het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:40

Oh ben heel benieuwd Karin!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:09

Oh ben heel benieuwd karin! Zou dat ook wel willen maar ik heb t geld niet om het vervolgens ook uit te voeren :') wil nog wel wat aanpassingen doen voor de winter.

Vannacht weer 15mm regen en t is gewoon weer een natte bende. Wordt zo moe van al die mega buien nu.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:26

Nou geld is nog wel een dingetje ja, ik heb geen idee wat deze plannen grofweg zouden moeten kosten :=
De stallen hadden we al ingecalculeerd dus dat is geen probleem, maar de rest is meer werk (en dan echt meer werk) dus dat zal aardig oplopen :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:29

Ik ben ook benieuwd Karin.
Gaaf zo'n project.

Hier ook veel regen gevallen. Ik ben er voor de tuin wel blij mee. Voor de bak en paddock maakt de regen niet uit.

We willen deze ochtend de stoofperen en goudrenetten gaan verwerken, dus zou iig voor het persen fijn zijn als dat buiten kan en het even stopt met regenen :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:34

Hier ook veel regen. Eerst kleine plassen in de paddock. Moet daar binnenkort ook nog even wat mee met het oog op de winter. In ieder geval de uitloop paddock...

Wij moeten binnenkort de hele buitenomheining vervangen. Das ook wel een leuke kostenpost vrees ik. Verder is alles nu gewoon weiland en dat blijft voorlopig maar even zo.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:40

Hier ook genoeg gevallen. Gelukkig weinig plassen. Verder in huis even grote uitgaven dus de rest staat even stil. Ik wil wel heel graag op zoek naar een quad. Dan kan ik zelf de bak en track slepen.

Straks gaan we mennen. Rond 11:30 zou het droog zijn.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:47

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:52

Hier ook flink regen en de paddock staat 'vol' , straks als het droog is de pomp er maar in. De paarden heb ik maar even op stal gelaten met een bult hooi.

@karin: stevige plannen, maar als het eindresultaat is wat je graag wilt..
@manzano: buitenomheining is ook een stevige kostenpost.
Dat is dan weer een voordeel hier dat het niet zo groot is; ik ben nog steeds érg blij met mijn gaashekwerk.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:34

Karin_deB schreef:
Singels blijft zoeken en testen. Ik heb voor mijn ronde merrie meerdere anatomisch gevormde singels geprobeerd en uiteindelijk ligt het nu het beste met een rechttoe rechtaan wintec singel.

Hier is van de week Femke Dölle langsgeweest om te sparren over inrichten van de wei en paddock.
Zij heeft tijdens het gesprek een suggestie gedaan wat inhoudt dat ons hele erf overhoop gaat en we alles omgooien maar wat dan wel het resultaat heeft wat we eigenlijk willen (paardengedeelte niet meer vast aan huis maar achter op erf, alles in verbinding met elkaar etc).
Toen ze het voorstelde zag ik allemaal beren op de weg maar na een nachtje slapen begreep ik haar praktische gedachte wel, en zeker de gedachte van een "buitenstaander" die een blik op je erf werpt.
Gisteren voorgesteld aan mn man, die ging ook enorm fladderen zoals ik in eerste instantie maar 's avonds trok dat al bij.
Ben benieuwd waar we zijn over een paar nachtjes slapen := :D

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat zo'n adviesgesprek heeft gekost ?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:11

Afbeelding

Ik begin rauwe handen te krijgen van het schillen, maar het idee aan stoofpeertjes voor het komende jaar is ook heel fijn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:15

Je hebt nog aardig wat kilo's te gaan. Ik heb de appels hier wel eens 'elektrisch' geschild; appelboor in de boormachine en dan op een lage stand rond draaien met de dunschiller er tegen aan. ging na wat aanloopproblemen eigenlijk best aardig :)
Je hebt er ook handmachientjes voor
https://cookinglife.nl/appelschilmachines/

