Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:05

Lostrekken voor water door te laten moet echt diep. Dat ga je met een paard niet redden.
Dan kom je uit bij een woel tand oid

Ik zal straks eens zoeken naar foto's

_Lorette_

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:30

Afbeelding

Schuurpaal in wording. :)

Nu nog even zien wat we erop gaan zetten aan borstels.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:08

Een jong dier zal je toch wakkerder verwachten.
Lastig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:14

Misschien last van wormen, die kosten ook ontzettend veel energie

Ik heb diverse schuurdingen,de gewonnen matjes ( scratch n all pad) zijn het fijnste maar ook erg prijzig en klein
bezems worden graag gebruikt maar duwen ze ook plat en matten scheuren na verloop van tijd
ik zag laatst ergens half ronde vee borstels, die wil ik weleens uitproberen

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:34

Ik heb nu van die schuurmatten van kramer, die blijven beter dan bezems want die gaan idd snel plat/kapot

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:48

welke heb jij maartje? Scheurt die niet los bij de bevestiging?
Ik moet zeggen dat al het schuurspul hier wel dagelijks en ook echt wel hardhandig gebruikt wordt dus misschien dat dat ook een reden is dat sommige dingen sneller kapot gaan
In ieder geval dankbare paarden die zo van de jeuk afkomen

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 10:18

Zo'n veeborstel heb ik er nu op. Bezems idd snel plat en Ad heeft de schuurpaal knak laten zeggen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:26

Ik zal zo eens een foto maken van onze schuurpaal

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:41

Afbeelding
Afbeelding

Beide van Kramer, beide 3 jaar in gebruik. De rubbermat heb ik 1x opnieuw vast moeten zetten en de puntjes op de hoeken waren er vrij snel af, maar de rest houdt zich goed. Die borstel is echt goud. Verliest geen haren, blijft goed in vorm en wordt graag gebruikt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 17:20

Lynn_Nikita schreef:
welke heb jij maartje? Scheurt die niet los bij de bevestiging?
Ik moet zeggen dat al het schuurspul hier wel dagelijks en ook echt wel hardhandig gebruikt wordt dus misschien dat dat ook een reden is dat sommige dingen sneller kapot gaan
In ieder geval dankbare paarden die zo van de jeuk afkomen

Nog niet maar daar hangen ze niet lang genoeg voor nog. Ik heb die met korte haartjes (foto) en zo een met pinnen als Qimm heeft

Afbeelding

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:52

Qimm schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Beide van Kramer, beide 3 jaar in gebruik. De rubbermat heb ik 1x opnieuw vast moeten zetten en de puntjes op de hoeken waren er vrij snel af, maar de rest houdt zich goed. Die borstel is echt goud. Verliest geen haren, blijft goed in vorm en wordt graag gebruikt

Die onderste hebben ze volgens mij niet meer bij kramer , kan hem niet meer vinden op de website.
Leek mij ook wel handig ding zo'n schuurpaal, al gebruiken ze ook wel de bomen in de wei daarvoor.

Ik had gisteren ook een kleine verassing in de weide <3
Ze lopen hier heel veel met z'n drieën rond huis, maar gisteren stond er ineens een kalfje bij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 07:11

Wat schattig!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:42

Ahh wat schattig happinez.. Wel apart dat Youtube zegt "Deze video heeft een leeftijdsbeperking en is alleen beschikbaar op YouTube" :')

Ik ben blij dat er wat regen gevallen is, maar toch wel blij dat het overwegend droog is, want dekens icm de hoge temperaturen is toch wel lastig. Maar zonder regendeken staan ze te bibberen zodra ze nat zijn.. Verder heerlijk gemend en gereden t weekend.

Iemand ervaring met n paard dat helemaal gek wordt als ander paard op pad is? En wat doen jullie daarmee? Picasso staat bij 2 andere paarden, waarvan er eentje heel erg gehecht is aan Picasso's aanwezigheid. Zodra ik met Picasso zn halster aan kom wordt het andere paard al onrustig. Zodra ik hem dan uit de stal haal begint hij te weven in de stal, zo erg dat al zn stro van de bodem overhoop loopt en dus op kale betonplaten blijft draaien en uitglijdt. Soms wordt het andere paard dan buiten op de paddock gezet, want daar houdt hij zich iets rustiger en dan kan hij dus niet meer uitglijden. Het derde paard blijft meestal rustig. Maar gisteren was echt extreem toen ik met Picasso terug thuis kwam, we waren net voor schemer terug, stond er eentje helemaal over de zeik op de paddock (blazen, piaf op de plek met terug naar binnen halen) en de ander stond op stal en zou het liefst uit z'n raam springen. De staleigenaresse werd daar natuurlijk niet echt blij van, maarja ik zou wel graag mn paard willen rijden wanneer het mij uit komt.

