Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:12

Wendy :')

Wat een leuke foto Kirr!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 08:27

Ilsje_007 schreef:
Mag ik weer heel onbeleefd een vraag tussendoor stellen?

Wij hebben in ons toekomstige huisje een loodsje van 5.7mx5.7m, waarvan we hebben besloten dat dit in eerste instantie (weideseizoen) een inloopstal wordt voor de paarden totdat we definitieve stalletjes (3-4 stalletjes met uitloop naar paddock en pad naar de wei) hebben neergezet.
Het loodsje zou moeten dienen voor 2-3 pony's, welke nu nog gewend zijn om 'savonds in een apart stalletje te staan.
- Is 32 m2 genoeg voor 3 paardjes?
- Wat is jullie ervaring hiermee?
- Hoe pak je dit aan met voeren? Mijn sportpony moet tijdens het endurance seizoen behoorlijk meer eten (muesli en hooi) in vergelijking met de gepensioneerde oude haflingerdame?

Alternatief is dat ik de stal toch verdeel in 2 stukken met een paddockhek en ze snachts in een apart stukje van de stal staan met uitloop naar buiten.

Mag altijd :D

Ik heb hier 3 IJslanders staan in een stal van 3x3,5m maar ze zijn aan elkaar gewaagd.Als de paarden elkaar niet kennen zou ik er voorlopig lekker een draad tussen spannen.

Hoeft niet duur te zijn,zelfde oplossing als de paddock...prikpaaltjes en een stroomdraad.Kunnen ze ook mooi aan elkaar wennen.
Andere optie is een "zwevende"balk,deden ze vroeger in stands.Gewoon een balk aan 2 kettingen ertussen evt nog 2 kettingen aan de onderzijde zodat het niet teveel zwiept.

Anders kom je in de categorie wanden,zul je op MP moesten gluren:)

Degene die veel moet eyen kun je het beste apart zetten met voeren.

Zo...ijs is weggespoelt en inmiddels is met druk bezig om de boel droog te föhnen :+

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:39

Leuke foto Kirrr.

En..... mijn bak is nog steeds droog. Dit zand is de test officieel goed doorgekomen *\o/* *\o/*

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:42

Nog een waarschuwing voor de mensen in het koude noorden:

Afbeelding

:D

Hier alles weer nat, helaas. Maar vandaag wel een mooie dag, dus zo maar weer lekker buiten rijden. Neem ik de honden ook meteen mee, want die hebben gisteren ook niet veel buiten gezien, met al die regen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:44

Wat fijn peet!!

Ik kan eindelijk weer werken vandaag!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:53

Hier is ook alles weer nat haha..

Van ijsbaan naar zwembad in 12 uur rijd, dat is wel uniek.

Vandaag de troep maar eens opruimen. Stal uitmesten. Was een pot stal geworden omdat ik mijn aanhanger vrij moest houden ivm hooi halen.
Dat doe ik vanmiddag dus dan die bende uit de stal halen.

Normaal poepen ze in de paddock maar dat kon nu niet ivm ijs..

Maar er ligt nog het nodige in de paddock wat ook opgeruimd moet..oliebol zooi haha..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:00

Dat zijn de nadelen van de winter, dat sommige klussen blijven liggen en opstapelen.
Het is hier gelukkig nog niet zo erg geweest dat dat ooit is gebeurt, ik probeer altijd wel van alles genoeg op voorraad thuis te hebben liggen, hooi en gehakseld koolzaadstro en voer. Het hooi ligt anders op 4 minuutjes rijden in onze loods van ons bedrijf. Dat is lekker dichtbij.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:01

Bah. Succes met opruimen ervan.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:10

Hahahaa, die foto, grappig!

Goedemorgen en inderdaad wat een drek overal! :') *hetisooknooitgoed*

Vanmorgen de paarden om 7 uur in de paddock gezet met hooi en die vonden het maar raar.. in het donker, was de hele week nog niet voorgekomen ivm goor weer.. manlief zette ze steeds iets later buiten maar nu mooi droog weer. :j

Ik zou ook even een draadje in de inloopstal doen, je merkt snel genoeg of het er dan weer tussenuit kan.

