Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:39

NatasjavE schreef:
[***] schreef:
@ NatasjavE : en die kwamen er minder vaak uit dan die van jou of hoe moet ik dat bekijken?

Even vaak.

Ze gingen allemaal in de ochtend in de stampmolen, in de middag een uurtje in de wei of op de paddock.
Ik ging iedere dag rijden(bak of bos) of logeren.

Dat dacht ik uit dit stukje te lezen....
Dan heb ik dat verkeerd begrepen :D
Je moet inderdaad goed naar je paard blijven kijken !

NatasjavE

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:51

Nee, die van mij kwam ook iedere dag in de paddock en de molen. Daarnaast nog rijden.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:38

Ik had beloofd even een update te sturen als ik op mijn nieuwe stal stond met weidegang :)
Nu kan ik over het algemeen nog niet veel zeggen over het verschil, want gisteren ging hij voor het eerst het land op, maar het was wel aandoenlijk om te zien. Op mijn vorige stal kwam hij dagelijks 2-3 uur in de paddock, maar hier had hij zoveel ruimte dat hij in het begin even niet wist wat hij er mee aanmoest. Hij trok 2 meeega sprintjes, met meeega bokken en is toen 20 minuten alleen maar bezig geweest met om zich heen kijken en van de ene kant naar de andere kant van de wei wandelen. Toen ging hij grazen :) Bij elk geluidje keek hij wel op :)
Hij gaat nu in de winter elke dag van 8-13 op de wei, dan krijgt hij kuil als hij terugkomt en rond 16 uur weer. Dan kom ik in de avond en rijden we, of longeer ik hem. Rond 21.00/21.30 krijgen ze weer kuil en 's ochtends vroeg ook weer. In de zomer gaan ze geloof ik van 8 tot 17 op de wei.

Ik ben heel benieuwd wat deze verandering gaat doen voor mijn paard. Ik verwacht dat het hem veel goed zal doen. Het is sowieso een super fijne stal, waar ze ook op stal contact kunnen hebben en elkaar kunnen zien. Het is erg open en er is veel licht. De eerste dagen is hij niet op de wei gegaan wegens Oud & Nieuw, maar toch leek hij al veel relaxter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:53

Oh dat klinkt erg goed Caatje. Vooral zo vaak kuil erbij.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:53

Miin verzorgpaard staat zomers dag rn nacht op stal, maar in de winter staat ze altijd op stal, afgezien van een half uirtje per dag in een mini-paddock.... Ze is in de winter altijd veel chagerijniger, geen echte stalondeugenden, maar wel bijten en soms zelfs trappen als haar iets noet aanstaat, terwijl dat in de winter niet zo is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:58

SergeantRoos ik snap de strekking van je verhaal, maar je moet even opletten wanneer je "stal" en "winter" schrijft, want zo klopt je tekst niet helemaal. ..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:00

Ik begrijp overigens volledig dat je paard dan in de winter minder lekker in haar vel zit!

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:33

Mijn haflinger heb ik nu anderhalf jaar, sinds dat ik haar heb heeft ze altijd 24/7 buiten gestaan..
Dit vond ik altijd prima en ik wist niet beter.
Ze kreeg voldoende ruwvoer, en basisbrok+krachtvoer 1x per dag.

Twee maanden geleden ben ik van stal verhuist naar een stal 5 minuten van mij vandaan,
hier wilde ik eigenlijk vanaf het begin al naartoe maar toen twijfelde ik omdat ze daar op stal zou staan, met een paar uur per dag paddock en in de zomer mocht ze naar de wei waarneer ik dat wou.

Ik ben blij dat ik toch de keuze heb gemaakt om naar deze stal te verhuizen waar ze meer op stal staat, mijn paard vind haar stalletje erg fijn, elke dag vers, droog stro. 4 x per dag kleine porties brok+krachtvoer. Ze kan naar buiten kijken en heeft een stal van 4 bij 3. Wat behoorlijk groot is voor mijn haflinger van 1.40m

Ze heeft veel meer energie en weer zin om te werken, ze loopt hierdoor zo goed als ze nog nooit gelopen heeft! Ze kijkt weer vrolijk en niet meer de oren plat in haar nek en is dus niet meer de sjaggerijnige haflinger van buiten. Als ze op de paddock staat vind ze het na een uurtje weer tijd om naar binnen te gaan. Haar gras/hooi buik is verdwenen en ze ziet er super uit!

