Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:05

[***] schreef:
Spijtig mariekerocky ... ook jammer dat je stalgenoot dat allemaal niet inziet ... Arm paard :(:)

@ Nens77 : zeker wel luxe :j
En verder veel paarden :j Eigenlijk allemaal stalpaarden ... Enkel die van mij gaan van 's morgens tot 's avonds buiten, een aantal een uur of 2-3, en sommigen komen er enkel uit als baasje komt .. Dus dat is minder, al heb ik me er wel al over staan verbazen dat ze er eigenlijk allemaal goed uitzien (dus gezond uit de ogen kijken bv.) en geen gek gedrag vertonen .. Natuurlijk gaan ze wel uit hun plaat als ze op de weide komen, of losgelaten worden in de piste, en dat zegt natuurlijk ook wat .. Maar er zijn ook genoeg paarden die constant op de weide staan en regelmatig uit hun plaat gaan, hangt natuurlijk ook van het paard zelf af ..

Maar voor die van mij is het in ieder geval super geregeld daar :D

Ja klopt ook, bij ons worden de meesten hetzelfde gehouden.
Als je dan bijvoorbeeld kijkt naar de manegeponys, dan gaan sommigen bij het losgooien (wat ze dus bewust doen voor er jeugdige ruitertjes op gaan) uit hun plaat en sommige anderen totaal niet.
Die van mij ploft altijd neer om te rollen en in de achterste bak (die grenst aan een parkeerplaats met grote heg ervoor dus ze kunnen niet goed zien wat eraan komt, zo ineens om de hoek) rent hij wel vaak (van schrik), maar in de voorste bak (die staat nu ook vol met blub) heeft hij dat totaal niet.
Nu is hij van zichzelf al niet zo rennerig hoor.
Kan echt per paard verschillen !
Wat me dan wel verbaasd is dat ze bij jullie wel de mogelijkheid hebben om buiten te staan maar mensen hier dus geen gebruik van maken.
Het lijkt mij echt fijn want als mijn paard overdag buiten gestaan heeft, kan ik in principe ook eens een keer overslaan.....

Anoniem

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:09

Nah, mogelijkheid .. Buiten mijn paddockje zijn er nog 4 kleine weides, en daar mogen dus de paarden op, maar daar kan je geen 30 paarden op zetten natuurlijk .. Soms wordt er door een klant gevraagd of zijn/haar paard die dag een paar uur op de weide mag omdat die niet kan komen ofzo, en dan wordt dat ook gewoon gedaan. Maar er zijn er ook die niks vragen en dan staan die paarden gewoon op stal.

Dus het gaat ook niet helemaal "zoals het hoort", maar toch heb ik niet het idee dat de paarden eronder lijden. En die van mij hebben het wel super daar dus mij hoor je verder niet klagen :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:21

[***] schreef:
Nah, mogelijkheid .. Buiten mijn paddockje zijn er nog 4 kleine weides, en daar mogen dus de paarden op, maar daar kan je geen 30 paarden op zetten natuurlijk .. Soms wordt er door een klant gevraagd of zijn/haar paard die dag een paar uur op de weide mag omdat die niet kan komen ofzo, en dan wordt dat ook gewoon gedaan. Maar er zijn er ook die niks vragen en dan staan die paarden gewoon op stal.

Dus het gaat ook niet helemaal "zoals het hoort", maar toch heb ik niet het idee dat de paarden eronder lijden. En die van mij hebben het wel super daar dus mij hoor je verder niet klagen :)

Alleen al met die mogelijkheid zou ik geloof ik best blij zijn.
Wij hebben een klein weitje waar je tegen betaling van 3,- je paard op kunt zetten, maar dat moet je zelf doen en er mag geen stroom op, er ligt een sloot omheen. Ik durf hem er dan ook niet onbeheerd op te laten staan.
Bovendien heeft hij het na een uur alleen weer gezien, dan wil hij echt terug naar stal, naar zijn veilige omgeving. Een ander paard erbij zou kunnen maar dan moet er net ook iemand die kant op willen, want twee tegelijk (we moeten over een drukke dijk) durf ik niet aan.
Als de meeste paarden bij jullie geen ongelukkig indruk maken ook al staan ze veel op stal, zijn er weinig stalgebreken dan ook ?
Zoals ik eerder al zei, als je het beste voor je paard wilt en je hebt het idee dat hij er niet lekker bij staat dan breng je er verandering in, toch ?
Of je paard dan op een wei of op stal ongelukkig lijkt, als eigenaar ken je je dier vaak het beste en moet je dan ingrijpen.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:24

