Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:57

Citaat:
Ik denk dat het natuurlijke gedrag van iedereen van de oertijd wel veranderd is. Mensen jagen toch ook niet meer? Ik weet niet wat voor ras je heb, maar een aantal rassen zijn zodanig doorgefokt dat zij niet eens meer echt weten wat hun oergedrag is.

Het instinct zal altijd blijven :)

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:06

NHevaVD schreef:
Niffie schreef:
Mijn vorige paard was het na maximaal 3 uur buiten wel weer zat en ging dan voor het hek lopen draaien!

Staat 'ie dan alleen?

Nee hoor, hij is alleen wel de enige die graag terug naar stal wilt! Het is gewoon een huismus ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:26

Citaat:
Nee hoor, hij is alleen wel de enige die graag terug naar stal wilt! Het is gewoon een huismus

Hihi oke, die zijn er iid ook :j Een paard van de eigenaresse van het verzorgpaard van een vriendin van mij ( Is het nog voor rede vatbaar? := ) had ook een nieuwe gekocht, prachtige fries, alleen 5 jaar binnengestaan, gewassen, tastharen oorhaar eraf, ik weet
niet of je 't kent, die modepaarden.. écht doodzonde, komt 'ie op de wei, compleet in paniek; kent gewoon het grazen niet! :n Nou,
na maanden 'oefenen' om het zo even te zeggen kan 'ie nu toch écht lekker buiten staan met zijn andere maatje. Stond alleen maar
te draaien voor de draad, etc. etc.. Bleek ook nog eens dat 'ie eczeem heeft! Tjsa, kun je niet weten als een paard alleen maar binnen
staat.. :)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:35

NHevaVD schreef:
Citaat:
Nee hoor, hij is alleen wel de enige die graag terug naar stal wilt! Het is gewoon een huismus

Hihi oke, die zijn er iid ook :j Een paard van de eigenaresse van het verzorgpaard van een vriendin van mij ( Is het nog voor rede vatbaar? := ) had ook een nieuwe gekocht, prachtige fries, alleen 5 jaar binnengestaan, gewassen, tastharen oorhaar eraf, ik weet
niet of je 't kent, die modepaarden.. écht doodzonde, komt 'ie op de wei, compleet in paniek; kent gewoon het grazen niet! :n Nou,
na maanden 'oefenen' om het zo even te zeggen kan 'ie nu toch écht lekker buiten staan met zijn andere maatje. Stond alleen maar
te draaien voor de draad, etc. etc.. Bleek ook nog eens dat 'ie eczeem heeft! Tjsa, kun je niet weten als een paard alleen maar binnen
staat.. :)

Jeetje.... en wat is er nu weer mis met de " modepaarden ", ik word hier zo triest van.. laat ieder doen wat ze willen... Mijn modepaard komt overigens gewoon op het land en ziet er nog mooi uit ook !! Wat wil je nog meer...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:39

Citaat:
Jeetje.... en wat is er nu weer mis met de " modepaarden ", ik word hier zo triest van.. laat ieder doen wat ze willen... Mijn modepaard komt overigens gewoon op het land en ziet er nog mooi uit ook !! Wat wil je nog meer...

Er is genoeg mis mee! :j Maar dat terzijde. Ik zeg gewoon dat dit paard de eerste 5 jaren van zijn leven GEEN rechtvaardig en eerlijk
leven heeft gehad! De elke dag wassen, NOOIT naar buiten, alles kortwieken wat 'lelijk' is.. Dit gun je toch geeneen paard!? :n

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:43

NHevaVD schreef:
Citaat:

Er is genoeg mis mee! :j Maar dat terzijde. Ik zeg gewoon dat dit paard de eerste 5 jaren van zijn leven GEEN rechtvaardig en eerlijk
leven heeft gehad! De elke dag wassen, NOOIT naar buiten, alles kortwieken wat 'lelijk' is.. Dit gun je toch geeneen paard!? :n

Dat moet toch ieder voor zich weten... waarom moet dat nu gelijk zo neerbuigend neergeschreven worden... Ik zit net je foto's te kijken en denk nog... mooi die vd. Maar ik doe het iets anders dan jij en waarom is dat dan gelijk zielig voor een paard ??

