Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:54

Sterkte Anke! Zal wel even wennen zijn.

Hier helaas geen oude paarden :( Nouja mijn verzorgpony van vroeger is geloof ik 28 geworden.
Mijn eerste eigen pony maar 14.. Merrie 11, ruin 4 1/2 jaar.. De grote jongens zijn nu allebei 5, shet 16 en haflinger pas 1. Hopelijk worden zij wel oud!!

Mmm gister nog geen daas gezien hier in Brabant.

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:16

Zo, ik kom weer eens binnenvallen, veel te druk geweest om alles echt bij te houden.

Hier ook geen oude paarden, de oudste is 20 geworden. Heb nu een merrie van 8 en hengstke van 5, dus dat is niet bepaald oud :)

En dazen? Die heb ik gelukkig nog niet gezien hier.. ranzige beesten..

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:39

Mijn kwpn merrie is nu 20, is fokmerrie en daarnaast rijd ik haar recreatief. Vanwege een peesblessure een paar jaar geleden wordt ze niet meer heel intensief gereden.
Verder heb ik nu allemaal jonge dieren staan.
Mijn fjordje Donja is tot 23 intensief gereden, daarna met pensioen (met zo af en toe nog een ritje met mijn stiefzoon) en helaas heb ik haar met 25 in moeten laten slapen.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:57

Citaat:
Echt paarden die 40 worden?? Ik dacht dat dat alleen voor Shetlanders was weg gelegd

Oscar was een welsh mountain van ongeveer 1 m 25. Dus geen groot paard, wel een ouwe taaie.
Kwam hier op zijn 21e als bijzettertje nadat hij bijna 18 jaar bij een gezin met 6 kinderen als leerpony gediend had. Zo'n leuk beest! Hij kreeg Cushing in de tijd dat daar nog niets over bekend was. Met veel aangepast voer en geraspte wortelen (achteraf zo slecht...) en op z'n tijd een anaboleninjectie is hij heel vrolijk oud geworden. Op de dag van zijn dood liep hij nog te bokken. 's Avonds leek hij koliekerig, dierenarts gebeld, bleek één van zijn hartkleppen niet meer te werken. Toen in laten slapen.

Onze oudste op dit moment is de 26-jarige welsh cob en we hebben nog een shetlander van 21.
De rest is 14, 10 en 7 jaar, dus voorlopig is het erf nog niet ontvolkt, hoop ik!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:30

Leuk dat er nog een hoop paarden zo'n hoge leeftijd halen.
Vorige merrie is 32 geworden, nog mee op ritjes toen ze 30 was. Daar ben ik mee gestopt, niet dat ze niet meer kon of dat ze het niet leuk vond maar ze zag er niet meer uit . Doorgezakte rug, er was geen vet meer op te krijgen.
Als deze merrie 32 wordt dan ben ik 78 :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:01

Mijn bikkel was een kruising Nederlands/Duits warmbloed en hij is bereden tot ongeveer een half jaar voor zijn dood.
Dat waren overigens keuvelritjes waarbij hij het tempo mocht bepalen en ook de werkdruk.

's zomers stond hij altijd op de stoeterij zolang het weer het toeliet,laatste jaar besloten om hem niet meer terug naar stal mee te nemen maar aan het einde van het seizoen te laten gaan.
Hij was op...was ook koude/natte zomer en hij begon wat in te vallen en zich af te zonderen dus was het tijd.

Afbeelding

Hier zal hij een jaar of 37/38 zijn geweest.Hij was echt mijn 1e grote liefde en man wat heeft hij mij veel geleerd <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:02

Daar zit hij er nog goed uit.

Missy is nu ook iets ingevallen, ik zie een ribbetje met uitademen. Maar die geeft nog niet aan het genoeg te vinden.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:11

Das ook leuk Jadybabe. Twee van die ouwe dozen op de sukkel.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:14

Ahhh...ziet er zeker goed uit Tinky.
Die van mij was een stekelvos, Arabier , super cool paard. Mijn zus zegt regelmatig zo'n paard vind je nooit meer. Mijn merrie begint naarmate ze ouder wordt steeds meer op Bright te lijken, onverschrokken, cool,super mensgericht en mega lief en makkelijk.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:16

AbbyBlues schreef:
Das ook leuk Jadybabe. Twee van die ouwe dozen op de sukkel.

