Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:45

Brainless: moet eerlijk zeggen dat op dít hooi mijn HB paard het perfect doet, terwijl andere meteen voor een terugslag kunnen zorgen. Persoonljk denk ik ook dat je niet teveel overal op moet gaan letten...heb ook in het HB t6opic wel eens geroepen dat je vooral naar je paard moet kiken, goed beslag, goed voer en ruwvoer en letten op verhouding gras/voeding/beweging werkt het beste.
Hij krijgt dus dit arme volledig uitgegroeide hooi bij mij uity de wei en loopt er perfect op. Hij krijgt geen supplementen aangepast voer etc etc....gewoon handje muesli, paar uur op de wei en onbeperkt dit hooi.
Gaat prima.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:48

Je hebt gelijk hoor... iedereen moet kijken hoe zijn paardje het doet en proberen op tijd in te grijpen als het wel verkeerd gaat.
De mijne is zo gevoelig voor fructaan... die kan geeneens een paar uur op de wei.
Waarschijnlijk is dat ook de reden dat jouw paardje het wel goed doet op dat hooi... de mijne zou daar waarschijnlijk sneller problemen mee hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:50

Ik denk dat het ook aan de hoeveelheid hooi ligt. De boer waar ik mijn weidehooi koop bemest ook niet en laat het ook altijd uitgroeien. Er zitten in mijn hooi dus ook aren. Op dit hooi heeft Grietje het altijd goed gedaan. Maar in de winter ben ik flink van dit hooi gaan bijvoeren, omdat ze gewoon buiten lopen en door de sneeuw hebben ze toen minder beweging gehad. Toen had ik opeens 2 bevangen pony's. Nu meng ik het met graszaadhooi en nu gaat het super.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:57

Ik was ook altijd zo van: doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.
Probeerde weer het gras eten op te bouwen.. na de eerste HB.

Ik schrok toen ze in de winter in eens weer bevangen stond... toen 's zomers weer (zonder op het gras te staan).. de laatste x kwam hoogstwaarschijnlijk door het brood bijvoeren van voorbijganger... toen kwam ik er achter dat brood=granen=koolhydraten=suiker.
Tja en toen de DA zei van: let op de volgende x heb je een grote kans dat je paardje het niet meer redt (ze heeft een kanteling en een sinker) ... ja toen schrok ik echt en ben er veel meer over gaan lezen.

Ik ben met de mijne gewoon heel voorzichtig. Mijn schoonvader luisterde netjes als ik vroeg om het gras voor mij 's ochtends vroeg te maaien. Mijn eigen kuil/hooi laat ik testen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:52

ElCamino schreef:
Brainless: nog nooit van gehoord !!!! we late juist het gras uitgroeien om te zorgen dat er minder inzit...
Vuurneon: er mogen wél 2 paarden op lopen, beslist niet meer....en mest erover mag absoluut niet, ben ik meteen de wei kwijt...haha

hahaha, in ons contract staat ook netjes hoeveel er op mag lopen 2.0 eenheden, dus 2 paarden (of 2 pony's (1.4 eenheden) en een shetlander (0.6 eenheden) haha). Maar goed: ze maken een nieuw contract maar volgens die man veranderde inhoudelijk niets.
Denk dat wij wel aardig hetzelfde contact hebben, aangezien ze erg streng zijn (van kleur draad dat je mag gebruiken tot 'je mag niets storten om het land droger te maken'). Wij doen wel alles in overleg en daardoor mogen wij wel afwijken van het kleur van het draad en ook mest uitrijden. Tevens mogen wij ook een stukje van het land laten vertrappen, zodat de paarden uitloop hebben in de winter (wij beschikken wel over een stal op het land). Maaarre als wij het stiekem gaan doen is het inderdaad niet te best haha (a) Iemand had eens houtspaanders bij het hek neergelegd, die mocht het dezelfde dag weer weghalen anders was het 'dag land' :P
Denk dat het ook wel scheelt dat wij geen bijzonder stuk natuur hebben, geen zeldzame planten/grassen/bloemen of dieren in de buurt te vinden. Dat maakt ze een stuk flexibeler :D (maar hij komt wel wekelijks even een land controle doen bij iedereen om te zien of mensen zich aan de afspraken houden en hebben ook regelmatig even contact :) ).

