Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:00

DubbelDun schreef:
Vwb mijn fijne hooi ben ik er uit. Ik ga klussen :D
Het wordt een kombi-hooinet met onderin mazen van 20 mm en bovenin dicht (het zakt toch naar beneden). Het 'gaten'deel wordt gemaakt a la de hooizak met PP-band en het bovenstuk van winddoek. Ik zou zelfs kunnen overwegen om dit van waterdicht canvas te maken. Zodat mijn hooi ook niet natregend :D

Plaats je een foto van je creatie als ie af is? Ben benieuwd!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:45

kevje06 schreef:
beton platen niets meer van gehoord
maar volgens hun mag je niet je gehele erf verharden
buiten dat er onder die platen ook zand ligt... en volgens hun kan dat mengen met de schone veengrond...
weet ik wat, ben nooit zo blij met ze maar doe wel voorzichtig aan

wil heel graag paddock... volgens mij man mag het zonder vaste omheining wel... maar ik geloof het niet zo...

Wellicht wat beter laten informeren dan laten intimideren door gemeentelui die maar wat uit hun nek l ullen?
Wat ik weet.... van mijn gemeente zeg maar (en dat neem ik met een groot korreltje zand.... maar gemeente wilt ook graag verzorgd uitzicht ipv een hoop modder):
Mest ligt hier op een aanhangwagentje en wordt 1x per week weggebracht.
Steltonplaten mag altijd = nml mobiele bestrating, geen enkele "kleigrond-of-veen-mengt-zich-met-iets-wat-niet-mag-millieu-issue".
Omheining mag ook altijd zolang het niet boven 1.5 meter uitstrekt.
Ik mag zand storten op kleigrond x-aantal vierkante meter.
Coniferen (windhaag = paarden uit de wind) -investering mag altijd hiero. Zijn geen bomen, struiken mag.
Etc.etc.etc.

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:47

@Stelvio : doe ik, maar ik moet het materiaal nog kopen, dus kan nog wel even duren :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:53

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:06

En dan word je op zaterdag ochtend wakker, trek je half slaperig je kleren aan en loop je naar buiten om de paarden te verzorgen.
Iedere ochtend hoop ik, dat als ik de deur opendoe dat er dan een fantstische Paddock Paradise is aangelegt.
Maar wat ik vanmorgen zag toen ik de deur opendeed... Zwembad Paradise! Maar dat was niet de bedoeling!

Er is hier vannacht écht te veel regen gevallen. En dat samen met de afgelopen dagen heeft het nu echt te erg gemaakt.

Langs het perceel, loopt de Reusel. En die staat nu zo verschrikkelijk hoog.
Onze dreinage (in de wei) komt uit in een greppel, maar deze is volgestroomd met water uit de Reusel.
Dus ipv dat onze dreinage water afvoert, kan het nu juist het water niet kwijt en voert het misschien zelfs wel water aan.
Gelukkig is een deel (300m2, de paddock waar ze eigenlijk altijd staan), verhoogd. Het is wel nat, en op sommige plekken ook wel modder. Maar dit is nog te overzien.

Hier nog even wat foto's:
De Reusel, achter de bomen aan de rechter kant is de wei.
Afbeelding
Nog even en de brug is te laag.
Afbeelding
De wei waar ze nu kunnen zwemmen.
Afbeelding
Hier kun je goed het hoogte verschil zien tussen wei en paddock
Afbeelding
Afbeelding
Schuilhuis voor de kleintjes (wat ben ik blij dat ik die heb gekocht!)
Afbeelding

Gelukkig hebben alle paarden ruimte waar ze droog kunnen staan, zowel aan hun voeten als boven hun hoofd. En gelukkig kan het hooi droog liggen.
Maar wat zou ik het graag anders zien! Toch maar verhuizen naar een warm en vooral droog land?

