Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:24

@boemel: waardeloos dat je niet eerder terecht kunt, maar Duitsland klinkt als een goed alternatief.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:03

Wat raar dat je niet eerder terecht kunt zeg. Hier ook dierenartsen tekort, maar als ik hoor dat het om een oog gaat doe ik die tussendoor hoor. Gekkenhuis, kan je toch niet zo mee door laten lopen. Als je eerder terecht wilt kom je toch lekker hierheen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:12

Ik heb gelukkig nog oogzalf.
Heb even contact gehad met weer een andere dierenarts, die zegt dat we wel een dag kunnen wachten als we goed zalven.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:20

Mag ik overigens even opscheppen.... ik heb een nieuw kind. Van de week geboren. We hebben haar Prya genoemd.

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:23

Gefeliciteerd!
Wat een knap veulentje!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:23

Wat een knap ding!

@boemel wat stom zeg! Hoop dat t allemaal weer meevalt

@DP hahaha ja ze ging soms wat harder en wilde soms ook wel mee doen :') gelukkig luistert ze aardig goed!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:24

Succes en beterschap met de katten Boemel

Gefeliciteerd met pyra, leuk getekend

ga je dressuur of WE starten Robijn?

Joyce, in het najaar zal WE ook weer in Posterholt zijn, is meestal 2 keer per jaar. Ik rij nu ook niet mee, misschien in najaar wel weer.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:48

Aah wat een leuk veulen <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:32

@Sharmila: wat een knap kind :)

Ik zit ergens mee... die koeien achter lopen de hele tijd te loeien en eten niet meer (of héél weinig) sinds ze die mest over het gras gestrooid hebben (en geef ze eens ongelijk), maar ze worden - voor zover ik kan zien- ook niet bijgevoerd. En ik vind het zó sneu !! Zéker voor die drachtige koe.
Maar om nou even naar de buren te lopen en te vragen of ze die beesten wel genoeg voeren is ook zo wat. En om nou een plak hooi over het hek te gooien vind ik ook niet aan mij.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:37

Oh tof, WE! Afgelopen weekend naar de wedstrijd wezen kijken in Halsteren én naar een wedstrijd in Oost Eeklo in België. Ik ben helemaal geïnspireerd nu. Helaas heb je hier in de buurt niks zitten voor instructie, maar op de wedstrijd in België kwam ik mensen tegen van een pensionstal een paar km van mijn huis. Zij willen ook graag WE gaan doen en hebben les gevraagd. En ik mag meedoen. Jeeej. Ook toevallig dat ik ze uitgerekend daar tegen kwam.

DF, ik zou even langs gaan en zeggen dat de koeien niks meer eten nu en loeien. Dat gaat door merg en been en ik weet uit ervaring dat ze snachts niet stoppen daarmee. Bijvoeren voor minimaal de nacht zodat jij kunt slapen straks zou wel fijn zijn.

@Sharmila, wat een leukerd! <3

@Boemel, beterschap! Je hebt wel een leuke dierenbende om je te vergezellen <3
Laatst bijgewerkt door Dais_ op 02-06-22 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:37

Ach dat is sneu zeg! Missch even langs gaan omdat ze zo loeien en dat je je afvraagt of alles wel ok is?

(Ik haak maar even in hoor... Kan het niet bijhouden :o )

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:43

DF, het is vrij simpel. Koeien hebben langer gras nodig want anders kunnen ze niet eens grazen. Simpelweg door de manier waarop ze eten. Ze hebben geen set snijtanden en gebruiken daarom hun tong om eten te scheuren. Het gras moet dus zo lang zijn dat ze hun tong er omheen kunnen slaan. Dat kon denk ik al amper voor het mesten en nu zeker niet. Ze moeten dus echt bijgevoerd of verplaatst worden. De dierenbescherming/politie zou hier ook een probleem van maken.

Naar de buren toe kun je vast je zorgen wel uitten toch? Dat je je zorgen maakt of ze wel voldoende kunnen eten en vragen of ze bijgevoerd worden nu ze geen gras tot hun beschikking hebben.

Wat een leuk veulen hierboven!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:47

Klinkt als mensen die beesten kopen maar niet weten hoe ze ze moeten verzorgen…

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:45

Sharmila, wat een leuk veulen, gefeliciteerd.

DF, wat een dilemma. Hopelijk komt er een goede oplossing voor de koeien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:04

Deze quote komt van iemand die ook Highlanders heeft:

"Het enige waar ik op moet letten, is dat ze voldoende gras hebben. Zodra de wei kaal wordt, verzetten we de dieren. De Highlanders eten het liefst wat ruiger gras. Als zij hetzelfde gras zouden eten als mijn andere koeien, zouden ze continu aan de diarree zijn."