En omdat foto's altijd leuk zijn om te delen :D
Afbeelding

Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:16

Wat schattig Happinez <3

@Lys, die van mij hadden dat in het begin ook. Ik ben er gewoon mee doorgegaan en ze wennen er vanzelf aan :o
Zorgde er voor dat ze genoeg ruimte en eten hadden.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:37

Lys, hier ook zo'n paard. Ik zet haar op stal met hooi en zicht op de andere paarden. Ze rent rondjes en schreeuwt, maar buiten laten is geen optie want ze rent zich spierbevangen. Ik heb ze nu 10 jaar en ze doet het nog, helaas is zij de uitzondering die er kennelijk nooit aan went :(

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:41

Hier daarom een kudde van 3. Altijd een achterblijver erbij. Maarja ik lees dus al dat dat niet echt helpt.

Ik zou het wel echt vooral niet jouw probleem maken, je staat er in pension en zou mijns inziens gewoon moeten kunnen rijden wanneer je dat wil.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:36

Ze staan idd met drie, als de ander weg gaat blijft het paard veel rustiger. Het gaat hem specifiek om Picasso :') is al bijna vier jaar zo, maar gisteren was echt extreem.

Ergens is het idd niet mijn probleem, maar vind het wel vervelend voor de eigenaresse. Ik probeer in dat opzicht ook daar rekening mee te houden, maar het is nu eenmaal niet anders.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:54

Om die reden heb ik geen pensionpaarden. Ik kan een ander niet verplichten op het erf te blijven omdat ik zo'n stresskip heb.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 23:02

Dat snap ik Dais. Zou het andersom ook vervelend vinden als Picasso zo op stal zou staan. Daarom zou het fijn zijn als er n oplossing voor te vinden is..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:22

Keer van die confidence eq proberen? Wie weet helpt dat?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:25

Ik heb ook een kudde van 3 maar de shet lijkt wel onzichtbaar te worden als ik een van de grotere meeneem. De overblijver is dan in paniek en de shet staat er knullig naast van joehoe ik ben er ook nog hoor :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:40

Dat gebeurt bij mijn buren met de shet precies zo. Ze zien die toch niet helemaal als volwaardig paard lijkt het.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:38

Mijn merrie maakt zich ook druk als ik met de ruin weg ben.
Rondjes draaien in stal. Buiten is het rennen met slidingstops dus dat doen we niet.
Wel eet ze hooi ondertussen, dus hap hooi, rondje draaien, uit het raam kijken, hinniken, rondje maken, hap hooi enz.

Soms denk ik ook wel eens, zou ik een derde terug willen.
Maar heb de energie voor 2 eigenlijk al maar amper.
En wat als het geen zier uitmaakt? Zoals je inderdaad vaak hoort. Zit ik met 3 paarden en verzorging en kosten te kijken.

Maar wel jammer, want voorheen ging de ruin nog wel eens mee op de trailer naar een bos met vennetje in de buurt. Nu niet meer...
Nu maak ik maar een klein rondje vanuit stal

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:01

Kan weg met Lando en Lewie hinnikt wel wat maar gaat niet overstuur. Lewie meenemen is echter niet zo’n goed plan _O- en vooral omdat die buffel zich niet rustig houdt ben ik bang dat ie door de draden komt. Dus lewie gaat alleen mee als Lando mee is.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:34

Malenka schreef:
Dat gebeurt bij mijn buren met de shet precies zo. Ze zien die toch niet helemaal als volwaardig paard lijkt het.

Grote paarden trekken toch vaak naar elkaar.
Dat zie ik hier in de kudde heel goed.
De mini's samen, de welshjes samen en de grotere ook vaak bij elkaar.
Soort zoekt soort :')

Een onrustig paard , moet zeggen dat ik gewoon mijn ding doe zolang ze niet door de draden vliegen.
Zelfs in de kudde gebeurd dit wel eens dat ze onrustig worden, maar vaak als je uit het zicht/ gehoor bent dan word het meestal wel rustig.
Als ze in de wei niet 'veilig' zijn dan zet ik ze op stal ( met een maatje ernaast ) met tralies afgesloten, niet ideaal maar wel de meest veilig optie in dat geval.

Maar goed ik snap als je er maar twee hebt dat het soms lastig is.

Soms is het ook een stukje gewenning en onzekerheid van de achterblijver.