Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Re: Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:46

Mijn ruin staat 'alleen' in die zin dat hij wel samen in de wei staat met mijn 2 merrie's, maar worden gescheiden door een draad :j
Hij kan ze dus zien,aanraken ed, maar hij staat niet samen met de merrie's :)

Omdat het niet gewoon niet klikt tussen mijn ruin & mijn merrie's doen we het zo :)

Ik vind toch iig dat je paard gezelschap moet hebben, ookal zijn het maar schapen ofzo :)

XMarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 08:06

Dankje voor jullie reacties!
Staat dat echt in de wet?

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:54

XMarije schreef:
Mijn pony staat altijd alleen in haar wei want we hebben bij mij thuis maar een pony en dat is de mijne. Er staan in de wei er links naast wel koeien en in de wei er rechts naast staan een paar kippen en een paar geitjes. En 's nachts staat ze in een stal met daarnaast koeien. Mijn pony heeft nu een veulen dus is ze nu samen, maar als het veulen oud genoeg is om weg te gaan gaat hij weg ;( .
En dan staat mijn pony weer alleen. Mijn vraag was:
Is dit "zielig" voor mijn pony?

Gr. Marije

waarom moet het veulen weg ?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:02

ulysse1 schreef:
Jongens! Asjeblieft! Ik vind het ook ergens wel zielig en zou het zelf eigenlijk niet snel doen maar paardje heeft wel gezelschap, al zijn het dan andere dieren ;)

Dat is hetzelfde als jou in een huis met koeien zetten... Kun je toch ook niet mee communiceren?! Daar word je op den duur nog ongelukkig van.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:02

Deze discussie gaat heeeel lang duren.. :O

_Gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:12

Mijn paardje heeft een tijd alleen gestaan in de wei omdat hij helemaal kapot gebeten werd. Maar ik zag aan hem dat ie het echt niet leuk vond !! Dit jaar stond die met twee andere en hij wad helemaal het mannetje !!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:13

Hoi TS,
sorry dat ik het zeg ( het is niemandsschuld) alleen word dit een lang topic? :P

xx

XMarije schreef:
Dankje voor jullie reacties!
Staat dat echt in de wet?

sterre91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:24

Hmm... ik zou dr gewoon een shetje of desnoods een bokje bijzetten.

simonvpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:15

Het is niet goed als een kudde dier het gevoel heeft alleen op de wereld tezijn, maar ze hoeven niet perse bijmekaar in de wei, als ze mekaar maar kunnen zien is meestal al voldoende

chantkyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:00

ik vind voor het paard beter al staat er iemand bij want dan heeft hij ook nog gezelligheid.
En ik vind ook dat het er aan ligt of het voor vaste stalling is op een weide of afentoe maar een middagje. want al stal je het paard op een weide vind ik wel dat er een paard of shetlander bij moet staan is wel zo gezellig. maaar als staat het paard afentoe maar een middagje is het niet zo erg, maar ik heb altijd liever dat er iemand bij mn paardje staat al zet ik haar op de wei! ;)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:04

@TS: waar woon je? Heb nog een paard wat nooit meer mag rijden als gezelschapspaard?! Tegen betaling van de kosten die jij maakt zou hij wellicht bij je pony kunnen staan?? Het is een braaf dier en zal nooit trappen naar mens en dier. Gemakkelijk in de omgang, maar er mag dus NOOIT meer iemand op.
Zoek niet perse een nieuwe plek voor hem, maar als hij (op mijn kosten dus) ergens een ander paardje gezelschap kan houden is het een optie om hem te verhuizen. Ik zoek geen nieuwe eigenaar.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:02

Shetlanders kosten erg weinig in aanschaf en eten niet veel. Ze zijn niet zwaar dus kunnen vaak samen doen met 1 wormenspuit. de meeste hebben goede hoeven en hoeven niet vaak bekapt te worden..... kortom een shetlander is niet duur!!! koop er gewoon eentje bij en zoek een buurmeisje die hem af en toe lekker komt poetsen.

(ja, het is zielig om een paard alleen te houden...)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:50

Ja ik vind het sneu, kun je geen shetje erbij halen?
Zijn op dit moment erg goedkoop, en mijnpaard heeft er erg veel plezier mee, ze geniet echt van het gezelschap!!

XMarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 13:31

Eigenlijk komt het er dus op neer dat ik moet kijken hoe mijn pony zich erbij voelt om als enige pony te staan. En niet hoe ik erover denk, ook wel een beetje natuurlijk maar wat mijn pony vind is belangrijker ;d.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:45

XMarije schreef:
Mijn pony staat altijd alleen in haar wei want we hebben bij mij thuis maar een pony en dat is de mijne. Er staan in de wei er links naast wel koeien en in de wei er rechts naast staan een paar kippen en een paar geitjes. En 's nachts staat ze in een stal met daarnaast koeien. Mijn pony heeft nu een veulen dus is ze nu samen, maar als het veulen oud genoeg is om weg te gaan gaat hij weg ;( .
En dan staat mijn pony weer alleen. Mijn vraag was:
Is dit "zielig" voor mijn pony?

Gr. Marije

paarden zijn kudde dieren dus het is niet zielig maar het is niet leuk voorje pony om alleen te staan dus mischien kun je er een shetje bijkopen zijn helemaal niet duur en zij heel goedkoop in de onderhoud

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:59

Paarden leven hier allang niet meer in kuddes, zoals echte kuddes bedoelt zijn. (zoals de paarden in de camarque, mustangs in amerika en de brumby's in australië enz) Als je die paarden solitair gaat houden dan ben ik t volmondig eens dat ze behoefte hebben aan een weidegenootje, zij zijn niet anders gewend en staan nog heel dicht bij t wilde vrije leven. Paarden hier zijn verregaand gedomesticeerd! Dan verplichten om ze met meerdere tegelijk te houden is gewoon vanuit t menselijke gevoel, t zielig vinden... Dát vind ik pas zielig. Als ze gewend zijn alleen te lopen, kan je paard echt wel gelukkig zijn en das geen struisvogelpolitiek das gewoon met gezond verstand naar je paard kijken of ie happy is of nie. Zo niet, dan evt een maatje erbij, maar niet met de gedachte "ach we schaffen ff een shetje aan" en dan is t probleem opgelost. Dan doe je de shetjes toch echt te kort. Zij hebben ook volledige verzorging nodig en t valt niet mee om zo'n kleintje die in de zomer met een groot paard staat in goede conditie te houden (lees niet te vet laten worden). Want een hoefbevangen shet is ook zielig! Dus dan moet je het shetje weer apart houden in een klein weitje voor zijn eigen bestwil, vind ik gewoon t probleem verleggen. Wel een blij paard maar een arme shet die maar beperkt de ruimte heeft, dan is t kiezen tussen twee kwaden.
Als je paard een maatje nodig heeft in de wei, dan zou ik dat ook doen, zo niet, dan niet.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:03

Ben t met enkele anderen hier eens. Kijk naar je paard, je merkt vanzelf of ze een vriendje nodig heeft of niet. (idd slecht eten, onrust in de wei, lees stereotiep gedrag dmv continu rondjes lopen ed) Als ze er verder gelukkig en gezond uit ziet dan zou ik me niet te veel zorgen maken, je kent jouw paardje t beste. Een schaap of koe erbij of erlangs is prima. Ik vind je paardje dus niet zielig.
Wordt ook nogal makkelijk gedaan over een shetje er bij zetten. Zo ff "erbij". Tis ook gewoon een echt paardje hoor dus moet ook verzorgt worden. Met miss als voordeel dat ze weinig nodig hebben, maaaaar tis zomers heel moeilijk er voor te zorgen dat ze juist niet te veel (gras) eten, als het shetje samen loopt met je andere paardje in de grote wei. Shetlanders zijn namelijk zeer gevoelig om hoefbevangen te worden, gevolg, je moet de shet gaan beperken, lees apart in een klein weitje zetten om te zorgen dat ie niet te dik wordt en dus evt ook geen hoefbevangenheid ontwikkeld. Dus uiteindelijk staan ze 's zomers toch naast elkaar ipv met elkaar. (spreek uit ervaring) Om dan ook nog maar eens even te zwijgen over evt zomerexceem waar die kleine harige deugnieten ook gevoelig voor zijn. (dekentje kopen, spray's enz enz) zo goedkoop is t dus niet.
Een schaap, geit of kalf/koe is vaak ook prima. Net als met een evt een echt paardenmaatje, wennen moeten ze toch aan elkaar!
En we kunnen allemaal wel gaan door gaan schieten met "ja maar van nature is een paard....."
Uiteindelijk is er ook niks natuurlijks aan om op een paard te gaan zitten of er een karretje aan te hangen enz enz.
Vind dat er snel iets zielig gevonden wordt, terwijl heel veel andere paarden/dieren veel zieliger zijn. (bv.Sint Bernard op 2 hoog met wel hele lieve baasjes, maar helaas ze zijn allebei de hele week 40 uur werken, of t paardje dat wel een echt paardenvriendje heeft maar helaas maar een stukje grond tot beschikking heeft van 10 bij 10 meter)
Niet te veel miepen en ff t paard niet gaan vermenselijken, gebeurt al veel te veel...

