Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:31

Je ziet in dit topic ook een paar keer langskomen dat men het belachelijk vindt dat er geld betaald moet worden om een paard op het land te laten zetten. Men beseft kennelijk niet dat een stal al gauw een extra personeelslid nodig heeft om al die paarden elke dag dag buiten en weer binnen te zetten en dat dat personeelslid ook ergens van betaald moet worden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:41

Buiten en binnenzetten is ook werk. Zelfs als je paarden hebt die zich makkelijk laten vangen heb je nog dat je erheen moet lopen, paard moet pakken, paard naar juiste boks, wellicht deken wisselen, checken op wondjes. Dan heb ik het nog niet eens over het nalopen van het landje of alles nog ok is danwel repareren hek etc..

1liefpaard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:38

ik vind het ook niet leuk dat alles zo duur is, ik wil echt super graag een eigen paard, maar die moet dan op onze manege staan en dat kost ook weer heel veel per maand en dat vind mijn moeder niet goed |( |(

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:18

Ik heb erg veel mazzel met mijn ponies. Ik betaal 50 euro per pony per maand. Ik koop wel stro etc zelf.
Ik heb pas hooi etc gekocht ( 100 balen hooi a 3 euro, 20 balen kuil a 32,50 en 20 grote balen stro, nog geen prijs van).
Ik heb een grote uitloop stal met paddok en 3 losse boxen voor de hengsten.
Ik hoor vaak erg hoge prijzen in deze regio. Het ligt er natuurlijk wel aan wat je er allemaal bij hebt. Ik heb geen bak, stapmolen etc, maar dat wil ik ook allemaal niet. Ik ben fokker en geen ruiter. Als ik al rijd, is het altijd buiten.
Je kan het zo duur maken als je zelf wil.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:32

Apple schreef:
Buiten en binnenzetten is ook werk. Zelfs als je paarden hebt die zich makkelijk laten vangen heb je nog dat je erheen moet lopen, paard moet pakken, paard naar juiste boks, wellicht deken wisselen, checken op wondjes. Dan heb ik het nog niet eens over het nalopen van het landje of alles nog ok is danwel repareren hek etc..

Denk je nou echt dat er op de gemiddelde manege/pensionstal gecontroleerd word op wondjes? en apart worden ze meestal ook niet gehaald hoor :n meestal gooien ze de wei gewoon open en jagen ze de paarden naar stal, is een werkje van 10minuten/kwartier.

en dan even voor de duidelijkheid: Nee tgaat niet overal zo, maar op veel plekken wel :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:37

Goed,
Laat ik het dan eens anders stellen.
Weten jullie hoe het komt dat die luxe stallen met goede verzorging en goede faciliteiten met vol pension vol staan en zelfs wachtlijsten hebben?

Omdat er genoeg mensen zijn die het rekensommetje hebben gemaakt of het loont/uit kan om zelf een duur, zo niet onbetaalbaar, huis met stallen en voldoende grond te kopen en dan hun 2 of 3 paarden aan huis te stallen. En die komen tot de conclusie dat ze voor 800 tot 1200 euro in de maand meer woonlasten, nooit in hun eigen regio een mooi huis kunnen kopen met genoeg grond en stallen en bak en bij voorkeur ook nog binnenbak met goede bodem.

Bovendien moeten ze dan al het werk en onderhoud zelf doen, of iemand inhuren om het voor ze te doen en is het lastiger om eens een dagje weg te gaan en moet je iets regelen voor vakantie of paarden uit logeren sturen.

Mensen met goed betaalde banen kunnen vaak ook wel goed rekenen en plussen en minnen afwegen ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:45

over het binnen- en buiten zetten hebben wij hier op stal een mooie regeling gemaakt met wat andere paarden eigenaren. eigenaar van pony 1 zet op maandag pony 1,2,3 en 4 buiten. eigenaar van pony 2 zet dinsdag pony 1,2,3,4 buiten, etc. zo weten we zeker dat de pony's goed(rustig) binnen en buiten gezet worden, en hoef je niet iedere dag vroeg op.

ik vind onze stal erg luxe, maar toch staan er ongeveer 20 stallen leeg D:

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:51

20 lege stallen! Oei! Hoeveel betaal je bij jullie voor stalling?
En waarom staan ze leeg? Om de prijs-kwaliteit verhouding? Of omdat de mensen er tegenop zien om zelf hun paard buiten te moeten zetten?

