Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:42

fojoe schreef:
paarden kunnen geen groen zien, enkel rood en blauw en combinaties daarvan.
groen ziet er voor hen wit uit :D
(als die uitleg niet klopt, moet je bij Stephen Budiansky zijn, die heeft dat geschreven in "de aard van het paard", gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek)

Klopt inderdaad niet (misschien iets verkeerd onthouden of meneer Stephen heeft z'n research niet goed gedaan), paarden zien juist wel groen maar geen rood (is ook wat logischer voor een herbivoor hé ;))
Paarden zien alle kleuren van blauw naar geel (dus ook groen) maar geen 'roodtinten'. Alle kleuren die ze niet kunnen zien worden 'vertaald' naar een van die kleuren of grijstinten.

Hmm, de plaatjes die ik wilde laten zien werken zo niet, maar staan in dit artikel. http://www.horsetalk.co.nz/features/horsevision-142.shtml Even naar beneden scrollen voor 't kleurenspectrum van het paard en foto's die laten zien hoe een paard de situatie ziet.
Nog een leuk artikeltje, iets wetenschappelijker uitgelegd:http://www.horsechannel.com/media/horse-health/how-horses-see-the-world.aspx.pdf

Delphi, vijverfolie zal snel stuk gaan door paardenhoeven, misschien met dik landbouwrubber of een betonnen bodem met een laag aarde er in.

Delphi2

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:00

Er is ook hele dikke vijverfolie, de folie die je bij een tuincentrum koopt zal i.d.d. niet geschikt zijn. Beton vriest snel stuk en moet je ook wapenen anders breekt het als er een paard in gaat staan, dus iets folieachtigs met aarde of zand lijkt me handiger kwa uitvoering. Ik ga wel eens op die amerikaanse sites kijken of daar leuke ideeen staan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:33

Ik kan es bij m'n zwagertje informeren, die werkt bij een zwembadbouwbedrijf en volgens mij bestaat er ook zoiets als zwembadfolie (voor zwemvijvers). Dat zal vast ook een stuk sterker zijn.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:41

Lees al even mee omdat ik het interessant vind.
Wat Francis zegt, zwembadfolie en dan ook een zwemvijver aanleggen lijkt me super, kun je tussen je paardjes gaan zwemmen :=
Dat folie is inderdaad wat sterker maar of het tegen paarden hoeven kan??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 01:20

De doorwaadbare plaats in het Amsterdamse bos heeft een pad van betonplaat met grind/zand erop. Dat kan in elk geval tegen paardenvoeten. Ligt er al 20/30 jaar (of meer) en ik kan me niet herinneren dat er ooit onderhoud nodig geweest is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:14

Belangrijk bij vijverfolie is dat e geen steentjes oid ónder ligt, want dan wordt het idd snel kapot getrapt. Geperforeerd als het ware.
Wat wij met de vijver gedaan hebben is aan de buitenkant (dus onder het folie) een laag oud tapijt gelegd. Dat zou je voor een paarden bak ook aan de binnenkant kunnen doen en daar dan zand op. Lijkt me voldoende om heel te blijven.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:33

Wij hebben net een stuk vijverfolie gekocht bij een vijverfoliefirma. We hebben `1 mm dik genomen. We graven het nu 25 cm diep en leggen het erin en vervolgens leggen we er een rubber mat overheen zodat de paarden het niet kapot trappen. Lekkere bezigheid in de zon :D

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:45

Bedankt voor de tips, nuttig ik zal eens met mijn vriend overleggen.

@Dinopino, maak je foto's van het eindresultaat? Ik mag hopen dat je wel een gravertje hebt, of doe je alles met het handje?

Wij zijn nu de heuvel in onze tuin gedeeltelijk aan het afgraven, het zand ligt op het weiland en daar maken we weer een op- en afsprong van, nu marktplaats afstruinen voor bielsen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:29

Het is maar 25 cm diep dus dat gaat met de hand. Zal een foto maken van het eindresultaat. :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:39

ontdek zojuist pas dit topic, wat leuk, heb niet alles gelezen, 16 pagina's is best veel om ff snel bij te lezen ;)
hier hebben we ook zoiets, we hebben een paddock in een L-vorm met loopstal, in de paddock hebben we 2 poorten, 1tje gaat open naar een pad naar het bos en 2 van de 3 weitjes die ik gebruik, sluiten aan op dat pad, ze moeten zo best een eind lopen om bij de wei te komen, de andere poort eindigt wel in de wei, dus daar hoeven ze niet zoveel moeite te doen.
Elke ochtend zetten we de poort open van het pad, deze eindigt overigens in een stukje bos, hier ligt smorgens altijd al hooi klaar, ja zelf maak ik dus ook de nodige meters, maar dat vind ik niet erg, zo loop ik heen met een kruiwagen hooi en terug ruim in de mest op. Zo gebeurd.
het pad word hier ook echt als cross pad gebruikt, ze vinden het heerlijk om te rennen, in de wei maak ik gebruik van stroombegrazing en omdat ik 3 stukken wei hebben, is dr 1tje net kaal gegeten, de andere aan t groeien en de volgende word weer gegeten.
er staan hier nu 5 volwassen paarden en 1 veulen, op die manier kunnen we met weinig ruimte, veel beweging creëren en de paarden vinden het echt leuk.
Water staat in de paddock, dus ze moeten daardoor ook echt op en neer lopen.
hopelijk gaan steeds meer mensen dit maken voor hun paarden, je stimuleerd de beweging enorm heb ik gemerk! het lijkt me een grote vooruitgang voor het welzijn van de paarden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:44

@Dino: denk er wel om dat je de onderkant ook goed 'beveiligd' tegen steentjes!!
Dus minimaal een laag kranten oud zeil oid er onder doen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:13

Zal het johan nog effe op het hart drukken :D Wij maken het overigens wel zo dat het in de winter afgesloten wordt. Men kan het water eruitpompen en dan vullen met houtsnippers. Maar dat is een kostenplaatje, extra werk en afval. Dus we maken die mogelijkheid gewoon in de winter dicht.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:32

Doorwaadbare plaats... ga eens kijken of we dat ook kunnen realiseren. We hebben wel stukken rubber liggen, (op een smal, nattig paadje) daar zou gemakkelijk een echt voetenbad van gemaakt kunnen worden denk ik. Alleen opletten dat het niet te glad wordt...

