Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:25

Iemand er wel eens over gedacht om de hele hap te asfalteren? Heb je ook geen last meer van "te rijke weides" :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:09

b485 schreef:
@flappie: ik denk dat je paarden geleerd hebben om om te gaan met het nieuwe rooster. Ze kennen nu een truukje om het hooi er sneller uit te halen. Je kan zoals al eerder gezegd het hooi mengen met stro; zorgen voor grover hooi, of wel toch proberen om meerdere keren per dag te voeren.

Ik voer bijvoorbeeld s'morgens vlak voor ik naar mijn werk vertrek en s'avonds. Ik maak s'avonds het eten voor s'morgens al klaar. je zou bijvoorbeeld nog een paar hooinetten kunnen aanschaffen en deze s'avonds al mee vullen, maar pas s'morgens ophangen.

Misschien dat meerdere kleine bakken ipv 1 grote bak ook kan helpen. Ze zullen dan misschien meer rondlopen (om te kijken of het hapje van het andere paard niet lekkerder is) en waarschijnlijk duurt het ook langer. De laatste sprietjes zullen langzamer uit de bakken komen dan als de bak nog vol is.

Nog kleinere mazen lijkt me niet aangewezen want 2,5 is al behoorlijk klein. Meestal wordt 3cm als kleinste maat aangehouden.

Ik sta met flappie op de stal.

Ander hooi/kuil is niet mogenlijk. We hebben nu best grof voordroogkuil en van zulke kwaliteit dat mijn haflinger het eindelijk kan eten zonder er ziek van te worden. We vullen het voor de haf ook aan met gewoon hooi. Ander nadeel is dat we weinig opslagruimte hebben en het voer amper nog te krijgen is.
Omdat ik nog werkeloos ben voeren we nu 2x per dag, de hoeveelheid is echt goed. Stro durven we niet zo goed aan aangezien flappie's paard behoorlijk reageert op stof. Paard is net een week hoestvrij na 2 a 3 maanden.

Meerdere bakken..tja idee maar dan moeten we een deel opofferen van onze bak. Deze is al niet zo groot en wrdt gebruikt om in te rijden en als paddock. Daarom hebben we al een hooinet in een van de boxen hangen. De andere box hadden we ook graag gebruikt maar ivm ruimte te kort staan nu onze eigen spullen daar.
Daarnaast zal de eigenaar ook niet blij zijn met de kuubkist in de bak(lees morsen en de hoek kapot trappen). Hij vind onze manier van paarden houden toch al niet zo denderend volgens ons. (paard hoort in de box).

Nou ja zolang ik nog niet werk doen we gewoon 2x par dag voeren. Daarna zien we wel weer verder.
Als ik in mijn woonplaats kan werken zou ik wellicht in de ochtend nog wel kunnen voeren.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:26

Buitenzinnig schreef:
Iemand er wel eens over gedacht om de hele hap te asfalteren? Heb je ook geen last meer van "te rijke weides" :+

Goed idee! ;) Even serieus, is dat eigenlijk duur?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:45

Een kilometertje rijskweg kost een miljoen, geloof ik... maar ja, daar zetten ze voor dat geld ook een vangrail, matrix borden en strepen op de weg... :+ Je zou eens kunnen vragen wat zo'n bedrijf rekent als ze een beetje over hebben en dat dan bij jou in de wei mogen droppen... wel zoab nemen hè? :D

Delphi2

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:04

Nee geen zoab, dat slibt dicht en dan laat het weer geen water door en vries het stuk in de winter ;-) gewoon dicht asfalt en dan onder afschot laten leggen, dan loopt het water vanzelf weg.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:17

paddock autobaan paradise geeft gelijk weer een heel ander beeld. Waarom dan niet gelijk een paddock aanleggen op de stoep. Lopen de paarden gezellig tussen de huizen in de woonwijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:20

Mét poepzak dan wel hè :D
Overigens heb ik al wel aan bestraten zitten denken. In kombinatie met een water-afvoergeul/put en rubber gaatjesmatten om ze toch zacht te laten lopen. De rest zou ik dan om laten zetten (zand boven/aarde onder) en daar mogen ze dan alleen op als het droog is (geen natte drek iig).
Alleen gezien de grootte van mijn huidige paddock zou me dat een kein kapitaal aan straatwerk kosten en er is geen haven op de Veluwe waar dat schip met geld kan aanleggen :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:23

Kan je niet een paar van die tentjes kopen dan is het probleem toch ook opgelost ;-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:32

tamary schreef:
kim1207 schreef:
hoe is t met de modder bij jullie?

