Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:16

Het wordt tijd voor een dak boven Nederland, hebben we mooi allemaal ineens een binnenbak :+

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:25

@ dubbeldun, met altijd bedoel je dan, dat je totale oppervlakte 150m2 is? of alleen de paddock?

De paddock is een L vorm, 10x15 & 7x21
Er staat een shire en 2 minishetjes.
Ik weet dat ze het niet slecht hebben, maar omdat ze het normaal beter hebben, knaagt het aan me. Er zijn delen verhard 25%, delen nat 50%, delen modder 25%
Normaal hebben ze nog een wei (nu grotendeels zwembad) van 30x100 tot hun beschikking, het staat gewoon open, dus als ze willen kunnen ze.
Dit is het stuk grond van mijn schoonouders, en hier wonen we nu ook tijdelijk (in stal omgebouwd tot woonhuis).
Maar vorig jaar, rond deze tijd zelfde probleem. Eigenlijk is nov/dec/jan gewoon bijna niet te doen (vind ik dan). Dus ik kijk eens rond, of ik hier dichtbij een boer of prive iemand kan vinden waar ik ze misschien 3-4 maanden per jaar kan zetten. Niet ideaal, want ze staan nu aan huis. Maar voor Sarah haar mok & hoeven, is dit niet fijn!
We hebben de paddock al verhoogd, en zou ook bestraad worden (voor de helft), maar de regen was ons voor. Vriend wil er nu niet meer aan beginnen. Tegels liggen er wel al al klaar om gelegd te worden...

@ Buitenzinnig, dan heb je het goed voor elkaar! Ik was net ook met Sarah en de kleintjes naar buiten, met regenjas en al. Maar was tot op mijn bh nat :o

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:31

Volgend jaar doe ik mee aan 'beste ideee van Nederland'. Met de..... Hoefzwemvlies.
Speciaal voor paarden op te natte weides, dan zakken ze niet weg!
(ik denk dat ik zo rond januari de hoefschaats, bedenk :+ )

Je moet het zien als een hoefschoen met opzetstukken :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:36

@Soraya85 : in totaal in het 400 m2 inkl. stallen. De paddocks liggen in een L-vorm en het midden is nu afgesloten. Dat is ong 14x16. Dus ik hou ong 160 m2 over voor de L-paddocks.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:37

Ik zei vanmorgen morgen neem ik zwemkleding mee.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:41

@ dubbeldun, vind ik niet zo heel groot. maar als het praktisch is ingedeelt, hoeft het niet erg te zijn.
groter is altijd beter, maar dan moet het wel kunnen.
En ik schat zo in, dat je paardjes niks te kort komen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:46

Aan de gaten in het zand te zien kunnen ze nog gek genoeg doen :D Echt snelheid maken kan niet, maar dat heb ik ook liever niet. Dat doen ze buiten - onder het zadel- maar :D
Groter is mooier, maar het is niet anders :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:53

Ik heb een kennisje die haar paarden in een oude paprika kas heeft staan. De rijbak is buiten, maar ze hebben daar een paddock...dus voor haar is NL overdekt :+

Hmmm...Sorayah, dan is mijn regenjas beter ;)
Met een mok paard is het zeker tobben... maar de enige oplossing is dan binnen zetten.. oh nee, er is nog een oplossing...verhuizen naar Zuid Spanje :P Ik denk dat er nergens een droog stukje grond is te krijgen in Nederland op dit moment.

DD, Marten Toonder heeft ooit een Bommelverhaal geschreven waarin de waarde van veel en groot ontkracht werd. Groot kan ook te veel zijn :+
Afbeelding

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:56

groter is altijd mooier! Hier kunnen ze (als het droog is) best een sprintje trekken, maar ze doen het zelden tot nooit.
Dat is denk ik anders, als je paarden veel op stal staan, en af en toe eruit mogen.
Maar nu kunnen ze de hele dag lopen.

Als ik moet kiezen tussen binnen zetten en zuid spanje, dan toch echt het laatste :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:58

Ik ben er ook tevreden mee hoor. Ik zou nog wel eens ander stallen willen, meer open en 'deelbaar' zodat ik er ook een grote schuilstal van kan maken.
Maar de huidige wil nog niet instorten :D
Het is wel apart hoe je in een aantal jaren kompleet van inzicht qua manier van paardenhouden kunt veranderen.