Ik ben dus erg blij dat ik deze keuze heb gemaakt.
Dit past beter bij mijn paard dan 24/7 buiten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:17

Sillyent schreef:
Mijn haflinger heb ik nu anderhalf jaar, sinds dat ik haar heb heeft ze altijd 24/7 buiten gestaan..
Dit vond ik altijd prima en ik wist niet beter.
Ze kreeg voldoende ruwvoer, en basisbrok+krachtvoer 1x per dag.

Twee maanden geleden ben ik van stal verhuist naar een stal 5 minuten van mij vandaan,
hier wilde ik eigenlijk vanaf het begin al naartoe maar toen twijfelde ik omdat ze daar op stal zou staan, met een paar uur per dag paddock en in de zomer mocht ze naar de wei waarneer ik dat wou.

Ik ben blij dat ik toch de keuze heb gemaakt om naar deze stal te verhuizen waar ze meer op stal staat, mijn paard vind haar stalletje erg fijn, elke dag vers, droog stro. 4 x per dag kleine porties brok+krachtvoer. Ze kan naar buiten kijken en heeft een stal van 4 bij 3. Wat behoorlijk groot is voor mijn haflinger van 1.40m

Ze heeft veel meer energie en weer zin om te werken, ze loopt hierdoor zo goed als ze nog nooit gelopen heeft! Ze kijkt weer vrolijk en niet meer de oren plat in haar nek en is dus niet meer de sjaggerijnige haflinger van buiten. Als ze op de paddock staat vind ze het na een uurtje weer tijd om naar binnen te gaan. Haar gras/hooi buik is verdwenen en ze ziet er super uit!

Ik ben dus erg blij dat ik deze keuze heb gemaakt.
Dit past beter bij mijn paard dan 24/7 buiten

Dat je dit hier durft te schrijven :=
Heb je het hele topic gelezen ? ;)

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:38

Uhm nee eigenlijk niet, een klein beetje.

haha zo erg? :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:40

En als ze op paddock staat, is dat dan alleen en zonder eten? Zo ja, vind je het gek dat ze dan naar stal wil(=eten). Natuurlijk heeft je Haf meer energie nu hij op stal staat. Maar hoe meer buiten, hoe beter (24/7 buiten hoeft niet perse, minimaal 6 uur kan ook).

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:43

EskeGirl schreef:
En als ze op paddock staat, is dat dan alleen en zonder eten? Zo ja, vind je het gek dat ze dan naar stal wil(=eten). Natuurlijk heeft je Haf meer energie nu hij op stal staat. Maar hoe meer buiten, hoe beter (24/7 buiten hoeft niet perse, minimaal 6 uur kan ook).

Met ruwvoer ;) en naast haar in de paddockjes staan ook paarden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:44

EskeGirl schreef:

Het is ook niet gek dat ze 24/7 op de wei willen = Non stop en onbeperkt eten :+
Maar dat is niet voor ieder paard gezond.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:46

Mag ik vragen hoeveel 'meer op stal' is? :)
Ik zou het zelf niet over m'n hart verkrijgen om als ik een paard had(die ik niet heb) hem 23/7 op stal te hebben, maar daar verschil ik blijkbaar van mening in met heel wat andere mensen :=.

24/7 op wei is idd niet altijd gezond.

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:52

EskeGirl schreef:
Mag ik vragen hoeveel 'meer op stal' is? :)
Ik zou het zelf niet over m'n hart verkrijgen om als ik een paard had(die ik niet heb) hem 23/7 op stal te hebben, maar daar verschil ik blijkbaar van mening in met heel wat andere mensen :=.

24/7 op wei is idd niet altijd gezond.

20/7 op stal en dan nog als ik haar zelf uit stal haal, ik ben er ook wel vaak mee bezig het is niet zo dat ik een uurtje rij en dr weer in stal zet, ik ga bijvoorbeeld eerst wandelen een half uur dan uitgebreidt poetsen soms even naar de wei etc etc dan nog trainen en soms zet ik haar zelf ook nog in de paddock buiten de tijd die ze zoieso al heeft in de paddock.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:23

Dit is overigens mijn pony op de wei :

Afbeelding

En dit op stal :

Afbeelding

De stallen staan in U vorm rond een pleintje waardoor ze elkaar goed kunnen zien.

