur buiten maar daar is op dit moment ook weinig lol aan, dat merk je gewoon aan ze, hoewel ze beschutting hebben tegen de wind van de boerderij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:54

Tja , als jij het normaal / grappig vindt dat een paard over of door diverse afrasteringen heen gaat om terug naar stal te kunnen.... dan is het begrijpelijk dat je vind dat ik overdrijf :P

Ik vind het enorm sneu voor het paard dat die in zo'n positie is gedwongen dat dit het resultaat is :n

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:01

Die van mij staat denk ik toch het liefst buiten..ze heeft nu gewoon een regen deken op en de mogelijkheid om een wat droger stukje op te zoeken. Ze heeft geen schuilstal.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:23

Een paard is een opportunist, hij is op zoek naar comfort en gebruikt de mogelijkheden die er op dat moment voor hem zijn. Vind hij comfort op stal, dan staat hij in de stal, vindt hij comfort op het weiland, dan is hij op het weiland. Ik heb een paard wat graag op stal staat, hij ontspant er helemaal, en eentje die er ongedurig in wordt. Het wisselt per paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:52

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:55

Nikass schreef:
Lovely schreef:

Mijn hoefsmid was er vanmorgen en die vertelde mij dat wat je ook doet een stal nooit zo schoon kan zijn als land. Het beste voor de hoeven van je paard is land.

En dat is een simpel feit omdat paarden gewend zijn om op land te lopen...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:22

nou de afgelopen eeuwen worden paarden eigenlijk meer op stal gehouden als dat ze in het land lopen,dus zó gewend zijn...neu..

overigens heb ik toch best wat paarden gehad de afgelopen 24 jaar en nog nooit een paard met rotstraal gehad,wel met mok,maar dat komt vaak door dat het weiland te nat is .

jesito schreef:
Ik denk dat dat iedereen wel met je eens is.
Ik heb zelf ook op stal gestaan waar de paarden 24/7 buiten staan en in de zomer is het echt prachtig.
Maar in de winter was er niks om nou eens echt droog te liggen, het enige stukje was de schuilstal en ook daarin was het meestal nat, door modder en sneeuw die onder de voeten blijft plakken.
Ik meende mijn pony met pensioen hier een groot plezier mee te doen door zo'n stal te kiezen maar niks bleek minder waar.
Daarbij durfde ze niet eens te gaan liggen in de stal daarvoor was ze te laag in rang.
Op een gegeven moment stond mijn paard op 3 kilo meusli per dag en viel nog af, tijd voor maatregelen.
En ze hadden 24/7 goed ruwvoer tot hun beschikking en de andere paarden deden het wel goed.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VCP3CE4S-D.jpg Zo was mijn paard van te voren, iets te dik. Met 0 krachtvoer.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HJ3YB73A-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IIGRSAH4-D.jpg
En dit was ze een paar maanden later met 3 kilo krachtvoer. :')

Gelukkig ziet ze er nu weer goed uit en ik ben blij dat zij zich happy voelt en dat ze snachts op stal heel fijn vind en het er goed op doet.
Verder staat ze van smorgens 6.00/8.00 tot savonds 18.00/ 20.00 buiten.

dat is dan toch prima!! zou ik ook doen hoor...

en verder over de vraag wat mijn paarden zouden doen als de deuren open stonden van mijn stal,dat is daar waar ze eten zouden vinden,ik merk dat ze de wei heel leuk vinden als er veel op te eten is,wordt dat minder dan zijn ze het al snel zat,een paard is wat dat betreft heel primitief ingesteld,als ze maar kunnen eten... :D

dus ze zouden zolang er voer is op stal blijven staan,kunnen ze eruit,zullen ze vooral op het erf op zoek gaan naar eten ( mag ik uit ervaring wel zeggen,daar er nog weleens een peerd ontsnapt hier,en vooral de bikston dan erg favoriet is..) en gaan ze niet zelf de wei in...

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:06

@ Kimmie. Kan je mij iets uitleggen over dat doorgefokken van paarden en dat dat een ander paard maakt. Dat snap ik namelijk nooit, waarom mensen dat zeggen. Waarom is het wezen paard zo veranderd dat zij niet meer dezelfde behoeftes heeft als 100 jaar geleden of 1000 jaar geleden? Het DNA is niet veranderd, de uiterlijke kenmerken van een paard zijn niet/nauwelijks veranderd. In jouw laatste post geef je aan dat een paard opzoek gaat naar eten en wat dat betreft heel primitief is. Waarom is dat dan op andere gebieden anders?

