het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:42

Hier idd ook veel gras maar heb afgelopen jaar op een maand na ze altijd op het gras gehad. Ook wel fijn qua voeren enz als ik naar het werk ben.

Wil nu een grotere weide en dan de track anders. Nu ligt die langs de sloot maar daar is het vaak zo nat dat ze er niet lopen. Wil meer voer plekken maken en die zo maken dat ze hun voeten beter droog houden.

Hier komt iets verderop een tocht langs met vrachtwagens met mensen met een handicap. Hoop getoeter, paarden over de zeik :') denk dat t nog ff duurt want zijn 200 vrachtwagens _O-

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:43

Flubberboot schreef:
DuoPenotti schreef:
Een poel lijkt me prachtig maar krijg je dan niet veel muggen?

Dat is ook waar ik bang voor ben!
Al gaat er bij ons geen poel komen want daar hebben wij net de ruimte niet voor. Denk wel dat Peetje het fantastisch zou vinden! Iedere dag even lekker in bad gaan! Nooit meer een wit paard :')

Hahahaha dat laatste is ook een ding ja :))

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:45

Onze wei loopt in een u vorm en dat kan echt niet anders. Maar het maken van een track zou daardoor niet makkelijk ideaal kunnen zijn.

Hoewel me een track echt leuk lijkt voor de paarden, gaat ie er niet komen. We hebben hier hele glibberige grond en alles zou met Paddockroosters en drainagezand aangelegd moeten worden. Ik heb voor de toekomst andere plannen met mijn geld, dus ik ga geen grote kosten meer maken voor de paarden.

De paddock wordt dit jaar nog verder vergroot, de weilanden zijn netjes onderhouden, de rijbak is top en ik vind het eigenlijk wel even goed met de paardenuitgaven :o
Het kan altijd idealer, maar ik vind dat ze hier weinig te klagen hebben en ik zou zelf ook wel in een 5* all inclusive hotel willen wonen, maar dat zit er voor mij ook niet in. Desalniettemin woon ik prima en dat geldt voor de paarden ook :D

We hebben dit jaar echt netjes weideonderhoud gedaan en hebben een hele goede grasopbrengst en staan ze met z’n drieën flink te eten, maar het weer was er ook naar.

Ik heb niet de illusie dat in een droog jaar het gras hier voldoende zou zijn :o
We kunnen waarschijnlijk aan goede onverpakte grote balen komen tegen een nette prijs. We overwegen om een hooikar te kopen, zodat we het hooi dan de schuur in kunnen rijden . Dan zouden we niet meer met kleine baaltjes hoeven sjouwen en dat zou voor onze lijven een stuk fijner zijn.

Onze Zijtuin is een prachtige bloementuin met allerlei insectentrekkers. Ik vind dat echt prachtig om te zien

Lynn_Nikita

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:54

Ideeën, geld en tijd, blijft bij iedereen een ding. Hier ook.
Maar ook dat is het leuke, bezig blijven en verbeteren

Hier had ik het vrij naar mijn zin met de aanplant en paden maar door de wijzigingen bij de buren ( waar nog steeds alles verplicht stil ligt) ben ik ook weer aan het veranderen.
jammer alleen dat alles zo traag groeit. Volgende maand wil ik meer haag aanplanten maar dan wel al meteen 1.50 hoog ipv de 30 to 60 cm takjes die ik nu had via de site. Groeit mij nu veel te traag

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:55

Snoeien en bemesten helpt bij groeien. Ff goed uitzoeken via Google wat helpt bij welke plant.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:14

manzano schreef:
Flubberboot schreef:
Dat is ook waar ik bang voor ben!
Al gaat er bij ons geen poel komen want daar hebben wij net de ruimte niet voor. Denk wel dat Peetje het fantastisch zou vinden! Iedere dag even lekker in bad gaan! Nooit meer een wit paard :')

Hahahaha dat laatste is ook een ding ja :))

Vies paard is een blij paard zeggen ze toch?? Of is dat iets wat ik mezelf wijs probeer te maken :')

Balen van de situatie met de buren Lynn_Nikita! Snoeien en bemesten wilt inderdaad wel helpen! Water krijgen ze nu genoeg als het goed is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:22

in de zomer heb ik ook zelf water gegeven. heb bemest in voorjaar met zo`n koeienmest poeder. 2 keer per jaar doen? Snoeien kan ook nu in het najaar maar er is weinig te snoeien, gewoon wat korter knippen?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:35

Een poel lijkt me heel gaaf, maar we zitten hier relatief dichtbij vervuilde grond incl. Vervuild grondwater + zout water + hoog ijzergehalte.

