Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

greendragon

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:16

Lastig wel als er eentje niet alleen achter wil blijven! Ik weet dat er binnen NH land wel wat mogelijkheden zijn om een paard te leren hier mee om te gaan. In de basis is dat wel een beetje van het in kleine stapjes opbouwen dat ie alleen staat (beginnen met paar minuten) en bezig houden op de plek waar het paard achterblijft om tot ontspanning te komen, of dat nu stal of paddock is. Dat kun je dus ook niet alleen doen.

Mijn Welshje is ook een dramaqueen, dus die sluit ik op in zijn box als ie alleen moet zijn. Ik kan hem met camera in de gaten houden. Uiteindelijk gaat ie wel hooi eten, maar blijft heel alert. Mijn shetje gaat alleen op de uitkijk staan en hinnikt wat.

Ik ga binnenkort weer met shetje op pad; een consult bij Klaas Feuth staat in de planning, dus Welshje moet dan weer even alleen zijn.

Mijn ponyjacht is ook nog niet heel succesvol. Heb inmiddels al vier pony's gezien/getest. Nog geen hele goede match gevonden, wat ook praktisch haalbaar lijkt. We hebben al heel wat km's gemaakt in het land. Wel heel leerzaam, overigens!
In de tussentijd probeer ik mijn Welshje maar beetje te trainen; dat houdt mij in ieder geval van de straat.

Wel stikjaloers op Lys! Heerlijk lijkt me dat!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:55

Mijn jonge paard is/was ook heel panisch als de ander wegging, maar merk wel enorme verbetering nu ik al een poos het grondwerk van de TRTMethod doe. Afgelopen donderdag was de vuurdoop toen de oudste naar de kliniek moest en hij alleen achterbleef. Maar het is me 100% meegevallen, moest uiteraard wel grondwerk doen om hem tot ontspanning en kalmte te krijgen, maar het is gelukt. Kon zelfs nog een paar uur (thuis)werken voor ik het andere paard weer ging ophalen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:58

En alleen even rennen op moment van vertrek. Daarna relatieve rust gelukkig, alleen wat gehinnik als ik weg ben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:39

Ik blijf een beetje klooien en schuiven met de indeling voor zover het gaat met mijn hooi/stro voeropslag en zadelkamer.
Totale ruimte is +- 4.5 breed x5.5 lang en meter of 3 hoog. Het is 1 open ruimte en daardoor stoffig

Je komt via de korte kant binnen en dan is links de "zadelkamer" bestaat uit aan 1 zijnde 3 voertonnen en een roldeurkast vol dekens en dekjes en ertgenover een zadeklkast met zadels en 3 lade/ dossierkasten.
Bovenop de kasten heb ik nog plastic bakken met opslag. Een smal, soort doodlopend gangetje met allemaal kasten dus

Achter de dossierkasten ligt het stro, je hebt dus wel een soort afscheiding door de kasten maar verder is het open en daardoor ook stoffig.
Bij binnenkomst rechts heb ik nog 3 voertonnen en een tafeltje met supplementen en vitamines en daarachter passen 2 rollen hooi.

Ik vind het erg rommelig ogen en blijf in hoeverre ik het kan met de tafel, tonnen en kasten schuiven maar ben beperkt in de ruimte en mogelijkheden.
Ik zal straks eens fotos maken dan hebben jullie misschien een beter beeld.

Hoe hebben jullie alles opgeborgen?
Ik ben aan het denken om een wand achter de kasten te maken ivm het stof, maar dat ontneemt denk ik ook weer licht.
Hoe hebben jullie het voer opgeborgen en hoe de supplementen opgeslagen?
Het tafeltje is snel stoffig en oogt daardoor vies, maar wel handig aangezien ik die vitamine en supplementen dagelijks gebruik.
ik heb nu 6 tonnen in gebruik, 4 paarden met ieder wat anders, voorheen had ik van die ikea stapelbakken, namen minder plek in maar die bogen door en ik hoorde van anderen dat bij hun er toch muizen in kwamen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:46

Kun je als wand niet van die polycarbonaat platen plaatsen zodat je wel je licht houd?

Mijn zadelkamer is een aparte ruimte. Dat scheelt echt zo enorm veel.

