[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:42

Na heel veel gelezen te hebben over verschillende slowfeeders hebben wij vandaag een hooibak gemaakt.
Reeds slowfeeder netten geprobeerd maar door het harde trekken van mijn haflinger kwam er steeds teveel stof uit het hooi vrij. Ondanks dat ik het natmaakte.
Ik hoop nu met de hooibak dat dit minder het geval is.

Wij hebben gekozen voor een palletbox. Toevallig kwam ik m goedkoop in een leuke knal gele kleur tegen haha. Met daaroverheen een net in frame van cv buis. Gekozen voor een net ipv een gazen rek vanwege de tanden en de vorst.
Ik heb mazen van 4cm en dat ging met de netten al heel goed.

Wellicht ook leuk voor anderen dus ik deel hierbij mijn foto's van mijn nieuwe slowfeeder ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kasmir

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:51

Ziet er netjes uit! Ook een mooie sluiting zo aan de bovenkant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:55

Lekker kleurtje en verder idd mooi gedaan.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:46

Bedankt :D

Ik wil alleen nog iets vinden tegen het geluid.
Als ze hooi door het net naar boven trekken dan bonken de hoeken van het frame nog erg tegen de randen van de bak. Dus wellicht wil ik daar nog iets op zien te vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:48

Bekend probleem, hier is de laatste voerronde bij de buren ook goed te horen.
Als je de binnenkant van de bak met een laagje rubber zou bekleden zou dat wellicht al een hoop herrie schelen.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:53

Haha, herkenbaar. Mijn buurvrouw dacht dat ik druk in de weer was met me kruiwagen :D Maar dat was dus de bak :P

Dat is inderdaad wel een idee inderdaad.
Ga maar eens brainstormen inderdaad :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:56

Story schreef:
Als ze hooi door het net naar boven trekken dan bonken de hoeken van het frame nog erg tegen de randen van de bak. Dus wellicht wil ik daar nog iets op zien te vinden.

Als je paarden er niet aan knagen en het is op de een of andere manier vast te maken: een tennisbal opensnijden en aan de hoek vastmaken? Dan zijn de hoeken beschermd, maken ze minder herrie, maar blijft het rooster beweegbaar in je bak?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:51

Ook een goed idee inderdaad! Bedankt voor het meedenken :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:54

Ik heb idd hetzelfde probleem, heb de ijzeren bevestigingspunten alleen in de hoeken onderin de bak zitten dus kwak er gewoon een laag stro in, scheelt al een hoop. Eens een keer de wanden met rubber bekleden is ook een erg goed idee.even denken waar zoiets te koop is alleen xD
Die van de tennisballen ook een goed (lekker goedkoop) idee, even denken of dat te bevestigen is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:57

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:04

Wij hadden op de plekken waar het raster tegen iets aan werd getrokken buisisolatie ( http://www.knoopenzo.nl/indeknoop108/isolatiebuis.gif ) om de cv-buizen gedaan en deze vast gezet met ductape.

Je hebt wel voor een dunne maat cv-buis gekozen, die zouden bij ons al snel verbogen zijn. Maar je hebt ook een ruime maat aan maaswijdte, dus dat zal ook schelen aan de kracht die erop komt.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:30

Dit is 15mm cv buis. Ik wilde gaan voor de 22mm maar toen werden de knelsluitingen op de hoeken wel heel erg duur (het moet wel leuk blijven :P) dus vandaar gekozen voor de 15mm
Het is een vrij stevige constructie en er zit nog beweging in het net dus ik verwacht niet dat ze het snel krom trekken. Als ik hooi geef wordt er de eerste paar happen ruw getrokken (honger denk ik :P) maar daarna snappen ze heel goed dat ze steeds kleine plukjes moeten pakken en dat gaat een stuk rustiger :D Grappig om te zien hoe snel ze dat door hebben.