Wel veel zon komende dagen, heerlijk! (oh ja en ook regen. :') ) en op mijn weerapp staat voor volgende week toch ook weer sneeuw.. even de smid bellen of ie wat eerder kan komen om de sneeuwringen te zetten. Als het echt gaat sneeuwen wil ik rijden! :P

En nu moet ik weer werken! Ik heb 'strafkamp' voor een paar kinders hier.. ze moeten een leestoets inhalen in hun vrije eerste uur omdat ze er niet waren toen de toets gegeven werd.. zwetende, muisstille pubers.. love it! :')

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:10

Haha Fabster, das een bekende foto maar hij blijft leuk :D
Zag hier iets voorbij komen van hengstige merries. Pff, breek me de bek niet los.... Mijn dame kan ook zó vreselijk hengstig zijn, echt bizar. We zijn echt wel maatjes en ik kan heel veel met haar, maar in haar hengstigheid kan ze zulke drieste buien krijgen dat ze soms levensgevaarlijk wordt. En maar ijsberen, uren en uren achter elkaar. Doodzenuwachtig word ik ervan. Heb ook maanden puur brons gegeven. Deed bij haar niet meer dan de hengstigheid uitstellen om vervolgens nog erger uit te barsten. Met da overlegd, en wil graag een knikker proberen. Maar omdat we zeker wilden zijn, dat het geen tumor op de eierstokken is dat haar gedrag kan veroorzaken, hebben we eerst regumate geprobeerd. Vind het maar niets zo'n hormoonkuur, maar vond haar zwaar relaxte gedrag binnen 3 dgn wel even een verademing }>
In geval van een tumor zou ze niet zo heftig op de regumate reageren, dus weer gestopt na 1,5 wk rust, met de hormonen. Gedrag was binnen 4 dgn weer terug, dus da langs geweest om haar op te voelen en de knikker te plaatsen. Was ze niet hengstig :7 . Wel van buiten, knipogen enzo, maar haar baarmoeder hield ze stijf dicht.... Dus niet hengstig en geen knikker... Wel 80 euro armer, oh en het advies dat een veulentje fokken voor haar de oplossing zou zijn... Omdat dat mij iets te ver gaat (weet niets van fokken, hengsten en wat te doen met een veulen :o ), ook maar met monnikspeper gestart. Ze vindt dat echt niet lekker, dus dat is al probleem nr 1. Ik weet dat je het maanden moet voeren, maar na 4 weken enorm gemier met eten (wat dus 2x zoveel muesli en brokjes betekende om t naar binnen te krijgen), en geen significante veranderingen in gedrag, maar weer mee gestopt. Heb nu besloten om er niets aan spul in te stoppen, laat t maar gebeuren. Als er een giga hengstigheid uitbarst binnenkort, bel ik nog een keer de da voor een knikker. Dat lijkt mij toch wel t fijnste, al weet ik donders goed dat het maar bij 20 - 30% van de gevallen het gewenste effect heeft. Een veulen kan ook nog, maar wordt al zenuwachtig bij het idee. Mocht het wel zo ver komen, dan zou een Lippizanerpapa wel erg welkom zijn <3 . Maar verder ben ik er echt helemaal niet bezig hoor :+ :D

So far so good voor je potentiële huurwei kvulden!
Hier ook geen fb Kirr, anders had ik zeker gestemd. Heb wel even vol bewondering naar de foto gekeken, wat een prachtbeest zeg!
Voor alle noorderlingen: ik ben blij voor jullie dat de gladheid voorbij is en de paardjes weer naar buiten kunnen. Heb regelmatig aan jullie gedacht als ik weer eens door de blub zwoegde met een kruiwagen. Dat is dan toch beter dan een ijslaag!

