Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:46

Dat is een goed idee, als je die ruimte hebt :)

Hier is het allerbelabberst, maar ik zou niet meer klagen :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:21

na de eerste keer uitmesten ben ik al minder enthousiast over het idee :=
ik neem dus noooooit grind als verharding in de paddock :o

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:49

Vanmiddag zou er een paard even weg gaan uit de wei, kan jou paard alleen staan? Ja hoor zeg ik geen probleem,belt ze net dat hij als een gek rond galopeerd.Dus ik zeg neem hem maar mee,want rond rennen in die blub is geen goed idee.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:03

Er is weer plaats voor 2 paarden of Pony,s het is alleen erg nat.Het is in Heinenoord.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:46

Regen kan ook best leuk zijn. Heb vandaag geoefend met Volare in m'n nieuwe longeercirkel (8 paaltjes met een draadje er doorheen op het droogste stuk van het weiland). Daarna naar het natste stuk gegaan, waar het water net niet over je laarzen heenkomt. Daar ook even gelongeerd, ziet er best spectaculair uit, alleen daarna was ik wel drijfnat.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:14

Hahaha, ja, ze tillen hun benen zo mooi op!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:55

Heb net een paard bekapt in Ravels in België op de pensionstal van de toekomst. Mijn hemel, wat was alles daar mooi geregeld! Ik moet zelfs bekennen dat die paarden beter af zijn dan mijn paarden.

Er was een hele grote inloopstal met twee ingangen, zandgrond en deels verharde ondergrond, een heel grote paddock met zandheuvels waar de paarden speels op en af renden. Een automatische drinkbak. Ook in de paddock was een flink verhard stuk met een soort laag muurtje waar achter onbeperkt hooi lag.

Bij slecht weer gaf de pensionhouder ook hooi in de inloopstal, waar ook zo'n muurtje was. Er was ook een lang pad naar een weiland van 3 hectare. Ook was er een overdekte bak en een wat grotere niet overdekte bak. Ook twee kleine paddockjes naast de grote paddock om nieuwe paarden te laten wennen.

Als de paarden op de wei staan, moeten ze dus helemaal naar de paddock lopen om te kunnen drinken. Alle paarden zagen er tevreden uit, nergens stress te zien.

Een stel paarden was lekker met elkaar aan het ravotten en rende die heuvels op en af, dat zag er echt heel leuk uit. Ook zo bekwaam als ze dat deden, alsof het niets was sjeesde een jaarling of een veulen over een heuvel die anderhalf keer zo hoog was als hijzelf.

Zelfs de nattigheid viel mee, de paddock is gedraineerd en ik kon er op m'n schoenen doorheen lopen.

Ik hoefde niks uit te leggen daar, soms moet ik zoiets zeggen als: 'de gepigmenteerde hoefwand heeft losgelaten omdat er allemaal mest en troep tussen de hoefwand is gekomen, dat zal niet veel verbeteren zolang je paard 12 uur per dag op stal staat'. Maar hier was alles al goed.

Voelt goed om weer eens zoiets te zien! Dit is hun website: www.4horses.be

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:30

Dat ziet er idd heel mooi uit. Zoiets wil ik ook wel D:
Overogens zou ik dat muurtje achterwege laten. De kans dat er eentje over het muurtje gejaagd wordt is toch wel aanwezig. Dan liever van die vertikale voerhekken.

Overigens was mijn paddock vanochtend goed begaanbaar; nog maar 3 plassen. En die hebben vandaag met het zonnetje lekker kunnen drogen.

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:52

Fojoe, ik ben wel benieuwd naar foto's van je paarden in de hondenkennels!

Wij hebben de loopstal ook niet open, alleen een doorgang. Scheelt inderdaad erg met de dazen en vliegen. Hier nog met een draadje ertussen, omdat er toen net een nieuwe pony was:

Afbeelding.

Ze gebruiken hem erg veel, s zomers om de dazen te ontvluchten, en nu ligt er 's ochtends ook wel een kruiwagentje mest.

De wei is bij ons wel erg nat, maar ik merk niet dat ze hem helemaal stuklopen. Ze mogen er overdag een poos op, en als ze eraf gaan staan ze op een stuk verhard, de loopstal en het pad tussen het verharde stuk en de wei.

Foto van de wei toen het nog niet zo nat was:

Afbeelding

Hier was het ook al blubber, maar vanmorgen kon ik bijna niet meer lopen in de wei, en het spoor eromheen.

