het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:40

Hopelijk komt alles er uit. Ga je dan nog een kontrolefoto laten maken of is vaste mest voldoende 'bewijs'??

Net de parasol van de buren 'gered' . Voor een echte redding was het al te laat (kapot), maar hij kan nu iig niet verder gaan vliegen en meer schade veroorzaken. Nu hopen dat het grote doekdak het wel redt, want dat ding man je niet met zijn 2'en zo groot is dat.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 13:16

Ja t waait hard hè!

Volgende week moet de mest goed zijn maar denk dat ik sowieso over paar weken ff foto ter controle laat maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 13:32

wij hadden afgelopen nacht de merrie van mijn schoonvader plat in de wei. Mijn oude heer kwam wel naar voren bij de laatste voerbeurt maar zij niet. Ze lag dus in de wei met koorts. Dierenarts geweest, koortsremmer er in en een pasta. En nu is ze weer gewoon haar eigen schooierige zelf.

Toch altijd schrikken weer.

MarianB: welke dierenarts komt er bij jullie? Wij moeten ook een nieuwe vinden in de buurt van ons nieuwe huis.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:29

Angela_ schreef:
wij hadden afgelopen nacht de merrie van mijn schoonvader plat in de wei. Mijn oude heer kwam wel naar voren bij de laatste voerbeurt maar zij niet. Ze lag dus in de wei met koorts. Dierenarts geweest, koortsremmer er in en een pasta. En nu is ze weer gewoon haar eigen schooierige zelf.

Toch altijd schrikken weer.

MarianB: welke dierenarts komt er bij jullie? Wij moeten ook een nieuwe vinden in de buurt van ons nieuwe huis.

Schrikken, gelukkig snel opgeknapt!

Dat is veel zand Marjan! Zag je dat echt in de mest zitten, of had je de mest opgelost in water oid?

Hier ook veel wind, en kon daarstraks nog een nandoe van ons bospad plukken >;) die had zichzelf even 'uitgelaten' via het hek, waar ze net tussen twee horizontale spijlen door paste. Heb alles maar dichtgemaakt met gaas. Beesten :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:30

Heel fraai Lorette!

Ik zit nog wel te denken om een voerkist op wielen aan te schaffen, omdat ik de 4 losse tonnen erg irritant vind. Gaat teveel troep op en tussen zitten. En verder is t bij ons meer functioneel dan mooi qua zadelkasten :o

Goed dat je gegaan bent Marjan! Ben benieuwd of ze losser wordt in de lijf als ‘t zand eruit is.

Gelukkig is ie weer opgeknapt Angela!

Aankomende zondag komt diegene die Mirtje Zadelmak komt maken voor een eerste keer. Ik ben erg benieuwd :o

Gisteren het opstapkrukje weer geoefend. Ze stond mooi stil, maar ze keek echt heel boos. Ik ben een poos blijven staan. Beetje kriebelen, beetje om me heen kijken en toen ze stopte met boos kijken, heb ik haar wat lekkers gegeven en in de paddock gezet :D

T waait zeker hard en ik vind het koud. Ik ga straks mijn bijrijdpaard rijden. Dan doe ik morgen Diekke wel.
Inmiddels ben ik door het extra rijden en fietsen 4kg kwijt. Volgens mijn collega begin je mijn kaaklijn weer te zien :=

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:56

Solleke :') die beesten houden je bezig
Had mest getest in water en dit zat in ongeveer een bal mest..
Afbeelding

Boemel _O- heerlijk compliment en rijze

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:37

Zon voerkist op wielen ga ik zelf maken boemel. Wil graag iets fatsoenlijks ipv idd die losse tonnen.

Marjan, wat fijn dat je er zo achter bent gekomen en ze niet eerst koliekerig hoefde te worden voor je erachter kwam. Heb jaren geleden een paard gehad met fikse zandkoliek. Eerste dierenarts herkende het niet alszijnde zandkoliek dus heeft meerdere dagen en dierenartsbezoeken gekost voor we daar achter waren. Opname in kliniek/inslapen al aantal keer ter sprake geweest. Eerste dierenarts kwam toen een jaar later enten. Die geloofde niet dat het hetzelfde paard was. Die wist eigenlijk zeker dat ie het niet gered had.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 18:17

Daar kun je je idd best wel in vergissen. ik had een paard van vriendin ook al opgegeven gezien de verwonding, maar die doet het ook nog steeds.