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:21, in het totaal 2 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:26

Mijn pony staat vannacht voor het eerst buiten.. Hoop dat ik kan slapen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:27

@ Nens77 : Als je het zo bekijkt is het hier inderdaad wel een stuk beter :j Je moet natuurlijk rekening met elkaar houden wanneer de paarden op de weide kunnen, aangezien er maar 4 zijn, maar iedereen komt op eigen tijden dus meestal heb je wel gewoon een weide vrij als je dat zou willen.. En de pensioneigenaresse zelf wil dus gerust ook je paard er een aantal uur op zetten als je dat vraagt.

Qua stalgebreken heb ik hier werkelijk waar nog helemaal niks kunnen ontdekken. Tenzij je uit je plaat gaan op de weide ook als stalgebrek ziet natuurlijk :+ Maar luchtzuigen of weven of andere rare dingen wordt hier gewoon niet gedaan ..

Het is ook omdat ik het hier zelf zie dat ik mijn mening heb bijgesteld over "stalpaarden". Kon me eerder ook nooit voorstellen dat dat goed kon zijn, dat paarden dat prima vonden, die van mij stonden 24/7 buiten en zo hoort het ook dus dat is zo voor alle paarden. En in theorie is dat misschien zo, maar de praktijk is toch wat minder zwart-wit, en dat heb ik hier op stal wel gezien ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:35

galaxyfizzy schreef:
[***]: Mooie ruimte met een mooi overdekt gedeelte. Die modder echter :oo daar zou ik mijn paard niet in willen hebben staan. Kunnen ze daar niet iets aan doen? Drainage en/of zand storten? Is natuurlijk anders een jaarlijks terugkerend probleem.

Klinkt inderdaad niet als een fijne stal := Daar zou iedereen moeten vertrekken lijkt mij ..

Modder is besproken maar is echt niks aan te doen. Je moet echt al bergen zand gaan storten, of iets als beton gieten of dergelijke. In ieder geval heel erg grote kosten maken en of het gaat helpen is nog maar de vraag, aangezien het bergaf loopt en het water toch ergens naartoe moet .. Dan moet je waarschijnlijk om de zoveel tijd alles vervangen omdat er dingen gaan verzakken enzo ... Daar is gewoon geen beginnen aan.

Heel spijtig, maar het is niet anders. Als ik dat vergelijk met alle voordelen ... en de pony's interesseert het helemaal niet, die vinden het prima zo :+ Ze gaan ook 's nachts op stal dus staan niet constant in de modder, en hebben elk nog een stukje wat toch altijd droog blijft dus als ze echt de behoefte zouden hebben kunnen ze wel droog staan..

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:43

[***] schreef:
@ Nens77 : Als je het zo bekijkt is het hier inderdaad wel een stuk beter :j Je moet natuurlijk rekening met elkaar houden wanneer de paarden op de weide kunnen, aangezien er maar 4 zijn, maar iedereen komt op eigen tijden dus meestal heb je wel gewoon een weide vrij als je dat zou willen.. En de pensioneigenaresse zelf wil dus gerust ook je paard er een aantal uur op zetten als je dat vraagt.

Qua stalgebreken heb ik hier werkelijk waar nog helemaal niks kunnen ontdekken. Tenzij je uit je plaat gaan op de weide ook als stalgebrek ziet natuurlijk :+ Maar luchtzuigen of weven of andere rare dingen wordt hier gewoon niet gedaan ..

Het is ook omdat ik het hier zelf zie dat ik mijn mening heb bijgesteld over "stalpaarden". Kon me eerder ook nooit voorstellen dat dat goed kon zijn, dat paarden dat prima vonden, die van mij stonden 24/7 buiten en zo hoort het ook dus dat is zo voor alle paarden. En in theorie is dat misschien zo, maar de praktijk is toch wat minder zwart-wit, en dat heb ik hier op stal wel gezien ..

