Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zapje

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:27

wel een mooie cirkel!.. indien droog dan ;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:40

palousa_boy schreef:
Zoiets heb ik ook een keer gehad in m'n kaak. Hing er telkens een soort bolletje in m'n mond, verder had ik nergens last van. Maar toen had ik nog melktanden dus dat was niet zo erg dat die kies er uit moest. Die brak ook meteen in stukjes dus daar was iets niet helemaal goed gegaan :)

Merries of ruinen maakt hier eigenlijk niet zo veel uit. Ze zijn allemaal stabiel.
Maar met ruinen kun je niet fokken dus die zullen een keertje plek moeten maken als ze te oud worden en vanalles gaan mankeren.

Behalve 1. Er zal altijd 1 EV ruin blijven voor mij :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:45

Zapje schreef:
wel een mooie cirkel!.. indien droog dan ;)

Ja dat zeker! Als het niet teveel regent :D

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:53

DubbelDun schreef:
@spatter: dus de kies is er uitgehaald en de uitsteking heb je ook in een zakje meegekregen ??

Haha lig helemaal dubbel van je ontsteking in een zakje _O-

ik ben nog voor een blauwe maandag tandartassistente geweest

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:54

Ja hier ook een plas water onderaan in het bakje. Ondanks drainage. Het is gewoon super nat.

Blij dat alles zowat hier achterom nu beklinkerd is.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:56

[quote="Caily"]
Wat een leuk clubje paarden heb jij OleJon. Lees ik nou goed dat Loulou van jou is? Die komt toch bij die stal uit Friesland weg (ik weet de naam maar noem hem liever niet). Is mij bij gebleven omdat Loulou de merrienaam voor mijn veulen was afgelopen jaar, maar het werd een hengstje :+ Wat jammer van dat verborgen gebrek, gelukkig is het nu stabiel en hopelijk past ze voor de rest wel bij jullie!

ze heet inderdaad oficieel Loulou. ik heb haar in augustus vlakbij emmen gekocht.bij een handelaar.ik weet niet of hetzelfde paard is. is een lief dier, maar ze weet ook goed wat ze wel of niet wil.
Laatst bijgewerkt door OleJon op 07-01-16 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:04

Ikzelf ben een echte merriefreak, altijd merries gehad wat een karakters hebben ze, maar eenmaal gaan ze voor je door het vuur. De grote van mij is een ruin die is meer zo vind alles wel goed.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:06

spatter schreef:
Nou wil ik het ook weten! :P

Net terug van de tandarts, kies en ontsteking armer maar wel een maffe bek nu en hanglip.
Die ontsteking zat trouwens keurig in een zakje, vond ik appart, grote van een lieveheerstbeestje, flink groot vond ik zelf.
Tandarts zei al gelijk toen hij begon dat de boel weer behoorlijk dik was, ja vertel mij wat %)

Beterschap spatter

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:20

Beterschap Spatter!

Ik heb ook het liefst merries. Het fokt ook lastig met een ruin natuurlijk ;) Merries zijn daarnaast gewoon echt mijn ding, maar soms herken ik iets te veel van mijn eigen buien er in _O- _O-

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:48

Jemig waarom gaan jullie zo snel? Ik zit nog steeds thuis maar heb echt geen tijd om de hele dag op bokt te zitten :o

Volgende week weer winter? Laat maar komen, dan wel in sneeuwvorm graag en geen ijsbaan. Sleeen is geinig, fietsen door de sneeuw is prima te doen. En met een beetje geluk kunnen we dan ook gewoon rijden. Nu had gisteren de ruin zich zelfs zodanig geparkeerd dat hij niet meer wist hoe hij weg kwam zonder te glijden :+

Hier geen dekens dit jaar, misschien volgend jaar Kyra, maar even zien hoe fanatiek we gaan zijn.

Fijn dat de merrie op lijkt te knappen [***], en succes!

Wow palousa_boy, ik zou maar snel de rest afgraven, scheelt een boel!

Die pony bij dat kind, levensgevaarlijk := Mijn jaarling is precies zoals de pony, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt kinderen bij haar in de wei te laten. Volwassenen krijgen al een waarschuwing en honden ook alleen op eigen risico. Haar gedrag wordt trouwens wel steeds beter hoor, om zoiets kan ik wel lachen en het goed oplossen, het is niet dat ik ongemanierde levensgevaarlijke paarden heb ofzo.

Dat zou fijn zijn kvulden!

Ik doe ook vrijheidsdressuur met mijn paarden, geen steigeren hoor, dat vind ik enorme onzin en gevaarlijk (precies waarom zoals DD zegt). Vind de jambette al helemaal niks. Moet eerlijk bekennen dat ik mijn paarden dood gooi met kusjes en vooral de jongste weet dat al te goed, maar dan kan ik weer heel makkelijk zijn en denken, mijn paarden, mijn regels.