Boon heeft ook nog steeds een beetje losse mest, dus ik zal ook eens testen. Alhoewel ik eerder denk dat het door het beetje gras (onkruid) komt.

@boemel: gaat goed met het gewicht dus, mooie bijkomstigheid :)

Ik wilde mijn zonnetentje de winterberging in doen, maar het regent dus ik wacht maar even tot alles weer droog is.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:32

_Lorette_ schreef:
Ik heb mijn spullen in de zadelkamer, maar vanwege de muizen zit het tegenwoordig allemaal in opbergboxen. Zadel van Frum hangt er niet, maar de andere zadels heb ik nog wel gewoon in de zadelkamer hangen. Zelfde als DP: weinig waarde, maar voor mij heel onpraktisch als ze gestolen zouden worden. Ik heb wel een alarm, camera en slot, maar het alarm vond ik mega irritant. Vergat ik steeds. :7

Zonder spullen (tijdens schoonmaken) ziet het er zo uit:
[ [url=m/6dQ3Ar.jpg]Afbeelding[/url] ]

3 wanden met spullen:

[ [url=m/Mu6Atv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dLqCQj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Rz7IQM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen trainingspaarden meer, dus inmiddels hangt er minder aan zadels, hoofdstellen en dekens. Dekjes nog in overvloed. :+

Ahhh wat een mooie zadelkamer, ik wou dat ik zo'n ruimte had.
Dat rek op wielen :o Waar heb je dat rek gekocht? :D

Ik wil mijn zadels gewoon in huis houden, hier camera's en alles maar als ze willen dan nemen ze het allemaal mee.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:41

@MarjanB, hopelijk is alles er snel uit

@Angela_ Wat schrikken zeg! Gelukkig is ze nu weer oke.

@Boemel Zo'n voerkist staat al een tijdje op mijn verlanglijstje. Of het heel praktisch is weet ik alleen niet, ze nemen best veel ruimte in beslag denk ik. Leuk compliment van je collega haha

Hier stormt het ook, het hooi waaide zo bij de paarden uit hun mond en lag eind van de middag overal en nergens :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:48

Ik heb de zadels in huis, in het oude deel wat nog verbouwd moet worden. Ook alle andere dingen liggen daar, in muisvrije boxen. Buiten staan de dagelijkse dingen, onder afdak. Ik wil dat deel af ( laten) timmeren zodat het muisdicht is en op slot kan. Dan kan alles naar buiten. Dan heb ik een zadelkamer van 1,8 X 1,5. Mijn rijzadel ligt vaak ook in de auto omdat ik te lui ben om die leeg te ruimen na les.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:56

Nou muis dicht wil ik ook, wij hebben dit jaar heel veel muizen rond het huis meer dan voorgaande jaren. Ik trok gisteren mijn dichte voerton open en er sprongen me 4 muizen tegemoet... Schrok me de blubber en dan konden ze een dorp verder horen :=

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:08

Dat dus. Ik moet alle wanden aftimmeren en het plafond en daarna een betonvloer storten…… Maarja, er is nog zat te doen, helaas.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:15

Belker schreef:
Dat dus. Ik moet alle wanden aftimmeren en het plafond en daarna een betonvloer storten…… Maarja, er is nog zat te doen, helaas.

Hahaha leuke hobby hebben we? We zijn nooit klaar geloof ik :+

Wij lieten laatst een betonvloer storten, we hadden geloof ik 7 kub en mochten iets van 1500 euro aftikken... In mijn berekening was het iets voordeliger :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:16

Die storten we zelf wel……. Snelbeton, 6cm is die dik genoeg.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:21

Oh dat was voor ons niet dik genoeg, we moesten fundering hebben. Ik heb er geen verstand van, manlief en zijn kameraad hadden dit geregeld

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:22

@kojack: ik ben benieuwd wat voor voertonnen je dan gebruikt ??
Ik heb wel eens een muis in een hoge poetsemmer gehad en 1x een minimuis binnen, die liep ineens over een halster heen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:25

kojack schreef:

Ik wil mijn zadels gewoon in huis houden, hier camera's en alles maar als ze willen dan nemen ze het allemaal mee.

