welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:33

Tamadine schreef:
Wow, 50 euro is niet echt normaal. Of ze hebben echt een belachelijk lage prijs gehad eerst?!

Euhm, ze gaan naar 325 hierdoor.

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:10

Doubtless schreef:
Lastige keuze Villa! Onze stalhouder 'lost het op' door in andere dingen te investeren: Boxen voor muziek in de bak, paardenvoetbal, spiegels in de binnenbak... Hij probeert dus wel echt iets terug te geven...

Bij ons is het alleen maar achteruit gegaan sinds ik er sta ( anderhalf jaar) vroeger werd er elke dag uit gemest, nu alleen een paar drollen per dag. Ze staan 8 van de 10 keer op een natte onderlaag, wel met een laagje stro erover heen.
Daarnaast word de bak niet goed bijgehouden, verlichting is minimaal en word al gezeurt als ik me paard wil poetsen en een licht aan doe.
Daarnaast is zaterdag en zondag les-dag dus kan je vrijwel de hele dag niet normaal rijden in de bak.
maaaaar me paard staat wel elke dag een aantal uren buiten en ze heeft contact met andere paarden. ik kan buiten rijden zonder een grote weg over te steken (niet verkeersmak) ik kan les nemen en er is springmateriaal. ik betaal er nu 400 euro voor..

De andere stal is heel simpel, maar 3 andere pension paarden, paarden staan zomers op de wei (snachts binnen) en nu in de winter paar uur los in de bak. (mag ze wel binnen zetten als je wilt rijden)
mijn paard zal dus alleen buiten staan (kan niet met de anderen) er is een bak met voldoende verlichting maar daar blijft het ook wel bij.. geen springmateriaal of dergelijke.
stal staat aan een (druk) landweggetje en om buiten te rijden moet je een minimaal 2 wegen oversteken. Ik mag wel mijn eigen instucteur meenemen. stalling kost maar 230 dus van het geld wat ik dan overhou kan ik de trailer huren en ergens anders lessen (betere bak- of spring les)of naar bos/strand kunnen gaan.
dilemmaaa... :Y)

grootste reden om weg te gaan bij mijn huidige stal is dat er afspraken niet nagekomen worden, maar of het me waard is om te verhuizen?..

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:12

Mijn stalgeld wordt per 1 januari 2012 verhoogt met € 10,- per paard.

M_eike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:13

ik moet 45 euro meer betalen, vlas en stro is erg duur geworden

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:14

Waar ik sta is de stalling al sinds ik er sta (nu 3 jaar) hetzelfde en ik heb ook nog geen bericht gehoord dat het vanaf januari omhoog zou gaan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:15

Ik moest vanaf 1 oktober 25,00 meer betalen, sta nu voor 350 (maar betaal ook extra om paard iedere dag binnen en buiten te laten zetten)

staan nu ook op vlas i.p.v. stro...

Geen prijsstijging per 1 januari 2012

Alina1989

Re: welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:27

En ik betaalde trouwens € 100 per paard dat wordt nu dus €110.
Ik had 4 paarden en heb vandaag net 1 verkocht. Achteraf maar een geluk nu de prijzen omhoog gaan. :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:30

wwillemijn schreef:
Tamadine schreef:
Wow, 50 euro is niet echt normaal. Of ze hebben echt een belachelijk lage prijs gehad eerst?!

Euhm, ze gaan naar 325 hierdoor.

Het was ook een vraag hoor geen opmerking :D
Maar wow zeg bovenop die prijs vind ik het wel behoorlijk wat zeg. Wat voor faciliteiten heb je nog meer dan?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:33

Villa schreef:
Doubtless schreef:
Lastige keuze Villa! Onze stalhouder 'lost het op' door in andere dingen te investeren: Boxen voor muziek in de bak, paardenvoetbal, spiegels in de binnenbak... Hij probeert dus wel echt iets terug te geven...

Bij ons is het alleen maar achteruit gegaan sinds ik er sta ( anderhalf jaar) vroeger werd er elke dag uit gemest, nu alleen een paar drollen per dag. Ze staan 8 van de 10 keer op een natte onderlaag, wel met een laagje stro erover heen.
Daarnaast word de bak niet goed bijgehouden, verlichting is minimaal en word al gezeurt als ik me paard wil poetsen en een licht aan doe.
Daarnaast is zaterdag en zondag les-dag dus kan je vrijwel de hele dag niet normaal rijden in de bak.
maaaaar me paard staat wel elke dag een aantal uren buiten en ze heeft contact met andere paarden. ik kan buiten rijden zonder een grote weg over te steken (niet verkeersmak) ik kan les nemen en er is springmateriaal. ik betaal er nu 400 euro voor..