Ga haar voor die tijd wel beleren voor de wagen Abby. :) picknick mandje mee, dekentje over de bibberige knietjes, flesje hartversterker mee voor onderweg.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:17

Ahw Tinky wat een charismatisch paard!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:35

Zo Tinky12 die ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:46

Zag er ook goed uit...je zou niet zeggen dat hij 15 jaar op een manege heeft rondgelopen.

Ik heb hem toen gekocht omdat ik helemaal weg van hem was en het niet eerlijk vond als hij na zoveel jaren trouwe dienst via de markt afgevoerd zou worden.Bracht ik hem liever zelf weg.

Heb hem toen gekocht om hem een fijn en meer dan welverdiend pensioen te geven.Het was zo'n fijn,lief en eerlijk paard,dat had hij echt verdiend.

Heerlijk met hem lopen tutten en frutten en hij genoot ervan <3 Veel gewandeld en hij is een keer uitgenodigt geweest op een kinderfeestje en heeft een bruidsreportage gedaan :D
Was overal voor in :D

Denk wel eens...als ik heb had gehad in de situatie waar ik nu woon...had hij nog veel ouder kunnen worden in goede gezondheid.Maar goed...dat was nu eenmaal niet zo.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:02

Wat een mooie verhalen over oudere paarden <3

Hier al weer een bak regen gehad, hadden blijkbaar nog niet genoeg :(

Vanmorgen een ongemakkelijk gevoel gekregen.
Kwam achter met de honden , stond de tuinman van de buren op de maisplak, net achter het erf van de buren het rotte gras weg te scheppen.
Tuinman gebruikt het erf van de boer als dumpplek :r -:(-

Kalkoenhaan stond boven op de zandbult te koekelen en dat doet hij anders nooit dus gelijk op zoek naar de hen.
Hen zat weer aan de verkeerde kant van het hek , ook op de maisplak maar dicht tegen ons hek gedrukt en haar kuikens zaten nog bij mij op het erf, of weer terug.
Gelijk de ladders gepakt en de hen terug gedreven en al die tijd deed de tuinman alsof hij mij niet zag of hoorde(had hem goede morgen gewenst op 3 m afstand en zogenaamd hoorde hij me niet) en zelfs toen ik met de ladders over het hek van 2 m klom , keek hij niet op of om en dat op misschien 10m afstand van hem.
Pas toen ik weer terug liep zag hij mee ineens.
Ik vertrouw die lui voor geen meter en hoop dat mijn hen en kuikens veilig zijn.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:24

De haan komt me achter de computer weghalen. Hij wil meer voer. haha
Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:31

Kirsten..Hihi...lekker ding hoor :D

Spatter...is dat normaal om je zooi bij een ander te dumpen?? >;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:35

KvulDen. Kadet heb ik ooit gehad. Wat goedkopet zadel vaak bij rondere paarden. Zit al teveel vulling in dan?

Abby , jacob eyck eens gevraagd? zit bij jou om de hoek. Erg geduldig. Jonge jongen

Vanmorgen is marron gemasseerd. Vo d hij heerlijk. Alleen zijn rug zat rechts goed vast. Kan ook het bokje bij aangaloperen verklaren.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:53

He verrek, die is van Melick, das hier om de hoek idd.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:09

Afbeelding

Afbeelding
Ok... Dan wil ik mijn kwpner die 23 is geworden ook nog ff showen.....Jordy van Vlissingen zoon van Notaris... Was zijn volledige naam... Op de foto's nog begin stadium.... 5/6 jaar oud... Heeft uiteindelijk Z gelopen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:44

Wow die van 37jaar ziet er echt nog goed uit! Heel fijn als je paard zo gezond oud mag worden. Eens ze beginnen te sukkelen is het heel wat minder fijn.
Maak het nu mee met onze border collie. 9jaar oud, jong in het hoofd maar lijf is echt versleten.