Ik vrees dat ze hierachter echt de boot missen wat dat betreft, het enige 'ruige' wat er staat zijn struiken JKK ;(
En ze zijn idd aan de diarree, maar ik dacht dat dát kwam omdat het herkauwers zijn. Ik heb iig nooit anders gezien bij een koe, maar dat was ook melkvee dus misschien niet te vergelijken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 20:11

DubbelFun schreef:

"Het enige waar ik op moet letten, is dat ze voldoende gras hebben. Zodra de wei kaal wordt, verzetten we de dieren. De Highlanders eten het liefst wat ruiger gras. Als zij hetzelfde gras zouden eten als mijn andere koeien, zouden ze continu aan de diarree zijn."

Ik vrees dat ze hierachter echt de boot missen wat dat betreft, het enige 'ruige' wat er staat zijn struiken JKK ;(
En ze zijn idd aan de diarree, maar ik dacht dat dát kwam omdat het herkauwers zijn. Ik heb iig nooit anders gezien bij een koe, maar dat was ook melkvee dus misschien niet te vergelijken.

Je kan jezelf een beetje 'van den domme' houden. Dat je merkt dat ze zoveel loeien, en of dat bij het ras hoort enz? En dan zo het gesprek richting het voeder sturen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:57

Een echte koeiendrol is gewoon een drol, niet zo’n vlaaiflats. Die vlaaien zijn eigenlijk vergelijkbaar met diarree bij mensen of paarden.

Oh dat veulentje <3

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:58

Solleke_Noah schreef:
DubbelFun schreef:

Je kan jezelf een beetje 'van den domme' houden. Dat je merkt dat ze zoveel loeien, en of dat bij het ras hoort enz? En dan zo het gesprek richting het voeder sturen.

Ja precies probeer het op die toer. Begin over het loeien dan heb je een opening en vraag dan of het misschien zou helpen als ze langer gras of hooi zouden krijgen. Eventueel met de side note dat je het in de gaten houdt voor de ofzo.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:56

Die draai zou ik er idd ook aan geven. sneu,en dan ook nog drachtig.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:04

Sneu DF, hopelijk wordt het een goed gesprek. Ze hebben inderdaad langer gras nodig en horen normale drollen te hebben. Hier ook wel eens koeien die te lang blijven staan (periode lopen ze bij mij) en gaat door merg en been. Dan hebben ze echt honger. Ben toen gaan vragen of ze verplaatst konden worden ivm niet eten en toen was t gelijk over. Bij je buren kan het onkunde zijn..

Leuk veulentje gezien.

Sterkte Boemel, ben benieuwd wat ze zeggen van de kitten. En hier ook bij oog plannen ze je ertussen bij de dierenarts.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:32

Hoe is het nu DF?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:19

Ik heb ze vannacht niet gehoord (veel geslapen :) ) en ze scharrelen langs de randen van de wei wat bij elkaar, maar dat kan lang niet voldoende zijn.
Maar ik moet er toch naar toe om te zeggen dat ik de achterkant van hun heg (Hedera) ga knippen, want die groeit bij mij over de strook waar mijn paarden soms lopen om het gras kort te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:23

Succes alvast!

Ik ga dressuur starten idd. We wellicht ooit maar nu eerst even de b door kachelen. Die vind ik saai namelijk :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:12

Sneu hoor voor die runderen. Hopelijk gaat t allemaal goed.

Robijntjah, mag je niet direct L1 starten? En anders ...als je paard een beetje bevestigd is, vlieg je zo het B door.

Mijn paard was groen als gras, maar was in 4 wedstrijden het B door, idem L1.

Ben toen in het outdoor seizoen in het B begonnen en in hetzelfde jaar L2 met winstpunten geëindigd. Was een springgefokt paard, dus niet spectaculair in de ring.

Met 1 van mijn huidige paarden mag ik M1 starten, maar ik vind het niet echt een fijn paard in de dressuurring. Snel taai, zit niet echt lekker.

Als ik ga starten dan is t met mijn onervaren paard. Nadeel is dat het een verschrikkelijke kijkert is en hartstikke heet,voordeel is dat ze super sensibel is en heerlijk zit :D

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:18

Als de wei zo bemest is, zouden ze de runderen moeten verplaatsen, dit gaan ze echt niet eten :n