Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:36

Ik heb van de winter 1 zak strokorrels in mijn kippenhok van 1m2 gegooid.
Het ligt er al van eind december in.
Jammer genoeg vroor het toen zo erg dat ik de korrels niet durfde nat te maken.
Hierdoor heb ik weer een laagje hooi op de korrels moeten leggen tegen de ergste kou.
Nu zijn de meeste korrels inmiddels uit elkaar gevallen.
Een paar keer per week schep ik de poep uit het hokje.
Maar ik vind het erg stoffig spul.
Als ik met de blik (en veger) de boel een beetje los hussel dan waait me het stof om de oren. Niet echt lekker.
Kan me dan ook niet voorstellen dat dit stoffig goedje goed is voor de luchtwegen van de paarden.
En wat heeft het voor nut als je het continu nat moet sproeien? Dan heb je weer een vochtige stal. Lijkt me gewoonweg niet ideaal voor paarden die er halve dagen in moeten staan.

De kippen daarentegen vinden het geweldig. Die nemen tegenwoordig een stofbad in hun hok!
Ik moet dus ook eens kijken waar ik het bij mij in de buurt kan kopen, en dan gooi ik er wat minder in om te beginnen, want een hele zak was toch wat overdreven in 1 keer. Voor de winter OK, maar nu de lente er weer aankomt moet het hok toch vaker helemaal leeggemaakt worden i.v.m. bloedluisbestrijding.

colunder

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:08

isabonny, welk merk korrels heb jij dan??
Ik vond Zeoliet en Dolsma ook stoffig,maar de strovan is dat totaal niet.
Ik heb nu bij de kippen de hippo gold erin dat is ook ideaal.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:25

colunder schreef:
isabonny, welk merk korrels heb jij dan??
Ik vond Zeoliet en Dolsma ook stoffig,maar de strovan is dat totaal niet.
Ik heb nu bij de kippen de hippo gold erin dat is ook ideaal.

goh.....dat weet ik niet meer. Ik had ze van Imker gekregen om te proberen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:37

Strovan dus :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:13

Yep! Imker = Strovan.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:27

Wat raar dat dat bij jouw dan wel stoft.
Ik heb in de ponystallen ook stroven liggen en dat ligt er al meer dan een half jaar in en die stallen worden ook alleen maar door de kippen gebruikt maar het stoft nog steeds niet

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:50

ik ben uiterst tevreden van strokorrel voor de kippen.
maar ik persoonlijk zal nooit strokorrel gebruiken zonder bevochtigen bij de eerste instrooi, anders verlies je het effect

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:51

Bij de kippen en de konijnen maak ik het ook nat,ik ga die beesten niet op die korrels laten lopen.
Bij de pony's maak ik het alleen nat als ik met een nieuwe bodem begin,met bijstrooien niet.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 00:14

Ik snap het "probleem" van het nat maken niet zo.
Als je de korrels nat maakt en even laat staan, bijv. in de kruiwagen is het binnen een kwartier droog en voor het grootste deel uit elkaar gevallen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:58

diana1 schreef:
Ik snap het "probleem" van het nat maken niet zo.
Als je de korrels nat maakt en even laat staan, bijv. in de kruiwagen is het binnen een kwartier droog en voor het grootste deel uit elkaar gevallen.

Zo doe ik het dus ook. Een zak korrels in een krui kiepen en dan met een gieter nat maken. De uiteengevallen droge korrels door de bodem harken en je stal is weer een week top!

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:51

[
Zo doe ik het dus ook. Een zak korrels in een krui kiepen en dan met een gieter nat maken. De uiteengevallen droge korrels door de bodem harken en je stal is weer een week top![/quote]

ik zou nooit bij het bijstrooien nog bevochtigen, dat is naar mijn mening totaal tegengesteld aan de bedoeling.
Maar iedereen doet zoals hij er zich best mee voelt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:27

@Granu,
Verklaar het verschil tussen het wél bevochtigen als je begint met een korrelstal maar niet bevochtigen als je (wekelijks) bij strooit.

Hoezo tegengesteld aan de bedoeling? Dan zou je het in het begin ook niet nat moeten maken.....

Het gaat erom dat je een mooie laag krijgt en een laag simpel en alleen van korrels is niet écht geweldig, tenminste niet met de alleseters die zich dan helemaal vol eten in de hele korrels.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:40

granu schreef:
ik zou nooit bij het bijstrooien nog bevochtigen, dat is naar mijn mening totaal tegengesteld aan de bedoeling.
Maar iedereen doet zoals hij er zich best mee voelt

Heb je het zelf al eens geprobeert???
Mijn ervaring en van Diana1 is het zelfde. Ik heb ook de ervaring als ik de korrels niet nat maak en zo in de stal strooi. De korrels verpulveren niet of niet snel en met nat maken zijn ze zo verpulvert en je heb een droge mooie bodem, zonder dat je overal hele korrels tegenkom. Zo nu en dan een zak of een halve zak vlas er door heen en je stal is helemaal super droog en veerkrachtig.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:52