Dus kan mij voorstellen dat het afscheiden je veel stof scheelt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:51

de schuur is rondom en op het dakdamewand met 1 rij lichtdoorlatende platen erin, het plafond is bedekt met houtplaten en daar heb ik er nog van over, ik was aan het denken om een evt wand daarmee te maken.
Poly platen heb ik nog liggen (vorige week een aanbouw dak vervangen waar wat hagelschade was, maar zijn wel minder stevig ben bang dat dat sneller breekt t.o.v. hout als wand
Maar misschien 1 plaat vervangen voor poly, dat je een soort raam krijgt...

Zo heb ik het nu, achter de kasten en tafel liggen grote pakken en rollen hooi en stro.
Die kan ik ook via de achterkant erin krijgen, aan de voorkant heb ik alleen een deuropening.
Er hangt een eigen lamp en is nog een stuk lichtstraat van plafond dus helemaal donker zal het niet zijn.
Vooral de voertafel en tonnen moet handiger kunnen denk ik

Afbeelding

Afbeelding

Heeft iemand een tafeltje/ planken boven de voertonnen gemaakt om zo ruimte te besparen?
Nu ik de foto zo zie kan ik de rolkast misschien ipv het tafeltje plaatsen, alle tonnen op een rij en iets boven de tonnen waar ik de rest op zet en de voerbakken kan vullen.
ik ga eens even meten

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:13

Ellendig met de achterblijvers. Ik herken het, mijn merrie is net zo en nog niets gevonden wat helpt. Kan met shet weg als ik haar op stal zet, anders blijft ze vliegen. Het andere paard kan het terrein niet af dan gaat ze uit haar pannendak.

LN: ik heb een aanrechtblad van 2,5 m boven de voertonnen en vind dat ideaal.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 19:19

Met mijn impulsieve hoofd ben ik al aan schuiven gegaan, niet heel handig in mijn eentje en precies waar de zadelkast staat mis ik een pallet en kom ik niet goed uit. Ik weet wel nu ik het ga maken, ik ga de roldeurkast ( zwart op foto 1 achter de tonnen) een slag draaien, de zadelkast moet ik dan iets opschuiven zodat die wel nog open kan en dan schuiven de ladekasten op en het tafeltje gaat weg.
Dan kunnen er 6 tonnen naast elkaar tegenover alle kasten ( waar er nu al 2 staan op foto 2) en maak daar een werkblad boven en dan kan het tafeltje weg

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 00:46

Ik heb het achterblijver probleem tot nu toe opgelost door tweespan te gaan rijden :) maar ik zou zooooo graag weer eens enkelspan gaan of onder het zadel naar het bos. Maar tot nu toe kunnen ze nog geen minuut uit elkaars zicht. Ik ben dus inderdaad ook begonnen met 'touch' grondwerkoefeningen en die ook te vragen wanneer het maatje uit zicht is. Maar dat is nog te pril om te kunnen zeggen dat het helpt.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 07:02

Ik zet Indy op stal met zicht op de 2 andere die samen buiten blijven en dan kan ik weg met Quinta. Indy is wel onrustig en roept veel maar ze kan zichzelf niet bezeren. En voorheen voelde ik me heel schuldig omdat ze ook echt alleen achter bleef, maar nu heeft ze 2 soortgenootjes en nu is het nog. En nu denk ik; pech, je gaat niet dood en je bent ook niet alleen. Aansteller :+

Andersom kan Quinta ook absoluut niet zonder Indy, maar ik kan zonder problemen het erf af met Quinta en dan vindt ze het totaal niet erg om Indy zo overstuur achter te laten. Paardenlogica?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 07:45

Dat alleen achterlaten moeten we hier ook aan gaan beginnen met oefenen.... Ben benieuwd hoe Guus erop gaat reageren. Ze is gewoon ontzettend lomp en in stress en paniek kijkt ze nergens naar. Aangezien ze soms nogal snel in paniek schiet is mee naar buiten op dit moment echt geen optie. We gaan het maar doen door haar op stal op te sluiten met bovenluik dicht. Ze kan de stal van Ad in kijken en door tralies ook naar buiten. We gaan het maar rustig opbouwen.

Maar ik zie regelmatig Ad binnen staan en dat ze zelf in de wei staat te slapen zonder dat ze hem kan zien. Dus hopelijk gaat het goed.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 08:48

Hier altijd paarden gehad, die alleen konden blijven.
Grondwerklessen genomen en op het moment dat het andere paard wegging, met de achterblijver grondwerk doen.

