Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 23:00

Suffie, ik had gezegd:
Ach helemaal geen probleem...je mag best een halve hectare kopen voor €100.000.
Kan je daar mooi meteen je eigen stront overheen gooien.
:evaw: dag buurvrouw!!

Edit: ik heb ook wel aan mijn 'buurvrouw' (2 km verderop) gevraagd of ik af en toe mijn mest bij haar in de mestkuil mag dumpen en dat ik meebetaal als het opgehaald wordt door de loonwerker.
Was geen probleem maar ik ga dan ook al een tijdje met hun om en mijn dochter speelt zeer regelmatig met haar dochter.
Dat is dan toch anders dan zo achteloos vragen om weide, mestbult en rijbak _-:(

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 07:23

Hier ken ik mn buren ook nog niet zo goed (woon er pas sinds maart) maar huur wel een stuk grond van mn buurman.
Ben wel zo brutaal geweest om bij 3 buren op de koffie te gaan om kennis te maken én om te vragen of ik wei kon huren.
2 hadden al verhuurd en bij de ene kon ik terecht dan. Wel goede afspraken over gemaakt en contractje opgemaakt.

Maar ik ben ook een aso buur dus :oo :o

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 07:36

Ja Karin nu val je door de mand :D
Gelijk kennis maken is altijd goed, fijn dat er eentje wei beschikbaar heeft!

Wij hebben echt zoveel huizen afgeschreven op de hoeveelheid (of eigenlijk weinigheid) grond. Zelfs huizen bekeken met op funda meer dan een hectare en dat bleek bij bezichtiging ineens 0,6 ha te zijn. Wat een afknapper en wat een tijdverspilling. Nu hebben we 2,8 ha, en verpachten we zelf een deel. Andersom zou ik zelf niet zo goed tegen kunnen, onzekerheid van huren en ineens te weinig grond hebben voor de paarden :o

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 07:50

Het is wel de manier waarop je het zegt. Als je het netjes vraagd of het mogelijk is, is wat anders dan dat je er eigenlijk al van uit gaat dat je buren dat wel even doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 07:52

Chasey schreef:
Het is wel de manier waarop je het zegt. Als je het netjes vraagd of het mogelijk is, is wat anders dan dat je er eigenlijk al van uit gaat dat je buren dat wel even doen.

Precies. Idem van de rijbak “jij hebt er al een, dus die kunnen wij dan wel gebruiken”. Klinkt niet echt aardig.
“hoi, ik zie dat jullie een rijbak hebben; zou ik daar, tegen betaling uiteraard, gebruik van mogen maken?” lijkt me een stuk beter.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 08:02

De manier waarop maakt een heel verschil, als je vraagt zoals Hilary nu omschrijft zou ik zelfs geneigd zijn om te zeggen dat je niet eens hoeft te betalen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 09:21

Ik heb het uiteraard wel netjes gevraagd, toch niet helemaal aso dus :D

Mocht ik onverhoopt ooit zonder wei komen te zitten zou ik gaan kijken of ik bij iemand in de straat hun rijbak zou mogen gebruiken en dan zou ik van mn eigen bak wei maken.
Het brengt zeker een hoop onzekerheid met zich mee als je geen eigen wei hebt!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 09:24

De toon maakt de muziek... ofzoiets :P

Iemand belang bij een pinokkio zadeltje? Het is te groot voor blikkie, het past hem niet goed.
En Marloes kan wel op mijn zadel op Nick. En dan gewoon zonder zadel op blik voor zo lang ze daar nog op kan rijden.
10,- Zal straks ff foto maken. Of mag ik niet leuren met spullen in een topic? :P

edit. Karin, precies! Die onzekerheid wilde ik ook vanaf. Dus hebben we gelukkig toch nog een stuk weide kunnen kopen! *\o/* Het grenst officieel niet aan onze eigen grond, want het bosje waar we altijd doorheen lopen om er te komen is van de buurman.
Maar stel dat die buurman er ooit weg gaat en de nieuwe buren willen dat we er niet meer doorheen gaan, dan hebben we in ieder geval wel nog een eigen wei, dan moeten we er in het ergste geval omheen lopen. Zou jammer zijn, maar voorlopig gaat het goed zo.
En eigenlijk willen we een soort ruil doen, wij het bosje kopen en een stukje weide aan de kant van de buurman verkopen. Beetje lastig uitleggen.

Sjonge, ben ook nog niet wakker. Wat een kromme zinnen en typfouten zeg. Ik ga naar buiten, grote stal opruiming.
Daan gaat stallen bouwen, dus er moet opgeruimd worden. Ik ga het eea aan paardenspulletjes verkopen, waar ik niets meer mee doe.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 09:34

Ik misschien wel, stuur je wel pb voor als het niet mag in dit topic.

Zou mooi zijn als je een stukje kan ruilen met de buren!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 09:40

Ik wil ook wel pb wat betreft het zadeltje :D

Wij hopen in de toekomst ook wat meer grond erbij te kunnen kopen.
Nadeel is wel dat als het niet grenst aan je eigen land je het niet in je hypotheek kan betrekken en dus uit eigen zak moet of met extra lening.
Voorlopig gaan alle centen nog naar verbouwingen dus dat komt later wel.
Voor nu red ik het prima met de paddock, bak en huurwei :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 09:48

Ik heb mizzmontana intussen een pb gestuurd, ik wacht even haar reactie af.

