het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 23:44

MaritB schreef:
manzano schreef:

Die had de poel eerder dan de schuilstal. Heb ze tijdje gevolgd, maar niet meer.

Dat is te merken, want hij is helemaal vernieuwd ;)

Ik heb ze pas net ontvolgd ;)
Dat van die tracks is een grappige aanpassing. Maar het hele ontgraven was al een tijd terug.
Die schuilstal staat er pas echt net.
Heb ze weer even gevolgd recent omdat we met eenzelfde paard bezig waren geweest dat te koop stond.

Anyhow.... ik heb nu al paar keer meegemaakt dat het dus goed mis ging met poelen en gezondheid. Vind het gemak waarmee die dingen overal uit de grond schieten daarom wel wonderlijk.

Charaz

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 00:26

Wij hebben hier prachtige droge grond om paarden op te houden, maar een track en poel ga ik me niet aan wagen.

Dat vind ik alleen iets wat fijn te realiseren is op een groot perceel.

Wij hebben in totaal 5500m2 en gaan voor een rijbak en 2 weilanden en 2 paddocks.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 04:15

Juist een track is fijn op een kleiner perceel. Paarden lopen veel meer en hebben ook echt wat te doen. Vind het echt een verrijking. Heb zelf ongeveer 6500m2 voor de paarden. Huisperceel is ongeveer 2500m2. Stal staat op het huisperceel.

Voor mensen die hagen enz willen kijk eens naar subsidie mogelijkheden. Hier in Brabant heb je erveplus. Heb via hen aardig wat gratis beplanting gekregen. Ook poelen zijn in veel gevallen wel met subsidie te maken. Nu kunnen we weer een struweelhaag gratis als we zouden willen, helaas zat daar het eea in wat niet bij paarden kon.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 07:19

Bizar hoeveel verschil we is.... buren wilde een struweelhaag, moesten vergunning aanvragen en verrassing hier in de gemeente.... afgewezen :n

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 07:40

Poel lijkt me wel heerlijk ook voor de paarden, alleen zou het water zelf wel op de een of andere manier fris willen houden, idd vanwege de gezondheid van de paarden.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:50

Wat interessant Karin! Heb je het al visueel in een plattegrond?

Hier lekke regenbakken, ook de Agu die nog maar weinig gebruikt was (ca 10 x en niet vies geworden). Iemand nog een tip voor goede niet al te dure? Hoeven niet ademend te zijn, gaat om over kleren heen met voeren of even mesten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:53

Wat Marjan zegt! Wij wonen hier nu 5 jaar en ben erg blij met mn paddock en wei maar nu ik een merrie met PPID en een HB shet heb staan merk ik eigenlijk dat ik weinig meer aan gras heb en dan is zo'n vierkante wei best saai.
Ik hoop ze dus meer verrijking, stimulatie en beweging te bieden en minder gras maar wel meer variatie.

Maar ik ben ook erg blij dat we eerst ons erf hebben leren kennen met de sterkte en zwakke punten en daar nu onze aanpassingen op kunnen maken.
Dit is voor ons ook het eerst dat de paarden aan huis staan dus de afgelopen 5 jaar waren ook een leercurve van wat we wel willen en juist ook van wat we niet of anders willen :)
Zeker voor mijn niet paardenman erg prettig omdat hij het nu ook ervaren heeft en beter begrijpt wat ik bedoel.

Thanks voor de tip trouwens Marjan van erveplus, ik sla hem op!
Edit, zie net dat onze gemeente niet meedoet ;(

@rover, nee nog niet! Zal eens kijken of ik wat kan schetsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:12

@rover: leuke tikfout... ik zie jullie al lopen ;)

Stallen dichtbij huis en vliegen... ik vond het hier aan huis met eerst aan 3 zijden paarden-aan-huis met de vliegen best meevallen. Sinds er achter die koeien lopen is vooral dit jaar de vliegenoverlast flink toegenomen. Als ik achter in de groentetuin loop ruik ik de mest ook en dat heb ik met paarden nog nooit gehad.

