Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:23

Hoe staat het met het excuus dat je paarden (meer) binnen moeten blijven omdat ze de paddock zo afgebroken hebben dat het niet veilig vertoeven meer is? :=

Gisteren, ziek zijnde, een sms gekregen, heeft de ene de blinde de draad in gejaagd. Gelukkig zonder al teveel erg, enkel een oppervlakkige wond boven zijn oog. Zat helemaal in de daad vast dus veel geluk gehad. Op stal kwam hij tot rust. Vandaag hebben ze om de beurt buiten gestaan, pensioneigenaresse durfdd het (begrijpelijk) niet aan om ze samen te zetten. Weide is ook nog niet helemaal gemaakt, moeten nog nieuwe palen in.

Dus meer staltijd dan doorgaans.. mag dit dan wel? En hoelang mag dat duren?

:+

Neen, grapje, zoek eigenlijk wel serieuze tips.. hoe zouden jullie dit aanpakken? Ze gewoon teug samen zetten als de weide in orde is en afwachten? Het ging goed en lijkt gewoon een verkeerde plaats, verkeerd moment-gebeuren maar neem ik het risico nog? Het gaat wel over een blind paard natuurlijk.. hij kwam gisteren op stal echt tot rust na heel de heisa.. misschien is apart buiten beter? Maar dan is het EN alleen EN meer op stal. Misschien kan de paddock gesplitst worden maar dan moeten we even kijken wat of hoe met de schuilstal.. wordt de ruimte kleiner.. en kan het altijd toch nog mis gaan natuurlijk.. heb ergens toch wat schrik merk ik..

Nikass

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:50

Voorlopig paddock splitsen en even aankijken of je t na een tijdje weer samen durft te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:58

Maar dan wordt de ruimte kleiner dus moest hij van iets schrikken heeft hij nog minder ruimte om te manoevreren.. En de schuilstal is dan ook een probleem natuurlijk. Ga het wel overleggen op stal maar vind het toch moeilijk om te weten wat het juiste is om te doen :\

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:20

Nikass schreef:
VogeltjeM schreef:
Nikass: dat proces heb ik ook meegemaakt :P

Ja... echt... soms vind ik mezelf zó vermoeiend... waarom kan het nou nooit genoeg zijn... dan voel ik dat zo vaag aanwezige gevoel dat het nog leuker en beter kan. Eigenlijk wil ik het niet uitspreken, want ik weet dat ik het hier en nu niet realiseren kan en wil niet mezelf frustreren.

Superherkenbaar! Maar soms kan je gewoon tegen jezelf zeggen 'het is nu goed'.. Ook al ben ik daar zelf superslecht in hoor :=

Sabine: een ongeluk kan altijd natuurlijk maar gezien je geschiedenis met deze paarden snap ik dat je je zorgen maakt.. Wat is wijsheid.. Kun je het niet nog een keer proberen? 's Nachts zijn ze iig apart dus dan kan er niks gebeuren.. Mijn paard is vroeger ook wel eens door de draad gejaagd, het kan altijd een keer gebeuren.. Al snap ik dat dit niet als een losstaand 'ongelukje' overkomt/voelt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:40

Ik vind het echt moeilijk. Is niet de eerst keer dat er iets voorvalt (wel ope deze stal, andere dingen zijn van eerder, ging echt goed hier) en ik weet dat het paarden zijn en dat er altijd iets kan gebeuren, maar dit is toch net weer een tikje anders. Denk dat ze even nog 2 dagen apart buiten laat, dan maar even wat minder. Vrijdag ben ik vrij en is de weide in principe weer volledig ok, denk dat ik ze dan zelf ga buiten zetten en het even bekijken, wil de staleigenaresse daar ook niet meteen mee opzadelen, die heeft zich echt verschrokken.

Moest [***] echt bang zijn in de paddock dan moet er en andere oplosing komen.. Maar weet echt niet wat het beste is.. als ik nu eens gewone paarden had he.. :P

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:17

mijn trekpaard staat lekker 24/7 buiten met inloopstal en onbeperkt hooi. ze vind het allemaal prima. maar ze staat wel tot de knieen in de modder. zij lijkt er geen last van te hebben. ze loopt lekker rond en maakt eens een galopje, heerlijk vind ik dat zo lekker buiten. ze kan in stal en een klein stukje buiten lekker droog staan. lara zou ik niet 24/7 op stal kunnen zetten, de breekt de boel af.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:23

Bontekontje schreef:
NatasjavE

Als je de paarden thuis hebt, met een schuilstal, met bestrating, met een goede slowfeeder. Ja misschien. Maar die zijn hier, ook op bokt, nou echt niet overdadig aanwezig.