Via Marktplaats, maar het is gewoon een verrijdbaar, dubbel kledingrek uit een winkel, dus ze moeten ook wel gewoon te koop zijn.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:28

DubbelFun schreef:
@kojack: ik ben benieuwd wat voor voertonnen je dan gebruikt ??
Ik heb wel eens een muis in een hoge poetsemmer gehad en 1x een minimuis binnen, die liep ineens over een halster heen.

Dit was een grote zwarte, soort van vuilnisbak achtig ding. Heb het ook nog nooit gehad, dit was de eerste keer.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:29

_Lorette_ schreef:
kojack schreef:

Via Marktplaats, maar het is gewoon een verrijdbaar, dubbel kledingrek uit een winkel, dus ze moeten ook wel gewoon te koop zijn.

Hij ziet er steviger uit dan de kledingrekken die ik heb of tegen ben gekomen.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 07:41

Hoeveel uur werken jullie eigenlijk? En hoeveel tijd zijn jullie kwijt aan de verzorging en training van de paarden?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 08:00

pfff lastige.

Ik werk 36 uur. Maar doe nog vrijwilligerswerk en daar ben ik minimaal ook wel 8 uur aan kwijt per week (met reistijd). Maar 1 van de avonden is les geven aan hondeneigenaren en de andere avond is ook les geven maar dan mag ook gelijk een eigen hond mee om te trainen. Maar hier moet ik soms ook nog vergaderen, site aanpassen, administratieve dingen waar dan gelukkig de administratie vaak onder werktijd lukt of even in de pauze.

Drollen opruimen en stallen doen is meestal half uurtje. Soms wat langer soms wat korter. De training bestaat momenteel vooral uit kijken :P . Nee dat wisselt ook wel, eerder met rijden was het ongeveer een half uurtje rijden of longeren. Zeg een uur totaal met poetsen erbij. Dat was ongeveer 3x per week.

Meeste tijd gaat erin zitten als er wat aangepast moet worden zoals omheining, hooi en stro halen, voer halen, grotere schoonmaak etc.
Laatst bijgewerkt door joyce83 op 20-09-23 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:01

Ik werk 32 uur, mijn partner is ddw niet thuis.
Qua tijd kost het mij verdeeld over de dag voor alleen de basis zorg 1/1,5 uur. Ga ik rijden komt er nog een uurtje bij.
Praktijk is dat ik elke dag wel wat extra’s doe dus meer tijd bezig ben.

Bak slepen is al gauw een uur, even wat aanpassingen doen zomaar een uur bezig, even snoeien en je halve dag is weg. Lampje ophangen. Er is altijd wel extra werk :')
Ze staan nu even niet bij huis en ik besef hoeveel tijd ik opeens over heb. Heb opeens energie over om te poetsen ;( :Y)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:42

Ik werk 32 uur voor de baas en doe daarnaast werk als fotografe, maar die uren fluctueren enorm.

Dagelijkse standaard zorg voor de paarden (3 stuks) is een uur bestaande uit 6 hooibergen vullen, voeren, vegen, stal uitmesten, paddock uitmesten en wei uitmesten en draad verzetten.

En daarnaast natuurlijk het beweging geven van de paarden.

Zaken als wei maaien met zitkamer en bosmaaier, kalken, bemesten, bak slepen, hooibalen stapelen kost ook tijd, lastig te zeggen hoeveel. Ik gok gemiddeld 1 uur per week.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:46

Ik werk 36 uur en dat is eigenlijk teveel om alles rondom huis en bij de paarden bij te houden. Denk dat ik een uur per dag aan verzorgen kwijt ben maar dan heb ik niet het mest weg brengen, bak slepen, hooi halen enz bij zitten.

Heb er 1 te rijden en probeer 4 keer per week te rijden en een keer te longeren of wandelen.

Oh en we hebben nog ons klus huis

Vanmiddag Amy weg brengen naar haar nieuwe huisje