Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ElCamino schreef:Brainless: nog nooit van gehoord !!!! we late juist het gras uitgroeien om te zorgen dat er minder inzit...
Vuurneon: er mogen wél 2 paarden op lopen, beslist niet meer....en mest erover mag absoluut niet, ben ik meteen de wei kwijt...haha
Noppert schreef:Het gaat mij niet om andermans hooi, wij willen namelijk zelf hooien, maar de een zegt dat het makkelijk kan eind deze week, maar ik vind het zelf aan de vroege kant. Gras staat kniehoog en de aar schiet er al aardig in,maar normaal gesproken wordt het volgens mij pas half juni gemaaid.
Embe schreef:Ook nog een vraagje hier... iemand had het over 'bloten van het weiland'. Iemand hier weet vast wat dat is... Ik dus niet. Graag licht in duisternis ajb.
FlyAway schreef:Embe schreef:Ook nog een vraagje hier... iemand had het over 'bloten van het weiland'. Iemand hier weet vast wat dat is... Ik dus niet. Graag licht in duisternis ajb.
Bloten is heel kort afmaaien, met een maaier die het gelijk ook verpulvert (mulchen) zodat het gelijk als voedingsstof voor het gras dient.
tamary schreef:Dacht dat bloten het afmaaien van gras op de mestplekken was?
dit is wat ik er over gevonden heb... verwarrendCitaat:Bij bloten wordt het lange gras welk een bescherming vormt voor de larfjes rond de mestplaatsen verwijderd. Daarnaast worden de mestballen open gebroken en de mest verspreid. Bij droog warm weer kan bloten bijdragen aan een verdere vermindering van de infectie druk op de weide. Als er wordt gebloot in het najaar bij vochtig koel weer zal de infectie rond de mestplaatsen over de hele weide worden verspreid. Paarden die normaal infectie vermijden door niet rond de mestplaatsen te grazen kunnen zullen nu eerder infectie oplopen!
Embe schreef:dit is wat ik er over gevonden heb... verwarrendCitaat:Bij bloten wordt het lange gras welk een bescherming vormt voor de larfjes rond de mestplaatsen verwijderd. Daarnaast worden de mestballen open gebroken en de mest verspreid. Bij droog warm weer kan bloten bijdragen aan een verdere vermindering van de infectie druk op de weide. Als er wordt gebloot in het najaar bij vochtig koel weer zal de infectie rond de mestplaatsen over de hele weide worden verspreid. Paarden die normaal infectie vermijden door niet rond de mestplaatsen te grazen kunnen zullen nu eerder infectie oplopen!![]()
joyce B schreef:bloten is inderdaad maaien met een mulcher. Het gras wordt dan kapot gemaaid zodat het sneller verteerd en het onderliggende gras niet verstikt.
Paardenhouders doen dat inderdaad vaak na het beweiden om de wei weer netjes egaal zonder mestplekken te krijgen, of om het gras op (kortere)lengte te houden voor het grazen als ze niet willen maaien voor ruwvoer.
Door bij een open zode een aantal keren achter elkaar de weide te bloten of maaien (evt in combinatie met bemesten zodat het gras voldoende voedingsstoffen heeft om te groeien), ontstaat een dichtere zode (het gras gaat dan meer vertakkingen maken in en net boven de grond in plaats van in de lengte uitgroeien)
Dat verhaal met bloten en worminfectie verspreiden is vooral van belang bij slepen van de wei/mestplekken.