Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:00

Nou zo te lezen zal het je paard zeker bevallen Clown

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:01

euhm ik heb een keer een doos bij de aldi gehaald, en mijn vriend had ook een doos... maar volgens mij kun je latex handschoenen bij de apotheek ook wel halen?

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:02

Klopt Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:41

Die gwwone (dunne) latex handschoenen gaan snel kapot en zweten erg.
Die ik heb zijn van binnen van katoen en gaan best behoorlijk lang mee.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:00

ja ik vind die jij op de foto hebt DD wel wat, die ga ik ook eens aanschaffen.

wat een smeerpoets heb je overgens op stal

Ik heb hier een merrie, die poept en plast altijd op dezelde plek. ergens in het midden. ze loopt ook bijna niet door de stal, staat altijd met der hoofd hangent op de deur naar buiten te kijken. en juist daar is het altijd zeiknat en vies. ik schep er nu daglijks met vlas zeker een halve tot een hele groene kruiwagen uit.
zou dit met strokorrel minder zijn?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:09

Voor handschoenen kunnen jullie ook eens bij agradi kijken en dan zoeken op melkershandschoenen. Dat zijn dunne, blauwe, latex handschoenen maar wel erg sterk. Absoluut niet te vergelijken met die doorzichtige die je bij de apotheek kan halen.
Als je ze op een beetje een fatsoenlijke manier uittrekt, kan je ze een paar keer gebruiken. Ze zijn er met en zonder talkpoeder aan de binnenkant. Die met talkpoeder zijn de eerste keer erg makkelijk aan te trekken maar, de 2e keer bijna niet. Die zonder talkpoeder blijven gewoon makkelijk aan en uit gaan.
http://www.agradi.nl/product?sssc=Melke ... 6+Schorten
Deze gebruik ik zelf voor het melken en doe bijna een jaar met 1 doos. Ik denk dat als je ze alleen voor het mesten gebruikt, je nog wat langer met een doos kan doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:41

@Mandy: ik doe een half jaar met één paar handschoenen !!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:09

Ja, die jij op die foto hebt staan, zijn inderdaad erg stevig (en olie / zuur resistent?) maar, mijn bericht was meer een aanvulling op de opmerking latex handschoenen van de apotheek.
Daar komt bij dat ik al de kriebels krijg als ik naar die van jou kijk. Dat stoffen gedeelte rond je pols kan ik niet hebben. Dat wordt warm (en blijft nat als je met water bezig bent) en dan in combinatie met mijn allergie, krijg ik uitslag en jeuk.
Dus ik vind die melkershandschoenen een heel goed alternatief voor mij en misschien ook nog andere.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:27

Ze zijn idd niet helemaal waterdicht, maar ik ga er ook niet mee het water in Haha!
Als je -zoals ik- met de hand de mest in het bakje veeg, dan heb je per keer een paar dunne handschoenen nodig. Het zand is behoorlijk scherp en de vorken van het bakje prikken ze denk ik ook kapot.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:50

Beste lezers, bij deze een dienstmededeling!

Bij deze vanaf vandaag weer de merknaam van Strovan op Bokt. Na overleg met Strovan geven zij hun fiat dat hun naam gewoon openlijk gebruikt mag worden. Zij hadden in eerste instantie ook al toestemming gegeven en zien geen enkele reden om hun merknaam te verbergen. Strovan stal pál achter hun product. OK dan!
Stal 2 blijft vooralsnog 'merkloos'.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:51

Nou we hebben een `testpony`. De eigenaar van stal heeft de korrels bij de shet gegooid. Ik zet hem binnen en meneer begint meteen te eten. Wat blijkt, de stal is veelte droog dus de korrels zetten niet uit. Meneer eet ze nu, gaat mogelijk drinken en dan...?? Ik hou mijn hart vast. Ze willen hem nu gewoon binnen hebben dus ben benieuwd wat ik morgenochtend aantref... hij laat zijn kuil, waar hij dol op is, er zelfs voor liggen. Durf hem eigenlijk niet alleen te laten (ben nog op stal) maarja moet toch een keer na huis. We hebben er net extra water op gedaan maar hij eet het nog en de korrels hebben nou eenmaal tijd nodig...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:55

Princesje: je moet hooi in de stal leggen, zodra paard kan gaan eten van het hooi. Dit staat ook in de gebruiksaanwijzing.
Je kan azijn over de brokjes spuiten met plantenspuit, dat helpt ook tegen het eten.
Nog even over dat eten: deze brok zwelt niet op zoals pulp, dus je hoeft daar niet teveel over in te zitten.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:09

dobbel schreef:
ja ik vind die jij op de foto hebt DD wel wat, die ga ik ook eens aanschaffen.

wat een smeerpoets heb je overgens op stal

Ik heb hier een merrie, die poept en plast altijd op dezelde plek. ergens in het midden. ze loopt ook bijna niet door de stal, staat altijd met der hoofd hangent op de deur naar buiten te kijken. en juist daar is het altijd zeiknat en vies. ik schep er nu daglijks met vlas zeker een halve tot een hele groene kruiwagen uit.

