[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:24

https://equiculinair.nl/slowfeeders/hoo ... small.html
Deze zijn wel goed. Voldoen aan al je eisen, alleen niet persé makkelijk te vullen, maar dat doen hooinetten zelden volgensmij :+ Zijn er in 3 maten, 3, 5 en 8 kg, maar met een beetje proppen past er ook wel een paar kg meer in.. Ze hebben deze zelfde soms ook op http://www.heunetzshop.de maar op het moment niet. De kwaliteit van de netten van de Duitse site lijkt alleen wat beter.
De afgewerkte bovenrand van de netten van Equiculinair is bij mij nu na een jaar wel kapot aan het gaan, maar ze zijn nog prima te gebruiken en kan het ook wel opnieuw afwerken denk ik. Netten van de Duitse site zijn bij mij na 2 of 3 jaar nog helemaal heel.

pmarena

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:28

De beide Duitse Heunetz website hebben echt prima kwaliteit 30mm hooinetten, hebben we hier ook een paar jaar in gebruik gehad samen met de netten die stalgenootje zelf maakte van het materiaal van Huck, en daar zag / voelde / merkte je geen enkel verschil tussen, lijkt gewoon exact hetzelfde materiaal :)

Enige reden waarom er bij ons een stukje kapot ging was door het net niet alleen vast te zetten bovenlangs (ophangen en dichtmaken met isolatoren) maar ook de hoeken onderin vast te zetten, en daar kwam dan toch teveen trekkracht op door de etende knollies, dus dan gingen de hoeken kapot.

Maar dat heb je bij elk net snel, je moet zorgen dat er niet op 1 touwtje teveel trekkracht komt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:30

Ik heb de hoeken vast gezet met gratis oude fiets binnenbanden (grote elastieken :D ) en ondanks dat die wel vaak vervangen moeten worden slijten de netten niet op de hoeken. En de fietsenmaker heeft altijd wel een voorraadje liggen :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:40

Wij hebben nog steeds aanhangnetten van bij vancraenenbroeck, kosten echt niks en zijn niet kapot te krijgen.
Hoeken doe ik dicht met strokoordjes en ze hangen vast met isolatoren.
Super makkelijk te vullen.
Afbeelding
Heb ze achteraf wel nog wat rechter gehangen :+.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:44

Hahaha bijna waterpas :')

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:45

Dat heb je dus als je even snel tijdens je middagpauze dingen wil ondernemen. :+ :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:43

Hihi dat is idd. een beetje van je ene-tweeje-hatseflats :P

Zijn wel grote mazen, dat zou hier weinig nut hebben qua slowfeeden / weinig verspillen :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:56

Ik heb die van 8 kilo van equiculinair, ik vind ze wel makkelijk vullen. Zeker t.o.v. de hooinetten die ik gewend was (langwerpige met 1 touw aan de bovenkant).
Op de hoeken merk ik nog niet dat ze het zwaar hebben, maar de bovenkant begint op sommige plekken wel wat los te laten. Wat ik jammer vind is dat mijn paard niet netjes zijn hooi eruit, plukje voor plukje, dat doet hij nog vrij agressief vind ik. Hij trekt het hele net van de grond, tot boeghoogte om een pluk eruit te trekken. Dat zijn dus behoorlijk grote plukken, welke hij dan naar zn net legt en daar in plukjes verder uit. Dus of het nou heel erg slow gaat... maar misschien heeft dat met mijn hooi te maken? Hebben anderen dit ook? Ik heb de 3 cm mazen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:00

Wij hebben gewoon een frame in een palletboxmaar merk dat het heel veel verschil maakt wat voor soort hooi erin gaat. Onze pakken hooi van vorig jaar doe ik er niet in, dat is te fijn en dan gaan ze onwijs hard staan rukken. De nieuwe pakken hooi van dit jaar zijn iets grover en blijven niet zo in elkaar zitten, daar hoeven ze niet zo aan te trekken en dat gaat wat meer plukje voor plukje ipv dat ze het halve pak door 1 gat proberen te sleuren xD

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:03

Jotoma: Dat alsnog weinig slowend effect hebben was hier reden om toch maar weer naar een kleinere maaswijdte te zoeken en alle 30mm netten daardoor te vervangen :j

Wil je vooral dat ze er niet zo hard aan trekken dan kan je het zoeken in een grotere maaswijdte of de netten altijd gevuld houden als je dat nu wellicht nog niet doet? :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:19

Dan ga ik als deze af zijn maar eens 2 cm netten proberen. Onbeperkt voeren van hooi gaat hem niet worden voor mijn paard. In de winter wel, maar met gras erbij in de zomer helaas niet.
Dank je Pmarena!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:44

Hier blijkt het bij weer overstappen naar een kleinere maaswijdte steeds een kwestie van tijd voordat ze zich weer behoorlijk vol weten te proppen...een jaar of 9 geleden werkten 6 cm netten nog prima.