Naaah, laat maar :') Daarentegen vinden ze niveauverschil wel heel leuk dus een eventueel nieuw pad zou ik wel over de dijk willen laten slingeren zodat ze altijd over de dijk kunnen en niet alleen als die weide open is.

En meer bomen en struiken, want het is nu nog wel kaal. Maar, dat is gepland binnen nu en 6 maanden!

Eerst die stallen maar eens fixen! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:12

MarjanB schreef:
Hier komt iets verderop een tocht langs met vrachtwagens met mensen met een handicap. Hoop getoeter, paarden over de zeik :') denk dat t nog ff duurt want zijn 200 vrachtwagens _O-
Dat hebben wij hier ook jaren gehad. Kun je je voorstellen hoe 'prettig' je op een paard zit als je daar moet oversteken en eindelijk na 100 vrachtauto's of zo er eens een chauffeur denkt 'goh laat ik even stoppen'...

boemel schreef:
We overwegen om een hooikar te kopen, zodat we het hooi dan de schuur in kunnen rijden . Dan zouden we niet meer met kleine baaltjes hoeven sjouwen en dat zou voor onze lijven een stuk fijner zijn.
Dát lijkt me dus een super investering. Eén van de dingen die ik anders had moeten doen was de hooiopslagingang zo maken dat er een palletheffer/kar ingereden kon worden.

Een poel bij de paarden zou ik hier ook niet willen; Boon doet er niets mee want die haat water en gezien de ziektes die met muggen mee (kunnen)komen gooi ik zelfs regelmatig het water uit mijn waterschaal.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:16

Wij willen hier stiekem andere stallen. Maar dat is een heel veel jarenplan :') Zijn nog zo veel dingen die eerst komen.
Onze stallen zijn an sich prima maar worden snel heet en blijven dan ook echt lang heet en benauwd. Dat willen we graag anders zonder dat de paarden in de tocht komen te staan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 15:34

Hooiwagen lijkt mij handig. Maar hoe krijg je pak hooi op de hooiwagen?

Ik haal ook grote pakken. Ik kan tot hooiopslag rijden. Dan heb ik gelukkig een kiper en dan schuif ik het langzaam op een kleiner gemaakte pallet met wieltjes. Ik kan helaas niet naar binnen rijden en dan kipen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:39

Ik ben járen terug eens wezen kijken bij een verkoper van kunststof stallen omdat die van mij slecht werden, dat ging me toen al 20K kosten voor 2 stallen van 3,5x4 en een zadel/hooiruimte . Toen besloten dat met een nieuw dak de stallen hopelijk nog lang genoeg meegaan tot de paarden 'exit' zijn.
En ze doen het nog steeds al zien de betonplaten/muren er niet meer uit (gebroken, zichtbaar betonijzer).
Geen idee wat de gemiddelde levensduur is van die betonplaten stallen, maar hier staan ze ondertussen 27 jaar en hebben hun geld wel opgebracht :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:42

joyce83 schreef:
Maar hoe krijg je pak hooi op de hooiwagen?.
Hier zit een hooileverancier in de buurt die levert 15 losse balen op een grote pallet en rijdt die (indien mogelijk) met een kooiaap zo de schuur in en kan er 2 stapelen.
Hij heeft ze tegenwoordig ook met 14 in één grote baal en heeft dan 2 prikpennen op zijn kooiaap en kan ze dan 3 hoog stapelen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:43

Wij hebben grote ronde balen die we gewoon kunnen rollen naar het afdakje voor hooi. Geen idee hoe we dat in de winter gaan doen maar voor nu is dit wel prima.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:05

Ik laat alles onder de hangar rijden met kooiaap of heftruck, ideaal.

Voordeel is ook dat het niet in dezelfde ruimte ligt als de stallen. Mijn ene merrie is gevoelig aan stof en dan wil je liever je hooi opslag niet bij je paarden hebben, dus ik vind dit wel prima zo. Echter heb ik niet meer superveel voorraad liggen want bij mist of sneeuw wordt het hooi wel schimmelig en dat wil je ook niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:24

Gelukkig heb ik de hooiopslag meteen kunnen maken binnen budget, de meest logische plek en hoog genoeg zodat ik kan kiepen
Meteen vanaf de oprit , 3 meter hoog, en kan een rij stro en een rij hooi naast elkaar. 5 meter breed geloof ik
2 pakken stro op de kieper, vastgezet aan elkaar met een spanband en dan kan ik een maand vooruit, Hooi/ voordroog elke week halen en dan ook erin schuiven

zolang ik geen geld heb voor een machine en een groot erg is dit perfect

De voorkant wilde ik met een grote roldeur maar die was echt te duur
nu heb ik vrachwagenzeil met ringen op maat laten maken en dat kan ik los en vastmaken hoe ik het wil

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:02

Gebrek aan privacy levert je ook wel eens leuke dingen op!

Ik had een appje gehad van de buurman dat 1 van de paarden haar vliegenmasker af was, dus die ging ik even terug aandoen.

De track loopt dus onderaan de dijk, en bovenaan de dijk is een doorgaande polderweg. Er was een mevrouw op de fiets naar plantjes aan het kijken. We begroeten elkaar en ik loop verder. Even later riep ze of ze iets mocht vragen. Ze was van een werkgroep inheemse planten en ze vroeg of ze op ons erf mocht kijken.

Aangezien ik dat zelf ook leuk vind mocht dat uiteraard. Heb weer veel geleerd :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:55

Ik moest vijf pagina's bijlezen _O-

Proficiat met de verkoop van Amy Marjan, al zal dat ook wel erg raar zijn denk ik? Ga jouw verhalen wel een beetje missen, ze klonk altijd als een grappige pony :D

Zo'n bezoek van je erf met advies klinkt wel heel interessant! Wat zijn de plannen nu dan Karin? Erg ingrijpend begrijp ik?

Joyce: nog sterkte met de slechte uitslag van Guus :(:) Je hebt wel een mooie en eerlijke oplossing naar haar toe bedacht.

@LN: jouw plantgoed staat er van deze zomer in he? Eén keer dat ze wortelen, kan het rap gaan groeien, denk dat je er volgend voorjaar al veel meer groei in gaat hebben.

Wij hebben wel een vijver (niet toegankelijk voor de paarden) maar niet veel last van muggen, denk door de massa salamanders en kevers die er in zit en die muggenlarven eten. Visjes eten ook wel muggenlarven.

En Boon in haar waterbak gepoept :(:) }>

Een teveel aan gras! Luxe lijkt me dat! Persoonlijk zou ik dat nooit gaan opofferen aan paadjes of iets, maar desnoods maaien en hooi van laten maken. Zeker met het vooruitzicht van nog meer hete zomers en daarna een moessonseizoen ipv winter, koesteren dat gras! :D

Bloemenstroken zijn altijd fijn <3 kan je ook met streekeigen plantgoed doen, bv duizendblad vind ik altijd wel heel mooi bloeien, wilde peen,... en trekt veel insecten aan!

Over herinrichten van je erf gesproken. De achterbuurman stond hier een paar dagen geleden aan de deur, of we onze omheining nog wilden verstevigen/aanpassen, want zijn paard stond al dagen te ijsberen voor de draad en hij had schrik dat hij erdoor heen ging. Is een veulen van vorig jaar, en nog hengst... heb zelf twee merries. Wel vervelend om zo'n aanpassingen te moeten gaan doen, maar goed, in kader van goed buurschap... vandaag hele dag bezig geweest om de zijkant die aan zijn kant grenst van extra houten dwarsbalken te voorzien.

Hoop dat de ballen er toch rap afgaan ~~}>

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:10

@solleke. Hooien klinkt leuk maar ik vind het behoorlijk stressvol. Onze eerste snee was mooi maar de tweede snee gaat denk een deel zo van weg. Last van mollen dus erg veel zand. Was te kort gemaaid dus dat gaf ook extra zand. Weer zat tegen dus drogen ging niet echt naar wens. Pakjes met zand voor een deel zo vanaf de wagen afgevoerd. Waren na 2 weken al niks meer. Roken muf door het zand. Echt die stress is die paar pakjes die het oplevert mij niet waard.
Kwamen 35 pakjes af en 10 konden zo weg. Dus 25 pak over.

Volgend jaar gaan we liever voor 1 snee die goed is en de rest voeren we wel op.

Nu het hele stuk 2 keer alweer met de zitmaaier gemaaid want als er geen paarden opstaan gaat mooier de winter in. We zitten op veen dus nu al natter dan trappen ze het vol met gaten.

Ik kan er nu niet prettig meer track op aanleggen zonder modder in de winter dus dat komt tzt wel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:04

Solleke_Noah schreef:
Ik moest vijf pagina's bijlezen _O-

@LN: jouw plantgoed staat er van deze zomer in he? Eén keer dat ze wortelen, kan het rap gaan groeien, denk dat je er volgend voorjaar al veel meer groei in gaat hebben.

nee sinds januari 2021 staat het meeste al, dus nu 2.5 jaar al
de wilg wel pas dit jaar en die groeit mega hard
De haag is op sommige plekken harder gegroeid dan op andere, ik heb sommige nog 30 cm en amper zijtakken, andere is dan wel weer 80 cm ongeveer

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:44

@Matheno, je hebt pb!
@Dais en MaritB, nu wel erg bekend naar dat account :D

Wij hebben een offerte opgevraagd voor 2 kunststof buitenboxen van 3x3.5m en die vielen ons reuze mee!
Zeker niet in de buurt van 20k.

@Solleke Noah, eerst was het plan om de stallen te plaatsen op de plek van mn oude mestbak (deze staat vast aan/in de paddock).
Beetje lastig uitleggen maar mijn inloopstal zit nu in de schuur die vastzit aan ons huis. Daaraan zit de paddock. Dit is midden op ons erf en de tuin en opritten liggen nu om de paddock heen en de rijbak erachter (met oprit en tuin ertussen).

In het kort is plan nu tuinhuis plat (+wat oude bomen daar), daar de nieuwe stallen.
Paddock dan aansluitend aan rijbak maken en hiermee dus naar de achterkant van het erf verplaatsen.
Inloopstal in schuur wordt dan opslag en paddock nu wordt weer tuin.
Achter mijn rijbak zit ook nog een prachtig hooggelegen prieeltje wat nu overwoekerd is en geen functie heeft, dit willen we er ook bij betrekken.
Manlief zei laten we dan ook gelijk de rijbakomheining maar vernieuwen als we toch bezig zijn _O-

We zullen eerst wat groen in de tuin moeten verwijderen maar we willen hiervoor weer terugplanten en dan ook veel eetbare hagen, paardproof dingen etc.
Wij hebben nu veel dennen/sparren etc staan op het erf.

Al met al moet ons erf dan wel aardig op de schop maar hierna zou het dan wel beter ingericht zijn met de o.a. de voordelen van stallen niet meer vast aan huis (dus minder geuroverlast, vliegen etc).
Tevens een betere benutting van ons perceel.
Ons totale perceel is 0.5 hectare dus om te beginnen al niet supergroot maar door onlogische indeling nu wordt er ook veel ruimte onbenut gelaten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:55

Paddockparadiseaanzee toevallig? Die volg ik ook.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:20

_Lorette_ schreef:

Die had de poel eerder dan de schuilstal. Heb ze tijdje gevolgd, maar niet meer.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:36

Karin_deB schreef:
@Matheno, je hebt pb!
@Dais en MaritB, nu wel erg bekend naar dat account :D

Wij hebben een offerte opgevraagd voor 2 kunststof buitenboxen van 3x3.5m en die vielen ons reuze mee!
Zeker niet in de buurt van 20k.

@Solleke Noah, eerst was het plan om de stallen te plaatsen op de plek van mn oude mestbak (deze staat vast aan/in de paddock).
Beetje lastig uitleggen maar mijn inloopstal zit nu in de schuur die vastzit aan ons huis. Daaraan zit de paddock. Dit is midden op ons erf en de tuin en opritten liggen nu om de paddock heen en de rijbak erachter (met oprit en tuin ertussen).

In het kort is plan nu tuinhuis plat (+wat oude bomen daar), daar de nieuwe stallen.
Paddock dan aansluitend aan rijbak maken en hiermee dus naar de achterkant van het erf verplaatsen.
Inloopstal in schuur wordt dan opslag en paddock nu wordt weer tuin.
Achter mijn rijbak zit ook nog een prachtig hooggelegen prieeltje wat nu overwoekerd is en geen functie heeft, dit willen we er ook bij betrekken.
Manlief zei laten we dan ook gelijk de rijbakomheining maar vernieuwen als we toch bezig zijn _O-

We zullen eerst wat groen in de tuin moeten verwijderen maar we willen hiervoor weer terugplanten en dan ook veel eetbare hagen, paardproof dingen etc.
Wij hebben nu veel dennen/sparren etc staan op het erf.

Al met al moet ons erf dan wel aardig op de schop maar hierna zou het dan wel beter ingericht zijn met de o.a. de voordelen van stallen niet meer vast aan huis (dus minder geuroverlast, vliegen etc).
Tevens een betere benutting van ons perceel.
Ons totale perceel is 0.5 hectare dus om te beginnen al niet supergroot maar door onlogische indeling nu wordt er ook veel ruimte onbenut gelaten.

Ik ben erg benieuwd naar de plannen. Ons perceel is ongeveer dezelfde grootte.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 23:04

manzano schreef:
_Lorette_ schreef:

Die had de poel eerder dan de schuilstal. Heb ze tijdje gevolgd, maar niet meer.

Dat is te merken, want hij is helemaal vernieuwd ;)