Ik heb je ook geholpen Kirsten, tof! Ik heb 2 jaar geleden een gratis dekking gewonnen, is echt heel leuk! Zou je anders ook gaan dekken? Je snapt wel dat we allemaal op kraambezoek komen als het wat wordt he :D

Anke haar Tinker is tof met haar witte wimpers <3

Fijn dat de boel eruit is spatter!

Haha Tinky, jij ook ervaringen met mamoet? Ben wel benieuwd, mijn verhaal is ook niet zo positief :')

Spatter, The Mill Ranch heeft ook Tika-kruisingen zeg maar. Ben daar nog nooit geweest maar zag het op de foto's, weet niet of jij dat wist? Misschien is ervaringen uitwisselen wel handig.

OleJon, kan haast niet anders dan dezelfde zijn, heten er zeer weinig Loulou (in beide stamboekbestanden kwam de naam nog niet voor)

Ik heb ook graag merries, voor de fokkerij maar ook om hun doen en laten. Al moet ik bekennen dat ik Kyra soms wel kan schieten. Dat is echt een pismerrie, ook al ruim een maand non-stop hengstig, gillen, slaan en benen wijd op de merries van de buuf. In de bak met rijden als hun erlangs staan dus niet zo handig. Ik heb paar dagen geleden Puur Brons besteld en hoop dat dat werkt. Een homeopathisch middel wat de cyclus terug op orde zou moeten brengen en scherpe kantjes eraf halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:55

Ik geef monnikspeper bij overdreven hengstigheid. Je moet het wel langere tijd dagelijks geven maar werkt echt. Kun je goedkoop bestellen bij pit en pit. Scheelt veel geld met bv provarium breeding, waarvan het enige ingrediƫnt monnikspeper is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:08

Dat ga ik eens verder uitzoeken ohjajoh. Goede vriendin doet homeopathie voor dieren en heeft mij deze aangeraden in eerste instantie. Het is een extract van Kuisboom (Agnus castus). Verdunde extracten van Troszilverkaars (Cimicifuga racemosa) en Vrouwenmantel (Alchemilla vulgaris). Als tweede optie gaf zij de Puur Hormoonbalans, en ik lees dat dat idd 100% monnikspeper is. Ik bestel mijn psyllium ook altijd bij pit&pit. Ik ga de optie dus zeker onthouden maar Puur Brons is al besteld dus die eerst maar opmaken dan.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:13

Mag ik weer heel onbeleefd een vraag tussendoor stellen?

Wij hebben in ons toekomstige huisje een loodsje van 5.7mx5.7m, waarvan we hebben besloten dat dit in eerste instantie (weideseizoen) een inloopstal wordt voor de paarden totdat we definitieve stalletjes (3-4 stalletjes met uitloop naar paddock en pad naar de wei) hebben neergezet.
Het loodsje zou moeten dienen voor 2-3 pony's, welke nu nog gewend zijn om 'savonds in een apart stalletje te staan.
- Is 32 m2 genoeg voor 3 paardjes?
- Wat is jullie ervaring hiermee?
- Hoe pak je dit aan met voeren? Mijn sportpony moet tijdens het endurance seizoen behoorlijk meer eten (muesli en hooi) in vergelijking met de gepensioneerde oude haflingerdame?

Alternatief is dat ik de stal toch verdeel in 2 stukken met een paddockhek en ze snachts in een apart stukje van de stal staan met uitloop naar buiten.

@Amanda: mooie longeercirkel hoor, ik denk dat het nu overal nat is trouwens.
Ik hoop op beter weer de komende weken :-)

@spatter: he jasses, ik heb echt zon hekel aan de tandarts.

Ik ben overigens ook meer van de ruinen, die van mij is echt een goedzak en heerlijk makkelijk in de omgang. De merries vind ik altijd zo gecompliceerd :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:21

Die ronde bak ziet er wel ongeveer zo uit als de paddocks hier, maar de meiden staan lekker binnen te kanen :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:29

Ja wij hebben 'm ook dicht gedaan voor de nacht. Ze hebben de stal en verharde plaats dan nog om te staan. Met 3 slowfeeders vol met hooi :9
Morgen wordt een mooie dag, dus kan het weer zakken en drogen.

Beterschap Spatter :(:)

Ilsje: er komt een uitloop aan toch? Dus de 35m staat open en is alleen om te schuilen?
Als ze het goed kunnen vinden kan dat prima. Jim en zijn trekpaardmaatje van 1.75 stonden regelmatig samen in 1 stal van 3x4. Als dat past, passen 3 pony's op 35m2 makkelijk :D

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:36

Ilsje, met voeren gewoon even het sportpaard apart zetten. In de tijd dat hij de bak leeg eet kan jij mooi hooi bijvullen.

Kvulden succes met de wei!