Mag jij wel hooien met je zeldzame grasje? :P (hihi ben toch wel erg beniuewd wat er zo bijzonder aan is, zie je ook echt verschil? :P)

Wbt HB: mijn pony heeft het 3 jaar terug in een milde variant gehad (lees: binnen een maand kon ik alweer rijden en geen blijvende gevolgen). Hij is wel enorm gevoelig voor overgewicht. Dus om de dag strookbegrazing wil prima. Achteraf was de HB ook een opeenstapeling van problemen in zijn lichaam, dus zolang hij niet moddervet is (hij mag best 50 kilo te zwaar zijn), is er geen gevaar voor HB. Op fructaan reageert hij niet echt gelukkig. Maakt het wel makkelijker, hij kan gewoon gras eten en ook alle soorten hooi wel. Alleen wordt hij op het grofstengelige hooi wel minder snel dik dan het normale weidehooi (dus dat meng ik liever even met wat stro). Dat heeft wel mijn voorkeur, lekker grofstengelig :j
Ik zie er wel 1 voordeel van: hij eet dus minder dan een gemiddelde pony. In de zomer houden wij daardoor gras over om te hooien en in de winter hoeven wij niet heel veel hooi bij te kopen (in vergelijk met stallen om ons heen).

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:37

Noppert schreef:
Het gaat mij niet om andermans hooi, wij willen namelijk zelf hooien, maar de een zegt dat het makkelijk kan eind deze week, maar ik vind het zelf aan de vroege kant. Gras staat kniehoog en de aar schiet er al aardig in,maar normaal gesproken wordt het volgens mij pas half juni gemaaid.

Ik heb niet het hele topic doorgelzen, maar zag deze opmerking en wou daar wel even op reageren en heb dus geen idee of dat al verteld is.

Hooien is niet specifiek voor een bepaalde datum, dat er veel gehooid wordt in half juni komt vaak doordat het om vogeltjesland(oftewel subsidie voor de vogels die er kunnen broeden en er dus pas na het broedseizoen gemaaid wordt) gaat. Wil je paardenhooi maken dan is het gras goed als de zaden/aar erin komen en er een behoorlijke structuur in het gras zit. Je moet alleen niet vergeten dat het gras weinig water gehad heeft waardoor de groei stopt om ervoor te zorgen dat het laatste beetje water voor zaden zorgt.

Hier in de buurt is al aardig wat gehooid maar nog lang niet alles.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:53

Daffie, dat is idd al uitgelegd.
Maar dat geeft nik..

vuurneon: denk dat we een kopie van elkaars contract hebben, haha...hier ook 2 GVE of zoiets... we mochten geen paaltjes of draad maar nu ze zelf van het omringende gebied alles weghaalden moest ik wel anders lopen mijn paarden in het bos...was ook opeens helemaal niet erg...heb zelfs hun oude paaltjes gebruikt.
Dat grasje kan ik niet vinden hoor....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:36

Is het ook gunstiger om te hooien als het echt goed warm is? of is een graadje of 20 dan beter? (ervan uitgaande dat het in beide gevallen droog weer is)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:44

Ook nog een vraagje hier... iemand had het over 'bloten van het weiland'. Iemand hier weet vast wat dat is... Ik dus niet. Graag licht in duisternis ajb.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:46

Embe schreef:
Ook nog een vraagje hier... iemand had het over 'bloten van het weiland'. Iemand hier weet vast wat dat is... Ik dus niet. Graag licht in duisternis ajb.

Bloten is heel kort afmaaien, met een maaier die het gelijk ook verpulvert (mulchen) zodat het gelijk als voedingsstof voor het gras dient.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:47

Ha, FlyAway... jij bent ook van alle markten thuis :D thx voor het antwoord! Weer wat geleerd -:)
Laatst bijgewerkt door Embe op 23-06-11 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:47

Embe schreef:
Ha, FlyAway... jij bent ook van alle markten thuis

Is dat speculatie? :D

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:48

FlyAway schreef:
Embe schreef:
Ha, FlyAway... jij bent ook van alle markten thuis

Nee, dat is onderhand een feit hoor! ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:50

Embe schreef:
FlyAway schreef:

Nee, dat is onderhand een feit hoor! ;)
:D Heb je een weiland de gebloot moet worden?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:52

FlyAway schreef:
Embe schreef:

Bloten is heel kort afmaaien, met een maaier die het gelijk ook verpulvert (mulchen) zodat het gelijk als voedingsstof voor het gras dient.

Dat doe je dan over het algemeen vroeg in het seizoen?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:57

Ik weet alleen dat het hier wel vaker gedaan wordt nadat er in een weiland beesten gelopen hebben, zodat het weer mooi strak is allemaal en er dus wat voedingsstoffen terug gaan het gras in. Maakt volgens mij dus niet zo heel erg uit of dat vroeg in het seizoen is of niet. Maar misschien dat er hier nog een paar lezers zijn die daar wat meer over kunnen zeggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:58

Dacht dat bloten het afmaaien van gras op de mestplekken was?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:01

tamary schreef:
Dacht dat bloten het afmaaien van gras op de mestplekken was?

