Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:42

Ja...ze mogen niet zomaar op hun offerte terugkomen als jij al akkoord bent gegaan voor de sluitingsdatum.Dat is contractbreuk namelijk ;)

Moet jij proberen...hangen ze je ook in de hoogste boom hoor.

pol013

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:09

Hypotheek was hier ook een heel verhaal. Hebben toen zelf zitten goochelen en is nog redelijk vlot goed gekomen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:36

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:06

Wat een verhalen. :oo

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:20

Oh wat erg zeg, die verhalen.
Echt rotzakken, want andersom is het pech gehad en "hangen ze je aan de boom" voor een paar centen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:04

Wat spannend Yess, veel succes!

Bij ons het heeft 8 maanden geduurd voordat we eigenaar werden, maar dat had met de gemeente en de bouw van het huis te maken. Was toen ook wel heel spannend en een enorme opluchting toen het definitief akkoord was.

Vanwege mijn werk heb ik (vooral in het verleden) ook nogal eens met hypotheekaanvragen en wijzigingen te maken, het gaat echt niet meer zo makkelijk als 5 jaar geleden...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:09

Mosh schreef:
Zijn niet zo veel Noord-Hollanders hier denk ik? Al las ik ergens wel kop van Noord-Holland?

Ik moet ook eens meer op pad. Vooral met mijn paard die echt overal naar kijkt, maar alleen op pad is niet zo'n handig idee. En even de straat uitrijden met veel verkeer en op een druk fietspad doe je hier ook niet met zo'n groen paard.

Hier ook Noord Holland hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:41

Ipsilonka schreef:
Mosh schreef:
Zijn niet zo veel Noord-Hollanders hier denk ik? Al las ik ergens wel kop van Noord-Holland?

Ik moet ook eens meer op pad. Vooral met mijn paard die echt overal naar kijkt, maar alleen op pad is niet zo'n handig idee. En even de straat uitrijden met veel verkeer en op een druk fietspad doe je hier ook niet met zo'n groen paard.

Hier ook Noord Holland hoor!

Ik zit in de [***].....

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:33

Ik zie Epplejeck Heemskerk vanuit mijn woonkamer hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:01

Ipsilonka schreef:
Ik zie Epplejeck Heemskerk vanuit mijn woonkamer hihi

Ik moet nog een klein uurtje rijden wil ik bij de Epplejeck zijn :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 12:01

Pfoe wat een verhalen allemaal, kan me inbeelden dat dat slapeloze nachten oplevert.. Bij ons is gelukkig alles heel vlot gegaan dankzij goede bank en goede notaris :)

Hier voelt het echt als lente nu, volop zon, geen wind, heerlijk :) Zo kijk ik er zeker wel naar uit om over anderhalve week te verhuizen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:11

Oh en wat het verkrijgen van een hypotheek betreft hebben wij ook wel een paar slapeloze nachten gehad, terwijl het bij ons binnen 6 weken geregeld was :o .

Wat een gezeik met die banken, verzekeringen enz

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 12:22

Ik denk dat dat moeilijker is in NL dan in BE? Bij ons was het echt geen enkel probleem om een hypothecaire lening te krijgen, we hadden bij 3 banken een aanbod en hebben uiteindelijk gewoon de goedkoopste genomen..
(En wij hebben geen speciaal hoog inkomen oid..)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:30

Lening is hier idd geen probleem.
Wel verschil tussen de banken ivm eigen inbreng, max afleg etc.

Wij wachten nog steeds op de compromis, ondertussen al 7 weken.
Geen van beide notarissen doen hun werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:36

Oh het krijgen van de lening is op zich niet zo'n probleem, maar het is natuurlijk ook per situatie anders. De voorwaarden waaronder ze een lening verstrekken verschillen per situatie. Wij hadden nl ook al een huis..... Verder is het zo als Kirrr aangeeft dat er best wel verschil is tussen eigen inbreng e.d. Ons huis was behoorlijk verwaarloosd, aantal kozijnen verrot e.d., daar wil een bank/geldverstrekker graag zekerheid over.

Een hypotheek offerte krijg je hier ook vrij makkelijk, als je die accepteert dan pas gaan ze al je gegevens checken en controleren en nog meer eisen stellen, tenminste dat was bij ons het geval. Ze willen graag de zekerheid dat we een tijdje de dubbele lasten kunnen betalen, zolang ons huis nog niet verkocht was.