Maar zo erg als op de foto's eerder van Soraya, jeetje wat nat!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:55

Zon welke zon, hier geen zon gezien?

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:23

@ arno, fijn toch zo'n longeercirkel. Die stalling is mij idd bekend, ziet er echt goed uit!

Hier zakt gelukkig het water in de Reusel, wat ervoor zorgt dat mijn dreinage in de wei weer zijn werk kan doen :D
En langzaam aan, wordt het dus weer iets droger.
Ik was vanmorgen met de paarden op pad, en dan kom ik echt nog erger tegen hier in de omgeving. Mijn paarden hadden nog een wat hoger gelegen stuk en daardoor nog redelijk. Maar ik zie ook paarden die dus echt geen droge m2 meer hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:39

Onze paarden hebben ook geen 1 droge plek meer, volgende week komt de gemeente frezen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:50

Eenhoorn ik vind die rol/wals bloedlink zo met de paardjes erbij!

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:53

bloedlink niet, ik zou het ook niet laten liggen. Maar als ik mijn paarden een beetje ken, zou ik het wel gewoon kunnen laten staan zonder problemen.

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:16

Rapido, bedankt voor je reactie. Wel goed om daar weer eens een draadje om te zetten. En dan te bedenken dat de sleep ernaast ligt. Maar die ligt wel achter draad ;-) Die vind ik echt helemaal bloedlink, maar de rol hoort daar ook te liggen, bedankt voor het meedenken.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:06

@Eenhoorn: wat een mooie ruime loopstal! Fijn voor de paarden!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:10

rapido schreef:
Eenhoorn ik vind die rol/wals bloedlink zo met de paardjes erbij!

Bij veranderingen in de kudde zou ik hem idd wel weghalen, wegens paniekreacties. Maar over het algemeen zit het gevaar 'm niet zo zeer in wat ze zien, meer in wat ze niet (kunnen) zien.

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:14

Als er een paardje bijkomt, gaan ze sowieso op het weiland, dan vind ik de baan om de wei veel te spannend. In de wei kunnen ze elkaar goed uit de weg gaan (100 x 100, incl. track). Maar ik ga er toch wel weer een draadje omzetten hoor. Better safe than sorry. Is na de laatste keer gebruiken gewoon stom vergeten.

En ja, heel fijne loopstal! Vinden ze zelf ook, lekker rollen en languit liggen, of gewoon staan zonder vliegen....

En grondwerk, longeren enzo is er ook goed te doen. Zelfs rijden, als je een beetje creatief bent! Onze instructrice zei "je moet kunnen rijden op een postzegel". Hebben we wel veel van geleerd, qua op kleine ruimtes rijden.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:02

@Arno8.... Heel erg bedankt voor het bekappen van Simba....
Ik vond het leuk dat je langs bent gekomen en ik ben ook enorm blij met het plekkie waar hij staat ;)

Over de muurtjes kunnen ze niet heen gkjaagd worden het zijn verhogingen met stalen palen waar alleen een nek en hoofd doorheen past.

Zo kan het ene paard de andere niet snel weg jagen maar moet deze eerst achteruit lopen om vervolgen een ander paard weg te jagen.

overigens word er ook hooi gevoerd in een speciale ronde ruif die in de paddock staat

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:23

Echt gaaf zo'n grote stal!

http://www.paardenkenniscentrum.nl/ Hier staat een artikel over slowfeeders onder de loep dat in een blad van IJslanders heeft gestaan, misschien wel interessant.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:28

ik heb het even snel doorgelezen en het is erg leerzaam :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:10

leuk artikel,ik hoop dat het zich zo steeds verder blijft ontwikkelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:40

Leuk artikel.
Ik kan nergen de staltas little bit vinden (google). Heeft iemand een link waar die te koop is??

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:41

Wel geinig dat punt over dat de paarden liever uit een hooinet of zo eten dan het losse hooi. Dat had ik ook eens vastgesteld. Vervolgens moest ik voor een of andere cursus een paarden bekijken en waarnemen ik had toen als doel om te kijken of paarden eerder uit een hooinet of eerder van los hooi aten en heb dat een paar dagen bij gehouden. En wat bleek ze eten het losse hooi toch gewoon als eerste. Daar ging mijn redenatie ;-)

nee dubbeldun ik ook niet. Lijkt me zo n zak die we hier al eens eerder hebben voorbij zien komen. Van achteren dicht en van voren die banden

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:56