Mestplekken moet je inderdaad ook bloten, want daar eten de paarden niet zo gauw van, dus dat blijf dan een rotzooitje. Maar de rest van de weide kun je ook bloten. Wij hebben dit jaar 1,2 ha nieuw weiland ingezaaid en dat hebben we twee keer geheel gebloot omdat er alleen maar onkruid groeide door de droogte ;(

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:02

Citaat:
Bij bloten wordt het lange gras welk een bescherming vormt voor de larfjes rond de mestplaatsen verwijderd. Daarnaast worden de mestballen open gebroken en de mest verspreid. Bij droog warm weer kan bloten bijdragen aan een verdere vermindering van de infectie druk op de weide. Als er wordt gebloot in het najaar bij vochtig koel weer zal de infectie rond de mestplaatsen over de hele weide worden verspreid. Paarden die normaal infectie vermijden door niet rond de mestplaatsen te grazen kunnen zullen nu eerder infectie oplopen!
dit is wat ik er over gevonden heb... verwarrend :o? >;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:11

Embe schreef:
Citaat:
Bij bloten wordt het lange gras welk een bescherming vormt voor de larfjes rond de mestplaatsen verwijderd. Daarnaast worden de mestballen open gebroken en de mest verspreid. Bij droog warm weer kan bloten bijdragen aan een verdere vermindering van de infectie druk op de weide. Als er wordt gebloot in het najaar bij vochtig koel weer zal de infectie rond de mestplaatsen over de hele weide worden verspreid. Paarden die normaal infectie vermijden door niet rond de mestplaatsen te grazen kunnen zullen nu eerder infectie oplopen!
dit is wat ik er over gevonden heb... verwarrend :o? >;)

Dat is interessant. Klinkt ook wel logisch moet ik zeggen. Zoals ik het dan zie, sla je (als je de gehele weide bloot) dus meerdere vliegen in een klap. Hoe kijken de ervaringsdeskundigen hier daar tegen aan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:36

bloten is inderdaad maaien met een mulcher. Het gras wordt dan kapot gemaaid zodat het sneller verteerd en het onderliggende gras niet verstikt.

Paardenhouders doen dat inderdaad vaak na het beweiden om de wei weer netjes egaal zonder mestplekken te krijgen, of om het gras op (kortere)lengte te houden voor het grazen als ze niet willen maaien voor ruwvoer.
Door bij een open zode een aantal keren achter elkaar de weide te bloten of maaien (evt in combinatie met bemesten zodat het gras voldoende voedingsstoffen heeft om te groeien), ontstaat een dichtere zode (het gras gaat dan meer vertakkingen maken in en net boven de grond in plaats van in de lengte uitgroeien)

Dat verhaal met bloten en worminfectie verspreiden is vooral van belang bij slepen van de wei/mestplekken.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:00

Ah, joyce B dat is waarschijnlijk waar diegene die ik sprak op doelt... :j

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 07:04

joyce B schreef:
bloten is inderdaad maaien met een mulcher. Het gras wordt dan kapot gemaaid zodat het sneller verteerd en het onderliggende gras niet verstikt.

Paardenhouders doen dat inderdaad vaak na het beweiden om de wei weer netjes egaal zonder mestplekken te krijgen, of om het gras op (kortere)lengte te houden voor het grazen als ze niet willen maaien voor ruwvoer.
Door bij een open zode een aantal keren achter elkaar de weide te bloten of maaien (evt in combinatie met bemesten zodat het gras voldoende voedingsstoffen heeft om te groeien), ontstaat een dichtere zode (het gras gaat dan meer vertakkingen maken in en net boven de grond in plaats van in de lengte uitgroeien)

Dat verhaal met bloten en worminfectie verspreiden is vooral van belang bij slepen van de wei/mestplekken.

Helemaal mee eens. Bloten doe ik inderdaad als een van de weides redelijk kaal gegeten is. Mest krijg je er echt niet mee verspreid hoor; daarvoor moet je slepen (ik haal het er altijd uit). Door het bloten wordt je weiland weer mooi strak en groeit het gras daarna weer gelijkmatig op.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 07:54

Ik haal hem altijd even over het weiland als de paarden eruit zijn, even slepen en de lange plekken bloten en dan ligt het er weer netjes bij.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:38

Wij bloten 1x per jaar de wei.
Verder schep ik de mest eruit en met de bosmaaier hou ik de mestplekken die er wel zijn, of het onkruid bij, die irritante zuring bv.....grrr