Ik dacht in eerste instantie dat als ze een hypotheekofferte afgeven, het eigenlijk "kat in het bakkie" is, maar dat is dus niet het geval.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:41

Wij hadden meer problemen met de hypothecaire lening voor ons appartement dan voor ons consumentenkrediet voor de weide :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 12:46

7 weken wachten op compromis 8)7 da's echt lang...

Hier had ik de indruk dat het wel zo was dat als je een offerte kreeg en je ging akkoord, je de financiering ook zou krijgen.. Die indruk gaven ze tenminste.
Hoe zijn de rentes momenteel in Nederland?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:48

Ik krijg vooral stress van de manier waarop ze met mij omgaan.
Altijd beloftes maken, maar niks nakomen. Zelfs mij niet terugbellen als ze dat beloven en dan kunnen ze ook niks meer terug vinden als ik een dag later opnieuw zelf opbel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:55

Waarom hebben jullie in België met 2 notarissen te maken? Of is een notaris iets anders bij jullie?

Wat bedoelen jullie met wachten op compromis?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 12:55

Kan je geen andere notaris inschakelen? Dit lijkt me echt geen goede manier van werken..

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 12:56

[***] schreef:
Waarom hebben jullie in België met 2 notarissen te maken? Of is een notaris iets anders bij jullie?

Wat bedoelen jullie met wachten op compromis?

In België mogen zowel de verkopers als de kopers hun eigen notaris aanstellen, die dan samen het dossier behandelen.
De compromis is de onderhandse verkoopovereenkomst ;)
(Vlaams voor beginners ;))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:58

Ah dankjewel!

Beide notarissen moeten ook betaald worden neem ik aan. Is het dan niet goedkoper om gewoon 1 notaris te nemen en dan eventueel samen de kosten te delen?

Wat doet een notaris allemaal bij een koop/verkoop van een huis? Bij ons heb je alleen met de notaris te maken op het moment van overdracht. Samen met verkopers/kopers even naar de notaris en tekenen, notaris draagt zorg voor overschrijving van gelden en naam.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:03

Bij ons zat het probleem niet aan onze kant (ruim genoeg inkomen voor de lening voor het huis, brengen nog eigen geld in en flinke spaarrekening achter de hand) maar aan de kant van de verkoper.
Heel kort gezegd waren de man en vrouw destijds op huwelijkse voorwaarden getrouwd. In die tijd zijn het huis en de percelen op naam van de vrouw gezet.
Inmiddels is de man overleden, vrouw heeft het huis moeten verkopen. We hadden alles rond, voorlopig koopcontract ondertekend, hypotheektoezegging binnen. En toen kwam onze notaris er achter dat één van de percelen nog op naam van zowel man als vrouw bleek te staan (fout van hun notaris destijds). Dat is problematisch, omdat de erfenis van de man door iedereen afgewezen is i.v.m. de enorme schulden die daar in zitten.
Dit had nooit mogen en kunnen gebeuren, er zijn door diverse mensen flinke fouten gemaakt (bijvoorbeeld de verkoopmakelaar had dit moeten controleren voor het voorlopig koopcontract, de hypotheekverstrekker van de vrouw had dit moeten checken, etc). Natuurlijk hebben ze meteen geprobeerd het recht te zetten, maar de notaris die de oorspronkelijke fout heeft gemaakt leeft niet meer, zijn opvolger durfde het niet aan. Er is bijvoorbeeld contact geweest met een hoogleraar notarieel recht voor een inventieve oplossing die onze notaris bedacht had, er is al een rechtszaak geweest die niet-ontvankelijk is verklaard door de kantonrechter, etc.
Als klap op de vuurpijl hoorden we van de week dat de zaakwaarnemer van de vrouw ernstig ziek is, zo ziek dat ie binnenkort het hoekje om gaat. Gelukkig heeft hij wel een opvolger, maar het duurt, en het duurt, en het duurt. Wij zijn tot nu toe heel vriendelijk en redelijk geweest, maar we zijn het nu, 5 maanden na de oorspronkelijke overdrachtsdatum, eigenlijk gewoon spuugzat.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:08

In Belgie is een Notaris vaak gewoon een makelaar die huizen verkoopt en dus als makelaar in het verhaal zit.
Die notarissen mogen ook gewoon liegen over de gegevens _-:(
Ga je naar de gemeente blijkt er van alles niet te kloppen, gebouwen die helemaal niet bij de gemeente op papier staan, grondgrenzen die niet helemaal kloppen.
Daar kun je een Notaris niet op aanspreken, dat is voor Nederlanders echt heel raar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:09

Dat is voor Nederlanders inderdaad heel raar! Hier is notaris echt een beschermd beroep, met tuchtrecht en de hele rambam.