Ik snap dat gewoon niet...laat ieder zijn ding doen en respecteer ieder zijn keuze..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:45

vibabu schreef:
Ik denk dat het natuurlijke gedrag van iedereen van de oertijd wel veranderd is. Mensen jagen toch ook niet meer? Ik weet niet wat voor ras je heb, maar een aantal rassen zijn zodanig doorgefokt dat zij niet eens meer echt weten wat hun oergedrag is.

Je hebt helemaal gelijk hoor. Mijn hond is tenslotte ook geen wolf meer. Daarom kan ie best in een bench van 1 x 1 x 1 meter. Dan heeft hij best nog ruimte om een rondje te lopen en rond te snuffelen. Zijn hondebedje is lekker zacht en warm (hij poept en plast daar ook op), dus hij kan er heerlijk in slapen. Ik geef hem ook goed voer (samengestampte zuivelproducten, dat vindt hij heerlijk, ookal is het geen geschikt voer voor een carnivoor, maar àla, hij is tenslotte ook geen wolf meer), en elke dag vers water. Hij heeft ook leuke speeltjes, dus hij verveelt zich ook niet. En door de tralies heen kan hij z'n huisgenoten zien en er ook mee snuffelen. Eén keer per dag mag hij een uurtje los in de tuin en daarna in een stapmolentje wat ik voor hem gemaakt heb, dan kan hij nog een uurtje lekker bewegen, vindt ie heerlijk. En dan gaan we nog naar de hondenschool voor de dagelijkse hondentraining. En dan hup naar huis, dekentje op en z'n bench weer in, tot de volgende dag. Hij heeft een goed hondenbestaan, hij mag besist niet klagen en ik heb het allerbeste met hem voor!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:46

Ik vind min 5 uur per dag acceptabel. ;)
Al staan de mijne zelf aan huis en altijd in de wei 24/7 dus, maar in de winter in de paddock met onbeperkt hooi aanvoer.
Een paard hoort gewoon te kunnen bewegen en te spelen met soortgenootjes, en is geen robot die je van stal haalt ermee rijd en weer terug zet.
Wat ik nog vaak zat tegenkom hier op bokt. :(
Dat gewoon normaal gevonden word. Daar kan ik echt niet bij hoor met mijn verstand. Neem dan geen paard maar een fiets bah!! :( :(

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:47

Citaat:
Dat moet toch ieder voor zich weten... waarom moet dat nu gelijk zo neerbuigend neergeschreven worden... Ik zit net je foto's te kijken en denk nog... mooi die vd. Maar ik doe het iets anders dan jij en waarom is dat dan gelijk zielig voor een paard ??

Ik snap dat gewoon niet...laat ieder zijn ding doen en respecteer ieder zijn keuze..

Ooooh maar dat respecteer ik zeker! :j Ik praat niet neerbuigend over jou, maar over het paard dat 5 jaar binnen heeft
gestaan, nooit naar buiten, élke dag wassen... Dat vind ik écht niet kunnen! ;) Ik las ook dat jou paard naar buiten komt, dus
waar maak je je eigenlijk druk om? :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:47

Zeeuwtje68 schreef:
Ik vind min 5 uur per dag acceptabel. ;)
Al staan de mijne zelf aan huis en altijd in de wei 24/7 dus, maar in de winter in de paddock met onbeperkt hooi aanvoer.
Een paard hoort gewoon te kunnen bewegen en te spelen met soortgenootjes, en is geen robot die je van stal haalt ermee rijd en weer terug zet.
Wat ik nog vaak zat tegenkom hier op bokt. :(
Dat gewoon normaal gevonden word. Daar kan ik echt niet bij hoor met mijn verstand. Neem dan geen paard maar een fiets bah!! :( :(

_/-\o_ Helemaal mee eens!

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:51

NHevaVD schreef:
Citaat:

Ooooh maar dat respecteer ik zeker! :j Ik praat niet neerbuigend over jou, maar over het paard dat 5 jaar binnen heeft
gestaan, nooit naar buiten, élke dag wassen... Dat vind ik écht niet kunnen! ;) Ik las ook dat jou paard naar buiten komt, dus
waar maak je je eigenlijk druk om? :)

Kon je die fries dan, waar je net over schreef, had die vrouw hem van een bekende gekocht ofzo ??