Niet vloeken aub ;)

Geen modder, wel heeeeeeel erg nat.
Zowel land (zakken ze flink in weg als ze er in lopen), als bak en paddock (water ligt op het zand, wel stevig, zakken er niet in weg).
Enige droge is dat 1e hoge stuk pad, waar ze nu een dagdeel op staan om gras te eten.

Ik heb iemand gevonden die mijn bak los kan trekken (dochter rijdt in de bak bij ons), maar daar wil ik even mee wachten tot de bak en paddock weer echt goed opgedroogd zijn. Ben bang dat het anders drijfzand wordt...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:52

@joyce B : het zal tijdelijk even wat erger worden, maar het water kan wel veel sneller weg dan, dus is het ook binnen een dag/2 dagen weer goed te belopen.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:56

@ buitenzinnig, vangrail, matrix borden en strepen op de weg, ook best handig! Vangrail als afrastering, matrix borden zodat ze niet te hard gaan bij slecht weer, en natuurlijk strepen, moet wel duidelijk zijn wat de weghelft is!

@ dinopino, geloof niet dat mijn buren dat zien zitten ;)

@ dubbeldun 'Overigens heb ik al wel aan bestraten zitten denken. In kombinatie met een water-afvoergeul/put '
Nu ik erover nadenk... best een goed idee.
Bij jou geen haven? Ow stuur dat schip dan maar deze kant op, ik woon langs een stroom. Als hij niet te groot is kan het wel! Ik help hem graag met lossen!

@ joyce, volgens mij kun je het wel doen, nu het zo nat is. Maar dan moet je het daarna even (weekje) rust geven zodat het ook de kans krijgt om weg te lopen (het water dan....)
Laatst bijgewerkt door Soraya85 op 04-11-10 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:00

Wat ik onder 'lostrekken' versta is vaak niet wat een boer er onder verstaat :)
Ik moet altijd heel duidelijk zeggen dat ik het niet gekeerd wil hebben. Dus niet omgeploegd. En verder vind ik het goed als er maar 1 hooguit 2 keer overheen gereden wordt. Anders wordt het veel te veel opengereden en lopen de paarden er veel te zwaar in.
Ik probeer het dus altijd zolang mogelijk uit te stellen, te meer daar ik maar een kleine (moeilijkbereikbare) ruimte heb.
Ik heb er al eens over gedacht om gewoon zelf gaten van een cm of 3/4 te boren; 4 per m2 of zo, 30 cm diep is ruim voldoende :)
De buren zullen wel weer denken dat ik gek ben of zo :+

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:06

@ dubbeldun, mijn vriend heeft laatst op een stukje 100m2 gekeken wat het effect is van gaten maken.
De gaten heeft hij gemaakt met een smalle palenboor, om de meter 1, en ongeveer 30-40 cm diep.
Heeft zo weinig geholpen dat het de moeite niet is. Misschien als je meer gaten maakt??
De paarden liepen er ondertussen niet op.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:09

Soraya85 schreef:
@ dubbeldun, mijn vriend heeft laatst op een stukje 100m2 gekeken wat het effect is van gaten maken.
De gaten heeft hij gemaakt met een smalle palenboor, om de meter 1, en ongeveer 30-40 cm diep.
Heeft zo weinig geholpen dat het de moeite niet is. Misschien als je meer gaten maakt??
De paarden liepen er ondertussen niet op.