Toen daar steeds een heel kussen van gemorst hooi onder kwam te liggen, overgestapt op 4,5 cm en dat was dan weer even beter. Toen naar 30mm en dat ging een poosje prima, deden ze uit grazen +:)+

Maarja dat ging ook weer voorbij, stonden ze er toch weer hele plukken uit te trekken en te veel te morsen en versmeren -O-

Nu dus alweer iets van 2 jaar denk ik?
de 20mm netten en dat wordt nu ook weer steeds rommeliger qua verspilling / wat te snel eten >;)

Maarja nòg kleiner gaan dat kan ook niet denk ik....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:08

Maar zijn dan de plukken groot die ze eruit halen? Of zijn ze sneller kleinere plukjes eruit aan t vissen?

Nikki6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:05

Kirr: heeft zo'n aanhangernet niet te grote mazen om het als slowfeeder te gebruiken? Heb daar ook aan gedacht, maar ik dacht dat de mazen niet klein genoeg zouden zijn. Maar tegen het knoeien is het vast wel een goede oplossing.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:24

Pmarena, waar heb je je net met 2 cm mazen gekocht?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:32

Wanneer je in het begin een kleinere maaswijdte gaat gebruiken dan grazen ze bij elke hap wat sprietjes eruit, maar gaandeweg worden ze handiger en worden het grotere plukjes.

Nu kunnen ze natuurlijk bij 45mm netten grotere plukken er uit trekken bij 30mm, en bij 30mm weer grotere plukken dan bij 20mm dus kleiner gaan heeft op zich altijd nut als je wilt dat ze minder hooi er uit kunnen plukken in dezelfde tijd.

Maar gaandeweg zie je dan toch weer dat het hooi ineens weer sneller op gaat / er meer gemorst wordt.
Nog altijd minder t.o.v. grotere maaswijdte, maar toch...

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe netjes je paarden eten, als je alleen maar een net wilt om te voorkomen dat je hooi wegwaait dan kan je prima uit de voeten met bvb. 6cm maaswijdte, als je paarden het hooi dat ze er uit plukken ook allemaal netjes opeten en niet nog hele plukken uit hun mond laten vallen / waaien.

Aanhangernetten hebben vaak best grote mazen. Maar als je ze voor een klein prijsje op de kop kan tikken dan zijn ze wel leuk om te proberen natuurlijk, bij sommige mensen bevalt het gewoon prima :j En eventueel kan je altijd nog iets "beters" kopen :)

Ik heb de 20mm netten na heel lang zoeken naar de beste kwaliteit uiteindelijk gevonden bij een producent van netten die rondom golfbanen gaan, alleen moet ik ze daar per enkele tientallen meters bestellen :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:49

@pmarena; dat is het net die op jouw site staat? Heb je ook nog tips hoe je die zelf vast maakt aan de zijkanten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:10

Ja klopt :j

Omdat ik er zo lang naar op zoek ben geweest ben ik hem ook op de site gaan zetten zodat anderen er ook mee aan de gang konden gaan voor wie de 30mm niet meer goed genoeg werkte.

Zijkanten dichtmaken doet ieder op zijn eigen manier, gewoon wat knopen met strotouwtjes, of echt dat vingerhaken zeg maar er omheen met nylon koord of metselkoord, of net wat je maar toevallig hebt liggen.

Mijn stalgenootje Petra heeft ze hier voor ons dichtgemaakt en die staat ook op de site dat ze het voor anderen ook wil doen. Dan geef ik het bestelde net aan haar mee en gaat zij een avondje knopen op de bank voor de TV :P

En dan verdient zij daar een zakcentje mee, terwijl een ander niet hoeft te gaan tobben en een kant en klaar net ontvangt :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:35

Mijn moeder heeft ze doormiddel van haken dicht gemaakt. Met sterk dun touw.
Echt perfect !!

Ben heel blij met 2 cm netten,. Ik wil over pad nog 4 kleinere varianten gaan maken.
Zodat ze meer bewegen voor hun voer.
En de grote in de stal voor de slechte dagen met regen etc..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:25

Ohh haken kan ik ook, dus dat moet goed komen! Alleen een tijd niet meer gedaan :)
Zelf is 1x1 te groot, is het makkelijk korter te snijden?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:43

Jotoma schreef:
Ohh haken kan ik ook, dus dat moet goed komen! Alleen een tijd niet meer gedaan :)
Zelf is 1x1 te groot, is het makkelijk korter te snijden?

Groot ?
Als je juiste baan volgt zijn ze korter te maken.
In begin vond ik lastig ze juist aan elkaar te maken. Ze lijken scheef. Maar je moet het gewoon flink oprekken !!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:02

Ik heb de zijkanten van de netten met een 'varkensrug' dichtgeknoopt. Ik heb wit koord gebruikt van een paar mm dik. Was even wat werk maar zit nu wel stevig vast.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:50

Zo heb ik het ook gedaan. Nooit geweten dat het een naam heeft hihi.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:35

http://www.horsesoutdoor.nl/webshop/
Dit zijn ook fijne netten, en door die stok krijg ik tenminste de eerste lading hooi erin! Daarna bijvullen zonder de stok ertussen, hij blijft wel open staan door de eerste lading hooi!

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:22

Wij gerbuiken hier 2 netten over elkaar. Ze wennen idd steeds aan het formaat mazen, nu hebben we 2 netten met 30 mm mazen over elkaar, en zelfs daar zijn ze nu al goed aan gewend... maar we blijven dingen verzinnen :)