Dat is nog eens een fijne pensionstal houdster
Er zullen ook vast stallen zijn waar de paarden (of sommigen) er wel ongelukkig bij staan, maar die hebben dan een onoplettende eigenaar.
Want paarden die niet gedijen op een bepaalde stalling (en of het dan ligt aan het voerbeleid, de andere paarden, het soort stal/weide of de hoeveelheid stal of weidegang) dan verhuis je hem/haar, toch ?
Blijkbaar staan de paarden bij jullie op hun plekkie, net zoals de meesten bij ons.
Degenen die er niet op hun plek staan zie je veelal vrij snel weer vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:02

Die van mij komen van 24/7 buiten en daar stonden nog meer paarden op die manier en die zagen er een stuk ongelukkiger uit dan die stalpaarden van de stal waar ik nu sta ;) Alles hangt af van het beleid en de manier van omgaan met ... Niet zozeer van of een stal of weide nu beter is :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:07

Klopt ook hoor, de ene weide is de andere niet en de ene stalling is de andere niet.
De mijne zou ik ook niet in een dichte binnenstal willen hebben, met tralies en hele dichte deur, zodat hij niet zijn neus naar buiten kan steken (hij is nogal nieuwsgierig aangelegd).
Daar zou hij ook echt wel ongelukkig van worden....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:47

[***]: mijn paard had als stalpaard ook geen stalgebreken en ze zag er goed uit.
Dat zegt zo weinig.
Het verschil is nu zo groot, maar dat zie je pas als je beide situaties met dat paard kent. Ze ziet er nu veel beter uit, meer innerlijke rust, tevredenheid.

Galaxyfizzy: de stal die je nu gevonden hebt klinkt echt super. En helemaal als je van zo'n hel vandaan komt. En inderdaad, je kunt niet meer terug: als je eenmaal je paard hebt zien opbloeien bij veel goede buitengang, dan mag daar geen uurtje meer van verruilt worden voor stal.
Al is het nog zo'n fijn en schoon stro stalletje. Het blijft een hok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:54

Hier is het verschil ook enorm groot, al zal dit bij de ene ook wel door andere dingen komen (zoals het ontdekken van zijn rugprobleem) maar vooral de blinde is echt opengebloeid en beiden zitten in mijn ogen beter in hun vel dan eerder, zowel lettelijk als figuurlijk .. Neen, je doet ze geen plezier met meer op stal dan enkel 's nachts, dat heb ik de voorbije dagen ook gemerkt (al was het geen ramp, geen onhandelbare paarden ofzo) maar 's nachts op stal ipv 24/7 buiten vinden ze geen probleem..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:59

Snachts op stal begrijp ik, maar je haalt aan dat de stal paarden daar het niet zo slecht hebben en het stalleven voor hen blijkbaar wel geschikt is. Ik geloof daar niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:03

Ik weet niet wat ik moet geloven, ik kan alleen vaststellen.
Zoals eerder gezegd is mijn mening minder zwart/wit geworden sinds ik daar sta.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:18

Ja dat begrijp ik :)
Maar de discussie hier is natuurlijk of het nou wel of niet zo fijn en gezond voor een paard is om vele uren op stal te staan. Ik durf dan te beweren dat, ook al zie je niet direct iets aan een stalpaard, (dit heeft ook te maken met het beperkte waarnemingsvermogen van de mens) hij zich beter zou voelen en gezonder zou zijn met meer uren buiten.
Ik heb het dan wel over "goed" buiten: niet 24/7 zonder schuilmogelijkheid, tot de knieën in de modder of in een ruziënde kudde, in een saaie postzegel enz.
Helaas is dat meestal wel de werkelijkheid op veel stallen en is het zoeken naar een speld in een hooiberg als je wel een echt goede plek voor je paard wilt. Helaas moeten we vaak compromissen sluiten.
Maar ik geloof dat elk paard een fijne buitenplek, evt snachts op stal, verkiest boven een fijne stal met alles erop en eraan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:15

En Apple, heb je kunnen slapen?

Sabine, het klinkt alsof jij idd fijne stalhouders hebt. Gaan haar paarden wel naar buiten?

Ik ben afgelopen week naar die stal in Duitsland geweest. De inloopstal is een droom, de faciliteiten lagen er prachtig bij, de zomerweides zijn enorm, het ruwvoer leek van goede kwaliteit, de benzine is goedkoop :P en het buitenrijden prachtig. Ik vond alleen de kudde voor het winteroppervlak wel groot :o. Ik heb geen enkel opstootje gezien in de tijd dat ik er was hoor en de paarden oogden ook allemaal erg rustig maar toch benauwde het mij iets.

gelinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:13

sweetsox schreef:
gelinn, wat misschien een oplossing is om iets erop te zetten waar je geen vergunning voor nodig heb. zou gewoon even kijken wat wel kan. als je kan regelen dat er een container op kan zetten. Dat is gewoon een goede stal met een aanpassing en dat mag het is namelijk niet anker vast.