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:53

Citaat:
Kon je die fries dan, waar je net over schreef, had die vrouw hem van een bekende gekocht ofzo ??

(Kon=ken, neem ik aan? ;) ) Ik ga d'r geregeld heen met mijn vriendin (Hannah_Menno van bokt) en ze heeft er heel veel over
verteld. 't paard komt van een Friezenstal, fokkerij neem ik aan :j Ze had verteld dat alles binnenstond, gewoon, dan blijven ze
heel en mooi. Prima, als zij vinden dat een paard moet worden opgesloten, gewassen en geknipt; best, ze doen maar. Maar wat
ik probeer duidelijk te maken is dat geen een paard 5 jaar lang van geboorte afaan zo'n leven hoort te krijgen! ;)

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:56

Niet iedereen heeft het geluk om op een stal te staan waarop zijn paard buiten (paddock of wei) kan staan, al zou dit in mijn ogen een verplicht onderdeel op elke stal moeten zijn, en dan het liefst 24/7 (iig zomers).
Maar belangrijker vind ik misschien nog dat ieder paard een soortgenoot heeft om zo veel mogelijk contact mee te hebben... Het zijn en blijven kuddedieren.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:00

NHevaVD schreef:
Citaat:

(Kon=ken, neem ik aan? ;) ) Ik ga d'r geregeld heen met mijn vriendin (Hannah_Menno van bokt) en ze heeft er heel veel over
verteld. 't paard komt van een Friezenstal, fokkerij neem ik aan :j Ze had verteld dat alles binnenstond, gewoon, dan blijven ze
heel en mooi. Prima, als zij vinden dat een paard moet worden opgesloten, gewassen en geknipt; best, ze doen maar. Maar wat
ik probeer duidelijk te maken is dat geen een paard 5 jaar lang van geboorte afaan zo'n leven hoort te krijgen! ;)

Ja oke.. een fokkerij... maar zoals jij het omschreef, vatte ik het een beetje op als de modepaarden komen nooit buiten.
En omdat mensen dan een paar van die "modepaarden " kennen die nooit buiten komen, wordt gelijk het oordeel getrokken, dat "de modepaarden" nooit buiten komen.
En ja.. daar irriteer ik me aan, omdat ik zo'n modepaard heb, die gewassen en geschoren wordt, met een rede overigens...

Dus wat ik probeer te zeggen... trek je oordeel niet zo snel over bepaalde paarden en mensen..

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:05

Djeezes wat een hoop gedoe :Y)

Mijn paarden staan 24/7 in een wei, waarvan overdag op gras en 's nachts op een kaal stuk met hooi. Ik vind dit ideaal.
Ze hebben altijd een schuilstal tot hun beschikking.
Mijn oude pony staat vaak in de grootste stal ( 4*4 ) De deuren zijn altijd open, zodra je de deur probeert toe te doen vliegt ze naar buiten.
Lijkt me wel duidelijk. De andere 2 staan er nooit in, of ze proppen zich met hun drietjes in 1 stal. Op zo'n momenten vraag ik me af waarom ik
3 aparte stallen heb gebouwd :+

Voor de mensen die een boek willen lezen
De aard van het paard van stephen budiansky

Over instinct: is het instinct van bv jacht/drijfhonden veranderd? Omdat ze doorgefokt zijn?
Zo idem bij paarden. De mens maakt maar zo een klein deel uit in de totale evolutie van het paard. Dus neen, het instinct zal niet veranderd zijn. Hoogstens gewenning (politiepaarden) .
Paarden hebben nog altijd vluchtingsdrang. Vanaf de geboorte is het instinct van het veulen om zo snel mogelijk op te staan en te leren lopen, te drinken van zijn moeder, en klaar te zijn om op de vlucht te slaan. Heel de bouw van het paard is gebouwd om op de vlucht te slaan.
Zo ook het instinct om een kudde te vormen.

