Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:13

Solleke_Noah schreef:
MarloesHJ schreef:
Solleke_Noah wij hebben keileem en hier lukt het toch om de paarden jaarrond op de wei te houden. Alleen het eerste stuk bij de poorten is kaal en wat modderig maar de rest gaat eigenlijk goed. Ondanks dat een van mijn paarden vierkant op de ijzers staat. De ander is een groter probleem eigenlijk. Die schraapt als hij naar binnen wilt en ons ziet :+

Knap dat dat lukt! Om hoeveel paarden op hoeveel opp gaat dat? Hier vier paarden (waarvan twee ijslanders) op twee hectare, maar in de winter wordt het toch drama als ik ze op de wei hou. Als het meer zou vriezen, geen probleem, maar die winters van de voorbije jaren...

Misschien wel belangrijk is dat ik niet mest en de wei bewust heel arm hou voor biodiversiteitsredenen. Ik heb sowieso dus een laag aandeel gras en veel bloemen/zegges.

Ik heb twee paarden (IJslander en warmbloed van ong 1.70m) op ongeveer een hectare verdeeld over twee weides. Ze staan al de hele winter op één wei (van ongeveer een halve hectare). Binnenkort wil ik ze naar de weide voor gaan verplaatsen, weides zijn gescheiden gelegen met het huis er tussen (en de weg aan de voorzijde). Denk na het ingaan van de zomertijd ergens.
Mesten heb ik nog nooit gedaan op mijn weides maar hier groeien niet echt andere dingen dan gras. Enige wat hier wel eens gedaan wordt aan weide onderhoud is het hoge gras wat ze niet opeten maaien (een keer per jaar ofzo) en de draad vrijhouden. Onkruid proberen we zoveel mogelijk weg te houden met de hand zo goed en kwaad als dat gaat.

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:24

Hier gaan ze pas over een tijdje de weide op. Ik durf nooit zo goed met mijn ppider...

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:35

ik heb maar denk ik iets van 2000m2 gras, dus ik moet sowieso hooi bijvoeren, ook zomers. shet heeft gelukkig nog nooit iets gehad, en nu ik zelf voer, is hij ook mooi afgeslankt en is het risico dat het alsnog gebeurt hopelijk ook wat kleiner :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:46

Malenka schreef:
Ik ben denk ik de enige in dit topic zonder weide?

Nee hoor. Wij hebben wel een wei, maar daar staat nog geen hek omheen, dus ik kan ze er niet opzetten :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:46

Ik begon met 5000 m2, maar dat bleek veel te veel zéker toen het veulen er af was. Dus terug naar 1000 m2, maar zelfs dan kreeg ze nog problemen. Dus toen er helemaal mee gestopt en nu alleen de postzegel thuis nog. Als ik ga wandelen mogen ze wat gras happen onderweg en na het rijden even snacken als het veilig is.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:49

Hier gaan ze ook pas eind mei weer de wei op.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:50

nog een weekje en dan mogen ze er hier de wei weer op, of het veulen moet eerder komen, dan mag het direct

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:51

DubbelFun schreef:
@malenka: Die 100 m2 van mij telt ook niet echt mee :)
Daarentegen kan ik Boon ook niet echt op een wei zetten vanwege spierbevangenrisiko.

Ik moest net toch echt even optreden tegen Jasmijn, want die was hard op weg om wederom de kruiwagen om te duwen .

Kan je deze uitleggen? ik ken wel HB met op gras etc,.. maar spierbevangen niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:54

HB zit in de hoeven SB zit in de spieren. Is eigenlijk hetzelfde proces; vergiftiging die niet snel genoeg door de lever/nieren afgevoerd kan worden.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:08

Er is hier eentje diep in slaap <3
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:09

Ik heb mini snack weitjes :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:36

@GA: wat een heerlijke foto <3

Ik heb iets dergelijks... ik wilde wat met ze gaan doen, maar kan het zo ook niet over mijn hart verkrijgen :)
Je ziet wel mooi Jasmijn haar blote buik :D

Afbeelding

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:18

Wat liggen ze er lekker bij! Het is er ook weer voor.