we hebben laatst een container stal gekocht en opgeknapt..maar die eigenaar van de weide staat dat ook niet toe..
we zijn nu bezig met een oplossing ervoor te vinden dat ze wel gewoon lekker naar buiten kan wanneer ze wil..we kunnen er per 1 feb staan omdat dan de vorige huurder zen contract afloopt..maar ga nog proberen te regelen dat die container er wel op mag en desnoods vraag ik om toestemming om naar de gemeente te gaan..want een weide verder hebben ze wel stallen erop dus begrijp opzich niet waarom het niet mag..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:18

Sees schreef:
En Apple, heb je kunnen slapen?

Sabine, het klinkt alsof jij idd fijne stalhouders hebt. Gaan haar paarden wel naar buiten?

Ik ben afgelopen week naar die stal in Duitsland geweest. De inloopstal is een droom, de faciliteiten lagen er prachtig bij, de zomerweides zijn enorm, het ruwvoer leek van goede kwaliteit, de benzine is goedkoop :P en het buitenrijden prachtig. Ik vond alleen de kudde voor het winteroppervlak wel groot :o. Ik heb geen enkel opstootje gezien in de tijd dat ik er was hoor en de paarden oogden ook allemaal erg rustig maar toch benauwde het mij iets.

Haha ik heb serieus 2 nachten slecht geslapen. Maar vanmorgen was ik erg blij dat mijn paardje
lekker buiten rondwandelde en niet meer 19/24 opgehokt staat.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:22

Brendaaaa schreef:
Ik hoor hier altijd iedereen lelijk praten over paarden die altijd op stal staan. Toch weet ik dat er, vooral bij mij in de omgeving, zat stallen zijn waar geen weiland bij zit dus ik denk dat veel klanten daar hun paarden het volle jaar op stal hebben. Ik vraag me af of er mensen zijn wiens paard altijd op stal staat (en dit hier hardop durven zeggen...). Ik wil NIET een rel hebben hier, maar ik ben oprecht geinteresseerd hoe je paard dit ervaart, en of je niet het gevoel hebt dat je paard iets mist of zo.
Ook hoor je altijd dat die paarden zogenaamde stalgebreken zouden krijgen, en ik vraag me dus af, ís dat nu echt zo?

Nou in principe, komen echt ze meeste paarden wel buiten, ik bedoel een paard moet toch ook een keer lekker alles loslaten en keihard en vrij de wiede over galloperen?
Je hoeft niet perse stalgebreken te krijgen bij je paard, als ie iets te knabbelen of te doen heeft. Zal dat heus meevallen. Alleen zijn sommige daar heel gevoelig voor en krijgen het dan wel misschien x

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:00

LoveAmadeo schreef:
Brendaaaa schreef:
Ik hoor hier altijd iedereen lelijk praten over paarden die altijd op stal staan. Toch weet ik dat er, vooral bij mij in de omgeving, zat stallen zijn waar geen weiland bij zit dus ik denk dat veel klanten daar hun paarden het volle jaar op stal hebben. Ik vraag me af of er mensen zijn wiens paard altijd op stal staat (en dit hier hardop durven zeggen...). Ik wil NIET een rel hebben hier, maar ik ben oprecht geinteresseerd hoe je paard dit ervaart, en of je niet het gevoel hebt dat je paard iets mist of zo.
Ook hoor je altijd dat die paarden zogenaamde stalgebreken zouden krijgen, en ik vraag me dus af, ís dat nu echt zo?

Nou in principe, komen echt ze meeste paarden wel buiten, ik bedoel een paard moet toch ook een keer lekker alles loslaten en keihard en vrij de wiede over galloperen?
Je hoeft niet perse stalgebreken te krijgen bij je paard, als ie iets te knabbelen of te doen heeft. Zal dat heus meevallen. Alleen zijn sommige daar heel gevoelig voor en krijgen het dan wel misschien x

Hoe kom je erbij dat de meeste paarden echt wel buiten komen?
Wil je een rondleiding langs de stallen in Amsterdam?
Kan ik je -naar schatting- zo'n 1000 paarden laten zien die niet of nagenoeg niet buiten komen. Die al jarenlang geen sprietje gras hebben gezien.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 23:46