Moet een naam verzinnen voor mijn vennootschap. Als iemand een leuk idee heeft.
Hoeft niks te maken te hebben met de zaak zelf. Is gewoon achterliggend, voor op de facturen etc. Moet uiteraard wel iets zijn dat niet in BE al gebruikt voor zijn zaak.
Zie liefst iets met een lettergreep of 3. (totaal niet veeleisend :+ )

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:46

Oh heerlijk als ze gezond oud kunnen worden!

Hier de lessen van vandaag afgezegd. Boel staat half blank en code geel gemeld.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:54

@kirr: de prijs van je palomino vind ik heel redelijk :j Leuk dier! Netjes gereden zo te zien in het filmpje :j
@tinky: wat een imposant paard was dat, leuk om te zien!
@monmaster: ook een mooie zeg, wel heel wat anders dan je ijsjes die je nu hebt :D
@spatter: fijn zulke mensen om je huis...
@[***]: ook van mij nog heel veel sterkte!

Hier gaat het ook lekker... druk, maar op de goede manier. Omdat ik meerdere weken achter elkaar 5 dagen heb gewerkt, en ik vrijdag weer moet werken (werk normaal gesproken om de week op vrijdag, 36 uur) heb ik vandaag vrij genomen. Heerlijk!
Het is hier warm en benauwd, maar wel droog. Dus lekker gereden met Walter. Eerst flinke training in de bak, daarna buitenritje van 5,5km gedaan.
Hij gedroeg zich tijdens dat ritje echt uitstekend.
Het is echt weer veranderd sinds hij weer 24/7 op gras buiten staat.
Heel eerlijk gezegd verdenk ik hem van magnesium gebrek. Weet iemand of dat ook een relatie kan hebben met het eten van gras v.s. hooi?
Ik weet dat dat wel geldt voor vitamine E, maar wellicht ook voor andere stoffen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:54

@spatter: misschien toch een stukje tegen het gaas aan maken dat de kuikens er niet meer door kunnen...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:58

Lynn_Nikita ik begreep dat de kadet eigenlijk niet gevuld kan worden. Ik heb het alleen nog maar gevraagd en niet laten zien.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 14:16

DoubleVv, wat een verandering. Een paard van een ander erbij, en dan ook nog een die zo moet aanpassen. Lastig hoor. In het verleden heb ik ook een paard aangenomen wat van een 24/7 binnen stalling kwam, bij mij naar 24/7 buiten ging. Omdat mijn eigen paard toen erg ziek was geweest, heb ik ze samen kunnen opbouwen naar steeds meer buiten blijven. Was eind oktober/begin november. Na een paar weken 24/7 buiten, weliswaar met deken. En geen problemen gehad. Ook twee andere paarden die op stal gewend waren 's nachts, waren zo om. Hopelijk gaat het bij jou ook zo :) Moet zeggen dat ik ook paarden ken die echt niet blij worden van 24/7 buiten, dan is 's nachts een stal toch beter. Ik ben wel van mening dat zolang het licht is (en geen regendouche) ze gewoon buiten kunnen blijven, daar wennen ze maar aan als ze bij mij komen :o

processierupsen :r

dynamiek schreef:
Ik volg al voor de 3e jaar deze bokkers die elk met de paarden op vakantie gaan, zo leuk om elke dag mee te lezen en te genieten, ik wil ook wel als ik dat zo zie.

Zie link
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=163&t=1887992&start=825

Ik ook <3 Mijn span groeit lekker door :)) Over een paar jaar mag je wel mee hoor :D

Afbeelding

Dat was te verwachten Kirrr, zonde van al die tijd en moeite 8)7
Wel fijn dat je andere paard wellicht goed in bekende kring terecht komt!