Ik meld me, voel me bijna schuldig dat wij voor onze 3 24/7 paardjes een perfecte plek hebben gecreeerd,
een droge paddock van 10x20, aansluitend de loopstal 8x4 met strobed en vol hooinet..en tochtstroken voor de ingang om de wind buiten te houden.
(met een calamiteitenstal, voor je weet maar nooit) in de paddock een prachtige overdekte hooiruif met onbeperkt hooi voorzien van een hooinet met kleine mazen.
Naast de hooiruif op de lange zijde een winddoek waardoor ze altijd uit de wind staan. Aansluitend de rijbak/ zandpaddock.. van 15x46 met een verwarmde waterbak waardoor ze in de winter altijd fris water op 0+ temperatuur hebben.
Overdag gaat de track open en kunnen de heren zich uitleven op de race baan en hier en daar een grasje pikken...
Tuurlijk hebben we ook hier en daar blubber op de track, maar daar geven ze niks om..
Zodra het pijpenstelen regend gaan ze onder de dennenbomen staan... op verschillende plekken bieden we op de track hooi aan ook in een hooinet ver boven de grond met rubber tegels er onder dat het niet vertrapt word.

In de zomer worden ze het zelfde gehouden met het enige verschil dat er per dag een strook gras word verstrekt.
wij komen van een pension stal en hebben al onze wensen en dromen uitgewerkt in onze paardenstek..

En dit bericht is aan mij gericht omdat?......

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:27

Nikass, ik begrijp je volledig hoor. Ik ben ook gekomen van een paard dat maar een dagdeel buiten ging, rest op stal, dan naar 's nachts in een grote binnenstal (echt groot, zo'n 5 bij 4 meter) en overdag buiten, naar nu dag en nacht keuze stal-paddock + paar uur op de wei. Maar nu denk ik, hmm, die paddock is toch maar klein en saai (paddock van ongeveer 13m bij 10m + twee stallen van 3 op 3,5 meter), meer uurtjes op de weide of meer paddock zou zo leuk zijn. Daar werken we wel aan, voorlopig is het geen optie omdat de weide echt helemaal kort gegeten is. Ik "troost" me met de gedachte dat er echt wel veel paarden zijn die het een pak slechter hebben dan die van mij, en dat ik m'n uiterste best doe om ze zo veel mogelijk plaats te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:43

Zo, de kogel is door de kerk .. vandaag beslissingen genomen ..
Heb in ieder geval blijkbaar geen stalpaarden :+ Is wel handig om ook eens meegemaakt te hebben, weet ik ook meteen hoe ze dat vinden, en is het wel duidelijk dat ze het prima vinden voor 's nachts, maar dat is dan ook wel genoeg .. [***] is beetje chagrijnig en wilde na het werk niet terug de stal in .. en [***] die liep me gewoon bijna omver toen de staldeur open ging .. Doet ie anders noooooooit :+

Dus ze moeten sowieso de hele dag buiten, heb dan ook op stal overlegd en tegen mezelf gezegd dat het nu of nooit was, en dus aangebracht of het een optie was om de paddock te splitsen. Dat splitsen op zich is niet zo het probleem, maar dan moet er natuurlijk voor een 2e schuilstal gezorgd worden en daar is gelukkig wel een optie voor, maar brengt natuurlijk een stuk meer werk met zich mee, dus daar was ik wat bang voor, om als nieuwe klant (want dat ben ik nog steeds) dat soort dingen te vragen... Maar bleek maar weer eens hoe geweldig de pensioneigenaresse (en haar man) zijn .. ze zeiden "oh, heb je ons 5 minuten geleden horen praten dan? We zeiden al net hetzelfde" .. :') Zijn ze niet geweldig <3

Dus binnenkort hebben ze elk hun eigen paddockje, met schuilstal. Gaat een stuk meer rust geven en kunnen ze toch buiten. De splitsing gaat niet met heel hoge palen gebeuren dus moesten ze echt willen (al denk ik niet dat [***] daar zo'n behoefte aan heeft :P ) kunnen ze nog over de draad kriebelen. Vandaag al de weide weer helemaal in orde gemaakt, zondag gaan we dan de schuilstal & splitsing doen .. tot die tijd moeten ze het nog even redden met apart in de paddock een paar uur en meer op stal.. maar daarna wordt het weer beter, en vooral rustiger waarschijnlijk :Y)

Heb het ook nog gehad over de modder die je voor en in de schuilstal hebt, maar daar is spijtig genoeg niks aan te doen .. Zou tonnen zand & bakken geld kosten en dan is het nog maar een vraag of dat een blijvende oplossing is, want al het water loopt echt daar naartoe dus uiteindelijk heb je toch nog problemen waarschijnlijk. Maarja, de pony's maakt het niks uit en ze staan 's nachts sowieso altijd met droge voeten in de stal (overdag kunnen ze ook altijd droog staan hoor, alleen niet in de schuilstal, beetje stom, maarja :+ ). Pensioneigenaresse zei ook ineens spontaan als ik wilde dat ze in de zomer best gewoon buiten konden blijven staan, als het droog was .. want ze hadden toch elk hun eigen schuilstal enzo .. Is wel leuk, had ik het nog niet eens over gehad ..