MBT het sociaal gedrag van paarden:

Feral horses are social animals, which have to rely on survival strategies centered on the formation of cohesive social bonds within their bands. Many problems in the husbandry of social animals such as horses, are due to the fact that the limits of their adaptive abilities are exceeded. Evidence suggests that the fundamental social characteristics of domestic horses have remained relatively unchanged. The social structure, social strategies and social interactions were investigated (3 non-consecutive years, 24 hr per day for several weeks) in long term established groups of domestic horses (mares and geldings of all ages) and a few small introduced groups, kept in (semi)natural environments. The general aim was to investigate the social needs of domestic horses. The social life of domestic horses was characterised by long lasting bonds with preferred partners which were established and maintained by allogrooming, play, proximity and dominance behaviours. Bonding partners were mainly found within the same sex-age group, but adult geldings also bonded with sub-adult mares and geldings. Adult mares were clustered in a group, while the other animals formed a second group. Among the adult mares, subgroups according to reproductive state were formed. Individuals regulated their social network by interfering with interactions between other members of the herd, which in itself is complex. An intervention is a behavioural action of one animal that actively interferes with an ongoing interaction between a dyad with the apparent aim of altering that interaction. This was verified by post-hoc analyses of disturbed and undisturbed interactions. Interventions in allogrooming or play were performed significantly more often when at least one member of the initial dyad was a preferred partner of, or familiar to (within the small introduced bands) the intervener. The stronger the preferred association in allogrooming between the intervener and member(s) of the initial dyad, the higher the probability the intervener would displace one initial member and continue allogrooming with the other. Just five behaviours were extracted which reliably reflected the dominance relations among horses. Aggression with the hind quarters was used both offensively and defensively and therefore not suitable as a reliable parameter. Individual dominance relationships were related to social experience. The implications of these findings for horse husbandry were assessed. It is argued that the execution of affiliative behaviours may be rewarding in itself, and therefore always will be a highly motivated behaviour. It is shown that social positive physical interactions (allogrooming, play) with other horses is an ethological need and therefore indispensable in modern husbandry systems. Ethological needs are so important for the animal that husbandry systems that lack the possibilities to execute such behaviours will cause chronic stress. It is concluded that all horses need physical social contact, and that horses, which lack appropriate social learning experiences during ontogeny, may be hampered in their social functioning later in life. Solutions for problems, including dominance problems, in individual social housing and group housing are presented.

Dr. M.C. van Dierendonck van de Faculteit der Diergeneeskunde te Utrecht

Minimaal vind ik 8 uur mét sociaal contact.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:06

Citaat:
Ja oke.. een fokkerij... maar zoals jij het omschreef, vatte ik het een beetje op als de modepaarden komen nooit buiten.
En omdat mensen dan een paar van die "modepaarden " kennen die nooit buiten komen, wordt gelijk het oordeel getrokken, dat "de modepaarden" nooit buiten komen.
En ja.. daar irriteer ik me aan, omdat ik zo'n modepaard heb, die gewassen en geschoren wordt, met een rede overigens...

Dus wat ik probeer te zeggen... trek je oordeel niet zo snel over bepaalde paarden en mensen..

Nee zo bedoelde ik het idd niet ;) Er komen zat modepaarden buiten, laat ik ze even zo noemen := Ik vertelde even dit verhaal
omdat heel veel mensen de fout maken een paard te gebruiken als een object zoals hierboven al vermeld werd; hop de stal uit,
rijden en terug 't hokje in. Dat vind ik persoonlijk onacceptabel :n Ik weet dat er heel veel mensen stapelgek zijn op hun paard
maar toch bepaalde dingen weghalen :) Ik scheer niet iedereen meteen over één kam, al moch 't wel zo overkomen :) Excuus :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:11

Dendie schreef:
Niet iedereen heeft het geluk om op een stal te staan waarop zijn paard buiten (paddock of wei) kan staan, al zou dit in mijn ogen een verplicht onderdeel op elke stal moeten zijn, en dan het liefst 24/7 (iig zomers).
Maar belangrijker vind ik misschien nog dat ieder paard een soortgenoot heeft om zo veel mogelijk contact mee te hebben... Het zijn en blijven kuddedieren.

Daar ben ik het volledig mee eens :j .

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:13

NHevaVD schreef:
Citaat:

Nee zo bedoelde ik het idd niet ;) Er komen zat modepaarden buiten, laat ik ze even zo noemen := Ik vertelde even dit verhaal
omdat heel veel mensen de fout maken een paard te gebruiken als een object zoals hierboven al vermeld werd; hop de stal uit,
rijden en terug 't hokje in. Dat vind ik persoonlijk onacceptabel :n Ik weet dat er heel veel mensen stapelgek zijn op hun paard
maar toch bepaalde dingen weghalen :) Ik scheer niet iedereen meteen over één kam, al moch 't wel zo overkomen :) Excuus :)

Sorry... dan begreep ik het verkeerd..