Nikass schreef:
Hoe kom je erbij dat de meeste paarden echt wel buiten komen?
Wil je een rondleiding langs de stallen in Amsterdam?
Kan ik je -naar schatting- zo'n 1000 paarden laten zien die niet of nagenoeg niet buiten komen. Die al jarenlang geen sprietje gras hebben gezien.

yep, kan ik je een ook rondleiden in Rotterdam, daar zijn er ook zoveel!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:47

Apple, ik slaap soms nog steeds slecht hoor. En soms wint mijn slaaptekort het van mijn verstand en dan rij ik om 23u nog naar stal om mijn vriendjes binnen te halen. Dan staan ze wel 9 à 10u 'opgehokt' maar slaapt Sees iig als een baby :D. Ach, voor die paar keer per jaar, moet dat kunnen vind ik.

Nikass, verschrikkelijk toch? Dat sprietje gras is dan misschien nog niet zo erg maar geen buitengang, nooit? ;( :n.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:05

Sommige stallen hebben nog "mooi weer paddocks" waar de paarden met mooi weer in het weekend een uurtje in staan (alleen natuurlijk). Drie kwart van het jaar zijn die paddocks niet begaanbaar. En sommige eigenaren hebben geen zin om hun paard erin te zetten of denken dat het paard het niet leuk vindt.
Er zijn ook eigenaren die wel proberen hun paard er als het even kan elke dag een uurtje in te zetten. Die proberen er wat van te maken maar het stelt natuurlijk niet veel voor.
Sommige stallen hebben zes paddocks op 80 paarden. Tja... Overigens ken ik ook een grote manege in de buurt van Alkmaar waar de paarden wel van 1 okt tot 1 mei weideseizoen hebben van 9 tot 5, maar de rest van het jaar niks. Geen paddocks. Stalletjes van nog geen 3x3. Wel schoon hoor en redelijk ruwvoer. Maar ja... Ik ging daar eerder wel eens een weekendje naartoe maar daar ben ik mee gestopt. Hoewel mijn paard dan van 9 tot 5 naar buiten kan en ik daarvoor en daarna haar nog van stal haal; ze trekt die kleine hokjes niet meer. Ze staat er dan diagonaal in, met haar neus in de voerbak en haar kont tegen de hoek aan de overkant. En de buurman staat ook zo, dus ze staan neus aan neus met alleen een scheidingswandje. Dat verdraagt mijn paard echt niet. Ook niet voor een weekendje. Laat staan voor zeven maanden per jaar 24/7.

Ik vind het trouwens wel heel triest als paarden nooit gras zien. Als dat om gezondheidsredenen is dan is het niet anders (maar die paarden hebben meestal in een bepaalde periode voor hun leven genoeg gegraasd :D)
Paarden worden zo gelukkig van grazen, er kan weinig tegenop. Een gezond paard moet je dat niet zijn leven lang onthouden.
Wat je trouwens wel ziet op die stallen is dat sommige paarden in de zomer een maand op vakantie gaan. De eigenaar gaat dan zelf op vakantie en zet zijn paard voor 100 euro 24/7 op een weitje bij een boer en heeft er dan verder geen omkijken naar.
De meeste paarden kunnen er echter helemaal niet tegen om ineens 24/7 buiten te staan zonder schuilstal. Ze vallen in, staan gelaten eindeloos in de regen. Gras staat er op die weitjes sowieso al nauwelijks. Het is dieptriest hoe mensen hun eigen welzijn altijd vooropstellen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:25

Sees schreef:
Apple, ik slaap soms nog steeds slecht hoor. En soms wint mijn slaaptekort het van mijn verstand en dan rij ik om 23u nog naar stal om mijn vriendjes binnen te halen. Dan staan ze wel 9 à 10u 'opgehokt' maar slaapt Sees iig als een baby :D. Ach, voor die paar keer per jaar, moet dat kunnen vind ik.

Nikass, verschrikkelijk toch? Dat sprietje gras is dan misschien nog niet zo erg maar geen buitengang, nooit? ;( :n.

Haha dat zou ik ook kunnen doen :') alleen is mijn stal een halfuur bij me vandaan dus ik zal niet zo
snel snachts nog terug gaan haha. Als het heel slecht weer is mag ik die van mij wel een nachtje binnen zetten gelukkig. Maar ik wil dat niet te vaak doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:10

*\%/* Oeh ik = blij :')

Nieuwe bodem in de paddock... nu kunnen we alle weersomstandigheden aan :+