Solleke_Noah schreef:MarloesHJ schreef:Solleke_Noah wij hebben keileem en hier lukt het toch om de paarden jaarrond op de wei te houden. Alleen het eerste stuk bij de poorten is kaal en wat modderig maar de rest gaat eigenlijk goed. Ondanks dat een van mijn paarden vierkant op de ijzers staat. De ander is een groter probleem eigenlijk. Die schraapt als hij naar binnen wilt en ons ziet
Knap dat dat lukt! Om hoeveel paarden op hoeveel opp gaat dat? Hier vier paarden (waarvan twee ijslanders) op twee hectare, maar in de winter wordt het toch drama als ik ze op de wei hou. Als het meer zou vriezen, geen probleem, maar die winters van de voorbije jaren...
Misschien wel belangrijk is dat ik niet mest en de wei bewust heel arm hou voor biodiversiteitsredenen. Ik heb sowieso dus een laag aandeel gras en veel bloemen/zegges.
Ik heb twee paarden (IJslander en warmbloed van ong 1.70m) op ongeveer een hectare verdeeld over twee weides. Ze staan al de hele winter op één wei (van ongeveer een halve hectare). Binnenkort wil ik ze naar de weide voor gaan verplaatsen, weides zijn gescheiden gelegen met het huis er tussen (en de weg aan de voorzijde). Denk na het ingaan van de zomertijd ergens.
Mesten heb ik nog nooit gedaan op mijn weides maar hier groeien niet echt andere dingen dan gras. Enige wat hier wel eens gedaan wordt aan weide onderhoud is het hoge gras wat ze niet opeten maaien (een keer per jaar ofzo) en de draad vrijhouden. Onkruid proberen we zoveel mogelijk weg te houden met de hand zo goed en kwaad als dat gaat.