ik quote mezelf even omdat ik denk dat er over heen gelezen is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:18

dobbel schreef:
ik schep er nu daglijks met vlas zeker een halve tot een hele groene kruiwagen uit.
Ik had vandaag uit de stallen ook een volle kruiwagen mest.
Ik heb er nu nog geen nattigheid uitgehaald. Ligt er nog te kort in.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:20

is dat zo, nou aan strond heb ik dat niet hoor, maar het is echt de plasbende die het zo smerig maakt. drollen liggen op een hoop en is vrij makkelijk weg te scheppen hier. maar die nattigheid. geloof nooit dat dat bij deze merrie werkt om te laten liggen. omdat ze altijd op exact de zelde plek plast.

ik heb een gesloten betonnenvloer als bodem.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:45

Oké bedankt Imker. We hebben er kuil liggen, dat is ook goed toch? Maar in de stal zet het toch ook uit? Nouja, hopen dat het allemaal goed komt! Haha!

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:33

Hoe was het vandaag met de ammoniaklucht in stal 1?
Ik heb zo het vermoeden dat stal 2 langer meegaat dan stal 1.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:35

Ik ben benieuwd, heb vandaag een pallet besteld, als het goed is komt het nog voor de kerst binnen.
Mijn vermoeden ging daar ook naar uit Pollo, maar ik heb toch voor strovan gekozen, omdat ik daar al zoveel moeite voor heb moeten doen voordat ik een leverancier gevonden had!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:56

Het product zet niet uit, maar valt uit elkaar. En omdat het geperst is met stoom, valt het losjes uiteen. Heeft dus niets van doen met expanderen zoals bietenpulp.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:15

Toch frappant dat strokorrels nu opeens een hype zijn. Twee jaar geleden deed iemand hier op bokt een mislukte oproep of iemand wist waar deze korrels te koop waren; niemand reageerde (waarschijnlijk onbekend). Zelf heb ik al 9 jaar ervaring met dit product.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:20

Serieus? Ik kende ze ook niet voordat het hier op bokt een beetje begon te spelen... Wat is jouw ervaring ermee? (of heb ik daar overheen gelezen?)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:21

Ik had er ook nooit eerder over gehoord.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:49

nee ik eigenlijk ook niet. Maar kijk ook nooit verder dan mijn neus lang is.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:18

Ik vind het een top experiment en wacht met spanning op het eind resultaat. Ik denk dat ik nog voor het eind resultaat er ook een aantal op zet. Lijkt me ideaal.
Voorgaande jaren stonden ze bij mij op vlas. Nu dit jaar voor het eerst op koolzaad stro maar dat maakt toch minder fijn schoon en heb zelf het idee dat het sneller vies is.
Mijn paarden (tinkers) staan 95% van het jaar buiten(zomer op wei, winter in paddocks) alleen als het echt slecht weer is, een nachtje binnen. Maar er staan hier ook 3 pensioen (25+) paarden die met name in de winter 20 uur per dag op stal staan en nu ook erg vies zijn ook vanwege stramheid e.d. (paarden zijn niet van mij) Ik hoop dat het juist wat voor deze paarden is maar 2 ervan staan op een oude zandbodem. Ik zal het eerst met 1 zandbodem proberen. Ik ben al opzoek geweest hier in de buurt maar zonder suc6. Wil eerst 2 stallen proberen alvorens ik een hele pallet ga bestellen. Ik heb nl. al voor de hele winter koolzaadstro in vrrd liggen.
Ik gebruik overigens altijd al deze http://www.agradi.nl/productimages/7501098.jpg mest vork.(nu maar 11,95 bij agradi) ideaal ding, de tanden breken wel vrij gemakkelijk af, zeker in de vorst periodes. Maar de vorken moeten bij ons in de winter periode ook veel mest verwerken.
Imker, sterkte met je operatie dinsdag. Lijkt me een rot tijd zo vlak voor de kerst maar soms heb je het niet voor het zeggen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:58

Sneppie, ik weet niet beter. Ik heb zowat altijd met feestdagen wat. 2jaar geleden bijna-MK rond de jaarwisseling, daarna 7 mnd bedrust, toen een bevalling waarbij ik bijna het loodje legde. Toen eindelijk weer op de been, gaan we skiën en breek ik op de tweede dag mijn knie.... Met Carnaval geopereerd en nu ben ik weer met de kerst aan de beurt. Op een gegeven moment went het, helaas...

Zijn die kunststof vorken wel sterk genoeg? Ik heb die voorheen wel eens gehad, maar bij mij overleven ze het nooit zo lang.
Deze heb ik nu al een aantal jaar.

Vandaag heb ik uit mijn vlasboxen 2,5 grondbak (tractor) zooi gehaald. Ik ging echt bijna over mijn nek van de amoniaklucht. Dat vind ik het grote nadeel van vlas: het gaat zooo vreselijk stinken, ook al ventileer je nóg zo goed.

Pollo, ik durf echt nog niet te zeggen welke er langer meegaat. Wat ik al eerder zei: ik vind het nog steeds knap dat paard 1 zijn stal nog niet heeft omgetoverd in een vuilnisbelt. Wat dat betreft heb ik al veel gewonnen.