Maar er zijn zat van die mensen ja en ik vind dat ook niet kunnen hoor.

Er is van zoveel dingen wat te zeggen, maar helaas kan dat niet altijd :P , maar je ziet te vaak dat paarden niet waardig behandeld worden en dan nog niet eens over hun beweging gesproken...

mvs

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:50

Maar streven naar iets vindt ik dat altijd wel moet worden gedaan.. waarom zou je tevreden zijn met minder als het beter kan?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:10

Toch knap hoe dit soort topics altijd uitlopen op de discussie stalpaarden/weidepaarden.

Enkele pagina's terug las ik iemand die vond dat er maar bij de pensionhouders gezeurd moest worden. Pensionhouder uit het Westland hier aan het woord, weidegang is hier vrijwel niet te krijgen, ook pensionhoudsters hebben hart voor dieren, echt waar. Er is geheel toevallig begin dit jaar langs mijn stal een stuk kassenbouw gesloopt, waardoor er grasland is overgebleven. De gemeente laat het voorlopig even braak liggen, en daardoor heb ik het via via kunnen regelen dat het gebruikt mag worden voor de paarden. Ik ben hier dolblij mee, maar hoe lang ik het mag gebruiken is niet bekend. Als dit weer wegvalt, is er gewoon geen weide, zo simpel is het. Overal staan kassen. En dan kunnen mensen hoog en laag springen, ik probeer ook echt alles wel te doen wat in mijn macht ligt, gun ze ook het beste. Maar het is er niet.
Nu staan ze per dag verschillend op het land, en op stal vind iedereen dat ieder uurtje is meegenomen. De paarden? Tuurlijk vinden ze het leuk, maar gelukkiger dan dat ze al waren? Mwah, merk weinig verschil aan ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:01

Dus jij bent een pensionstal begonnen op een plek waar verder geen grond bij is? En je wist - toen je die stal begon- dat de paarden daar niet de wei op konden?
En dat noem jij een hart voor dieren hebben? :?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:50

JoviBan schreef:
Dus jij bent een pensionstal begonnen op een plek waar verder geen grond bij is? En je wist - toen je die stal begon- dat de paarden daar niet de wei op konden?
En dat noem jij een hart voor dieren hebben? :?

Deze persoon kan nog best een hart voor dieren hebben hoor! ;) Als diegene in een streek woont waar gewoonweg geen/nauwelijks
land krijgbaar is, kun je 2 dingen doen: geen pensionstal maken, of juist ervoor kiezen paarden in de buurt etc. een plekje te gunnen
waar op de weide na alles keurig in orde is. Geen idee of deze persoon dat ook heeft, maar dat terzijde :)

ik zou er persoonlijk ook niet voor kiezen dan een pensionstal te beginnen, maar misschien is dit om verschillende redenen gewoon zo
gelopen :)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:58

Tjah ik vind dan ook wel dat het een uitdaging is om dan de paarden juist daar wel een mooie plek te gunnen maar doe dat zo dat de paarden los kunnen. Bijvoorbeeld s'ochtends de paarden in de bak los laten lopen.. Al vind ik niet dat dit persoon dan geen hard voor dieren heeft :n Ik zou het zelf alleen niet zo doen

Boven dien zijn er ook een heleboel pensionstallen die WEL de mogelijkheid hebben om 1 of twee weide's in de winter open te laten. En dat ze dan zomers nog genoeg land hebben wat niet kapot getrapt is. Hopenlijk blijft er een wei open waar mijn vzpaard staat maar ik zie het erg somber in...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:15

Ik vind het zelf fijn als mijn pony's zoveel mogelijk naar buiten kunnen.
Bij voorkeur in de ochtend naar buiten en in de avond bijvoorbeeld naar binnen. Ik heb ze nu dag en nacht buiten staan, ideaal :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:39

Ik vind het, Utixo, geen verstandige zet een pensionstal te beginnen wanneer je de basisvoorzieningen niet goed voor elkaar hebt... weide en/ of ruime paddocks zijn geen luxe maar een noodzakelijkheid.