Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:18

Lynn_Nikita schreef:
Malenka schreef:
Ik ben denk ik de enige in dit topic zonder weide?

Ik heb 1500m2 of minder zelfs, niet heel veel dus
rest is rijbak en paddock en hooi

Wij hebben ook niet mega veel. Ietsjes minder dan een halve hectare gok ik. Als het straks klaar is willen we hem gaan verdelen in 4 stukjes.

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:59

Wij hebben bijna een hectare aan wei om te gebruiken, maar heb er ook twee lopen met hb verleden, waarvan eentje met PPID. Dan nog twee die wat gevoelig zijn op hun darmen.

We houden dan ook geen datum aan vanaf wanneer ze weer op de wei mogen. Als de nachttemperatuur zo’n beetje boven de 7-8 graden blijft in de weerapp met 14 dagen vooruitzicht, dan mogen de niet-hb’ers de wei op, 10 minuten per dag en dan om de dag 10 minuten erbij tot we op een uur zitten, dan om de dag 15 minuten erbij tot we op 2 uur zitten en dan gaan we met strookjes werken.
De hb’ers moeten wachten op nachttemperaturen van 10 graden en wat verder doorgeschoten gras. Dan bouwen we vrij traag op naar 24/7. De hb’ers gaan er eind augustus af (weer die nachttemperatuur in de gaten houdend), de anderen wat later, ook dan kijken we naar de nachttemperaturen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:12

Zo kort ja? Ik begin met een uurtje meestal :o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:16

Ja, wij zijn heel truttig. Maar de twee met darmissues (eentje krijgt natte mest en water bij de mest, de ander koliek) zitten hier ook bij, dus vandaar zo truttig. Liever truttig en geen problemen, dan de DA op de stoep. Degene met natte mest gaat trouwens vanaf het eerste grasmoment ook op een supplementje om z’n darmen te ondersteunen.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:38

Hier blijven ze vannacht voor het eerst buiten, hebben ze in 2 groepen gezet, 3 staan op het land met een bak hooi, de shetlanders en de newforest staan op de paddock.

Vind het toch altijd wel spannend 1ste nacht buiten

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:43

Oh jongens. Bij ons gisteren het veulentje geboren! In de wei en best onverwacht. Het bizarre is dat de dag ervoor onze hond onverwacht is ingeslapen en dat dan de dag erna onverwacht ( we hebben nog nooit gehad dat een merrie in de wei bevallen is) een gezond merrie veulen word geboren is zo bijzonder. Ook heel bijzonder is dat wij nu 3 generaties hier op stal hebben. We zijn enorm blij en ook nog verdrietig. Zo apart dit, echt de kringloop van het leven.Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:45

Wauw! Gefeliciteerd met dit nieuwe leven.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:50

Gefeliciteerd met het veulen, en sterkte met het verlies van de hond :(:)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:56

Gefeliciteerd en gecondoleerd. Idd een hele mooie circle of life.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:59

DuoPenotti schreef:
Horsie84 schreef:
[
Mensen zijn niet te vertrouwen... hoe mooi ze zich ook voordoen... in the end its all about the money.

Vandaar dat ik naar de notaris ga. Mijn eigen gefokte nu 20jarige doet het zo leuk met bijrijdster. Ze heeft een uitstapje gehad naar andere verzorgpaarden. Maar ze miste die van mij wel. Toen weg ging ook aanbod gedaan...nu komt ze er op terug.
Wat er ook gebeurt in haar siruatie of die van hem(bv blessure en niet meer kunnen werken) ten alle tijden wil ik dat hij terug komt naar mij.

Ik ben ooit al het schip in gegaan en dat gebeurt me geen 2de keer.
Dus nu laat ik het vast leggen bij de notaris.

Waarom haal jij een bericht van een maand gelden naar boven?
Klopt allemaal wat je zegt, voor mij was dit voldoende.

Lees dadelijk de rest bij.
Goedemorgen allemaal.
Hier nu windstil en zon...ja echt!!
Goed kijken voordat het weer foetsie is :D

Vanwege het feit dat ik de zoekmachine gebruik en dit oa naar boven kwam. Het is bij mij aan de orde en ik ben me aan het oriënteren naar hoe anderen dit hebben gedaan.

Notaris is een betrouwbare weg... maar ook duur heeft de notaris mij verteld. Blijkbaar is een eigen contract ook rechtsgeldig als je er beide maar 1 hebt ondertekend.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:33

Ja daar had je al op geantwoord horsie:D
Misschien kun je beter een privé bericht sturen. :)

Sterkte en gefeliciteerd.
Ja idd zo is het leven. Maar soms moeilijk bij elkaar.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 00:03

Horseloverl schreef:
Oh jongens. Bij ons gisteren het veulentje geboren! In de wei en best onverwacht. Het bizarre is dat de dag ervoor onze hond onverwacht is ingeslapen en dat dan de dag erna onverwacht ( we hebben nog nooit gehad dat een merrie in de wei bevallen is) een gezond merrie veulen word geboren is zo bijzonder. Ook heel bijzonder is dat wij nu 3 generaties hier op stal hebben. We zijn enorm blij en ook nog verdrietig. Zo apart dit, echt de kringloop van het leven.[ [url=m/xJRJUd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh geweldig <3 ! Gefeliciteerd

