Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:56

ClaudiaHS schreef:
Poortgrepen met prikpaaltjes is erg lastig.
Die gaan buigen inderdaad.

Vanmiddag even wat baaltjes gerstestro opgehaald bij mn hooiboer om te testen.
Had een kwart baal in een hooinet gedaan. Ze vonden het erg lekker.
Van onbespoten land dus er zit ook wat gras (hooi) doorheen.
Hooiboer heeft nog 800 baaltjes dus ideaal om iets van bij te voeren icm hooi.

Dat is fijn als je zulk stro kan vinden. Wij geven ook stro in het hooihuisje erbij, maar kleine hoeveelheden.

Is de stro ook lastiger aan te komen en duurder in Dld? Hier bij ons is hooi en stro nog gelijk verder en goed aan te komen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 00:16

MM.metalen prikpaaltjes zijn indd wel een stuk steviger dan de plasticen.
Ik kan hier alleen metalen vinden van 1.05m
Erg kort dus.

Superpony, geen idee, mijn hooi en stro komen uit NL.
Duitse boeren hier in de buurt maken veelal onverpakte 400kg balen en die kan ik niet kwijt.
Plus dat hier ontzettend veel jkk groeit, dus dat hooi wil ik al helemaal niet hebben.

Afbeelding
Vanavond werd mn nieuwe slowfeeder bezorgt.
1.50m x 1.00m echt groot en mega dik en sterk.
Kon een hele baal hooi in + nog een stuk of 4 plakjes stro.
Ideaal!!!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 00:17

lizy29 schreef:
Die 36ha is naast de ca. 109ha die sowieso bij de boerderij zitten.... :=

Hahaha...dan niet moeilijk doen he. :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 00:18

Ziet er groot en stevig uit. Hopelijk veel plezier van het net.

Een nieuw paard, dat is zoooo leuk.
Geniet er maar lekker van!

MizzMontana

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 06:16

Claudia hier in de winkel staan ook alleen de 1.05, ik heb de grotere laten bestellen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 08:06

joyce B schreef:
Antheman schreef:

Ik heb zin in vanavond! Dan ga ik naar Linda Parelli toe.

Ik ben er ook geweest! Had niet zoveel met Parelli, maar was uitgenodigd door eigenaresse van mijn trainingspaardje. Wat kan die vrouw het goed en inspirerend vertellen en uitleggen. Hele leuke en leerzame avond gehad! En inspiratie opgedaan voor grondwerk en trainen met mijn eigen dieren!

Leuk Joyce!

Ik ben wel fan van haar, heb haar vaker gezien ;)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:59

Zaterdag klusjesdag hier. Beide paarden gisteren getraind en vandaag vrij zodat ik aan de slag kan. Alle mestplekken in de huurwei afgemaaid en een begin gemaakt aan het snoeien van de enorme haag om mijn eigen wei. Zit nu nog met trillende armen. :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:10

Wij hebben ons eerste weekend weg. Alles klaar gezet zodat mijn vader zo min mogelijk hoeft te doen. Ben benieuwd hoe het gaat.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:49

MizzMontana schreef:
Wij hebben een paar metalen prikpalen van ik geloof 1.50m hoog, maar zijn er ook kleiner. Daar kun je dan een oog aan draaien met een boutje. Die blijven super goed staan als er maar van 1 kant druk op staat.

Kan morgen wel eens een foto maken.

Graag!

Ik ga maandag een midweek weg en wil daarna nog wat zooi halen (hooinetten, voertonnen,plastic prikpaaltjes etc) en dan kan ik het gelijk meenemen.

Over 2 weken is het al zover :oo

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:34

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:45

Heel stevig, buigt niet om en er zitten meerdere gaatjes in om de kunststof ogen op verschillende hoogtes te bevestigen.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:15

O dat zier er wel stevig uit ja!

Wat ik me afvraag, wij gaan regelmatig lekker wandelen in de bossen hier in de buurt.
Bij iedere ingang van ieder bos staat zo een standaard bord wat allemaal verboden toegang is en daar staat ook altijd bij dat het verboden is voor paarden, zelfs als je evenlater een bord ziet met ruiterpad.... dat is vreemd toch?
Hoe doen jullie dat? Toch gewoon het bos in of braaf weg blijven uit het bos?
Jammer wil zo graag eens met de paarden lekker de bossen in.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:17

Altijd het bos in :D
Ik heb natuurlijk geluk met veel ruiterpaden maar daar wijk ik ook wel eens vanaf om een route iets korter te maken of juist langer.
Waar ik niet over heen ga zijn de smalle wandelpaden of mtb routes.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:37

Ah dat zijn toch weer andere paaltjes dan die ze hier verkopen.

Ik ben ooit eens met mn verzorghaf een bos in gereden en opgeven moment kwam ik uit op een heel smal paadje waar ze net overheen kon lopen.
Die kwam uit op een enorm stuk heide gebied waar ik lekker heb rond gecrossed.
Op de terugweg zag ik eens een bordje verboden voor paarden staan _O- oeps!

Weides hier weer klaar gemaakt. Hoge stukken uitgemaaid, mest verspreid en alles gesleept.
Ligt er weer lekker strak bij.
Hou er van!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:25

MizzMontana schreef:
[ [url=m/gIOhJO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/K71YzH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xODDAy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Thanks! Ziet er idd stevig uit.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:22

Zo een bord staat overal... zelfs waar verderop aangegeven staat ruiterpad. Hoe herken je ruiterpaarden verder? Ik Ben pas 1x een paal met ruiterpad bord er op tege gekomen, zo een lage paal..
Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:25

Dat lijkt me wel een interessante vraag om neer te leggen bij de beheerder van dat gebied. Hoe zij hadden bedacht dat jij bij het ruiterpad moet komen als je er niet in mag...