Hier ook een kleine PP en de paarden hebben zoveel meer bewegingsruimte er door.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 10:10

Mijn man heeft weer iets in zijn hoofd... er moet een nieuwe auto komen. Hij wil onze huidige ford focus weg doen en dan weer een nieuwer model terug. Maar nu krijg ik natuurlijk keuzestress.... ik weet wat ik wil in elk geval een 1.5 want die mag 1500 kg trekken. Maar er zijn ook die 1700 kg mogen trekken... Die zijn natuurlijk weer iets minder te vinden.
We hebben zelf geen trailer, alleen een gewone aanhanger. Maar zou fijn zijn als we dus eentje hebben wat ook in geval van nood een trailer zou kunnen trekken. Beide kunnen het al heb je net iets meer speling bij 1700 kg. Al kom je denk ik met 1,5 paards al ruim uit met 1500.
Wat zouden jullie doen?

Vliegenoverlast hebben wij altijd wel gehad. Weet eigenlijk niet of het voor de paarden minder was. Maar hebben/hadden koeienboer en kippenboer in de buurt.

Ik zou denk ik ook als we ooit zouden verhuizen eerst eens willen zien wat het stuk grond doet voor ik wat ga aanpassen. Omheining rondom zou je best snel goed kunnen maken maar binnenin voldoen prikpaaltjes ook wel een hele tijd.

Ik wist niet dat je voor hagen vergunning aan moet vragen?

5500m2 lijkt mij een fijn oppervlakte. Hier 2500m2. Zou er graag wat bij hebben maar dat is hopen tot de buren iets verkopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:21

aan 1500 trek gewicht heb je genoeg bij een 1,5 paards trailer.
Dus daar hoef je niet perse een minder gangbaar type voor te kopen. Zeker niet voor als het toch maar eens af en toe is.

Ik heb hier geen pp en wil ook nooit een pp.
Dat scheelt alvast weer keuze stress :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:44

Ik vind een vergunning voor een haag zeker een 'wilde' ook vreemd, of het moet een sjieke buitenwijk zijn :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 11:06

Vaak moet je voor alle beplanting op landbouwgrond/buitengebied en niet het huisperceel een vergunning aanvragen. Moet hier ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 11:10

Jeetje wat gaan jullie hard.. Ik lees nog wel mee maar de afgelopen week was erg hectisch/druk ivm verkoop van ons huis met bezichtigingen. Afgelopen vrijdag hebben we een bod ontvangen (boven de vraagprijs) voor ons huis en vanmiddag gaat de biedingstermijn eindigen voor het huis van mijn schoonouders. We hebben goede hoop dat ook deze verkocht wordt en dan kan ons avontuur beginnen.

Vriendlief en schoonpaps zitten vanmorgen weer bij de hypotheekadviseur om alles te doorlopen, het zou allemaal goed moeten komen en makkelijk kunnen. Maar goed ik vind het spannend..

We willen geen pp realiseren maar er komen wel tracks tussen de weilanden. Wij doen aan strookbegrazing met onze ijslanders, en op deze manier zouden ze altijd van stal/paddock naar de wei kunnen lopen welke op dat moment in gebruik is. Een poel staat ook niet op mijn verlanglijst, vooral ivm muggen. Ik hoop wel op de een of andere manier te kunnen realiseren dat de paarden zelf naar binnen of naar buiten kunnen gaan. Dat hebben we nu ook en dat vind ik wel prettig voor ze. Al staat die van mij meestal buiten, weer of geen weer.

Wij wonen nu in een dorp, wel een klein dorp in het buitengebied maar ook wij hebben veel last van vliegen. En dat terwijl we niet eens in de buurt van vee/paarden/boerderijen wonen. Ik denk dat het ook deels het klimaat hier is.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 11:30

MarloesHJ schreef:
Vaak moet je voor alle beplanting op landbouwgrond/buitengebied en niet het huisperceel een vergunning aanvragen. Moet hier ook.

Hier hoeft dat niet geloof ik. Buurman heeft een stukje akkerland omgebouwd naar groeigrond voor zijn groenwinkeltje. Zolang je niet gaat bouwen vinden ze het al gauw prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 11:46

dus als je bomen aan je weiland wilt toevoegen moet je bij sommige gemeentes dus een vergunning aanvragen? :? Goed om te weten.. Wij wilden graag wat bomen planten namelijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 12:00

Ik heb bij ons de gemeente gevraagd voor bomen in de wei. Ben gebeld door 5 mensen die allemaal een idee hadden maar allemaal een andere _O- tegen de laatste heb ik gezegd mooi dat t mag ik die het

prutsmuts met die lui

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 12:02

Hier zijn geen regels voor bomen planten denk ik.. Maar heb de indruk dat dat sowieso wat strenger is in Nederland in de polders bv?