Ik heb wel wei, maar niet veel. Ik denk in totaal een kleine 2000 m2, waarvan 1200 m2 eigen grond en 800 m2 gehuurd. Ik kan het zo indelen dat ze gedurende het voorjaar en de zomer elke dag even op de wei kunnen, maar ze gaan meestal niet langer dan 2 a 3 uur per dag en als het erg nat is blijven ze een dagje op de paddock.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:01

Maartje_M schreef:
UBN kan pas vanaf april ook. Iets met eerst heel hard roepen en dan zelf bedenken dat je de zaken niet op orde hebt ofzo

Het beleid is nog niet helemaal duidelijk.. mijn collega’s zijn er erg druk nee en willen de vragen heel graag kunnen beantwoorden O:)

Ik werk bij RVO maar dan niet bij de I&R afdeling. Het is jammer dat het bekend werd gemaakt inderdaad.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:03

Laurie schreef:
Gefeliciteerd goldenarrow, wat een knap meisje <3

Dank voor alle lieve berichtjes! Ons hondje was stiekem al 17 :o Hij leek gisteren in eerste instantie wel wat op te knappen, dierenarts wilde het graag een dag aankijken omdat ze vaak nog wel goed kunnen herstellen als het zo ineens opkomt. Helaas viel hij binnen een paar uur steeds terug in aanvallen. Ze waren wel lichter en korter dan in de ochtend, maar hij reageerde totaal niet op de medicatie en bleef als een robotje rondjes door het huis lopen. Het was zo'n zielig gezicht... Halverwege de middag hebben we gebeld en gezegd dat het genoeg was, het kon echt niet meer |(

Och. Heel veel sterkte.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:08

Hier lopen ze binnen de 2.100 m2, paddock, bestrating, weide en paadjes.

De 5.400 m2 weide is pure luxe en wordt gehooid als we hem niet nodig hebben. Wil hem wel omheinen, maar het is niet echt noodzaak met die 2 frutsels.

Als de paden open zijn hebben ze 2 lange kanten van 90m om gas te geven :))

Wát een aandoenlijke foto's :+:
Slapende paarden zijn schattig. Slapende babypaarden uberschattig :+:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:48

Uiteindelijk toch nog wát gedaan; Boon even gelongeerd en Jasmijn weer eens goed geborsteld en weer wat plekken uitgekrabd en ingesmeerd. Voetjes iets gedaan; vijlen vond ze wel OK, maar hoef op de bok vond ze nog eng en liep ze telkens achteruit. Dus dat gaat nog een vervolg krijgen.
Verder in de stallen een wat 'zwaardere' LED ingedraaid, want ik had wel érg weinig licht.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 18:15

DubbelFun schreef:
HB zit in de hoeven SB zit in de spieren. Is eigenlijk hetzelfde proces; vergiftiging die niet snel genoeg door de lever/nieren afgevoerd kan worden.

Kijk weer wat geleerd! Thx

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 18:46

Ik heb vandaag weer een bosrit gemaakt. Merrietje was wakker en mijn oudje ging als de tierelier, lekker ritje dus.
Vanmiddag met manlief nog bij de nieuwe trailer gekeken en hij was er ook blij mee, gelukkig.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 18:58

Hier hebben we vandaag de laatste planten geplant bij de paarden. Moeten alleen ze beter gaan beschermen tegen de konijnen ellende die we hebben hier. Aantal van de planten die we twee weken geleden hebben geplant hebben wel wat geleden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:34

@marloes: je hebt van die kokertjes die je er omheen kunt winden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:57

Ik ga dit weekeind zaaien, als ik er nog aan toe kom :+ kruidenmengsel in de paddock

Kojack je collega’s zullen wel blij zijn met de huidige situatie dan := lijkt me irritant als je ook niks weet

DF lieve foto <3

Hier vanmorgen de paarden al gedaan, had ineens een ochtend voor mezelf zonder kids haha
Bak leeggepompt, Jonique aan de hand gewerkt en Elevada even gestapt met de bbp. Cheetah vond het wel best en lag lekker te slapen
Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:12

DubbelFun schreef:
@marloes: je hebt van die kokertjes die je er omheen kunt winden.

Die heb ik ook wel maar niet voor alles. We hebben nu van kippengaas een tijdelijke oplossing gemaakt.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:12

Bedankt DD, ik heb al een hoofjack, nadeel daarvan vind ik de 2 losse opzet stukken. Daarom liefst 1 die je niet hoeft te wisselen. En wilde wat fabriceren voor de shet want daar is de gewone te hoog voor.
Ga eens kijken of het los te koop is.

Heerlijke foto’s van veulen en de pony’s. Hier een vergelijkbaar beeld vanmiddag. Ze hadden het zonnetje duidelijk gemist de afgelopen dagen.

Iemand nog een tip hoe je een konijn kunt vangen? Hier al 2 jaar een aanloper, die zit in de moestuin en komt steeds meer op het erf. Van de zomer was het al irritant omdat hij alle groentes aan vrat ipv wat uit te zoeken. Maar nu kan ik dus de hond niet meer buiten hebben omdat die er steeds achteraan gaat. Zou m dus liefst vangen en dan op veilige plek uitzetten. Hij is jong ontsnapt bij de buren, terug daarheen heeft geen zin want hij loopt gelijk weer hierheen via de weilanden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:33

Malenka schreef:
Ik ben denk ik de enige in dit topic zonder weide?

Ik heb 1500m2 of minder zelfs, niet heel veel dus
rest is rijbak en paddock en hooi