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 19:20

Dat soort borden staan hier ook bij de wandelpaden. Bij de ruiterpaden dan weer niet ;) mijn gok zou dus zijn dat de toerit van het ruiterpad ergens anders is.
Zou even op de site van de gemeente kijken of ze maandag bellen.
Buiten rijden is tenslotte altijd een goed idee! (Behalve als je paard bochten in het ruiterpad ziet die je zelf niet ziet. Heb 2 weken geleden vliegles gehad van Twix. Blijk ik geen talent voor te hebben.)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:05

Mooie slowfeeder! Ziet er heel fijn uit :))

Over de ijzeren paaltjes, ze zijn een stuk steviger, maar ik heb een keer een paard gezien die er bovenop was gedoken/gevallen. Zijn borst lag toen helemaal open. Sindsdien ben ik er geen fan meer van := :n

Wij zijn hier echt enorm druk om alles winterklaar te maken. Manlief is de schuur aan het dichtmaken en ik heb eindelijk de palen gehaald en de wei en paddock zijn zo goed als klaar. Nu alleen nog een mooie oplossing om die grote balen hooi droog te houden als er 1 open is en iets waar hij in zijn geheel in kan rollen... met een dak :+

De palen staan nog niet helemaal gelijk, maar op sommige plekken kreeg ik de grondboor niet dieper de grond in, dus die zagen we morgen op gelijke hoogte. Het hekwerk is 170 hoog... knappe pony als ze er nu nog overheen springt :')

Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:31

Dat moet vast een naar gezicht zijn geweest!
Voordat ze op deze hoge paaltjes springen moet er wel iets geks gebeuren.
Als ik niets meer gebruik waar ik ooit iets naars mee heb gezien kan ik wel stoppen met de paarden :')
Maar dat krijg je misschien als je op een kliniek hebt gewerkt.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:59

Ja was echt heel sneu. Ik heb het ook met die stalen weidehekken. Degene met zo'n stalen lus eraan zeg maar. Daar heb ik ook een keer gezien dat een paard schrok en tussen het hek en een paaltje door wou. Het hek stond een stukje open (niet slim, maar zo'n fout is snel gemaakt!), paard probeerde er tussendoor te rennen, zat vast tussen het hek en de paal en drukte op die manier de stalen lus in zijn flank. Darmen hingen eruit... :(

Ik ben zelf dierenartsassistente geweest en bovenstaande komt echt heel vaak voor. Ze zouden er eigenlijk meer voor moeten waarschuwen. Van de stalen prikpaaltjes ben ik gelukkig maar 1x tegengekomen.

Edit: zo'n hek met deze lussen:

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:26

Libera, wat leuk dat je lekker met je nieuwe paard bezig bent :)

Fabster, wat een lastige situatie zeg. Maar ik snap wel dat je er niet mee door wil gaan als er geen verbetering is..

Mentjuh, ik ben benieuwd naar het valkje, klinkt goed.

Antheman, wow de gemeente gaat het ook uitvoeren, wat gaaf. Hadden ze dat hier maar gedaan, scheelde een hoop geld..

Claudia, dat net ziet er wel mooi stevig uit, ben benieuwd hoe die bevalt.

Mentjuh, die borden staan hier ook standaard. En juist omdat ze standaard OVERAL staan... negeer ik ze... dan riskeer ik maar een boete. Het zei zo...
Ik kan hier geen enkel pad vinden waar ik wel officieel mag rijden. Ja, over het asfalt :P leuk!

Djoena en Flew aan het klussen vandaag.
Hier ook een klusdag. Daan is druk bezig geweest met de weide.
De omheining zit er nu om aan de vijverkant, we kunnen de weide gebruiken!
Vandaag mochten Nick en Bliksem voor het eerst een half uurtje in de nieuwe wei.

Afbeelding

Afbeelding

Upload werkt niet mee, krijg niet meer foto's geupload... zal straks nog even proberen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:28

Ohhh wat gaaf zeg! Hey begint echt vorm te krijgen nu <3

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:54

Mentjuh, kijk even op ruiterenenmennen.nl. Grote kans dat je daar kunt zien waar de ruiterpaden lopen. Vaak kun je met een terreineigenaar (gemeente zo te zien) wel afspreken dat je op een bepaald punt een alternatief pad mag gebruiken omdat dat veel omrijden scheelt / veiliger is oid. Heb ik bij ons ook.

Bij ons hebben de pony’s sinds gisteravond paddock-en-track arrest. Fructaan omhoog, weiland dicht. Komende week wordt het ‘s nachts soms wat warmer, dus dan kunnen ze misschien nog een paar uurtjes op de wei.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:01

Chasey schreef:
Antheman, wow de gemeente gaat het ook uitvoeren, wat gaaf. Hadden ze dat hier maar gedaan, scheelde een hoop geld..
.

Eerst de afspraak maar even afwachten ;) Ik weet niet wat de ambtenaar wil en of we elkaar begrijpen ed. :)

Het is heerlijk weer, de jongens staan met een bult hooi en gaan daarna de wei op. Ik ga nog wat rommelen in de moestuin, die heb ik niet zo goed bijgehouden. Vanmiddag komen de Pennys en dan gaan we op pad.
Ik stond gisteren op een markt, met mijn zalf en zeep, en toen is Penny1 met de shet dwars door t dorp gaan mennen en kwam zeer gelukkig thuis. Do it for the human, zeggen we dan :D

Ik ben blij dat ik niet meer met klussen als winterklaar ed hoef te werken. Wel moet ik ik de boomgaard bosmaaieren, maar dat is geen winterklus.