39km had ik 7 uur over gereden nu. Wil op den duur wel sneller, maar paardlief heeft nog geen achterijzers (morgen wel hoop ik :D ), dus vanwege het vele asfalt en niet gemaaide bermen, meer moeten stappen dan ons lief was :(

Leuk, zo'n Olifant als verzorgdier. Ooit wil ik nog wel een zebra, dat past mooi bij de zwart-witte collectie

Ik moet zeggen dat ik nog steeds echt heel blij ben dat ik afgelopen najaar knopen heb doorgehakt. Een paard waarmee ik echt kan doen wat ik wil, en ook nog eens zelf heb opgeleid. En mijn zelf gefokte prinses Lola als opfokpaardje erbij. Het helpt ook mee dat al mijn verkochte paarden het echt heel erg goed hebben en ik met alle eigenaren nog heel leuk contact heb.
Van Carrera krijg ik nog veel mee via facebook; zij is verkocht aan de bijrijdster van vrienden van mij die teven Carrera haar fokkers zijn.
Kyano zijn eigenaren zijn erg druk (boerderij gekocht, bleek in zo'n slechte staat dat ze zo drastisch verbouwen dat ze zelf met 2 kleine kids in een caravan wonen), maar zo nu en dan contact via de app en filmpje op facebook. Hij schijnt momenteel wat lastig te zijn maar ze zijn wel erg gek op hem. Zondag ga ik naar het verre Belgie om even bij hem te kijken.
Bibi hoor ik minder van, maar zij staat in de opfok dus eigenaren zullen er zelf ook iets verder vanaf staan. Kreeg van de week wel nog een hele leuke foto over de app en dat ze nog steeds erg blij met haar zijn.
Caily heb ik echt veel en leuk contact met de eigenaresse, wordt overspoeld met foto's, heel leuk. Zondag ga ik bij hun op bezoek en ook met die eigenaresse samen naar Kyano. \
En Bo gaat ook goed. Nu al een tijdje niks gehoord, maar toevallig net ge-appt. Volgend weekend ga ik op trektocht en volgens mij loopt mijn route praktisch langs waar hij staat, dus stiekem hoop ik dan even langs te mogen komen...
Het fokkerij gedeelte van de Tinkers vind ik wel heel erg jammer dat ik dat heb moeten opgeven. Maar wie weet komt dat wel weer. Al is de vraag hoe ik dat ga doen; de moeders gaan niet weg, ik wil twee paarden houden, maar bij een voor mij erg goed gefokt veulen, het veulen/de veulens ook houden :+ Gelukkig is de issue nu nog niet aan de orde.

Succes Anke! En waarom is Roosje geen kinderpony dan eigenlijk? Alleen haar maat?

Goede reis Antheman! :) Wat voor tocht ga je maken?

AbbyBlues, test ze je uit, of is er iets anders denk je? Ik heb ook zo'n gevoelige clown, die moet ik op zn tijd gewoon negeren, net doen of ik dom ben. Zij heeft het niet met het hoofdstel, maar met het halster. Dacht eerst ze vindt het werk niet zo leuk meer, maar dat absoluut. Met hoofdstel uit de wei halen geen probleem. En ook op stal als ze graag naar buiten wilt trekt ze letterlijk haar neus op voor het halster. Dus nu gewoon doen alsof ik dom ben en me niet van de wijs laten brengen. Ik negeer haar gedrag dus blijf zelf wel rustig en duidelijk. Waait die onzin het snelste over is mijn idee.

Kvulden, geen idee over zo'n zadel, maar kan me niet voorstellen dat er niks aan moet gebeuren. je kan ook complete vullen eruit laten halen en nieuwe erin doen. Maar dat kost wel wat. Als ik jou was zou ik gewoon een passer laten komen en kijken of hij goed is en anders misschien inruilen.

Wat mooi, al die oude paarden. Mijne zijn 7 en 2. Hopelijk worden zo ook 30, of 40 :D

Mijn zadeltassen en beugels zijn binnen. Maar eens naar de paarden, kan ik passen. En vandaag is tutdag, gezellig!

Eigenlijk moet ik thuis ook nog opruimen. Grote schoonmaak, ben al 3 dagen bezig. Denk dat ik een pauze in las. Vrijdag vrij, dan heb ik tijd zat. Zaterdag de vakantie maar inluiden met een dagje strand, deze keer de echte zee. Met paard natuurlijk :D Ik hoop wel droog weer, want het is toch weer 38 km rijden :wow: