Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:36

Onze 4 paarden staan allemaal op onze strokorrels, en ik heb ze er nog geen 1 hap van zien nemen...
Ze vallen dan ook snel uit elkaar zodat je onmiddellijk een zacht bed hebt. Dus met dat probleem ben ik nog niet in aanraking gekomen... Ik vermeng dan ook meestal een nieuwe zak met een klein beetje met de oude 'losse' strokorrels, en bij een nieuwe stal kijken ze er gewoon niet naartoe, dan geven we ze meestal een goeie pak hooi, of wat brokken.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:13

mijnes heeft liever korrels dan hooi :D

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:50

Hoe bevalt hippogold tot nu toe bij iedereen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:55

Hé verdorie.. ik kan maar geen beslissing nemen...of ik nou weer op de korrels ga, of voorlopig toch blijf bij het vlas. Zaterdag weer een paar pakjes gehaald -- was overigens geen Ecobodem vlas dit keer maar iets in merkloze pakken ( en gek genoeg met veel zaadknoppen erin dus mijn paard was ernstig op zoek naar eetbare zaden). Dat Hippogold... hoeveel zit er nou eigenlijk in een pak? Of de website staan verschillende gewichten??

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:04

Jannepauli schreef:
Hé verdorie.. ik kan maar geen beslissing nemen...of ik nou weer op de korrels ga, of voorlopig toch blijf bij het vlas. Zaterdag weer een paar pakjes gehaald -- was overigens geen Ecobodem vlas dit keer maar iets in merkloze pakken ( en gek genoeg met veel zaadknoppen erin dus mijn paard was ernstig op zoek naar eetbare zaden). Dat Hippogold... hoeveel zit er nou eigenlijk in een pak? Of de website staan verschillende gewichten??

Ik meng vlas met stro korrels. Bevalt super. Dan de ene keer vlas erbij en de andere keer korrels erbij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:12

Hippogold is fijn spul, allergische paard kan er ook tegen en ze eten er niet van, je kunt alleen bij de ene smeerpoets de drollen slechter vinden maar dat vind ik geen probleem, bijzonder volumineus spul, haalde laatst een kruiwagen nat eruit, beetje doorharken en het was weer een dikke laag, voorlopig net zo tevreden over de Hippo dan het veel duurdere Aubiose.
Het valt ook prima uit de hoeven dus dat is ook prettig.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:50

ik gebruik de HippoGold nu ook al weer een tijdje bij mijn alleseters,het bevalt nog steeds erg goed,allebei een lekker bed.
Ik haal dagelijks de natte plekken uit de stal.Als ik er wat vers strooisel bijgooi,wordt er een beetje aan gesnabbelt,maar dat is gauw weer over,droge hap........
De pakken wegen 20 kg,
De paarden liggen allebei heerlijk languit te slapen in hun stal dus het bed zal comfortabel aanvoelen,het is erg veerkrachtig spul en ik ruik geen ammoniaklucht.
De stallen zijn snel en makkelijk bij te houden :Z :Z :Z ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:43

Ik had vanmiddag in beide stallen in de hoeken toch wel wat schimmelige plekken van de strokorrels. Alhoewel ze toch droog leken (het spul was ook erg licht/bros).
Dat heb ik nog niet eerder gehad.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 07:03

Hussel je de bodem wel goed door?

Persephone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:41

op mijn vorige stal gingen ook een paar mensen het uitproberen. Het leek in het begin wel aardig, alleen vind ik naar verloop van tijd dat de stal er vies uitziet. Da's op zich niet erg, maar ziet er niet zo mooi uit. Volgens mij werkt het wel aardig, vergelijkbaar met vlas, maar voor mij zou het niets zijn, mijn merrie maakt van haar stal zo'n puinhoop, die kan echt niet al die weken op die korrels staan....Als je een heel schoon paard hebt is het denk ik geen probleem. Wel moet je het apart laten afvoeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:22

wuswa schreef:
Hussel je de bodem wel goed door?

Nou ik denk dat de randen dus niet genoeg gehusseld worden. Juist omdat die altijd droog blijven kom ik daar eigenlijk nooit.
Voortaan dus maar wel doen :)

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:27

@ persepfone, hoezo apart laten afvoeren?
Er zullen ongetwijfeld mensen ervaring ermee hebben dat hun paard het opeet en hier neer hebben gezet, maar ik kan het niet zo snel vinden. Ik heb het nou bij 2 paarden geprobeerd en beiden eten ervan. Over de bovenste laag heb ik flink wat water gesproeid zodat het uit elkaar valt. En toch eten. Wat zijn jullie ervaringen hierbij? En is het schadelijk?
Ik heb ze er momenteel niet meer opstaan omdat ik graag eerst andere ervaringen hoor.
Nogmaals het zal ongetwijfeld al verteld zijn maar ik ben pas bij pagina 10 met doorlezen. En er zijn nog heel wat te gaan maar hoopte toch alvoor antwoord te hebben.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:43

@ Toeka,
Het eten ervan (mits met mate) kan geen kwaad. Hier snoepen ze ook wel van de korreltjes. Gelukkig hebben die van mij er geen last van. Ik maak het nat in de kruiwagen (dmv 1 gieter water) en daarna gooi ik het in de stal.
Alles is na te lezen op mijn site via onderstaande links.

@Persepfone
Ik breng mijn strokorrelmest gewoon op de mestplaat bij een akkerbouwer, geen probleem.
Ook hier een vies paard op stal die er voorheen altijd een bende van had en haar stal leeg at. Sinds ze op strokorrels staat heeft ze een lekker bed.
Natuurlijk moet je de stal wel bijhouden, qua uitmesten en natte plekkken verwijderen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:48

Strokorrels zijn prima mest voor tuin, bouwland en weide - de enige die het niet wil hebben is de champignonkweker - die heeft liever gewoon stro-mest.

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:46

Dank jullie voor de antwoorden.
Mij werd verteld dat de championkweker ze ook graag wou hebben. Niet dat dat zo een punt is. Maar toch fijn om te weten.
Het eerste wat ze bij mij deden was met het hoofd omlaag en eten. (Terwijl hooi klaar lag).
Maar het is dus geen probleem dat het in hun maag zit? Omdat het uitzet bij water? En ze de korrels er gewoon tussenuit eten.
Niet dat ik de volgende dag op stal kom en een dood paard in stal ligt en geen strooisel meer op de bodem.
Ik ga de link even doorlezen Diana!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:18

Toeka, alvast bedankt voor het bekijken van mijn site ;) .

De paarden moeten zich natuurlijk niet helemaal vol gaan eten in de korrels.
Even in de gaten houden.

Voor de liefhebbers: ik heb vanmiddag nog even FOTO'S *-:) gemaakt van de beide stallen. Staan inmiddels op de site.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 30-03-10 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:19

Zou jij 's een keer een filmpje van het uitmesten willen maken? Ben toch zo benieuwd naar jouw werkmethode om de stallen zo netjes te houden..!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:21

Hey, JP...haha. Ik heb geen filmcamera, ik doe het nog net als altijd: elke dag meermalen de hopen eruit halen en eens per dag de natte plek verwijderen. Meer niet <3 Eens per week een zak korrels erbij in.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:21

Heb jij geen mobiel waarmee je een mini-filmpje kan maken?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:23

Ja dat wel...alleen dan moet ik filmen en poep scheppen..haha.
Ik zal eens een groompie vragen. Als mijn dochter er een keer is, maar die is er 's ochtends vroeg niet.(woont niet meer thuis)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:19

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:40

Wat wordt de prijs van een halve pallet dan nu ??

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:08

160 euro incl btw en transportkosten :D

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:50

Agrodieren.be is nog steeds goedkoper dan StroVan en de productkwaliteit is zeker dezelfde.

Ter info: Agrodieren stropellets, zak van 20kg = €4,80 excl. btw

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:41

De prijs van strovan die ik hierboven neer heb gezet is nog de oude prijs,staat nog verkeerd op de website.