Wellicht dat ik met de tijd nog voor een net ga met kleinere mazen.
Maar voor nu doen ze al zeker 2 uur langer met hun hooi als dat ik het niet in een slowfeeder geef. :)

Voor de 2 kleine ponies hangt er overigens wel nog een hooinet aan de stal want die kunnen natuurlijk niet uit de bak eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:46

Ik denk dat 15 mm dik genoeg is. Om het te verzwaren kun je de buizen ook vol laten lopen met zand.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:45

Ik heb 2 hoeken voorzien van halve tennisballen, het is geen gezicht maar scheelt absoluut in lawaai. Even kijken of het morgen nog zit, dan doe ik ook de andere kant. De buizen verzwaren met zand had best een goed idee geweest maar het zit inmiddels denk ik al aardig in elkaar geroest en dat net er doorheen geweven dus dat is een tip voor de volgende keer, als het net ooit een keer stuk gaat.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:25

Hoe heb je de tennisballen vast gemaakt Kasmir?
Tennisballen zat hier van mijn hond dus kan ik ook mooi wel even proberen. Bij mij zijn ook echt de hoeken die het lawaai maken.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:34

Ik heb er gaten in geperforeerd met een gaatjestang, touwtje erdoor en kwestie van heel hard aantrekken. Het lijkt aardig vast te zitten maar strotouwtjes zijn niet zo lekker strak trekken dus met een ander touwtje zou het nog vaster zitten. Heb wel een foto, post m vanavond moet zo eerst tot 20:30 werken :). Wij hebben idd ook nog een tas tennisballen voor de hond dus dit koste helemaal niets ;). Zal wel leuk kleuren bij jouw palletbox haha.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:47

Goed idee. Ga ik ook proberen.

haha ja qua kleur zal het er goed bij staan :D

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:53

Ik heb een oude fietsbinnenband om het frame gedaan en daarover het net, geen geluidsoverlast meer!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:36

Dit dus, geen gezicht maar het zit nog steeds zoals vanmorgen *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:03

Hou ons ip de hoogte of het werkt!!! Dan ga ik het ook proberen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:15

Ik denk dat de paarden het weinig interesseert hoe het er uit ziet, zolang er maar hooi onder zit :D

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:58

Ziet er goed uit!
Ik ga het vanavond ook bevestigen. Ben benieuwd.

Wat voor maaswijdte is jou net Kasmir?
En heb jij alleen touwen bevestigd aan de onderkant? Komt er dan niet teveel spanning op het frame?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:27

Maaswijdte is 3x3 , frame zit idd alleen aan de onderkant vast. Hij zit aan 4 hoeken vast met flink wat speling dus er komt alsnog niet erg veel spanning op te staan, ook is het net zelf niet super strak gespannen.

De tennisballen zitten nog precies zoals gisteren en het scheelt echt enorm in geluid, tip van de week :D. Ik blij, eigenaresse blij, paardjes blij.. Iedereen blij :D

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:04

Kom zomaar even binnenvallen, heb geen zin om alle 149 pagina`s te lezen :o
Natuurlijk wel wat van gelezen en moet zeggen dat er echt hele leuke creaties tussen zitten.

Van een palletbox die ik voor 12euro gekocht heb heb ik twee zijkanten eruit gezaagd.

Afbeelding
Afbeelding

En toen een kant en klaar net van 3x3 maas ingehangen van 22,50.

Afbeelding
Afbeelding

In de stal heb ik een net van 2x2 maas van boomloosrijden, zelf in elkaar geknutseld.
Afbeelding

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:46

BillyBo schreef:
Kom zomaar even binnenvallen, heb geen zin om alle 149 pagina`s te lezen :o
Natuurlijk wel wat van gelezen en moet zeggen dat er echt hele leuke creaties tussen zitten.

Van een palletbox die ik voor 12euro gekocht heb heb ik twee zijkanten eruit gezaagd.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En toen een kant en klaar net van 3x3 maas ingehangen van 22,50.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

In de stal heb ik een net van 2x2 maas van boomloosrijden, zelf in elkaar geknutseld.
[ Afbeelding ]

Heb je die van 2x2 op internet besteld?