Als je kijkt naar ons, de mens, dan zijn wij in essentie ook niet veel veranderd. De behoefte piramide van Maslow is op iedereen toepasbaar en die is ook al bijna 60 jaar oud. In die tijd is de wereld om ons heen veranderd maar onze basisbehoeften zijn nog steeds hetzelfde.

Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik zie jou en anderen een paar keer zeggen dat paarden zo veranderd zijn. Maar ik zie dat niet en ben erg benieuwd waar dat dan vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:07

Nikass schreef:
Lovely schreef:

Mijn hoefsmid was er vanmorgen en die vertelde mij dat wat je ook doet een stal nooit zo schoon kan zijn als land. Het beste voor de hoeven van je paard is land.
Maar alleen als het land droog is. Het is makkelijker om een stal droog en schoon te houden dan om je weiland droog te houden. Bij nattigheid is het dus niet zo ideaal op het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:07

Yamcha schreef:
Oh, heel veel dieren (en mensen trouwens ook) kunnen veel meer hebben dan je denkt. Dat wil niet zeggen dat ze er blij van worden...... die van mij is ook liever op stal dan buiten in een hagelbui.......

Alleen als het dan weer droog is, wilt ze wel weer naar buiten :j

Precies... Mijn paard heeft een stal met een uitloopje, allemaal trouwens, de shetters ook, dat vindt ze fijn. Maar winters in de wei met slecht weer vinden ze niet fijn, tenzij het vriest. Tsja, dat heb je op de vette klei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:13

z0rr0 schreef:
Joolien schreef:
Maar dat is dus het sneue ervan, paarden zouden daar WEL gelukkig van moeten worden...

waarom MOET dat?
niet ieder mens word toch gelukkig van t zelfde soort huis?

Precies...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:18

Depende schreef:
@ Kimmie. Kan je mij iets uitleggen over dat doorgefokken van paarden en dat dat een ander paard maakt. Dat snap ik namelijk nooit, waarom mensen dat zeggen. Waarom is het wezen paard zo veranderd dat zij niet meer dezelfde behoeftes heeft als 100 jaar geleden of 1000 jaar geleden? Het DNA is niet veranderd, de uiterlijke kenmerken van een paard zijn niet/nauwelijks veranderd. In jouw laatste post geef je aan dat een paard opzoek gaat naar eten en wat dat betreft heel primitief is. Waarom is dat dan op andere gebieden anders?

Als je kijkt naar ons, de mens, dan zijn wij in essentie ook niet veel veranderd. De behoefte piramide van Maslow is op iedereen toepasbaar en die is ook al bijna 60 jaar oud. In die tijd is de wereld om ons heen veranderd maar onze basisbehoeften zijn nog steeds hetzelfde.

Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik zie jou en anderen een paar keer zeggen dat paarden zo veranderd zijn. Maar ik zie dat niet en ben erg benieuwd waar dat dan vandaan komt.

tuurlijk,als je dat niet zelf kan bedenken wil ik wel helpen hoor..

dit is een type paard wat dicht bij de natuur staat en zich ( mits het land groot genoeg is en ze kunnen migreren naar land waar zat te eten is in winter tijden) zichzelf prima kunnen bedruipen: sobere kleine paardjes..:

Afbeelding

wij mensen fokken al jaren paarden naar ons wens maatstaven,groot,slank hoog op de benen,prestatie gericht:
Afbeelding

deze type paarden welke genetisch uit zijn verband zijn getrokken wat betreft een oerpaard kan je niet meer vergelijken met een paard die zich eeuwen geleden zelfstandig konden redden op grote landvlaktes.

laat ik het zo zeggen,een chinese naakthond is toch niet te vergelijken met een wolf? daar kan je toch niet van zeggen,ja een hond hoort te jagen dag en nacht buiten te leven enz,dat kan je zo'n naakthond niet aandoen,hoe "hond" hij ook wel niet mag zijn.

dat bedoel ik ermee,ik kan hier een 1.80m hoge reus toch niet met een winterharde en veel minder genetisch verne*kte shetlander met elkaar vergelijken,kwa specifieke levens behoeftes en onderhoud??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:53

Het topic gaat wel gestaag door zeg :P

Zijn we nu al met zijn allen tot de conclusie gekomen dat uren achter elkaar verplicht op stal staan niet ideaal is voor een paard , en het net zo min ideaal is om datzelfde dier urenlang verplicht in een wei met slechte bodem te zetten ?