De andere stal is heel simpel, maar 3 andere pension paarden, paarden staan zomers op de wei (snachts binnen) en nu in de winter paar uur los in de bak. (mag ze wel binnen zetten als je wilt rijden)
mijn paard zal dus alleen buiten staan (kan niet met de anderen) er is een bak met voldoende verlichting maar daar blijft het ook wel bij.. geen springmateriaal of dergelijke.
stal staat aan een (druk) landweggetje en om buiten te rijden moet je een minimaal 2 wegen oversteken. Ik mag wel mijn eigen instucteur meenemen. stalling kost maar 230 dus van het geld wat ik dan overhou kan ik de trailer huren en ergens anders lessen (betere bak- of spring les)of naar bos/strand kunnen gaan.
dilemmaaa... :Y)

grootste reden om weg te gaan bij mijn huidige stal is dat er afspraken niet nagekomen worden, maar of het me waard is om te verhuizen?..

Afspraken niet nakomen op een stal vind ik persoonlijk een hele kwalijke zaak. Je legt de basis verzorging in de handen van andere mensen en moet je er wel op kunnen vertrouwen dat het goed gebeurd.
Als ik het zo hoor zou ik persoonlijk wel gaan verhuizen. 400 euro betalen en dan nog gezeu krijgen over een licht wat je aan zet. Kom op he, dat is in mijn ogen niet normaal. Als je hier in de buurt voor 400 euro een stalling hebt, heb je letterlijk gouden randjes om de boxen heen :-)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:35

Hier is het 7,50 eu gestegen vanwege het hooi. :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:35

mijn eeuhmm was een nadenkend geluid en dan virtueel :D

Tja, een binnenbak die tussen 17 uur en 19 uur vrij is en na 21.30 ook. Doordeweeks.
In de weekenden na 13.00 uur vrij. Een buitenbak die nu amper rijdbaar is.
Wel direct aan een bos/recreatie omgeving met cross hindernissen. Stallen worden uitgemest doordeweeks.
Feestdagen en weekenden zelf doen. Er zit een kantine bij. Alleen een buiten wasplaats.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:44

Wij hebben ze bij huis staan, en bij ons zijn de kosten qua voer ( nog ) niet gestegen. Omdat we vaste afnemers zijn! :j

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:48

Aardige stijgingen allemaal. Maar dat kan je beter hebben dan dat je stal gaat bezuinigen op hooi of stro.

Op een manege in Den haag voeren ze door de hoge prijzen geen hooi meer ( ook geen kuil)daar zit je ook niet op te wachten.

Wij kopen zelf ons hooi en stro en dat is inderdaad duurder geworden .

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:12

robesh schreef:
Aardige stijgingen allemaal. Maar dat kan je beter hebben dan dat je stal gaat bezuinigen op hooi of stro.

Op een manege in Den haag voeren ze door de hoge prijzen geen hooi meer ( ook geen kuil)daar zit je ook niet op te wachten.

dat gebeurt ook hoor genoeg verhalen over stallen die ineens niet meer elke week uitmesten maar eens in de 2 weken en waar het voeren van 3 keer daags naar 2 keer daags is gegaan, veelal zonder dit aan de pensionklanten te vertellen, gelukkig betalen we op de stal waar ik rijd per afname per paard dus dan krijg je dat soort dingen niet

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:28

Zelf heb ik al jaren de paarden thuis . En schrik me elk jaar weer rot, wat de prijzen omhoog gaan.

In 2004 had je het over stroprijzen, per ton van 80 euro
in 2008 verhoging vanwege slecht oogst en biobrandstof gedoe , 120 euro per ton
nu 2011, stroprijzen, 180 euro per ton! (sinds 2004 dus meer dan 100 % verhoogt)
dus de verhoging van stalprijzen is echt niet zo vreemd.
Bovendien zijn de voerprijzen ook omhoog gegaan, als brok , muesli en hooi.
Voorheen betaalde ik voor vogeltjes land kuil 30 per baal (2004)
inmiddels is dat nu rond de 55 euro (heb 2008 wel eens 60 euro per baal betaald)
brok is sinds 2004 ook 2 euro per zak omhoog gegaan. (het is zelfs nog eens wat hoger geweest)
tel daarbij de afvoer van mest (loopt ook de spuigaten uit)
en je wordt er echt niet vrolijker van
Als ik wel eens pensionprijzen voorbij zie komen van 160 euro...., denk ik.....hoe doen ze dat? :?
reken daarbij je verlichting, warm of koud water, je bak onderhoud, ?????

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:29

Ja dan maar de stalprijs omhoog dan een paard die geen ruwvoer meer krijgt met koliek als gevolg.