Ik ben geen buitenland mens; Spanje is te warm in de zomer :D en veel meer enge beesten :)
Dan zorg ik liever dat ik ruime stallen heb en een altijd droge bodem.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:09

Wees blij dat je inzichten veranderen! Goed toch! Voor ik aan eigen paarden begon, wist ik niks van bitloos, schuilstallen en 24/7 buiten, natuurlijk bekappen, PP (of ZP=zwembad paradijs).
Als ik kijk wat ik ontwikkeld ben in anderhalf jaar! Vroeg mij toevallig af, welke inzichten ik over 10 jaar heb, die ik nu nog niet heb. Dus als iemand zich geroepen voelt om mij bepaalde dingen in te laten zien, pb staat open ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:21

Die van mij zullen nooit 24/7 buitenpaarden worden (zeker niet in de winter) :) maar ik gun ze nu wel meer als een standaard 3x3 stal met een klein raampje :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:09

mijn paarden had ik wel 24/7 buiten in de winter, maar merk dat ze er de laatse jaren steeds minder behoefte aan hebben wanneer het slecht weer is...
Heb een KWPN sportmerrie die altijd in de randstad op luxe pensions heeft gestaan, die staat graag buiten, maar met dat regen weer van de laatste jaren, gaat ze toch ook wel graag op stal voor de nacht als het flink doorregend. De pony van een vriendin komt van een manege en is ook gewend elke nacht op stal te staan. Die slaapt dus niet met de anderen in de paddock in het zand, maar bij voorkeur in het strooisel (of de mest O:)) in de schuilstal, en bij slecht weer hoef ik haar niet te roepen als ik ze 's avonds binnen zet, want dan staat ze al bij het hek te gluren of ze er al uit kan glippen. Die gaat in een drafje de stal in.
Mijn pony stond vorige winter nog 24/7 in de paddock met inloopstal samen met zijn maatje, en heeft toen met de slechte regen en enorme sneeuwperiode de schuilstal, die ik toen voor de helft had dichtgehangen met een oud vloerkleed, bijna niet verlaten en sliep ook in het strooisel gezien het strooisel in zijn staart en onder zijn buik.

Nu had ik ze laatst om half acht 's avonds al binnen gezet (erg vroeg voor mijn doen, normaal met slecht weer pas tussen 21:30 en 23:30 ergens) omdat het zo vreselijk weer was, en toen ik tegen middernacht nog even de netten bij ging vullen betrapte ik de pony liggend in de stal en de anderen stonden er heel rustig bij (zijn open stallen).

Het mooiste is vrij kunnen kiezen, maar ik merk dat het wel makkelijker is om op maat te voeren als je ze voor de nacht apart zet. Misschien dan toch maar voor de nacht een eigen stal met eigen uitloopje, want met 1 veel te dikke pony, 1 snel dik wordend paard en 1 oude pony die juist de neiging heeft wat schraal te worden als hij niet onbeperkt kan eten, vind ik het wel lastig om ze netjes in conditie te hebben. De vet-score zou hier veel te hoog liggen, ondanks fijnmazige netten...
Met mooi weer vind ik het zonde om ze binnen op te sluiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:13

Ik merk hier ook dat ze weer wat aan de zware kant gaan worden.
@joyce B : hoe 'open' zijn jouw stallen??
Ik heb hier altijd de bovendeur open, maar verder vind ik het maar donkere hokken :)
Het liefst zou ik de hele voorkant open willen hebben (wel met 'iets' er voor anders lopen ze er uit natuurlijk :D )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:52

http://www.mijnalbum.nl/Foto-O3PMGUUJ.jpg
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn onze tijdelijke noodstallen, nu al voor de 3e winter in gebruik ;)
De houten balken voor de stal van mijn pony zijn vervangen door 2 rollinten. Dan kan daar evt. ook de trailer gestald staan. En hij heeft de volledige kapschuur (4 bij 5/6 overkapt + 1 meter zonder dak) tot zijn beschikking omdat ik nu maar een kleine voorraad hooi heb, die in de grotere kapschuur ligt.
Achteraf gezien vind ik die open hekken wat eng, had ze liever dicht gehad met doorzichtige kunststof platen zoals in de tussenschotten van trailers. Of anders halve dichte wanden.