Ik kopiëer mezelf nog maar een keer.. (deze reactie staat ookal op pagina 2 van dit topic).

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:11

Ligt ook aan de pony zelf. Ik had ooit eens een pony die stond altijd helemaal alleen. Tot twee keer toe geprobeerd er gezelschap bij te zetten of in de buurt te zetten maar dat werd een ramp, pony kwijnde gewoon weg. Pony wou echt alleen zijn. :j Maar zal wel een geval apart zijn geweest, de meeste houden wel van gezelschap. Een soortgenoot is het beste maar als het niet anders kan, is een ander dier een tweede optie.

Overigens is een hond ook een groepsdier. Hoeveel mensen hebben een hond alleen? Die vaak ook nog uren alleen thuis is of alleen slaapt? juist ja...

cindypony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:49

heey
als je merkt adt je pony op paard ezels zich eenzaam gaat voelen vraag dan aan eimand een vriendin de buren of hun pony paard of zezel er bij mag
ook kun er er een paar koeien of schapen bij zetten maar geiten is geen goede optie die kouwen de staart en manen af als je het toch probeert spray je paard pony of ezel in met antie bijt. }:0 /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:49

cindypony1 schreef:
heey
als je merkt adt je pony op paard ezels zich eenzaam gaat voelen vraag dan aan eimand een vriendin de buren of hun pony paard of zezel er bij mag
ook kun er er een paar koeien of schapen bij zetten maar geiten is geen goede optie die kouwen de staart en manen af als je het toch probeert spray je paard pony of ezel in met antie bijt. }:0 /3

:') _/-\o_

Ontopic: ik vind het wel sneu,paard hoort contact met soortgenoten te hebben,ik hou ze dan ook niet alleen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:52

Kun je misschien niet gewoon mensen zoeken die wel (misschien tegen enige betaling) ook hun paard op jullie weide kunnen zetten? Een paard hoort namelijk wel tussen zijn soortgenoten te staan..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:07

Een paard alleen :n
Heb t met mijn uk gezien.. Die stond net een maandje op de nieuwe plek, wel achter draad want andere 2 zijn merries en een veulen zou niet erg gewaardeerd worden := Heel onverwacht gingen de dames ineens allebei naar het land ipv 1, en kwam mijn uk dus alleen te staan. Nou, de eerste 2 dagen gingen nog, maar hij was compleet over zn theewater toen ik hem 5 dagen na het vertrek van de dames daar weghaalde. Geen land mee te bezeilen, ik kon niet weglopen van het hek of hij stond als een gek naar me te hinniken, hij was hyper, ineens heel erg ''hengst''. Mn hart brak, echt. Nu staat hij op een andere stal tot rust te komen, is maandag verhuisd. Kon niet gelijk bij de andere paarden (veulen en jaarling) omdat hij op het moment veel te veel hengst is. Waarschijnlijk was hij zó blij weer andere paarden te zien. Hij was iig iets te enthousiast tegen de ukjes. Staat nu in een ruime paddock tussen de ukken en de volwassen hengst in, en echt, hij stond er nog geen dag en ik zag hem voor mn ogen tot rust komen. Is nu nog wel wat nerveuzig maar over all is hij zn relaxte ouwe zelf weer.

Nee, nooit een paard alleen. Wilde dat überhaupt niet, maar na deze ervaring.. Heb gezien wat een enorme impact dat dus heeft op een paard.

Ts; top dat je aan het bedenken bent wat je eraan kunt doen!

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 00:38

evalien77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:04

hoi,

ik zou het ook zielig vinden aangezien paarden kuddedieren zijn. je kan er eventueel ook n geitje bij zetten. vinden sommige paarden ook fijn.
susses!!

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:17