Andere paard maar kort weghalen en dat opbouwen. Na een paar keer oefenen ging het prima.

Ik zeg ze bij voorkeur op een klein stuk buiten. Kunnen ze goed kijken, voelen ze zich niet opgesloten, maar kunnen ook niet rennen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 08:58

Hier ook gelijk de paarden los van elkaar meegenomen. Ik heb een 1.60 hoog hek en daar liepen zein het begin langs te ijsberen maar later verdween dat. Scheelt dat de shetlander erbij liep en er 3 buur pony’s zijn.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:21

IK ben wel eens teruggekomen en dat ik op afstand kon zien dat de achterblijver maar een dutje was gaan doen :D Toen ze ons in de smiezen kreeg ging ze natuurlijk wel weer wat dramatischer doen :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:03

In dit soort gevallen is het altijd jammer dat mijn partner geen paardenmens is. Ik doe het alleen. En ik kan niet 1 paard meenemen en de ander tegelijkertijd trainen. :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:53

Dat is hier precies zo malenka.
Klinkt mooi maar kan hier enkel met instructice erbij.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:08

Ik heb 3 voertonnen en daarboven 2 planken tegen de muur. Het hooi hebben we op de hooizolder. Geen foto helaas, want ik ben heerlijk in Portugal. Onze lieve buren passen op de paarden, katten en kippen <3

Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:30

Eigenlijk zou die methode, kunnen kijken naar de achterblijver en juist terug keren op een moment van ontspanning super kunnen werken natuurlijk. Als je terug komt in een moment van spanning bouw je ontzettend de verkeerde patronen op.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:38

Mijn paarden gaven eind van de ochtend aan echt naar de stal te willen. Ze staan er al weken niet in. Maar ze vinden de constante regen van vandaag helemaal niks. Ik heb ze dus naar binnen gehaald. En ze staan er nu zo tevreden. <3 Het is heel stom om zo ziek te zijn dat ik niet kan werken. Maar thuis zijn heeft zeker ook zijn voordelen. :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:26

heerlijk weer matheno, hier alleen maar regen
net alsbij malenka wilden ze graag naar binnen ondanks een schuilstal dus ze staan alle 4 binnen, alsof ze van suiker gemaakt zijn

Ik ga een plank boven de tonnen maken
Net een kunstof pallet gehaald en op maat gezaagd en nu alles geschoven hoe ik het wilde.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:51

Afbeelding

We zitten in Denemarken. Graadje of 15 en zonnig. We zijn er blij mee :o

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:39

Hier zijn ze ook al n 12 uur naar binnen gehaald. Om 3 uur weer naar buiten tot half 8 toen was het droog. 25mm in de meter.
Dan ziet Denemarken er beter uit.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:44

Pff... hier staat ook echt alles blank... met hoe het er nu bij ligt zie ik ineens enorm op tegen de herfst...

De paarden staan overigens te chillen in hun inloop stal en lekker hooi te knagen... Die lijken zich nu weinig aan te trekken van al het nat eigenlijk.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:35

Heerlijk die vakanties, ik word bijna jaloers.
Krijg direct zin erin.

Ik heb zo'n metalenkantoorkast met planken en daar heb ik een aantal van deze bakken op staan waar het voer allemaal in zit.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/sortera-af ... -70255899/

Ik heb ze zelfs in huis, in de keukenkastjes van de bijkeuken met hondenvoer staan.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:52

Die bakken heb ik idd ook, zijn handig maar niet om te stapelen met 20-25kg brok erin :P ik moet bijna gaan bijbouwen, ben vanmiddag even naar het brabants ruiterhuis geweest...

En bedankt voor de tips (of om gewoon te horen dat veel mensen hier ervaring mee hebben), dat stress spul zou mss nog wel de beste optie zijn. Net Picasso geschoren (zn 'baard') ivm de show van zondag en zelfs met die 5 minuten dat hij vóór de stal staat was alles al overhoop gedraaid hij zn maatje.

En de regen, praat me er niet over, alle punten om aan te werken deze zomer zijn in één klap bekend. Maar de vooruitzichten zijn weer goed gelukkig.