Citaat:
[Mijn ervaring en van Diana1 is het zelfde. Ik heb ook de ervaring als ik de korrels niet nat maak en zo in de stal strooi. De korrels verpulveren niet of niet snel en met nat maken zijn ze zo verpulvert en je heb een droge mooie bodem, zonder dat je overal hele korrels tegenkom. Zo nu en dan een zak of een halve zak vlas er door heen en je stal is helemaal super droog en veerkrachtig.
[/quote]

ik zie het zo: de korrel wordt omgezet tot losse vezels onder invloed van vocht.
Bij de eerste instrooi wat bevochtigen om het proces te starten.
Door de urine van de dieren en de vochtigheid uit de omgeving zwellen de korrels verder op en na een bepaalde tijd is ongeveer de ganse hoeveelheid korrels omgezet tot een soepel en veerkrachtig bed.
Zolang dat bed soepel en veerkrachtig is is het OK voor mij, zodra het wat begint zijn veerkracht te verliezen een zak bijstrooien, zonder toevoegen van vocht en de nieuwe korrels mengen met het bestaande bed. De nieuwe korrels zullen vocht opnemen uit het bed, zwellen en daardoor het bed verluchten en opnieuw veerkrachtig maken.
Voor mij is de bedoeling een droog, soepel en gemakkelijk te bewerken bed te bekomen.
Vochtige korrels bijvoegen zou ik persoonlijk niet doen, ik maak liever het bed droger in plaats van natter.

Maar dat is zoals ik het zie. Er zijn ook 4 evangelies, ze vertellen allemaal over hetzelfde, maar het is ook niet steeds hetzelfde verhaal.
Mengen met andere materialen is ook een optie, waarom niet?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:58

@Granu,
Volgens mij begrijp je het niet.
Als je de korrels in de kruiwagen nat maakt dmv een gieter water, dit vervolgens een kwartiertje laat staan, is het opgezwollen en dus opgedroogd als je het in de stal bij de rest gooit.
Ik haal elke dag de natte plek weg, dus er is geen sprake van een natte bodem.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:13

Citaat:
diana1 schreef:
@Granu,
Volgens mij begrijp je het niet.
Als je de korrels in de kruiwagen nat maakt dmv een gieter water, dit vervolgens een kwartiertje laat staan, is het opgezwollen en dus opgedroogd als je het in de stal bij de rest gooit.
Ik haal elke dag de natte plek weg, dus er is geen sprake van een natte bodem.

Alle begrip dat u dat zo denkt, maar als ik een zak korrels neem, en ik giet er bvb 10 liter water op, dan zwelt inderdaad de korrel, maar volgens mij zit het water dan in de massa.
Nu, eenvoudig te testen, u neemt uw kruiwagen, u doet zoals u beschrijft, uw weegt uw kruiwagen voor u het water opgiet, u weegt hoeveel water u bijvoegt, en weegt u dan de kruiwagen na een kwartier.
Volgens mij weegt die dan de som van de 2 gewichten, en brengt u volgens mij het vocht in het bed.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:41

Laat maar....je wilt het volgens mij niet snappen.

De korrels zijn weliswaar opgezwollen en het vocht is dus opgenomen. Maar evengoed zijn de korrels droog en zeker als het wordt vermengd met de laag die reeds in de stal ligt :Z
Gelukkig loopt/ligt het paard op de bodemlaag en hoeft het niet te worden opgetild :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:32

Ik snap Granu wel hoor en ze/hij heeft gelijk :)
Door de korrels niet nat te maken gaan ze vocht uit de omgeving (de andere reeds uit elkaar gevallen korrels onttrekken).

Maar dit proces gaat idd langzamer en je zult dus langer hele korrels terugvinden.

Het is maar net waar je voor kiest :D

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:29

Citaat:
Maar dit proces gaat idd langzamer en je zult dus langer hele korrels terugvinden.

En dát is juist het probleem, mijn paardjes zijn gek op hele korreltjes :9

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 08:17

en het al dan niet natmaken heeft denk ik ook te maken met het al dan niet verwijderen van de natte plekken. Ik denk:
natte plekken consequent weghalen = natmaken alvorens bij te strooien. Natte plekken min of meer laten zitten = hele korrel erdoor.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:33

en hoeveel water moet er op 1 zak, 1 10 liter gieter?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:48

Ja dat doe ik wel. Het is in een kwartier helemaal opgenomen door de korrels.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 08:58

[
Citaat:
quote="wuswa"]en het al dan niet natmaken heeft denk ik ook te maken met het al dan niet verwijderen van de natte plekken. Ik denk:
natte plekken consequent weghalen = natmaken alvorens bij te strooien. Natte plekken min of meer laten zitten = hele korrel erdoor.
[/quote]

natte plekken min of meer laten zitten en mengen zal verbruik positief beinvloeden

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:04

Citaat:
[/quote]

en heb je dit met alle merken of met 1 merk.?als je het met alle merken hebt, dan zou het eerder aan uw paarden liggen, als het aan een bepaald merk ligt, moet u daar misschien de oorzaak zoeken.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:48

granu schreef:
Citaat:

en heb je dit met alle merken of met 1 merk.?als je het met alle merken hebt, dan zou het eerder aan uw paarden liggen, als het aan een bepaald merk ligt, moet u daar misschien de oorzaak zoeken.[/quote]

Ik denk dat de korrels gewoon erg smakelijk zijn.. mijne vind ze ook heerlijk..
best vervelend...