En hoeveel stallen zijn er in totaal? Behoorlijke leegstand bij jullie... (wel lekker voor jullie dat het minder druk is in de wei en de bakken)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:27

Ik heb 3 stallen aan huis en ben me toch een party blij dat ik het reik alleen heb, pensiongasten erbij nemen heb ik ooit gedaan, maar nee het ligt mij niet zo, als ik extra geld wil verdienen ga ik wel bij mijn baas overwerken dat loont veel meer dan thuis te moeten zwoegen :o

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:25

carolalisa schreef:
Rosanna1990 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. In deze regio vallen de prijzen erg mee, maar ik ken mensen uit het westen die €500,- per maand betalen. Absurd gewoon. Ik heb het geluk dat ik alles bij huis heb, want als ik moest gaan stallen was het voor mij ook snel gedaan.

500!!!! allemensen dat zou ik echt niet kunnen betalen als je daarnaast nog rekening moet houden met eventuele DA kosten smid kosten ontwormingen en ga zo maar door.

z0rr0 schreef:
ik betaal 385 euro
maar dat is inclusief ontwormen en hoefsmid.
alles word gedaan en je paard gaat zelfs overdag een uurtje los

zelfs??? ik vind het weinig. echt hee weinig.

ano0uk schreef:
Ik betaal 355 per maand. Maar dan komen daar ook nog je leskosten en stapmolen kosten bij die flink oplopen.. En we hebben geen eens een wei! Wel een paddock waar je overigens maar 20 min in kan per dag...

Er is niet veel andere keus.. Ik wil echt een goede binnenbak en in deze omgeving (Zwijndrecht, Rotterdam) is niet zo veel anders te vinden.... Helaas
* Op dit moment staat hij nog lekker van de wei te genieten in Renesse

correct me if i'm wrong maar hieruit maak ik dus op dat jij een goede binnenbak verkiest boven weidegang voor je paard? ik heb mischien heel makkeijk praten omdat wij gewoon het hele jaar door weidegang hebben en een binnenbak, maar als ik moest kiezen dan zou ik voor de weidegang kiezen. ook als dit zou betekenen dat ik dagelijks zeiknat zou regenen of in de wintermaanden niet zou kunnen rijden. ik kies het welzijd van mijn paard wel boven het eigen plezier.

ik betaal per paard 165 in de maand, vol pension. inclusief het hele jaar weidegang (winterland staat alleen geen gras op maar ze staan wel de hele dag buiten) binnenbak, buitenbak en longercirkel. ook een wasplaats met alleen koud water. dit is dan wel meer op t platteland. maar ik ken inderdaad ook stallen waar je rond de 350 per maand betaald, en hier een stuk verderop betaal je ook een rib uit je lijf aan stallingskosten en daar is niet het hele jaar door weidegang. ik merk ook niet veel van de crisis aangezien er hier al boxen bij gekomen zijn omdat ze steeds meer paarden krijgen :+

Ja alleen rijd ik nu 2x in de week 80km heen en weer omdat ik hem niet op mijn gewone stal kan staan door de droes op Grol.
En dan vind ik het ook heel belangrijk dat ik elke dag naar mijn paard kan. Nu kan hij overigens niet in de wei omdat daar een besmet paard liep, en de wei dus besmet is. Ik ben de enige die mijn paard van die wei heeft gehaalt maar ik laat hem gewoon niet in die wei lopen door die droes, call me crazy if I'm wrong.

Verder valt er bij mij in Zwijndrecht vrij weinig te kiezen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:28

joyce B schreef:
Goed,
Laat ik het dan eens anders stellen.
Weten jullie hoe het komt dat die luxe stallen met goede verzorging en goede faciliteiten met vol pension vol staan en zelfs wachtlijsten hebben?

Omdat er genoeg mensen zijn die het rekensommetje hebben gemaakt of het loont/uit kan om zelf een duur, zo niet onbetaalbaar, huis met stallen en voldoende grond te kopen en dan hun 2 of 3 paarden aan huis te stallen. En die komen tot de conclusie dat ze voor 800 tot 1200 euro in de maand meer woonlasten, nooit in hun eigen regio een mooi huis kunnen kopen met genoeg grond en stallen en bak en bij voorkeur ook nog binnenbak met goede bodem.

Bovendien moeten ze dan al het werk en onderhoud zelf doen, of iemand inhuren om het voor ze te doen en is het lastiger om eens een dagje weg te gaan en moet je iets regelen voor vakantie of paarden uit logeren sturen.

Mensen met goed betaalde banen kunnen vaak ook wel goed rekenen en plussen en minnen afwegen ;)

Hier ben ik het gewoon niet mee eens :n ik sta niet luxe, maar kan prima op vakantie.