Tips zijn uiteraard welkom, maar er is nu weinig mogelijk (bestraten etc is nu geen optie) behalve iets anders zoeken?
Zijn er meer mensen inmiddels voorzien van een zwembad paradijs? Of ben alleen ik de gelukkige?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:22

Ja hier is het ook erg nat,ook een antal sloten in de wei en geen droge plek meer te bekennen.Ik ga wel een stuk bestraten.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:36

Ik heb trouwens wel nu ook al stukjes bestraat. Maar meer bestraten moet ik echt wachten, dat gaat hem nu niet worden.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:37

hier nog een eigenaar van een zwembad paradise :wave:
sommige delen zien eruit als jouw stuk, de andere stukken zijn vieze modderpoelen waar ze tot aan de kogel inzakken.
en vandaag staat zelfs de bak onder water, dus de enige plek waar ze droog kunnen staan is de schuilstal.

ik heb al weken geleden iemand gevraagd om een nieuwe laag zand in de bak te leggen, maar ik heb hem nog steeds niet gezien.
anders was de ellende veel minder geweest.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:50

@ Fojoe, balen dat de bak nu ook onder water staat.

Een tijd geleden hadden we het hier over asfalt, misschien toch maar eens serieus in overweging nemen. Met putten en een rioolstelsel eronder! hihi

Afbeelding
Zoiets? hihi

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:51

De gemeente hier ziet me al aan komen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:54

Iemand een idee, ik heb een grote stro balen muur.Dat stro is best duur,nou weet ik dat er stro balen huizen bestaan die worden met leem behandeld.Kan dat ook met modder?

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:55

@ Marleen ik denk dat het met modder niet kan. Ik weet idd dat het wel met leem kan.
Wat is je plan?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:57

Die muur gebruiken ze om te schuilen, en het is zonde als ze er aan gaan trekken.Ik wil dat hij een tijdje blijft staan.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:03

Wat ik wel weet, is dat die stromuurjes en huisjes veel in engeland voorkomen. Ze staan met pinnen/palen in de grond vast. En dat gaat de leem ertegen aan.
Meer kan ik er niet over vertellen.

IK heb het zelfs wel eens gezien bij permanente bewoning voor mensen. (werd overigens heel mooi, en warm in de winter, koel in de zomer)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:32

Stro als isolatie in muren gaat prima
Ook hier een zwemparadijs...maar niet zeuren, we hebben allemaal ergens gelezen dat het goed is voor de paarden als ze een watertje hebben in de track :+

Hooibakken inmiddels tegen de pricipes in binnen gezet (en nog 1 buiten achter aan, die hebben ze toch nog leeg gegeten)

Nog 1 dagje... zullen we allemaal even een mailtje naar "boven" sturen dat ze het er niet gelijk achteraan moeten laten vriezen??? Tenzij we dan allemaal een schaatsparadijs willen hebben (tientje entree en koek en zopie uit de hooiopslag :P )

Ik ga eens kijken welk deel van mijn regenkleding weer droog is en dan rugslag er naar toe!!!

Soraya, jij woont vast in de buurt als de Reusel langs je wei stroomt???

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:38

@ buitenzinnig, haha een watertje in de track, zo had ik het nog niet bekeken. Jammer dat hij alleen in de zomerperiode weg is :S
Als het nu gaat vriezen, kan ik serieus in mijn wei schaatsen!
Ik woon idd in de buurt, zie dat je in bladel woont! Leuk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:03

Nou er staan hier wel wat plassen in de paddock-PP maar lang niet zo erg als bij jullie (ik zal niet meer zeuren nu ik dit gezien heb :o )
Wel heb ik vanmiddag mijn mestput met een vuilwaterpomp leeggetrokken, want daar kon je ook in zwemmen :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:28

marleen_usar schreef:
Die muur gebruiken ze om te schuilen, en het is zonde als ze er aan gaan trekken.Ik wil dat hij een tijdje blijft staan.

Zeil en of kraaienkleed (niet waterdicht) en stroomdraadje.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:44

Hier heeft het ook flink geregend. De paden heb ik afgesloten, die werden blubber. Nu hebben ze nog de inloopstal een afdan, een stuk stoep, een stuk paddock voor de stal en de bakpaddock. Hier opzich niet echt blubber, maar wel veel water.
De wei is nu aardig kort gegeten en sinds gister laat ik ze overdag op de wei (eerder was het 2x per dag). In die tijd komen ze bijna niet op de paddock.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:05

@Soraya85: oh oh oh, wat een ellende zeg! En er gaat nog meer vallen....