Karin: plannen klinken goed! Zal wel enorm veel werk zijn, maar als je erf dan uiteindelijk logischer ingedeeld is!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 12:45

Ik woon niet in de polder maar hier staat het wel in het bestemmingsplan dat het niet zomaar mag. Maar goed op ons perceel zijn drie bestemmingsplannen van toepassing om het makkelijk te houden.
Maar goed ik denk dat veel mensen dat niet weten en gewoon beginnen met planten. Maar of ze er ook echt op handhaven dat weet ik niet.
Bij onze bakvergunning staat bijv dat er juist een heg omheen gepland moet worden zodat het aan het zicht ontrokken wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 12:52

MarjanB schreef:
Ik heb bij ons de gemeente gevraagd voor bomen in de wei. Ben gebeld door 5 mensen die allemaal een idee hadden maar allemaal een andere _O- tegen de laatste heb ik gezegd mooi dat t mag ik die het

prutsmuts met die lui

Dat bespaard mij dus weer een belletje, zelfde gemeente :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:05

DubbelFun schreef:
Ik vind een vergunning voor een haag zeker een 'wilde' ook vreemd, of het moet een sjieke buitenwijk zijn :D

Nee juist buitengebied...
Als je iets wil moet het allemaal passen in de cultuurhistorie etc. Dit was een haag die daar prima in hoorde, maar omdat hij er vroeger niet heeft gestaan mag het alsnog niet....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:21

en vervolgens zeiken dat er minder mussen zijn...

Als ik zie in de heg hoeveel mussen er zitten, bij 100 dan heb ik niet overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:25

DuoPenotti schreef:
en vervolgens zeiken dat er minder mussen zijn...

Als ik zie in de heg hoeveel mussen er zitten, bij 100 dan heb ik niet overdreven.

Precies dat dus

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:34

We hebben een elektrische poort.
Deze ging van het weekend niet meer dicht.

We konden zien dat het aan 1 van die infrarood dingen lag, die dacht dat er wat tussen stond.
Als we het (semi doorzichtige) kapje eraf haalde deed hij het wel, kapje er op niet.
kapje schoon gemaakt, maar werkte niet.

Ik dacht net, wat nu als er op dat bolletje wat er in zit nu een viesje ziet, misschien zit het daar wel en kan hij daarom moet goed naar de andere infrarood "kijken"

Wil ik net dat bolletje zuiver maken, ploept het er af en hing het aan een draadje.....
f.... nu helemaal kapot gemaakt dacht ik...
Maar als het er zo makkelijk af plopt kan ik het vast terug drukken toch..... :j
En toen had ik het hele bolletje in mijn hand, plus draadje.....

Kijk ik goed zie ik dat het geen draadje is maar wit spinnenwebben spul. Helemaal in dat kleine bolletje.
Dat heb ik er nu uitgehaald.
Ondertussen ging de poort weer vanzelf dicht, dat kapje er op gezet en hij gaat nog steeds dicht.

Alleen ik krijg dat bolletje er niet meer terug op....dadelijk eens wat lijm zoeken

Is een andere maar voor het idee van mijn verhaal

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 15:42

Wat een verhaal, zou iets van mij kunnen zijn :D

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:59

manzano schreef:
DubbelFun schreef:

Nee juist buitengebied...
Als je iets wil moet het allemaal passen in de cultuurhistorie etc. Dit was een haag die daar prima in hoorde, maar omdat hij er vroeger niet heeft gestaan mag het alsnog niet....

Zo zijn wij aan hele mooie schaaldelen voor de stal gekomen.. De man waar we het van hebben gekocht had het er nog geen week opzitten toen de gemeente kwam en met een hoop dreigementen kwam dat het eraf moest. Ik dacht altijd dat daar dan een traject aan vooraf ging maar het moest er binnen no time af.

Sneu voor die man, prettig voor ons :+