Ik ga hier zo eens een paar gootjes graven, hopelijk helpt t nog een beetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:22

Die van mij vind het ook niet lekker, maar dat geld voor de magnesium net zo. Ik doe er dus altijd een scheutje water bij en roer het even goed door de muesli en dan eten ze het wel. Anders klein beetje slobber. Daar krijg ik alles mee naar binnen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:25

Die van mij kan ook flink hengstig zijn, maar meestal alleen in het voor- en naseizoen. In de zomer nergens last van. Ze staat nu wel weer te gillen. En dan is ze inderdaad niet makkelijk. Maar dat is ze sowieso niet, dus ach.... ;)

Maar vandaag dus een superrelaxte rit gemaakt. Zo 1 dat je denkt: hé, de training heeft dus tóch zin! :D Echt superlicht op de hulpen en ik kon nog relaxen ook. Normaal moet ik echt wel goed opletten dat ik niet op een auto of in een greppel beland. Maar vandaag niet. Goed tempo, lekker relaxt, alles makkelijk, lekker zonnetje..... Het leven is mooi :o

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:52

Super Fabster! Ik zit hier achter mijn bureau lichtelijk jaloers te wezen!!!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:55

Verder moet ik vandaag ook weer vanalles doen. Vind ik altijd zo zonde van dit soort dagen. Had met de rest van mijn paarden ook wel iets willen doen. Maar goed, de plicht roept. Volgende week maar weer. En er komen vast meer mooie dagen die ik wel kan benutten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:56

Haha, moet door jullie merrie verhalen aan deze cartoon denken... :P

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:57

Nou dacht even het vloerkleed neer te leggen. Kreeg de kans niet het goed te doen. Dus dat maar later. Rosie nam het er even van. Ging wel een half uur zo door. Natuurlijk weer geen camera bij de hand. Dus snel naar binnen rennen. ;-)

Afbeelding
https://youtu.be/PUH0fjCrrlw

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:58

Heerlijk kvulden :D en wat is ze zwart :P

Van waar heb je dit stuk gehaald? Gewoon "vloerbedekking" als zoekterm? (het lijkt vrij dik)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:10

Hihi...fijn zo'n tapijt,eindelijk niet meer de blub inzakken.Nou ja,ze waarderen het iig wel :D

Ik heb hier alweer 3 dagen werk in een paar uur gedaan,wasjes gedraaid en voeten jongens gedaan.Voeten waren nu niet bedekt met laag drek dus vond goed plan.
Net de boel open gegooid dus ze hebben ze uitgeleeft...ik ben kapot nu %) eerst maar even paar uur liggen totdat DA komt.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:24

Hahaha dat plaatje van die merrie... ik had 'm al vaker gezien maar nu ik zelf een merrie heb kan ik het pas echt beamen! :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:30

Die koe :')

En die merrie _O-
Daarom heb ik een ruin. :D

Hier is het echt heerlijk weer! Dus lekker een ritje gemaakt
Afbeelding

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:31

Sinds twee weken snap ik het plaatje ook ineens :') Wel grappig, heb altijd ruinen gehad en was nog in de zalige onwetendheid dat merries écht zuur kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:37

Afbeelding
Zoooooo herkenbaar dat plaatje! Steengoed _O- _O- .

Gister een erg leuk 2e gesprek gehad. Assesment stond niet voor gisteren gepland. Had ik verkeerd begrepen :o , ik hoor volgende week meer.

Merrie lijkt weer redelijk normaal te tippelen. Heb net weer even met haar gewandeld, maar gaat prima. Zie foto.

Kirrr ik heb ook geen Facebook, hoop dat alle andere "likes" je voldoende helpen +:)+

Fijne foto's Amanda :j

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:45

Het is gewone vloerbedekking. Met zo'n stevige achterkant. Ik heb een bericht geplaats op fb. Zoek gratis in Twello. Ik kan morgen nog een stuk halen. ;-)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:48

Na een rondje googlen tot de conclusie dat vloerbedekking in Nederland = vast tapijt in België :P zoekertje staat!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:57

Haha, hier zijn mensen die er graag vanaf willen. Het kost ze geld als ze het willen afvoeren.