Met als logische conclusie dat je voor het welzijn van het paard dus maar het beste kunt streven naar een fijne stal met altijd open deur , uitkomend op bestrating , uitkomend op ruime zandpaddock , uitkomend op wei , met overal voldoende goede kwaliteit ruwvoer voor handen en genoeg ruimte om samen met vriendjes te staan of zich juist even af te zonderen ?

Dan kan elk paard "nemen" wat hij nodig heeft , zonder eigenaar die het dier lastig valt met zijn / haar persoonlijke voorkeuren voor wei OF stal :)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:59

kimmie261 schreef:
tuurlijk,als je dat niet zelf kan bedenken wil ik wel helpen hoor..

deze type paarden welke genetisch uit zijn verband zijn getrokken wat betreft een oerpaard kan je niet meer vergelijken met een paard die zich eeuwen geleden zelfstandig konden redden op grote landvlaktes.

laat ik het zo zeggen,een chinese naakthond is toch niet te vergelijken met een wolf? daar kan je toch niet van zeggen,ja een hond hoort te jagen dag en nacht buiten te leven enz,dat kan je zo'n naakthond niet aandoen,hoe "hond" hij ook wel niet mag zijn.

dat bedoel ik ermee,ik kan hier een 1.80m hoge reus toch niet met een winterharde en veel minder genetisch verne*kte shetlander met elkaar vergelijken,kwa specifieke levens behoeftes en onderhoud??

Natuurlijk kan ik zelf wel bedenken dat een paard van nu niet meer op een oerpaard lijkt. Maar dan gaat het om de anatomische (en een beetje de fysiologische) kenmerken van het paard, niet de behoeftes van het paard. Het spreekt voor zich dat je niet een paard van nu los laat en zegt dag paard veel plezier en zoek het maar uit.

Maar het wezen paard is nog steeds hetzelfde, het is een grazer (maag-darmstelsel) het is een vluchtdier, een kuddedier en een buitendier. Dat geld voor zowel het warmbloed paard als de shetlander. Dat wij het paard zo verpest hebben dat hij niet meer in staat is zichzelf te verzorgen doet daar niets aan af.

Qua onderhoud ben ik het met je eens, het warmbloed moet je misschien beter beschermen tegen kou en regen e.d. Of dat per se in een box moet is voor mij twijfelachtig.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:02

Arabesk schreef:
Rotstraal wordt veroorzaakt door een bacterie die afkomt op dood vlees of slecht doorbloed vlees. Juist als paarden op stal staan en dus weinig bewegen kan deze bacterie zich heerlijk uitleven. In Utrecht is onderzocht wat het beste werkt tegen rotstraal; eigenlijk niets. Alleen formaldehyde helpt. Dat is hetzelfde spul als waar ze dode beesten mee op 'sterk water' zetten.

Een natte ondergrond doet daar niet veel aan toe of af.

Das niet helemaal waar...
Bacteriën komen niet ergens 'op af', ze zitten overal. Rotstraal wordt veroorzaakt door een anaeroob micro-organisme.
Anaeroob wil zeggen dat het een organisme is dat alleen kan leven in een zuurstofarme omgeving. De ammoniak in urine wordt door bacteriën omgezet in salpeterzuur. Dit zuur heeft een oplossende eigenschap, en tast de straal aan. En de opening voor de bacteriën is gemaakt. Dus of je paard nu stilstaat of beweegt (terwijl we er natuurlijk gewoon vanuit blijven gaan dat beweging=doorbloeding=genezing), dat maakt feitelijk voor deze bacterie niet uit. Wat wel uitmaakt is de ondergrond waarop het paard staat, en ja een stal is meestal wat viezer dan een groot weiland. Maar ook een natte paddock of weiland waar de urine zich vermengd heeft met bagger is dan geen goede ondergrond.

Dat onderzoek uit Utrecht is alweer heel wat jaartjes oud, tegenwoordig zijn er veel meer middeltjes.

Ik ben fan van stallen met betonnen uitloopjes uitmondend in een mooie grote paddock :D

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:03

Nou mijn paard loopt wel zijn box uit. Maar als het nat is blijft hij staan en zet gewoon geen stap meer.
Wist zelf ook niet dat het bestond ;-)
Hij wilt gewoon niet naar buiten als het vies en nat is.