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:26

Ik heb hetzelfde probleem als veel van jullie. Genoeg ideeën om het terrein optimaal in te richten voor de paarden. Maar het ontbreekt me aan financiële middelen om het te realiseren. :\ Dat vind ik ook altijd wel een aandachtspunt voor iedereen die ontevreden is over pensionstalling en de paarden aan huis wil hebben. Als je geen flinke zak geld hebt, moet je toch vaak consessies doen. Dan kan je wel zorgen voor een schone stal en een goed ruwvoerbeleid (al is het krijgen van het juiste ruwvoer al een uitdaging), maar lever je vaak in op faciliteiten.

Wij hebben nog praktisch dezelfde indeling van de wei als toen we het kochten, bijna 25 jaar geleden. Toen woonden we hier niet en was onze ingang juist aan de andere kant van de wei. Daar staat nog een schuilstal die we inmiddels al jaren niet meer gebruiken. Maar alles omgooien kost me teveel geld. De containerstal (2.5 x 12 meter) met luifel van 4 x 10 meter is vanaf het begin een doorn in ons oog, maar hij is nu ideaal als schuilstal en dat ding weghalen en er iets knaps voor in de plaats zetten is me nu te duur. Absoluut geen prioriteit.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 17-09-23 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:29

Kim_W schreef:
Iemand hier enig idee hoe je zo'n soort trailerlamp kan vervangen? Hij doet het niet maar ik heb geen idee hoe ik hem open kan krijgen :Y)

https://www.paardentrailer.nl/onderdele ... ibaar-glas

Ik heb volgens mij ook zo’n lamp en volgend mij kan je dat glas losdraaien van de onderkant. Denk tegen de klok in.

Hier heeft het gisteravond en vannacht geregend maar het is nu droog met een heerlijk zonnetje

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:11

MarloesHJ schreef:
Kim_W schreef:
Iemand hier enig idee hoe je zo'n soort trailerlamp kan vervangen? Hij doet het niet maar ik heb geen idee hoe ik hem open kan krijgen :Y)

https://www.paardentrailer.nl/onderdele ... ibaar-glas

Ik heb volgens mij ook zo’n lamp en volgend mij kan je dat glas losdraaien van de onderkant. Denk tegen de klok in.

Hier heeft het gisteravond en vannacht geregend maar het is nu droog met een heerlijk zonnetje

Je kan hem in ieder geval wel draaien, alleen zijn dat schijnbaar 2 verschillende standen van de lamp. Ik heb hem vooralsnog niet los kunnen draaien

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:35

Hij moet los kunnen.
Ook ooit eens gedaan. Maar hoe ook alweer... :D

Meen de andere kant in dan de lamp aanzetten.

Ja met een bak geld werd de indeling hier ook wel anders.
Maar je moet het idd allemaal zelf betalen en niet gedeeld door 50 x zoveel jaar.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:43

Hier zou ik het ook graag willen omgooien. Ik doe veel inspiratie op via een account op instagram. Zij heeft net een prachtige schuilstal gezet en daarna een enorme poel laten graven.

Echter, ik kan alleen maar denken... dat kunnen wij nooit betalen :=

Ik wil deze herfst ook e.e.a. aanpassen aan de stallen, maar het is allemaal zo gruwelijke duur dat het ook niet allemaal in 1x kan.

Maar niettemin veranderen we ieder jaar wel iets en dit najaar wil ik bijvoorbeeld weer extra wilgen planten als beschutting tegen regen en zon.

Volgend jaar wil ik ook een bloemenstrook maken. Niet zozeer voor de paarden, maar voor de insecten. Het is gewoon leuk om te zien wat er allemaal op afkomt en de paarden hebben nu toch veel te veel gras :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:48

Ik zit hier nu ong 30 jaar en ben nog steeds aan het veranderen/verbeteren...