Dat heb ik ook een keer geprobeerd....wat een klus....en het werkt niet (maar lijkt zo logisch)!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:02

Een kennis hier ook geprobeerd ook geen effect

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:05

Nou dat scheelt mij dan een hoop werk :)
Overigens was ik niet van plan om het met een palenboor te doen, maar gewoon lekker elektrisch :D

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:40

@flappie en cowgirl: kan het stro niet nat gemaakt worden voor het stofvrij te maken?
Misschien werken met kleine versies van jullie kuubskist die je makkelijk kan verplaatsen: die kan je dan voor je gaat rijden even verplaatsen (bijvoorbeeld onder de omheining van de bak duwen), worden regelmatig verplaatst (dus kan de man van de bak niet klagen dat 1 bepaalde plek kapot gelopen wordt)
Wat je ook kan doen is fijnmazige hooinetten in de bak hangen. Die kunnen blijven hangen als je gaat rijden.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:44

asfalteren zullen ze hier bij gemeente niet blij mee zijn. betonplaten waren al niet goed, paddock mag niet... moet gras blijven, helaas.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:45

zelfs geen paddock... maar als de paarden al het gras opeten heb je toch een paddock ?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:49

kevje06 schreef:
asfalteren zullen ze hier bij gemeente niet blij mee zijn. betonplaten waren al niet goed, paddock mag niet... moet gras blijven, helaas.

Daar heb ik dus lak aan he. Flikker gauw op met die gemeente.
Op zondagmiddag was er opeens zand ipv kale zeeklei: gemeentelui zagen echt het verschil niet.
Steltonplaten mag volgens mij altijd? Is nml mobiel en geen vaste bestrating.
Maar doen ze moeilijk, steltonplaten.... beetje zand/grond overheen et voila.... zien gemeentelui ook niet.
Slachtofferrol spelen voor/dankzij hoogst irritante gemeentelui... ja doeiiii

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:05

Ik heb drainage, dus als het een paar dagen droog is, is de bak ook wel droog. Alleen in het begin, net na het aanleggen, was het binnen een paar uur al weer droog, en nu duurt het een hele dag of nacht voordat het weer droog is.
Het is een harde laag op zo'n 10cm diepte. Die hoefijzerpalen krijg je moeilijk helemaal de bodem in :P Voordeel, nooit een zware bak, ook niet als het heel droog en mul wordt...

Het is iemand met zo'n baksleep met pinnen van zo'n 20 a 30 cm lang en daarachter zo'n plaat om hem vlak te slepen.

hoe kan ik hem de bak het beste laten lostrekken, met of zonder die plaat erachter?

Hoe kan ik hem het best laten lostrekken? Met of zonder die plaat erachter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:09

Die plaat is alleen om hem glad te maken. Zonder blijft ie dus wat ' rommeliger' :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:45

Soraya85 schreef:
zelfs geen paddock... maar als de paarden al het gras opeten heb je toch een paddock ?

veengrond dus zwart... en zand ziet er anders uit.
ze komen hier veel controleren in de buurt.
1,5 maand terug nog bij me op visite, 5 man sterk (milieu, bouw en woning en nog een of ander mannetje voor behoud van natuur of iets)
allemaal zeiden ze wat anders, mijn mest opslag moest anders... mr milieu vond het prima, mr bouw en woning niet (ook al was het tijdelijk en verplaatsbaar het was een bouwwerk...)
ben dus vrij voorzichtig met ze

beton platen niets meer van gehoord
maar volgens hun mag je niet je gehele erf verharden
buiten dat er onder die platen ook zand ligt... en volgens hun kan dat mengen met de schone veengrond...
weet ik wat, ben nooit zo blij met ze maar doe wel voorzichtig aan

wil heel graag paddock... volgens mij man mag het zonder vaste omheining wel... maar ik geloof het niet zo...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:07

Wat vervelend als ze zo moeilijk doen ;(

Vwb mijn fijne hooi ben ik er uit. Ik ga klussen :D
Het wordt een kombi-hooinet met onderin mazen van 20 mm en bovenin dicht (het zakt toch naar beneden). Het 'gaten'deel wordt gemaakt a la de hooizak met PP-band en het bovenstuk van winddoek. Ik zou zelfs kunnen overwegen om dit van waterdicht canvas te maken. Zodat mijn hooi ook niet natregend :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:18

b485 schreef:
Wat je ook kan doen is fijnmazige hooinetten in de bak hangen. Die kunnen blijven hangen als je gaat rijden.

uit netten wordt best wel veel hooi gemorst, met 2 lastige neveneffecten:
- kans op zandkoliek vergroot omdat met het gevallen hooi ook zand mee opgegeten wordt.
- het gevallen hooi dat niet opgegeten wordt vermengd met het zand, dus verpest je bak.