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 08:06

Horseloverl schreef:
Oh jongens. Bij ons gisteren het veulentje geboren! In de wei en best onverwacht. Het bizarre is dat de dag ervoor onze hond onverwacht is ingeslapen en dat dan de dag erna onverwacht ( we hebben nog nooit gehad dat een merrie in de wei bevallen is) een gezond merrie veulen word geboren is zo bijzonder. Ook heel bijzonder is dat wij nu 3 generaties hier op stal hebben. We zijn enorm blij en ook nog verdrietig. Zo apart dit, echt de kringloop van het leven.[ [url=m/xJRJUd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd en gecondoleerd. Heel bijzonder hoe de wereld werkt inderdaad.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 09:41

man man, nu weer een kat ziek, 24 uur aan het braken en waar die zich gisteren nog goed voelde is die nu ook ziekjes. Normaal zit die naast mijn gezicht zodra die merkt dat ik wakker wordt en nu bleef die zielig op het voeteneind liggen ( ja, niet iedereen fan van katten op bed en was hier ook niet de bedoeling maar de hond vreet ze op terwijl ik gedacht en gehoopt had aangezien hij als pup met katten woonde dat dat goed zou gaan. nu boven katten en beneden de honden) . Vorige maand de hond al, dieren.... dure hobby Pony kuchte ook al en had ik de voetjes op de foto laten zetten ivm zijn HB en aankoop dus zolang mijn man nooit een overzocht gaat vragen naar de da kosten komt dat wel goed

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:03

Hoop dat ie snel opknapt Lynn_Nikita! Lijkt altijd wel alsof alles in 1x ziek word :(:)

Afbeelding
Dit is wel fijn wakker worden zo, straks tess inladen en even lekker naar het bos

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:09

Heh bah Lynn
Hopelijk knappen ze snel op.

Heerlijk uitzicht Jackie!

Lekker weer zeg, voorspellingen zijn ook goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:32

@lynn: hebben ze niks gegeten wat niet goed gevallen is ??

Hier vannacht een cavia overleden. Zat er al aan te komen, want ze toonde ook niet zichzelf.
In had gister Jasmijn haar hele (geschoren) buik schoon gemaakt en ingesmeerd en vanochtend hingen de vellen er weer aan. Dus ik moet iets anders verzinnen of anders maandag de DA er bij halen.
Iemand nog een goed idee?? Ik wil dus niet wassen en heb al gelezen over een azijnoplossing.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:06

Proficiat met het veulentje en sterkte met je hond, zo liggen dood en leven dicht bij elkaar :knuffel:

Hier ook een hele mooie ochtend, vriesweer en toch een zonnetje.

Balen als alle dieren zo tegelijk ziek worden.

DF: wat bedoel je met 'de vellen hangen er aan'? Schuurt ze? Mijn oude eczeempaard had ook veel last op de buik en dat smeerde ik altijd royaal in met zinkzalf (voor babybilletjes). Zag er niet uit maar hielp heel goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:09

Ja, ze schuurt vreselijk. Ik denk dat het schimmel is. De huid er onder is niet kapot, maar wel kaal en 'ribbelig' alsof er teveel huid zit net als bij dat hondenras :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:12

DubbelFun schreef:
Ja, ze schuurt vreselijk. Ik denk dat het schimmel is. De huid er onder is niet kapot, maar wel kaal en 'ribbelig' alsof er teveel huid zit net als bij dat hondenras :D

Kan ook wel combi van verharen en verstikken van de huid door de dichte vacht zijn. Hier alleszins dus goede ervaring met zinkzalf. Kalmeert en herstelt de huid ook. Mijn oude paard deed ik elke dag een dikke laag, zeker over de 'naad' van de buik in het midden.

Of inderdaad toch de dierenarts maar een afkrabsel laten nemen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 12:02

Ik heb net alles weer er af gehaald en vind ook steeds nieuwe plekjes. Dus ik denk dat helemaal scheren de beste oplossing is, dan is het ook makkelijker te behandelen. Nu zit er op haar buik en andere bereikbare stukken een flinke goed ingewreven laag sudocreme. Daarna nog een wandeltje gedaan. Dit is ook weer een shet die helemaal waus wordt als ze gras ziet en dan heb je echt wat overtuiging nodig om er langs te komen :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 12:33

DubbelFun schreef:

Heeft ze geen luizen? Typisch zo'n shetlander ding als ze verhuisd zijn en wat lagere weerstand hebben. Van luizen schuren ze extreem erg.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:44

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:57

Sterkte met alle zieke beestjes :(:)
Gecondoleerd met alle overledenen :(:)
En gefeliciteerd met al het nieuwe leven :(:)

Hier 2000m2 wei, 3 weken geleden bemest dus ze staan sindsdien op de paddock zonder gras.
Ik hoop dat de wei over een week of 3 voldoende gegroeid is om te starten met strookbegrazing.
De shet gaat dan ook met masker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:01

@nelleke: luizen moet je kunnen zien, die geven ook een meer geelachtige kleur aan de plekken, maar ik houd het zeker wel in het achterhoofd.

Net een heerlijk ritje gedaan, ze was 99,9% braaf. Alleen op de terugweg vlak voor het oversteken van de N-weg kwam er net een paard in draf overgestoken die wat liep te dansen op het teer mét ijzers. Dus toen werd ze even wakker en kreeg ik wat kopschudjes en rare pasjes, maar ik had gelukkig vrij baan :D en verder geen last gehad van drukdoende paarden in de wei of honden die blaffend naar het hek komen. Dus geen aanleiding om gek te blijven doen.