Net de plas leeg gepompt en ik kreeg mijn ene mudboot haast niet meer uit het zuigende zand, ik kon nog net overeind blijven :oo

Boon had in haar waterbak gepoept, dat heeft ze werkelijk nog nóóit gedaan ;( Ik zie het maar als een stil protest voor het lange op stal staan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:58

Hier gaan dingen ook niet zo snel als ik wil maar tegelijkertijd veranderen plannen ook wel weer als er meer inzicht is. Als ik gelijk alles had gedaan had ik nu geheid spijt gehad. Nu we hier wat jaartjes wonen, de grond kennen en de mogelijkheden. Beseffen dat het klimaat toch best drastisch veranderd en we daar ook meer rekening mee willen houden denk ik dat juist door het wachten nu veel betere keuzes kan maken.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:02

Helemaal mee eens! Je grond eerst leren kennen is wel handig inderdaad :j

En ik heb nu zo'n goed weidebeleid dat ik veeeeel te veel gras heb. Nu is er volgend jaar wel een derde bij dus wellicht volstaat het dan wel, maar ik vrees dat het dan nog teveel is. Daarom denk ik erover nog extra paden te maken en daarvoor weides op te offeren.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:03

Dais_ schreef:
Hier zou ik het ook graag willen omgooien. Ik doe veel inspiratie op via een account op instagram. Zij heeft net een prachtige schuilstal gezet en daarna een enorme poel laten graven.

Echter, ik kan alleen maar denken... dat kunnen wij nooit betalen :=

Ik wil deze herfst ook e.e.a. aanpassen aan de stallen, maar het is allemaal zo gruwelijke duur dat het ook niet allemaal in 1x kan.

Maar niettemin veranderen we ieder jaar wel iets en dit najaar wil ik bijvoorbeeld weer extra wilgen planten als beschutting tegen regen en zon.

Volgend jaar wil ik ook een bloemenstrook maken. Niet zozeer voor de paarden, maar voor de insecten. Het is gewoon leuk om te zien wat er allemaal op afkomt en de paarden hebben nu toch veel te veel gras :=

Wij volgende hetzelfde account denk ik zo haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:06

Ik zit ook met een aantal beslissingen in het verleden genomen die ik nu zeker anders zou doen, maar die zijn mede ontstaan door veranderde inzichten in het houden van paarden, niet kúnnen wachten en natuurlijk financiën.
Het is een gevleugeld gezegde 'als ik toen wist wat ik nu weet...' dan had ik wel gewacht op de langere vergunningsperiode en waren de stallen 3,5x4 geworden met een normale 250 goothoogte ipv de 200 onder de ouderwetse meldingsprocedure. In mijn dromen zou de track langs de weg ruim overkapt zijn zodat alle nootjes en het meeste blad richting de weg eraf zou vallen ipv op de track en in de wei. En meer handige oplossingen waar ik nu tegenaan loop.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:08

Dais_ schreef:
Helemaal mee eens! Je grond eerst leren kennen is wel handig inderdaad :j

En ik heb nu zo'n goed weidebeleid dat ik veeeeel te veel gras heb. Nu is er volgend jaar wel een derde bij dus wellicht volstaat het dan wel, maar ik vrees dat het dan nog teveel is. Daarom denk ik erover nog extra paden te maken en daarvoor weides op te offeren.

Dat probleem heb ik hier ook

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:37

Je moet wat te wensen houden toch :D
Ken ook een PP waar ze de hele poel moesten afsluiten omdat waterkwaliteit helemaal niet geschikt was voor paarden. Vraag me bij al die poelen wel eens af of iedereen dat wel checkt bij een lab.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:39

Een poel lijkt me prachtig maar krijg je dan niet veel muggen?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:41

DuoPenotti schreef:
Een poel lijkt me prachtig maar krijg je dan niet veel muggen?

Dat is ook waar ik bang voor ben!
Al gaat er bij ons geen poel komen want daar hebben wij net de ruimte niet voor. Denk wel dat Peetje het fantastisch zou vinden! Iedere dag even lekker in bad gaan! Nooit meer een wit paard :')