Ik denk dat een hoop mensen zoveel willen betalen omdat ze de luxe voor zichzelf wel lekker(der) vinden.
En dan denk ik aan een goed verzorgde kantine, laarzenwarmers, dekendrogers, solariums, stapmolens als ze een dagje niet willen rijden (en aangezien hun paard op zo'n stal vaak niet 24/7op een ruime wei staat maar 23/7 in een luxe stalletje...) zo opzadelen en wegrijden in de binnenbak ipv allemaal uitmestgezeik of een vies paard van de wei halen of slecht weer.
Mensen die op zo'n luxe stal staan, willen waarschijnlijk nooit hun paard aan huis, veel te lastig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:39

Ik betaal in verhouding een hoop geld voor mijn paarden, ik heb ook een hoop voor ze over.
Ik vind dat allemaal niet erg zolang er maar met me meegedacht word en afspraken nagekomen.
Ik heb een gruwelijke schurft hekel aan pensionhouders die hun afspraken niet nakomen.
Onder motto: zeg maar ja dan is ze stil, ze merkt het toch niet als ik het niet doe.
Daarvoor ben ik ook bereid wat te doen voor de pensionhouder, maar het moet wel in verhouding staan en op een leuke normale manier gaan.
Op de stal waar ik nu sta betaal ik 250 euro voor mijn e-pony en shet, ze staan 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt eifelhooi.
Ook krijgen ze meusli.
Wortelen kopen we om en om, ook helpt iedereen met de weiden en bak poepvrij te houden.
Verder is het 30 kilometer enkel rijden met de auto.
Deze stal is particulier en het is gewoon een groepje dat hier samen voor de paarden zorgt, dat gaat super zo.

Ik heb ontzettend veel pensionstallen gehad in de 16 jaar dat ik mijn pony heb en het is gewoon niet normaal hoe er geredeneerd word.
Ook gingen er stallen failliet of beviel het niet meer door verandering.
Maar de meeste stallen, denken alleen aan de 1ste van de maand als de stalling komt en verder is het ze worst.
Als je me kwaad wil hebben moet je mijn paardjes te kort doen, terwijl ik daarvoor betaal en verwacht dat het gebeurt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:08

@ Nicolletje,
Ik heb het over mensen die zoveel geld over hebben voor hun stalling, maar er dus niet voor kiezen om paard aan huis te nemen omdat ze dan minder luxe hebben en hogere uitgaven dan die 350, 400 of 500 euro pensiongeld die gevraagd wordt op die superdeluxe stallen. En dat ze er veel meer tijd aan kwijt zijn en minder vrijheid hebben om zoveel keer per jaar met vliegvakantie te gaan tenzij ze hun paard dan in pension zetten of oppas inhuren...

Ik heb het niet over goedkopere stalling en dat dat niet goed zou kunnen zijn...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:08

Rhendera schreef:
Apple schreef:

Denk je nou echt dat er op de gemiddelde manege/pensionstal gecontroleerd word op wondjes? en apart worden ze meestal ook niet gehaald hoor :n meestal gooien ze de wei gewoon open en jagen ze de paarden naar stal, is een werkje van 10minuten/kwartier.

en dan even voor de duidelijkheid: Nee tgaat niet overal zo, maar op veel plekken wel :j

Op een goede stal wel.

Op het moment dat we de paarden van stal halen, of uit de wei halen om op stal te zetten zien we meteen of een paard wel of niet goed loopt, wonden heeft, zwellingen etc.
Tijdens het voeren kijk je naar gedragsveranderingen en of er gegeten wordt en er nog wat in de box ligt.

Met uitmesten kijk je hoe de stal erbij ligt. Is hij extreem vies? Is alles omgewoeld? Liggen er voldoende drollen. Is er geplast? Ligt er mest in de waterbak? Is er misschien tegen de stal aangeslagen. Ligt er mest in de drinkbak etc.

Er komt heel veel bij kijken, maar doordat je deze dingen tijdens je werk bekijkt is het routine en kost het dus niet heel veel extra tijd. Het is daarom stom om te zeggen dat het weinig gebeurt, een pensionhouden hoeft niet ieder paard te monsteren om iets op te merken?

:)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:11

joyce B schreef:
Ik heb het niet over goedkopere stalling en dat dat niet goed zou kunnen zijn...

Snap ik maar vaak hebben de (echt) luxe stallen, vooral luxe voor het baasje zelf :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:12

En ik ken echt bijna geen enkele stal waarbij de paarden los worden gelaten en een wei in worden gejaagd.