Even voor het beeld :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:33

Ziet er goed uit! Een haf in verhouding is altijd eens leuk om te zien :Y) :))

Hier zijn we 2 dagen werken verder (nieuwjaarsdag en vandaag, dus zondag! Topmensen <3 ) en mijn beestjes kunnen weer met een gerust hart naar buiten. Is toch beter dan elk apart naar buiten, dat vonden ze toch niet zo interessant blijkbaar .. En heb nog iets ontdekt: als ze op stal staan hebben ze verlatingsangst :+ Haal de ene weg en de andere staat de eerste 10 minuten gewoon te roepen .. Doe dit in de paddock en dan trekken ze zich er niks van aan. Heel gek, wel interessant .. (en op beide plaatsen hebben ze gewoon eten enzo). Al weet ik niet wat het vanaf nu gaat geven natuurlijk, zal ik morgen merken..

Anyway, wilde toch even laten zien hoe het geworden is :)

Vanuit de hoek getrokken:
Afbeelding

Achteraan aan de tussenpoort:
Afbeelding

Lieve Bo (wonde geneest al mooi) Hij begreep maar niet dat hij niet meer naar de schuilstal kon :(:)
http://imageshack.us/a/img690/3825/6p5a.jpg

[***] wist het allemaal niet zo goed, maar [***] ook zeker niet ..
http://imageshack.us/a/img31/4752/67z5.jpg

Komt wel weer goed, [***] weet nu dat hij wel die stal in kan (eerder was dat afgesloten dus hij durfde eerst niet) en dat daar eten is, en [***] redt zich ook wel. Het gaat nog wel even duren voordat [***] door heeft dat [***] niet meer aan hem kan (elke keer als [***] bewoog was [***] meteen op zijn hoede :(:) ) maar dan gaat hij het wel leuk vinden op deze manier denk ik. Gewoon zijn eigen stekkie.

Helemaal ideaal is het niet, vooral de modder .. maar dat moet maar gewoon, ooit zal het wel droger worden :Y) En persoonlijk vind ik het ook minder dat ze nu geen verschillende voerplaatsen meer hebben (is toch meer rondscharrelen) maar je kan niet alles hebben, en deze constructie is voor de stalhulp ook een stuk aangenamer en daar moet je ook naar kijken vind ik, aangezien die al het werk doet ;)

Dus nu kunnen ze gewoon weer de hele dag buiten :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:20

[***] schreef:
Ziet er goed uit! Een haf in verhouding is altijd eens leuk om te zien :Y) :))

Hier zijn we 2 dagen werken verder (nieuwjaarsdag en vandaag, dus zondag! Topmensen <3 ) en mijn beestjes kunnen weer met een gerust hart naar buiten. Is toch beter dan elk apart naar buiten, dat vonden ze toch niet zo interessant blijkbaar .. En heb nog iets ontdekt: als ze op stal staan hebben ze verlatingsangst :+ Haal de ene weg en de andere staat de eerste 10 minuten gewoon te roepen .. Doe dit in de paddock en dan trekken ze zich er niks van aan. Heel gek, wel interessant .. (en op beide plaatsen hebben ze gewoon eten enzo). Al weet ik niet wat het vanaf nu gaat geven natuurlijk, zal ik morgen merken..

Anyway, wilde toch even laten zien hoe het geworden is :)

Vanuit de hoek getrokken:
[ Afbeelding ]

Achteraan aan de tussenpoort:
[ Afbeelding ]

Lieve Bo (wonde geneest al mooi) Hij begreep maar niet dat hij niet meer naar de schuilstal kon :(:)
http://imageshack.us/a/img690/3825/6p5a.jpg

Boke wist het allemaal niet zo goed, maar Cobe ook zeker niet ..
http://imageshack.us/a/img31/4752/67z5.jpg

Komt wel weer goed, Boke weet nu dat hij wel die stal in kan (eerder was dat afgesloten dus hij durfde eerst niet) en dat daar eten is, en Cobe redt zich ook wel. Het gaat nog wel even duren voordat Boke door heeft dat Cobe niet meer aan hem kan (elke keer als Cobe bewoog was Boke meteen op zijn hoede :(:) ) maar dan gaat hij het wel leuk vinden op deze manier denk ik. Gewoon zijn eigen stekkie.

Helemaal ideaal is het niet, vooral de modder .. maar dat moet maar gewoon, ooit zal het wel droger worden :Y) En persoonlijk vind ik het ook minder dat ze nu geen verschillende voerplaatsen meer hebben (is toch meer rondscharrelen) maar je kan niet alles hebben, en deze constructie is voor de stalhulp ook een stuk aangenamer en daar moet je ook naar kijken vind ik, aangezien die al het werk doet ;)

Dus nu kunnen ze gewoon weer de hele dag buiten :)

Hij kwam wel een behoorlijk stuk dikker terug hoor :=
Die foto was in de eerste week

Ziet er goed uit !
Aan huis ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:25

Aan huis? Ze wonen op het terrein :j Maar is verder gewoon een stalling (er is nog veel meer dan wat er op de foto's te zien is :P ).

