Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:14

Nikass, het is inderdaad vaak zo dat stallen té groot zijn voor de faciliteiten die ze bieden. Ik lever met alle liefde alle faciliteiten in als paardlief het maar goed heeft. Maar ondanks dat en ondanks dat ik in de schijnbaar 'goede' regio zit, vind ik het ook moeilijk om een goede stal te vinden en te houden.

Ik sta nu goed, ik heb alleen wel gemerkt dat het ook hier énorm moeilijk is om goede 24/7 te vinden mét een bak en uitrijmogelijkheden.

Het is ook moeilijk om voor een gevarieerde kudde de ideale omstandigheden te creëren. Want voor de een is 24/7 ruwvoer noodzakelijk terwijl de ander uit elkaar ploft. De een kan wèl makkelijk het gras op na een paddockseizoen terwijl de ander eindeloos moet wennen. De een moet op een volle wei terwijl de ander aan het klooien is met graasmaskers. Had ik miljoenen op de bank, zou ik precies weten hoe eea ingericht zou moeten worden ;). "Helaas" moet ik het nu roeien met de riemen die ik heb en betekent dat dat ik aardig wat betaal voor veel zelf doen maar heb ik wel alle inspraak (wel op stal, niet op stal, wel omweiden, niet omweiden, strookbegrazing of niet, hoeveelheid stro/ruwvoer etc). Is het vele zelf doen niet meer mogelijk, dan wordt het nog lastig om een stal te vinden die aan mijn (volgens mij weinige) eisen voldoet :o.

Apple, het is ook beter om het niet teveel te doen denk ik alleen soms, heel soms wordt ik echt strontchagrijnig van de regen en dan kachel ik maar weer naar stal om paardlief een nachtje op stal te zetten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:14

Sees schreef:
Nikass, het is inderdaad vaak zo dat stallen té groot zijn voor de faciliteiten die ze bieden.

klopt, maar bedenk wel dat dit ook komt door de betaalbaarheid. Zijn behoorlijke investeringen en men heeft ook te maken met het gemeentebeleid. te pas en te onpas schuilstallen en paddocks neerzetten mag in de meeste gemeentes niet.
Wil je er van kunnen leven, zal je wel groot moeten.

Sees

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:56

Superwoman, dat zal maar dat is IMO als paardeneigenaar dan nóg geen 'excuus' om op een stal te gaan staan waar je paard buitengang moet missen :o.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:21

Het zou al een goed ding zijn als paardeneigenaren hun paarden "zo veel als mogelijk" buitenleven zouden gunnen. Als je ergens staat waar je paard op 24 uur 2 uur in een zandpaddock mag staan buiten de box om, en je rijdt nog eens 4 keer per week een half uur tot een uur, dan denk ik dat we kunnen spreken van "te weinig beweging".
Die noodzakelijke minimum beweging voor een paard of pony gaat om 4 uren per etmaal (simpel gezegd PER DAG) onbelaste, vrije beweging, daar moet men dus niet de tijd van het rijden in meenemen.
Het is triest dat vele paarden/ponies zelfs hier (met name in de wintermaanden) niet eens aan komen.

Heb er wel begrip voor dat er (financieel, afstand) omstandigheden of regiogebonden zaken kunnen spelen, waardoor de vrije buitengang beperkt is, maar als een minimale (!) vrije buitengang van 4 uur niet eens mogelijk is, zou ik toch zeggen dat het eigenaarsgemak ("ik wil per se een paard er op na houden") het belang van het paard of de pony overstijgt.
Zo zou het toch echt niet moeten, en wat mij betreft ook niet mogen zijn.

Dat is overigens een "far cry" van de 24/7 buitenhouden lobby, er wordt nergens beweerd dat dit voor ieder paard de beste oplossing, of de beste wijze van er op na houden is. Zelf heb ik ze wel zo, maar ik onderschrijf zeker dat dit voor sommige paarden niet zo ideaal is, met in de nacht op stal is niets mis.
Ook wil ik duidelijk zeggen dat er voor ieder paard wel een stal aanwezig en beschikbaar moet zijn, indien ziekte, oud, of geblesseerd. We hebben tenslotte geen Koniks (enkelen daargelaten, hahaha).

Ieder uur meer buiten zou een streven mogen zijn voor elke paardeneigenaar/houder.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:11

Amen to that Terpentijn :j.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:56

Me too _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:00

Sees schreef:
[naam], het klinkt alsof jij idd fijne stalhouders hebt. Gaan haar paarden wel naar buiten?

Sorry voor de wat late reactie maar weinig .. Zal niet zeggen niet, maar zeker niet allemaal elke dag uren .. Dus op dat gebied is het niet zo echt mijn type stal, maar die van mij gaan wel gewoon de hele dag buiten en de mensen op zich zijn echt super dus mij hoor je niet klagen ;) En de paarden zien er echt niet slecht uit, in tegendeel ..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:19

[***] maar begrijpt ze dan wel waarom jij de jouwe wel buiten wil hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:36

Denk het wel, in die zin dat ze weet dat ze 24/7 buiten stonden en dus gewend zijn aan veel buitenlucht en vrije beweging. Wilde ze dan 's nachts op stal omdat [***] bang is in het donker en dat heb ik aangegeven toen ik ging kijken (dus gevraagd of er een mogelijkheid was dat ze de hele dag buiten konden, en toen wees ze op een paddock met schuilstal die eigenlijk nooit gebruikt werd) en er zijn verder nooit problemen of vragen rond geweest ofzo .. Ook niet van de andere klanten of dergelijke, vroegen wel eens of ik dat niet erg vond dat ze zo in de modder stonden en dergelijke, maar gaf dan aan dat ze gewend waren aan buiten staan en dat ik de modder erger vond dan zij enzo en verder wordt er eigenlijk weinig over gepraat..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:12

Ik las net in voorpagina nieuws dit topic:

Dierenartsen bezorgd over eenzame paarden in Den Ham

Alle bokkers hier die denken dat het wel meevalt met de paarden die weinig buiten komen moeten hier misschien even naar kijken. En dan bedenken dat hier toevallig melding van wordt gemaakt, maar dat dit natuurlijk voor veel meer locaties in Nederland geldt.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:35

Nikass schreef:
Ik las net in voorpagina nieuws dit topic:

Dierenartsen bezorgd over eenzame paarden in Den Ham

Alle bokkers hier die denken dat het wel meevalt met de paarden die weinig buiten komen moeten hier misschien even naar kijken. En dan bedenken dat hier toevallig melding van wordt gemaakt, maar dat dit natuurlijk voor veel meer locaties in Nederland geldt.

Had het al gelezen, staat bij dat het vooral gaat om mensen die 1 paard aan huis houden, zodat het contact met andere paarden er niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:51

Maar die staan dan wel vaak (24/7) buiten in een weitje :Y)

:+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:54

Het gaat ook over te weinig beweging.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:37

Nikass schreef:
Het gaat ook over te weinig beweging.

Stond er ook ja, maar die man haalde de paarden aan huis vooral aan, dat was volgens mij zijn grootste zorg

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:55

Eentje maar? :D

stalhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:50

onze paarden staan altijd op stal in de winter en een aantal op stand ze krijgen hier echt niets van
Bij ons staan ze ouderwets op stand en kunnen elkaar opvoeden en zeker jonge paarden
het ligt er ook aan hoeveel je met je paard doet zelf
je heb mensen met paarden en paarden mensen toch ????
echte paarden mensen doen elke dag wel iets met hun paard
mensen met paarden miss maar 1 keer in de vul maar in

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:53

"Ze krijgen hier echt niets van."

Nee, behalve dan dat ze psychisch totaal doodgaan, verder krijgen ze er niets van nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:03

Alweer een andere indeling voor het "paardenmensen of mensen met paarden"-gedoe ..
Dus als je daarop voort gaat zijn degene bij mij op stal met stalpaarden die elke dag komen meer paardenmens dan ik die mijn paarden zoveel mogelijk buiten houdt, kijkt naar hun gedrag & waarom dingen gebeuren, maar die niet elke dag kan gaan (door gezondheidsredenen, maar dat maakt in principe niet uit).

Ik heb trouwens in het verleden ook weidepaarden gekend met stalondeugden ... Een luchtzuiger & een wever .. Stonden allebei gewoon 24/7 buiten. De luchtzuiger weet ik niet waarom die lucht zoog, de wever deed dit uit stress, als er paarden uit haar kudde weggingen en zij moest achterblijven ..

Dus een stalondeugd heeft niet altijd met de stal te maken, maar gewoon met het paard zelf en vooral de mentale toestand. Al is het natuurlijk wel zo dat je sneller je paard mentaal pijn doet met een stal dan op de weide .. maar hoeft dus niet altijd, het hangt van zoveel dingen af ..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:05

Op stand????? Wow,...dat hen ik al heel lang niet meer gezien....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:21

stalhouderij schreef:
onze paarden staan altijd op stal in de winter en een aantal op stand ze krijgen hier echt niets van
Bij ons staan ze ouderwets op stand en kunnen elkaar opvoeden en zeker jonge paarden
het ligt er ook aan hoeveel je met je paard doet zelf
je heb mensen met paarden en paarden mensen toch ????
echte paarden mensen doen elke dag wel iets met hun paard
mensen met paarden miss maar 1 keer in de vul maar in

Hoe voeden ze elkaar op dan?
Leren ze elkaar wie het langste stil kan staan ofzo?? Jeetje mag toch hopen dat dit geen serieuze post is 8)7

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:35

Er zijn bij ons in de hit ook paarden die luchtzuigen. Maar dat hebben ze toch echt aan hun staltijd overgehouden. Dat gaat namelijk nooit meer over, ook niet als de oorspronkelijke oorzaak verdwenen is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:36

Isegrim schreef:
Er zijn bij ons in de hit ook paarden die luchtzuigen. Maar dat hebben ze toch echt aan hun staltijd overgehouden. Dat gaat namelijk nooit meer over, ook niet als de oorspronkelijke oorzaak verdwenen is.

Bij ons op stal een die nooit binnen gestaan heeft maar toch luchtzuiger is.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:40

NatasjavE schreef:

Luchtzuigen is stereotiep gedrag en dat ontstaat uit verveling/stress. Die gewoonte is dus ontstaan in een situatie waarin het paard zich gedurende langere tijd verveelde of gestresst was. Zulke situaties kunnen ook buiten ontstaan. Paarden die de godganse dag alleen op een paddock staan (om maar iets te noemen) lopen natuurlijk evengoed het risico op stereotiep gedrag.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:45

Isegrim schreef:
NatasjavE schreef:

Luchtzuigen is stereotiep gedrag en dat ontstaat uit verveling/stress. Die gewoonte is dus ontstaan in een situatie waarin het paard zich gedurende langere tijd verveelde of gestresst was. Zulke situaties kunnen ook buiten ontstaan. Paarden die de godganse dag alleen op een paddock staan (om maar iets te noemen) lopen natuurlijk evengoed het risico op stereotiep gedrag.

Nope,...hele fijne kudde, in het gras, in de winter kuil, boompjes als beschutting, ruimte en vriendinnetjes. En ze loopt echt 24 uur per dag buiten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:45

uitzonderingen zijn er altijd, maar ik mag aannemen dat men een veel grotere kans heeft op een luchtzuiger als het dier altijd op stal staat ipv altijd in de wei ;)