Vind het van maneges/stallen wel aso als ze dit niet in overleg doen met hun klanten. Ik zou persoonlijk niet op zon stal willen staan.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:32

Bij ons per 1 november +€25.

Hoewel ik hoorde dat de prijzen voor hen pas 1dec. verhogen..

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:54

Pff.. Ik weet dat een manege hier van 250 naar 270 is gegaan een paar maanden geleden.. maar ben benieuwd dan wat nu..

Ik blijf wel lekker op mijn stekkie staan.. 2 grote stallen met licht en water en 5000m2 weidegang voor €200,- wel doe ik alles zelf en dus ook voor een pak kuil betaal ik 50,- en doe daar 1,5 week mee ongeveer. 1 kwpn,1 fjord+veulen,1 kruising haf,3 nf veulens en 3 mini veulens.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:02

robesh schreef:

omdat wij op vlas staan (i.p.v. stro) wordt er ter compensatie wel extra keer hooi gevoerd

ddgs20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:08

Bij ons is het gelukkig maar 5euro omhoog gegaan.
betalen nu 130,-
En dan hebben we ruime stallen,buitenbak met verlichting,wasplaats(binnen), en sinds kort heeft ieder zijn eigen zadelkast. en hooi en stro zit er ook bij in.
Vind ik nog wel meevallen gelukkig :p

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:12

robesh schreef:

Dat vind ik een hele kwalijke zaak. Een paard kan niet zonder ruwvoer! Gaat de manegehouder straks alle veearts rekeningen betalen omdat de paarden allemaal koliek krijgen? Dan is ie een stuk duurder uit!
Sorry maar hier kan ik echt totaal geen begrip voor opbrengen.

Ben blij dat wij hooi van eigen land hebben, geen gedoe met tekorten/te hoge prijzen en vermindering van de hoeveel per voerbeurt etc. etc.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:46

tu
nombrado schreef:
Zelf heb ik al jaren de paarden thuis . En schrik me elk jaar weer rot, wat de prijzen omhoog gaan.

In 2004 had je het over stroprijzen, per ton van 80 euro
in 2008 verhoging vanwege slecht oogst en biobrandstof gedoe , 120 euro per ton
nu 2011, stroprijzen, 180 euro per ton! (sinds 2004 dus meer dan 100 % verhoogt)
dus de verhoging van stalprijzen is echt niet zo vreemd.
Bovendien zijn de voerprijzen ook omhoog gegaan, als brok , muesli en hooi.
Voorheen betaalde ik voor vogeltjes land kuil 30 per baal (2004)
inmiddels is dat nu rond de 55 euro (heb 2008 wel eens 60 euro per baal betaald)
brok is sinds 2004 ook 2 euro per zak omhoog gegaan. (het is zelfs nog eens wat hoger geweest)
tel daarbij de afvoer van mest (loopt ook de spuigaten uit)
en je wordt er echt niet vrolijker van
Als ik wel eens pensionprijzen voorbij zie komen van 160 euro...., denk ik.....hoe doen ze dat? :?
reken daarbij je verlichting, warm of koud water, je bak onderhoud, ?????

Dat zijn vaak de prijzen bij een particulier.
Bak en weide onderhoud is er ook voor de eigen paarden dat word dan ook niet extra mee genomen.

Als ik hier thuis 100,- per maand tel excl weide onderhoud heb ik de kosten er zeker uit.
Dan is 70 mooi mee genomen voor weinig werk extra dat je hebt als je toch al met een kruiwagen of voerschep in de hand staat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:27

schrikdraad schreef:
Dat zijn vaak de prijzen bij een particulier.
Bak en weide onderhoud is er ook voor de eigen paarden dat word dan ook niet extra mee genomen.

Als ik hier thuis 100,- per maand tel excl weide onderhoud heb ik de kosten er zeker uit.
Dan is 70 mooi mee genomen voor weinig werk extra dat je hebt als je toch al met een kruiwagen of voerschep in de hand staat.

70 euro per maand???? wel errug weinig, plus al het last van pensioners wat je hebt. (troep niet opruimen, te veel stro pakken , veel weggooien?)
Je staat dan dus voor 2, 30 per dag de pension paarden te doen?
voeren, buitenzetten, dekens wisselen, mesten???
nou, ech nie....

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:26

Stro word hier niet gepakt en alles word ook opgeruimd.
En aan de "lasten" zitten ook lusten.
Zelf een dagje weg willen en de klant zet ze binnen.
Je moet het niet doen voor rijk te worden. Ook geen 10 paarden.
Maar een paar is hardstikke gezellig.
En kost amper extra tijd.

Elynkwpn_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:58

200 euro ongeveer,
Dan heb ik alle faceliteiten van stal , 4 balen stro per maand en wortels en me paard worst 3 a 4x pw in de paddock gezet.