Dat klopt, het land moest in 1 keer betaald worden. Gelukkig heeft een familielid ons gesponsord. :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 10:22

Ja veel gedoe met die hekken Djoena? Ik heb niks anders en tot nu toe nog niks aan de hand gelukkig..
superpony, wat balen. Hoe is het met de huizenjacht?
Suffie, arme jij. Gezellige buren! :+

Ik ga kapot van de spierpijn. Ik heb zo vreselijk veel zand versjouwt in mijn kruiwagentje. Maar nu is de schuilstal al voor 1/3 geëgaliseerd en liggen daar rubberen tegels. 2/3 moet ik nog, komt een rubber mat op en dan stro. Pad van de paddock naar de wei heb ik aangelegd met de paddockroosters en ook van paddock naar oprit waar de binnenstal is ligt. Daar moet alleen nog zand op. Zo fijn alles alleen moeten doen.. Vanavond weer verder zand sjouwen maar ik kom amper uit mijn stoel :=

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:40

O jee Selka. Heb je een bad? Misschien is een warm bad wel fijn voor de spieren. Succes vanavond.

Daan heeft gisteren staldeuren gemaakt. De deuren zijn nu nog 1 geheel. Hij had niet meer scharnieren liggen, dus ze worden nog deelbaar. Daar heeft hij ze al op voorbereid.

Afbeelding

Het is de bedoeling dat Bliksem en Nick vanuit de paddock, via de achterkant de stal in en uit kunnen lopen.
Deze deuren blijven dicht, omdat dit naar de oude paddock gaat en omdat hier de wind op staat.
Maar ik wil wel dat de bovendeuren open kunnen, zodat de paarden bij mooi weer wel de kop naar buiten kunnen steken als ze dat willen.
Uiteindelijk komen binnen 3 stallen, waarvan het voorste gedeelte inloop stal is. Dan nog een aparte stal voor nood. En een privé stuk voor Bliksem.

Het idee is om verschillende likstenen en hooinetten in de stal te laten hangen. En dan kunnen de paarden zelf bepalen of ze naar de paddock lopen via het bosje. En overdag krijgen ze toegang tot de weide.
De toegang gaat 's avonds weer dicht. Dus in de nacht kunnen ze in de stal of paddock staan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 10:43

Ziet er netjes uit! Heeft hij nog een how to gevolgd of is ie zo handig dat alles uit t koppie kan? Ik wil graag 2 schuifdeuren zelf maken maar de twijfel slaat toe :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:49

Daan doet alles zelf. Allemaal van 'afval' hout. :) Veel passen, meten en creatief zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:15

Precies, gewoon proberen en als het niet lukt of niet naar je zin is gewoon opnieuw proberen ;)
Zo renoveer ik ons hele huis zo'n beetje, al kijk ik soms voor het gemak idd eerst even snel op YouTube of er iets te vinden is :+ je hoeft natuurlijk niet het wiel opnieuw uit te vinden :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:26

Daan werkt in de bouw, hij is project manager. En zelf ook erg handig met klussen, daar is hij mee opgegroeid. Zijn vader maakt zelf meubels, kasten, schuren, heeft huizen verbouwd, en weet ik veel wat nog meer. :)
En daardoor konden we ook dit 'klushuis' kopen.
Want het was hier strippen en overnieuw beginnen ;)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:28

Wordt gaaf Chasey!

@Selka, :(:)
Hard werken beloont wel uiteindelijk :(:)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 12:20

Ah fijn! Mijn vriend kan nog geen spijker in de muur slaan :P
Ik denk dat ik maar gewoon hout ga halen en eens ga proberen. Zelf doen geeft wel meer voldoening natuurlijk.

Klopt Karin. Over 3 dagen ben ik er vast erg blij mee :D Voor jou aftellen nu tot de paarden er zijn!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:35

Schuifdeuren zijn prima te doen. Vooral heel goed meten zodat je niet net een paar centimeter te kort komt.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 15:07

Mag ik hier ook meelezen? Mijn paarden komen binnenkort ook aan huis te staan. Nu ben ik druk aan het uitzoeken bij welke stallenbouwer ik mijn binnenstallen ga bestellen. Iemand nog tips? :)

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:11

Handig zeg zo een handyman!
Wij besteden ook het meeste uit al beginnrn we steeds meer zelf te hobbyen haha!

De pony word donderdag gekeurd, spannend!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:18

Chasey wat ziet het er mooi uit nu.
Zou handig zijn als je een doorloopstuk in eigendom hebt.

Leuke buren dus. Denken gelijk aan een co-eigenschap.

Hopelijk wordt hij goedgekeurd.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:29

Ik moet even iets kwijt, super fijn gereden vanavond! Voor het eerst echt lekker gesprongen. Het vrijspringen werpt zijn vruchten af. Hij gaat steeds beter springen!
We hebbben er nu echt lol in.
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:44

BlueMilk, Welkom! Wat leuk dat je de paarden aan huis krijgt.
Ik heb geen tips wat betreft binnenstallen. Manlief maakt hier alles zelf. :)

Mentjuh, spannend! De valk?