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:23

Soraya, da's heel anders dan toen ik er was! Tjonge!

Pfff, ik had de huur van een wei opgezegd, maar heb de huur toch maar verlengd. Gelukkig kon dat nog, had zelfs een advertentie op bokt gezet om die mensen aan nieuwe huurders te helpen, maar nu houd ik hem lekker zelf. Ben heel blij dat ik een reserve heb! M'n paarden eten nog steeds gras, maar ik moet wel binnenkort overschakelen op hooi.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:30

Wij hadden donderdagavond zoveel regen gehad dat alles onder water stond, inclusief wat de schuilstal ingeregend was door de harde wind.
Ik heb de paarden dus maar op stal gezet. De volgende dat zag alles er weer prachtig gladgestreken en hard uit ;)

Mijn paden en weiland heb ik al een dikke week buiten gebruik. Al die regen van de afgelopen weken en de maand augustus heeft mijn veenbodem inmiddels wel verzadigd. Ze lopen dus in de paddock, met af en toe de bak er bij. Ze missen het gras wel, maar verder hebben ze voldoende ruimte met hun drieën

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:43

arno8 schreef:
Soraya, da's heel anders dan toen ik er was! Tjonge!

Pfff, ik had de huur van een wei opgezegd, maar heb de huur toch maar verlengd. Gelukkig kon dat nog, had zelfs een advertentie op bokt gezet om die mensen aan nieuwe huurders te helpen, maar nu houd ik hem lekker zelf. Ben heel blij dat ik een reserve heb! M'n paarden eten nog steeds gras, maar ik moet wel binnenkort overschakelen op hooi.

Ja het is echt erg, dan te bedenken dat het pas half nov is.
Ik ben al opzoek geweest naar een stukje grond, maar kan niks gevonden krijgen. (zoek uiteraard door)
Gelukkig, is de paddock, bij het afdakje hoger gelegen en redelijk droog. Maar is die totaal maar 300M2.
En hier hebben ze echt te weinig beweging. Natuurlijk probeer ik ze extra beweging te geven, maar tegen dagelijks/continue beweging kan ik niet op.

Heel verstandig dat je het weitje hebt aangehouden Arno! Dan kun je nog eens wisselen als het te nat wordt.
even offtopic, moet jij niet op paard&koets zijn ;) verdiepen in mennen, hihi

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:07

"Maar" 300 m2 :D
Hier moeten ze het altijd met de helft doen :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:13

Er staat hier en daar ca. 10cm water op de track, maar de grond er onder is niet zacht...uiteraard zijn er ook blubberstukken. Dus ze lopen er nog en hebben ook even op de wei rugslag en borstcrawl mogen doen... vonden ze helemaal niet erg ;) Met Ap een rondje visvijver gelopen (ca. 1 uur...) het water staat nu in de zakken van mijn regenjas... prima jas, maar hier is niets tegen bestand!! Dus beweging wil hier nog wel lukken. Ook de bospaden vielen mee...natuurlijk zijn er paden waar de plaatselijke bosbouwers en landbouwers overheen hebben gereden en daar staan voren in van een halve meter diep (nee ik overdrijf niet!!) maar andere paden zijn nog goed te doen. Gek genoeg staat er 15cm water op het nieuw aangelegde betonnen fietspad...en weet je, dat kan Ap mooi in mijn kaplaarzen schoffelen... :+

Waarom zoek je een stukje grond Soraya? Dit houdt echt een keer op... uiteindelijk hebben we ieder jaar een gemiddelde hoeveelheid regen gehad... alleen valt er nu extreem veel en straks hebben we weer 6 weken geen drupje. Beetje hollen of stil staan.

Ik ben bofkont DD... heb 500m track van 4 meter breed, een rijbak van ca. 700m en dan nog een stukje bestraat onder de tent van 50m en dan gebruik ik nog een mini weitje van 500m als "maakt niet uit landje ' want daar groeide al niks meer. Dus bij elkaar ongeveer 3000 meter waar ze permanent kunnen banjeren. En dat voor 2 1/4 paard ;)