Wij zijn bezig met plannen voor een compleet nieuwe stal, die wordt dichter, maar wel met veel ramen/glas en deuren die open kunnen. Dan kunnen ze er straks ook schuilen tegen de muggen en dazen in de zomermaanden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:09

Dat is idd open :D

Bij deze foto
op welke windrichting is de open kant??
Bij mij zou dat nl op de N/O worden, wat 's winters net de koude kant is ;(

Ik zou dus zoiets willen en dan iets van 8x6 of zo
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:24

DubbelDun schreef:
Dat is idd open :D

Bij deze foto
op welke windrichting is de open kant??
Bij mij zou dat nl op de N/O worden, wat 's winters net de koude kant is ;(

Ik zou dus zoiets willen en dan iets van 8x6 of zo
http://www.uitterdijk.nl/beeldpag/potstal.jpg

Ik kwam ergens een foto tegen van een schuilstal met een windkering een paar meter voor de opening. Soort schutting/losse muur, net zo hoog als de muur van de stal. Is dat een oplossing? Als test anders van windgaas?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:48

De stal die ik in gedachten heb krijgt ook een 'rolgordijn' van winddoek voor de hele koude dagen :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:24

open op het zuiden.
Nadeel is dat er vaak regen/Sneeuw is met Zuid-Westenwind of Westenwind. Als het hard waait, waait de sneeuw tot halverwege de 1e stal als ik hem niet dicht maak aan de onderkant.
Afgelopen winter kwam ik daar achter en toen hebben we er een weilandhek tegenaan gezet aan de buitenkant en daar zeil omheen gespannen. Je kunt beter de open kant op het oosten of Noordoosten hebben. Is misschien koud, maar meestal wel droge wind...
En met regen en storm wordt net het eerste stukje wel eens nat.
Normaal gesproken is die meter overstek voldoende.

De nieuwe stal wordt geen kapschuur omdat ze dan onvoldoende kunnen schuilen tegen de dazen die hier het leven erg onaangenaam maken voor de paarden van half juni tot half augustus, en mijn pony kan dan schuilen tegen de knutten (zomereczeem)

Het is wel lekker fris en licht in de stal inderdaad. het tocht niet echt, maar de luchtverversing is wel super!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:41

we zijn nooit tevreden maar denk dat onze paarden niets te klagen hebben.

heb die van mij overdag nog op de wei, al word die aardig zwart.
ze genieten er zo van dus jammer, voer ik wel wat langer hooi bij in voorjaar.

vanavond wilde een niet mee op stal, nou ja hek maar open gelaten en kan ze bij haar vrienden op uitloop neuzen.

heb 5 binnenboxen, 3 nu in gebruik.
en overige staan op uitloop.
een van mijn oudjes ga ik binnenkort op stal halen s nachts, kan hij ff zonder 3*3 net hooi eten want kost hem moeite.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 09:29

Ik zal ook maar niet klagen na sommige foto's gezien te hebben, wat een water!

De twee paddocks hier van samen 2000 vierkante meter zijn nat maar hebben nog steeds hier en daar droge stukken. De modder valt mee en is niet heel diep. Wel maken de paarden nu veel gebruik van de stoepjes en ik heb er eentje die zich ineens opperbest vermaakt in de schuilstal.

Wij hadden nog twee straat stukjes op de planning staan maar dat moet maar naar het voorjaar geschoven worden.

Lindeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:02

In onze wei staat eigenlijk helemaal geen gras, dus ik dacht dan op verschillende plaatsen hooi neerleggen?

En wij hebben ongeveer een halve hectare en daar staat de rijbak ook nog in. Is het mss een idee om ze in de rijbak ook te kunnen laten lopen? Of verpest dat de rijbak?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:13

Joyce, toch vind ik het wel mooie stallen zo. Alleen was idd misschien de onderkant dicht veiliger geweest. Maar ze zijn zo wel mooi open.
Hier staan standaard 3x3 boxen, onder hout, boven tralies, nu ongebruikt. ;)

Hier is wel veel water, maar gelukkig niet zoveel gevallen als in het zuiden van het land.

Lindeee, de rijbak als paddock gebruiken is natuurlijk niet ideaal voor de rijbak.
Maar ik doe het zelf wel. Ze hebben daardoor een paddock van 800 vierkante meter. Dan hebben ze bijna 100 vierkante meter verharding waar ook de schuilstal staat.
En het weiland is nu niet in gebruik..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:22

Vanwege de nattigheid zijn er 2 paarden wegegegaan helaas,hopen maar dat het een keer droog wordt?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:23

ik heb 2 paardjes tijdelijk in de hondenkennel geparkeerd :+
met 12x6 meter hebben ze nog altijd meer ruimte dan in een stal, en nu hebben ze tenminste droge voeten.
't is maar voor een paar dagen, tot het ergste water weggetrokken is.
de 3e knol wil wel eens ruzie zoeken, dus vond ik het geen goed idee om hem er ook bij te zetten.
hij krijgt zijn hooi nu in de schuilstal, daar is het gelukkig ook nog min of meer droog.
de hondenkennel ligt tegen de rijbak aan, dus ze staan nog steeds alledrie samen.