[***] succes morgen!

Kirr sorry maar ik doe niet aan fb. Bokt kost al genoeg tijd :P zal wel positieve vibes sturen wie weet helpt dat ook.

Filmpje met pony en kleuter vond ik ook zwaar onverantwoord al denk ik dan; pony mep maar! Misschien dat mensen dan eens wat leren. En ik heb niet zoveel met kinderen .

Weet niet meer wie met de nieuwe IJslander en de tip was ook al gegeven maar idd even draadje ertussen als het van het weekend niet gaat. Nieuwe merrie staat hier ook achter een draadje en ze gaan pas samen als er voldoende rust is.

Spatter beterschap!

Hoop dat iedereen weer ontdooit is!!

Ga van het weekend voor het eerst serieus met de nieuwe merrie aan de slag! Spannend!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:55

Succes Nathalie! Hopen dat het niet tegen valt :)

Wat een makkelijke paarden heb ik dan. Even hoi zeggen over draadje en na 10 min gewoon bij elkaar. Rangorde wordt rustig bepaald in de zin wie met wie uit een bak kan eten. Inmiddels dus allemaal al blijft Lola nog beetje zuur. Kyra gaat hier al mee alsof ze er altijd was, zelfs al elders op locatie geweest voor trailtraining en alleen op buitenrit en alles. Nu kende ik haar natuurlijk al en zij mij. Maar voor haar de eerste verhuizing in haar leven en mijn andere paarden en omgeving zijn haar natuurlijk compleet vreemd.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:09

Mijn bedoeling is dan om de deur vd loods open te houden, dan hebben ze een breed gangpad (4m breed) richting bak/paddock en die erbij. De paarden hebben niet eerder bij elkaar gestaan, dus zijn elkaar nog niet gewend. Het bij elkaar zetten van de paarden vind ik wel erg spannend :-O.
Apart eten geven van muesli is inderdaad een goed idee!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:17

Paarden die elkaar niet kennen zou ik absoluut niet in zo'n ruimte zetten en ik vind 4 meter helemaal niet zoveel, als eentje daar dwars in gaat staan met nare achterbeentjes kunnen de andere paarden geen kant op. Ik zou de loods dus afsluiten en eerst kijken hoe het gaat. Mochten ze goed met elkaar kunnen en er is rust en respect dan pas open doen. Heb afgelopen zomer nog mogen zien hoe een Tinker van 1.60 een Tinker van 1.40 klem mept in een stal van 5 x 5, dat is niet echt grappig.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:26

Daar ben ik dus bang voor Caily, ik wil alle viervoeters graag heel houden en liever niet teveel risico nemen. Mijn pony moet in ieder geval naar binnen kunnen, die snurkt graag snachts liggend op een lekker bedje....
Ik zou dus ook de stal in 2en kunnen delen en dan de paarden savonds opsluiten met beiden toegang tot een apart stukje uitloop, dan is het voerprobleem ook opgelost. Ik heb alleen niet zon zin om veel te investeren in dure (op maat) stalwanden, omdat het een tijdelijke oplossing is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:31

Oh ze kennen elkaar niet? Dan zou ik het niet doen. Dat is te klein.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:06

Als je meerdere uitgangen hebt, aan meerdere kanten, is het wel te doen. Dan kunnen ze altijd weg. Je wil inderdaad niet dat ze klem gezet worden tegen de achterwand en nergens heen kunnen. In mijn schuilstallen zijn minstens 2 uitgangen. Dat gaat ook goed bij paarden die elkaar niet kennen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:19

Positieve vibes zijn ook goed hoor!
Hier ook veel plassen, vooral op de oprit. Was blij dat de paarden binnen stonden dan lopen ze ook niks kapot. 1000liter vaten liepen over.

Verder akkoord met hierboven. Toch even aftoetsen hoe de paarden zich tegenover elkaar gedragen.

Net leuke foto van de les van daarnet gekregen.

Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:44

@kirr: leuke foto :D heb je FB actie ook geliked trouwens, ik hoop echt dat je wint, prachtige hengst :j
@ilsje: ik zou het idd ook niet doen :n Even nieuwsgierig trouwens: waarom is de inloopstal de tijdelijke oplossing en de boxen de definitieve? Zelf doe ik het dus precies andersom namelijk :D
@spatter: beterschap!
@amanda: mooie cirkel, maar wel handig om hem dicht te doen idd :D

Ik moest manlief uitleggen hoe het werkt met voeren, omdat ik een weekendje weg ga met mijn moeder en zus. En dan doet hij de paarden.
Rennen die dieren toch keihard weg op het moment dat we ze uit de wei willen halen... doen ze anders nooit :+
Nou ja, dat is niet helemaal waar... de merrie rende gisteren ook weg voor de dierenarts, maar das logisch, toch?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:55

Dat is een creatief leuke foto!