Ter vergelijking, wij zijn met binnenhalen en het buitenzetten per keer zo'n 45min. bezig voordat alles van stal is. En dat is dan in je eentje. Wij hebben er 25 staan. Dat is echt wel een hoop werk. Wij hebben ook alles opgepsplitst staan. Er staan er 2 alleen, en de rest in groepjes van 2-4.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:14

Oh met binnenhalen heb ik al een aantal stallen zo meegemaakt hoor.
Gewoon de hekken openzetten, paarden lopen zelf hun stal in. Ik zie daar ook niet echt een probleem in eigenlijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:16

Tot het fout gaat...
Vindt het nogal een risico hoor, zeker als ik zie wat een dominante rotzakjes hier wel eens tussen lopen.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:23

Laatste pension waar ik stond ging het ook zo. Nu heb ik mijn paard geleerd, deur open is binnen blijven tot ik zeg, "kom maar"en dat was natuurlijk vrij snel over, nu moet ik opletten als de deur dicht is, maar niet op slot, of meneer de deur niet open gooit en gewoon zelf naar buiten loopt en naar de wei... :+

En natuurlijk ging het de eerste dag mis, paard ging onderuit op de mestplaat waar hij langs moest en die was glad....bij bekken huid stuk, mest zat er nog op.... }> enne niet vertellen he???

Lovely, jouw paard staat op een luxe pension, en jouw stalprijs is ook niet misselijk...dan mag je verwachten dat alles goed is, en dat zal ook wel, anders bleef ook jij daar niet staan....Moeten we dan maar aannemen dat alles voor minder ook meteen maar niet ok is???

Ik stel geen eisen aan het hok/de stal, mag oud en lelijk zijn, als het maar ruimer dan 3 x 3 is, veilig en licht genoeg, met genoeg ventilatie....het laatste is vaak niet bijzonder en licht, ja ook vaak alleen maar als er lampen branden, maar die zijn dan ook vaak zat gewoon niet aan in de winter als ze rond 17.00 naar binnen gaan.....en dat vind ik ook niks...Een mooie luxe stal voor peerd vind ik niet nodig, liever investeren in uitmesten, stalbedekking, meer dan 2 x goed hooi en overdag buiten....maar ook dat blijkt vaak maar te wensen over.....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-10-10 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:25

Ik ken iemand die 120,- kwijt is voor 2 paarden (stal + wei + voer + rijbak)
Het is er wel erg oud en sommige dingen zijn niet goed geregeld, maar de prijs blijft erg laag ;)

Als ik dan tegenwoordig zie dat op maneges al 300,- word gevraagd per paard, vind ik dat
erg veel.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:27

Prijs is idd goed te doen, maar veelal is het onderhoud dan ook nalatig.. Niet altijd hoor, maar vaak.

Prikkeldraad, of een rommeltje, of overal gevaarlijke uitsteeksels etc. En een bak met goede, dure bodem hebben ze meestal ook niet op een stal met dergelijke prijs.

Wat niet weg neemt dat het heel fijn is dat deze stallen er zijn hoor. Buiten het veilige om -wat dus niet overal zo hoeft te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:08

Russel, als een stalling minder kost, dan betekent dat dat er dingen ontbreken voor dat geld. Het is aan mij of ik die dingen wil missen of niet. Voor mij staan kwaliteit van het voer, de veiligheid van en de zorg voor mijn paard voorop. Als ik naar andere stallen kijk die goedkoper zijn, dan moet ik ook daarop inleveren en dat wil ik niet. Zolang ik nog moet werken voor mijn geld, wil ik niet buiten wonen met de paarden aan huis :n. Dus eigenlijk heb ik het precies zoals ik wil, een stal waar ik weet waar ik aan toe ben, een blij en gezond paard en ik hoef me overdag geen zorgen te maken of het allemaal wel goed gaat met hem.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:58

Lovely schreef:
Russel, als een stalling minder kost, dan betekent dat dat er dingen ontbreken voor dat geld. Het is aan mij of ik die dingen wil missen of niet. Voor mij staan kwaliteit van het voer, de veiligheid van en de zorg voor mijn paard voorop. Als ik naar andere stallen kijk die goedkoper zijn, dan moet ik ook daarop inleveren en dat wil ik niet. Zolang ik nog moet werken voor mijn geld, wil ik niet buiten wonen met de paarden aan huis :n. Dus eigenlijk heb ik het precies zoals ik wil, een stal waar ik weet waar ik aan toe ben, een blij en gezond paard en ik hoef me overdag geen zorgen te maken of het allemaal wel goed gaat met hem.

Niets aan toe te voegen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 00:03

Chaos schreef:
Tot het fout gaat...
Vindt het nogal een risico hoor, zeker als ik zie wat een dominante rotzakjes hier wel eens tussen lopen.. :+

Ze halen ze meestal niet allemaal tegelijk naar binnen, dat wordt een bende. Gewoon het groepje waarmee ze staan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 00:06

Dan nog heeft het teveel risico. Naar mijn mening, en er vanuitgaande dat ze ook over een hard stuk moeten.

Daarbij vind ik het service en vanzelfsprekend dat je paard goed en zo veilig mogelijk behandelt wordt in pension. En dus alleen of met zijn tweeen aan een touw naar buiten worden gebracht.

Maargoed, dat is mijn mening.