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:34

[***] schreef:
Aan huis? Ze wonen op het terrein :j Maar is verder gewoon een stalling (er is nog veel meer dan wat er op de foto's te zien is :P ).

Wel vlakbij je huis ?
En alleen voor jouw paarden of staan er nog meer ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:43

Oh, bij mijn huis niet neen, is een klein half uur rijden (20 minuten als ik geluk heb). Maar aangezien ik me nergens iets van moet aantrekken is dat niet meteen een probleem ;)
Is gewoon een pensionstal. Staan een gedeelte eigen paarden & pony's van haar, en ze maakt ook paarden zadelmak enzo. En verder zijn het pensionpaarden. Staan in totaal als het vol staat (wat altijd wel is ;) ) zo'n 34 paarden dacht ik.

De paddock is overigens wel gewoon voor mijn pony's, heb daar een privé-stukje (het bruine gebouwtje wat je links op de 2e foto ziet zijn hun stallen, en de rommel daar tussenin is ook van mij :P ). :Y)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:49

[***] schreef:
Oh, bij mijn huis niet neen, is een klein half uur rijden (20 minuten als ik geluk heb). Maar aangezien ik me nergens iets van moet aantrekken is dat niet meteen een probleem ;)
Is gewoon een pensionstal. Staan een gedeelte eigen paarden & pony's van haar, en ze maakt ook paarden zadelmak enzo. En verder zijn het pensionpaarden. Staan in totaal als het vol staat (wat altijd wel is ;) ) zo'n 34 paarden dacht ik.

De paddock is overigens wel gewoon voor mijn pony's, heb daar een privé-stukje (het bruine gebouwtje wat je links op de 2e foto ziet zijn hun stallen, en de rommel daar tussenin is ook van mij :P ). :Y)

Zo dat zijn er best aardig wat !
Wel luxe, zo een stukje voor jezelf :j

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:53

Het paard van een stalgenoot van mij staat altijd op stal, paard is zijn pit en energie kwijt. Is begonnen met luchtzuigen en zweven.. Bij het rijden alleen nog bokken en steigeren, waardoor ze minder is gaan rijden en paardjelief er nog minder uitkomt. En dat alleen omdat ze geen zin heeft om 10 minuten dr paardje naar de wei te brengen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:00

Spijtig mariekerocky ... ook jammer dat je stalgenoot dat allemaal niet inziet ... Arm paard :(:)

@ Nens77 : zeker wel luxe :j
En verder veel paarden :j Eigenlijk allemaal stalpaarden ... Enkel die van mij gaan van 's morgens tot 's avonds buiten, een aantal een uur of 2-3, en sommigen komen er enkel uit als baasje komt .. Dus dat is minder, al heb ik me er wel al over staan verbazen dat ze er eigenlijk allemaal goed uitzien (dus gezond uit de ogen kijken bv.) en geen gek gedrag vertonen .. Natuurlijk gaan ze wel uit hun plaat als ze op de weide komen, of losgelaten worden in de piste, en dat zegt natuurlijk ook wat .. Maar er zijn ook genoeg paarden die constant op de weide staan en regelmatig uit hun plaat gaan, hangt natuurlijk ook van het paard zelf af ..

Maar voor die van mij is het in ieder geval super geregeld daar :D

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:01

mariekerocky schreef:
Het paard van een stalgenoot van mij staat altijd op stal, paard is zijn pit en energie kwijt. Is begonnen met luchtzuigen en zweven.. Bij het rijden alleen nog bokken en steigeren, waardoor ze minder is gaan rijden en paardjelief er nog minder uitkomt. En dat alleen omdat ze geen zin heeft om 10 minuten dr paardje naar de wei te brengen..

Dan kan dit paard deze manier van stallen niet verdragen, stond hij voorheen op een wei ?
Het is trouwens weven ;)

Maar jullie hebben dus wel de mogelijkheid om ze buiten te zetten, maar je stalgenoot doet het niet ?

Overigens kan het dier ook ergens anders last/pijn van hebben, door het luchtzuigen maken ze een natuurlijke rustgevend/pijnstillend stofje aan