Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lovely schreef:Dani, jammer dat je er zo weinig vanaf weet. Rotstraal wordt met name veroorzaakt door een bacterie. De bacterie kan zijn 'werk' vooral goed doen in hoeven die verweekt zijn van vocht. Zodra de bacterie grip krijgt op het hoorn zal de vochtige ondergrond de bacterie juist helpen om steeds verder te woekeren. Rotstraal is dan het gevolg en hetzelfde effect zie je eigenlijk ook bij mok. Wat goed helpt om rotstraal te bestrijden is zuurstof, maar bij paarden die in zachte bodem zal zuurstof niet zo makkelijk zijn weg diep in de aangetaste hoef vinden waardoor de bacterie dus niet gestopt wordt op de meest natuurlijke wijze. Behandelen heeft sowieso geen zin als het paard steeds weer in de nattigheid terug gezet wordt, een droge, schone bodem is dan noodzakelijk en die omstandigheden zijn makkelijker te controleren op een stal. Want ja, stallen kunnen ook schoon zijn immers.
KarinG schreef:Aan al die mensen die menen dat hun paard liever op stal staat: waarom loopt je paard dan de box uit als je de deur open laat staan? En als alle boxpaarden naar buiten gaan, wat doet die van jouw, die zo graag op stal staat, dan?
Het zijn kuddedieren, dus als je er een of twee buiten zet en de rest blijft binnen, dan willen die twee heel graag terug naar stal, want daar is de rest van de groep. En waar associeren ze stal mee? Met krachtvoer, ook al krijgen ze maar een handje! Kinderen willen ook graag naar de McDonalds. Elke dag maar weer. Maar opgesloten worden in de McDonalds willen ze niet!
pmarena schreef:Ik begrijp dat je de grap er van in kan zien , maar eigenlijk is het natuurlijk voorral heel erg sneu , als een paard zo ver gaat om naar zijn stal te kunnen , wat voor een kütleven heeft zo'n paard dan
Nikass schreef:Lovely schreef:Dani, jammer dat je er zo weinig vanaf weet. Rotstraal wordt met name veroorzaakt door een bacterie. De bacterie kan zijn 'werk' vooral goed doen in hoeven die verweekt zijn van vocht. Zodra de bacterie grip krijgt op het hoorn zal de vochtige ondergrond de bacterie juist helpen om steeds verder te woekeren. Rotstraal is dan het gevolg en hetzelfde effect zie je eigenlijk ook bij mok. Wat goed helpt om rotstraal te bestrijden is zuurstof, maar bij paarden die in zachte bodem zal zuurstof niet zo makkelijk zijn weg diep in de aangetaste hoef vinden waardoor de bacterie dus niet gestopt wordt op de meest natuurlijke wijze. Behandelen heeft sowieso geen zin als het paard steeds weer in de nattigheid terug gezet wordt, een droge, schone bodem is dan noodzakelijk en die omstandigheden zijn makkelijker te controleren op een stal. Want ja, stallen kunnen ook schoon zijn immers.
Mijn hoefsmid was er vanmorgen en die vertelde mij dat wat je ook doet een stal nooit zo schoon kan zijn als land. Het beste voor de hoeven van je paard is land.
jesito schreef:Ik denk dat dat iedereen wel met je eens is.
Ik heb zelf ook op stal gestaan waar de paarden 24/7 buiten staan en in de zomer is het echt prachtig.
Maar in de winter was er niks om nou eens echt droog te liggen, het enige stukje was de schuilstal en ook daarin was het meestal nat, door modder en sneeuw die onder de voeten blijft plakken.
Ik meende mijn pony met pensioen hier een groot plezier mee te doen door zo'n stal te kiezen maar niks bleek minder waar.
Daarbij durfde ze niet eens te gaan liggen in de stal daarvoor was ze te laag in rang.
Op een gegeven moment stond mijn paard op 3 kilo meusli per dag en viel nog af, tijd voor maatregelen.
En ze hadden 24/7 goed ruwvoer tot hun beschikking en de andere paarden deden het wel goed.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VCP3CE4S-D.jpg Zo was mijn paard van te voren, iets te dik. Met 0 krachtvoer.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HJ3YB73A-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IIGRSAH4-D.jpg
En dit was ze een paar maanden later met 3 kilo krachtvoer.![]()
Gelukkig ziet ze er nu weer goed uit en ik ben blij dat zij zich happy voelt en dat ze snachts op stal heel fijn vind en het er goed op doet.
Verder staat ze van smorgens 6.00/8.00 tot savonds 18.00/ 20.00 buiten.
Nikass schreef:Maar alleen als het land droog is. Het is makkelijker om een stal droog en schoon te houden dan om je weiland droog te houden. Bij nattigheid is het dus niet zo ideaal op het land.Lovely schreef:Dani, jammer dat je er zo weinig vanaf weet. Rotstraal wordt met name veroorzaakt door een bacterie. De bacterie kan zijn 'werk' vooral goed doen in hoeven die verweekt zijn van vocht. Zodra de bacterie grip krijgt op het hoorn zal de vochtige ondergrond de bacterie juist helpen om steeds verder te woekeren. Rotstraal is dan het gevolg en hetzelfde effect zie je eigenlijk ook bij mok. Wat goed helpt om rotstraal te bestrijden is zuurstof, maar bij paarden die in zachte bodem zal zuurstof niet zo makkelijk zijn weg diep in de aangetaste hoef vinden waardoor de bacterie dus niet gestopt wordt op de meest natuurlijke wijze. Behandelen heeft sowieso geen zin als het paard steeds weer in de nattigheid terug gezet wordt, een droge, schone bodem is dan noodzakelijk en die omstandigheden zijn makkelijker te controleren op een stal. Want ja, stallen kunnen ook schoon zijn immers.
Mijn hoefsmid was er vanmorgen en die vertelde mij dat wat je ook doet een stal nooit zo schoon kan zijn als land. Het beste voor de hoeven van je paard is land.
Yamcha schreef:Oh, heel veel dieren (en mensen trouwens ook) kunnen veel meer hebben dan je denkt. Dat wil niet zeggen dat ze er blij van worden...... die van mij is ook liever op stal dan buiten in een hagelbui.......
Alleen als het dan weer droog is, wilt ze wel weer naar buiten
Depende schreef:@ Kimmie. Kan je mij iets uitleggen over dat doorgefokken van paarden en dat dat een ander paard maakt. Dat snap ik namelijk nooit, waarom mensen dat zeggen. Waarom is het wezen paard zo veranderd dat zij niet meer dezelfde behoeftes heeft als 100 jaar geleden of 1000 jaar geleden? Het DNA is niet veranderd, de uiterlijke kenmerken van een paard zijn niet/nauwelijks veranderd. In jouw laatste post geef je aan dat een paard opzoek gaat naar eten en wat dat betreft heel primitief is. Waarom is dat dan op andere gebieden anders?
Als je kijkt naar ons, de mens, dan zijn wij in essentie ook niet veel veranderd. De behoefte piramide van Maslow is op iedereen toepasbaar en die is ook al bijna 60 jaar oud. In die tijd is de wereld om ons heen veranderd maar onze basisbehoeften zijn nog steeds hetzelfde.
Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik zie jou en anderen een paar keer zeggen dat paarden zo veranderd zijn. Maar ik zie dat niet en ben erg benieuwd waar dat dan vandaan komt.
kimmie261 schreef:tuurlijk,als je dat niet zelf kan bedenken wil ik wel helpen hoor..
deze type paarden welke genetisch uit zijn verband zijn getrokken wat betreft een oerpaard kan je niet meer vergelijken met een paard die zich eeuwen geleden zelfstandig konden redden op grote landvlaktes.
laat ik het zo zeggen,een chinese naakthond is toch niet te vergelijken met een wolf? daar kan je toch niet van zeggen,ja een hond hoort te jagen dag en nacht buiten te leven enz,dat kan je zo'n naakthond niet aandoen,hoe "hond" hij ook wel niet mag zijn.
dat bedoel ik ermee,ik kan hier een 1.80m hoge reus toch niet met een winterharde en veel minder genetisch verne*kte shetlander met elkaar vergelijken,kwa specifieke levens behoeftes en onderhoud??
Arabesk schreef:Rotstraal wordt veroorzaakt door een bacterie die afkomt op dood vlees of slecht doorbloed vlees. Juist als paarden op stal staan en dus weinig bewegen kan deze bacterie zich heerlijk uitleven. In Utrecht is onderzocht wat het beste werkt tegen rotstraal; eigenlijk niets. Alleen formaldehyde helpt. Dat is hetzelfde spul als waar ze dode beesten mee op 'sterk water' zetten.
Een natte ondergrond doet daar niet veel aan toe of af.