Wat paaltjes betreft: met steekdingen kun je idd niet spannen (buigt, breekt en erger...) Voor rechte stukken zijn ze wel fijn, hoef je maar twee houten paaltjes te kopen voor de hoeken, de rest kan dan gewoon 'insteek'. Dat ga ik dan ook doen :)

Iemand ergens een site gevonden met info over dat kruidetuintje-achtig ding in de wei? Wil dat ook graag doen, gemakkelijk en niet duur :D

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:30

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:04

pmarena schreef:
Afbeelding

Ik heb niet alles gelezen ;) . Maar wilde hier toch even op reageren.

Het idee vind ik helemaal super. Maar op deze manier, door de paden echt te gaan afzetten houd je behoorlijk weinig 'renruimte' over in een weide van dit formaat. Gister gingen de paarden (kudde van 5 stuks) hier behoorlijk tekeer op een practisch vierkant stuk land met een behoorlijk bult erin (vinden ze ook al leuk :) ). Maar dan ben ik blij dat mijn paardje die onder in rang staat niet in een hoekje gedrukt kan worden. Zie het al voor me, dat ze achterna wordt gezeten door de rest en dan ook nog binnen die smalle lijntjes moet blijven.

Verder vind ik het idee van opstakels etc wel erg leuk :) .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 11:36

Mwoah op zich valt het wel mee toch ?

Het is ook maar een voorbeeldje , in de echte punten zit een hek waardoor ze weg kunnen , en de lengte van deze wei is zo'n 160 meter , dus er zitten behoorlijke stukken in.

Bij een vervelende kudde zou ik het sowieso niet zo snel doen , het moet wel een fijne kudde zijn en geen etters erbij die een ander willen slopen :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:05

Nee precies. Nou valt het bij ons wel mee wat slopen betreft, maar mijn merrie staat helaas tussen de ruinen. Nu even alleen, over een weekje komen er merrie(s) bij. Maar als ik haar nu in de wei zet, is het dus herrie tussen de ruinen om wie Moontje krijgt.

Daarbij is het natuurlijk ook wel zo, dat als ze het 'parcours' kennen, het allemaal wel mee zal vallen. Daar ben ik wel blij mee, onze weides zijn niet allemaal standaard. De weides waar Mone komt hebben veel hoogte verschil. Dan blijven ze een beetje opletten waar ze lopen.

Helaas kunnen we hier geen 'paddock paradise' aanleggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:53

@Dino: leuk sopbadje :)
Mooi dat zeil zo weggewerkt ook.
Ben benieuwd of ze er ook door lopen. Ik denk dat Missy het nog wel zou doen, maar Boon gaat er dom voor staan kijken ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:51

Het wordt straks geen keuze mogelijkheid :D

jetmexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:40

Echt leuk voor de paarden!
Alleen je moet wel een hele grote wei hiervoor hebben!
En hoe ga je alle drollen weghalen?
Maar voor de rest super!
Dan hebben ze genoeg vrijheid.
Want van Vrijheid komt Blijheid :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:25

jetmexx1 heeft wel een punt; je wei moet natuurlijk nog wel toegankelijk blijven voor groot materieel.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:28

Mooi, die waterbak!! Wat vinden de paarden er van? Durven ze er wel door?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:35

Ik ben ook gestart met mijn paddock paradise. Momenteel heb ik 2 ponies op de weide van mijn vader (meer als een hectare dus veel te groot voor de dames) Omdat ik op deze weide nog ongeveer een jaar blijf staan, wil ik dus niet al te veel investeren in vaste omheining en obstakels.
Op dit moment heb ik een drink plek. Vandaaruit vertrekt een pad naar de schuilstal. Voor de schuilstal is er een grotere ruimte, en van een van de zijkanten vertrekt er opnieuw een pad . Dit pad loopt dood. Maar elke dag krijgen ze hier een stukje van bij dmv strookbegrazing.

Bij mij loopt mijn pad dood omdat de weide te groot is om echt een pad rond de volledige weide te zetten, en omdat ik hiervoor nog niet genoeg prikpaaltjes heb.

Mijn ervaringen tot nu toe zijn dat het werken met prikpaaltjes moeilijk is. De draad hangt door. Ze staan nu op opgeveer 5 passen van elkaar. Het zou beter zijn als er op regelmatige plaatsen vaste palen staan.

Mijn pad is ongeveer 4 passen breed. Op papier vond ik dit een goede breedte, omdat de ene pony redelijk dominant is naar de andere. Maar, als ik het pad in wekelijkheid zie, vind ik het echt wel breed. Na 1 dag heb ik het al iets smaller gemaakt op sommige plaatsen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:45

Nog een vraagje voor diegenen die echt een lus hebben, hoe krijgen jullie stroom op de binnenste draden?