Super stal & super mensen, meer kan ik niet zeggen <3

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:48

Zo, [***], dat is mooi geregeld!! Echt super van je pensionhouders, daar mag je "je pollekes mee kussen", zoals ze hier in België zeggen ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:57

tess_84 schreef:
Nikass, ik begrijp je volledig hoor. Ik ben ook gekomen van een paard dat maar een dagdeel buiten ging, rest op stal, dan naar 's nachts in een grote binnenstal (echt groot, zo'n 5 bij 4 meter) en overdag buiten, naar nu dag en nacht keuze stal-paddock + paar uur op de wei. Maar nu denk ik, hmm, die paddock is toch maar klein en saai (paddock van ongeveer 13m bij 10m + twee stallen van 3 op 3,5 meter), meer uurtjes op de weide of meer paddock zou zo leuk zijn. Daar werken we wel aan, voorlopig is het geen optie omdat de weide echt helemaal kort gegeten is. Ik "troost" me met de gedachte dat er echt wel veel paarden zijn die het een pak slechter hebben dan die van mij, en dat ik m'n uiterste best doe om ze zo veel mogelijk plaats te geven.

Dat is zeker zo. Soms voelt het zelfs een beetje verwend en ik probeer daarom niet te klagen :D
Mijn paard is volgens mij vooralsnog prima tevreden. Maar ook zij verlegd haar grenzen...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:09

Topics als dit schieten ineens als paddenstoelen uit de grond lijkt het... Ik probeer me er niet meer in te mengen gezien de tijd die het kost :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:24

Gewoon naar hier verwijzen.. staat info genoeg :+
Denk dat sommigen gewoon op zoek zijn naar bevestiging dat ze het toch niet zo slecht doen...

Besef zelf ook dat ik HEEL erg goede mensen getroffen heb op stal :j <3

Een ander iets.. gewoon uit interesse..
Op stal geven er momenteel bepaalde paarden wat problemen, naja, serieuze problemen (letterlijk stal & weide afbreken) en dit is een recent iets... sinds ze niet meer in het werk staan. Eerder werden de paarden gewoon gereden (om de andere dag, hen vrije dag stonden ze een paar uur in de weide) en toen gedroegen ze zich gewoon.

Deed mij denken aan iets van eerder in het topic, of werken voldoende uitdaging bied voor een paard (zowel fysiek als mentaal) om de staltijd zeg mar door te komen. Lijkt in dit geval van wel.. heel gek..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:39

Misschien wel fysiek in de zin dat de druk even van de ketel is (en dat dat dan genoeg is om je stal heel te houden), dat weet ik niet, en misschien verschilt dat ook wel per paard. Ik denk wel dat een paard moe kan worden van training (maar niet zo moe dat ie daar 22 uur van moet bijkomen in een stal ofzo). De vraag is of je het wenselijk moet vinden voor je paard om alleen zijn ei kwijt te kunnen onder het zadel zeg maar... Plus, dat ze hun stal niet afbreken als ze gereden worden, en hem wel afbreken als ze niet gereden worden, wil niet zeggen dat er aan hun basisbehoeften voldaan wordt als ze maar gereden worden zeg maar :)

Ik vind hoe het gros van de paarden gereden wordt ook best verdrietig, en ik kan me niet voorstellen dat ze hier fysieke en/of mentale genoegdoening uithalen. Hier in de buurt veel stallen waar paarden er met slofteugels 'doorheen getrokken' worden en dat soort dingen. Zijn ook de stallen waar de paarden maar 2 uur buiten komen en waar men probeert 'dressuur' te rijden. Als ik eraan denk wat die dieren voor bestaan hebben.. ;( Maar het trainen en hoe te rijden is een heel andere discussie dus die zal ik niet proberen te starten hier :)

Maar stel dat het trainen biomechanisch correct en met inzicht in de psyche van het paard gebeurt (ik weet dat jij hier toevallig ook mee bezig bent) dan denk ik wel dat ze er 'gestimuleerd' van kunnen raken oid, dat het ze iets brengt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:55

[***] schreef:
Deed mij denken aan iets van eerder in het topic, of werken voldoende uitdaging bied voor een paard (zowel fysiek als mentaal) om de staltijd zeg mar door te komen. Lijkt in dit geval van wel.. heel gek..

Nou, voor mijn paard ging die vlieger iig niet op.

De rest van de stalpaarden zag er tevredener uit dan die van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:59

@ VogeltjeM : ik doe maar gewoon wat pogingen, maar dank je :o
Weet het zelf ook niet goed waar nu bij die paarden het verschil zit, het is wel heel toevallig sinds ze niks meer doen het zo geėscaleerd is.. Daarvoor waren het natuurlijk ook wel karakterpaarden maar konden ze die energie blijkbaar toch beter kwijt.. Werden overigens gewoon braaf gereden, dus wel werken maar geen geruk of gepluk of allerlei 'hulpmiddelen'.

@ NatasjavE : en die kwamen er minder vaak uit dan die van jou of hoe moet ik dat bekijken?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:09

[***] schreef:
@ NatasjavE : en die kwamen er minder vaak uit dan die van jou of hoe moet ik dat bekijken?

Even vaak.

Ze gingen allemaal in de ochtend in de stampmolen, in de middag een uurtje in de wei of op de paddock.
Ik ging iedere dag rijden(bak of bos) of logeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:16

Interessant.
Nuja, ik weet het verder ook niet natuurlijk.. zal zien hoe het wordt als ze weer terug aan het werk gaan, want zo is het geen doen natuurlijk.. En het is alleen maar erg voor de dieren..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:24

Het grootste verschil was denk ik dat ze dacht dat ze mijn paard heel veel hooi gaf terwijl dat toch echt niet zo was. kreeg net zo veel als de andere. Maar mijn paard was verreweg het grootst...ja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:32

Dat maakt natuurlijk wel een verschil..
Hier krijgen de paarden al altijd hetzelfde.. enige wat verandert is is dat ze niet meer gereden worden..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:40

Die andere paarden stonden zich ook vaak te vervelen hoor. Maar die van mij ging van ellende mest eten en heel veel water drinken. Terwijl die andere paarden rustig stonden te wachten. Staleigenaar had echt het idee dat dat dus echt aan mijn paard lag.
Ik heb de hele regio afgezocht naar iets wat en bereisbaar is en voldoet aan wat ik vind wat goed is voor mijn paard. Overdag buiten en voldoende ruwvoer gedurende de dag.
Nou,...dat heeft wat tijd gekost.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:51

NatasjavE schreef:
[***] schreef:

Even vaak.

Ze gingen allemaal in de ochtend in de stampmolen, in de middag een uurtje in de wei of op de paddock.
Ik ging iedere dag rijden(bak of bos) of logeren.

Dat uurtje los op de wei of de paddock kan best weleens het verschil maken.
Ze kunnen daar hun ei kwijt als ze een bommetje zijn...
Paarden leren denk ik wel dat ze er gebruik van moeten maken als de gelegenheid zich aanbiedt.

Het is ook per paard/periode heel erg verschillend hoor.
De een kijkt niet op of om bij storm en de andere veranderd in een stuiterbal bijvoorbeeld.
En dan worden ze hetzelfde gehuisvest.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:40

Beweging helpt wel overtollige energie kwijt te kunnen. ovrrtollige energie geeft meer onrust en baldadigheid bij de paarden. paarden die eerst geyraind zijn en daarna de paddock of wei in gaan zijn vaak rustiger dan wanneer ze zonder training de paddock of wei in gaan. Dat merk ik zelfs bij de dieren hier die 24/7 uitloop hebben in paddock. Staan ze een poosje alleen in de paddock vliegen ze graag even uit in bak of wei. worden ze in die periode ook getraind aan longe of onder zadel dan minder tot niet

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:44

Nens77 schreef:
Paarden leren denk ik wel dat ze er gebruik van moeten maken als de gelegenheid zich aanbiedt.

De een kijkt niet op of om bij storm en de andere veranderd in een stuiterbal bijvoorbeeld.

De mijne deed hetzelfde als de andere he.

De mijne werd ook niet frisser dan de andere.

Het dier was gewoon puur ongelukkig op stal.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:38

NatasjavE schreef:
Nens77 schreef:

De mijne deed hetzelfde als de andere he.

De mijne werd ook niet frisser dan de andere.

Het dier was gewoon puur ongelukkig op stal.

Ik dacht dat je schreef dat de andere werden losgegooid en jij ging rijden....