Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:45

Welkom Marjo, leuk stukje heb je en inderdaad efficiënt ook. Wij hebben iets meer grond, maar de helft kunnen de paarden al niet op. Leuke hond, ik vroeg me al af wat het voor kruising was.

Akshay, aaai hoe is het nu met jouw knie??

Laurie, veel sterkte. 17 jaar is wel een hele mooie leeftijd, maar des te groter is de leegte die ze achter laten.

DF, handig van die hoefsteun. Ik heb er zelf geen, mijn ene merrie laat haar voet toch nooit staan dus ik doe het zo uit het handje. Krijg je een mooi gespierde rug van hahaha.

Robijn, succes met de cursus! Hopelijk is het een leuke cursus?

Beluchten van onze wei is hier ook niet nodig. Hier ligt het juist heel los nadat de kraan vorig jaar aan de slag is geweest.

De dames lopen hier sinds gisteren weer ff op de wei. Ze gingen echt verpieteren op de paddock en ik kon het niet meer aanzien. Nu zijn ze weer blij :-). De wei moet toch nog ingezaaid worden dus ik laat ze tot die tijd gewoon lekker lopen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:08

Welkom Marjo, mooi plekje dat wordt vast prachtig. Leuke paarden en honden heb je.

Handig gedaan met de hoefstandaard DD. Weet jij toevallig of dat opzetstuk ook los te koop is?

Lekker dat dat kan Dais. Hier met de veengrond over 5 weken pas schat ik in.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:15

Hier is het ook nog behoorlijk nat, maar ik heb goede hoop dat het de komende week lekker gaat opdrogen. Ik hoop de paarden het zomertijdweekend weer een uurtje per dag de wei op te kunnen laten. Daar zullen ze wel zin in hebben, na al die maanden paddock.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:34

Dat zal eruitzien op de wei Dais, haha. Maar geloof meteen dat ze er helemaal happy mee zijn!
Hier staan ze ook gauw bij het draadje te "vragen" als ze me zien. Hoop dit weekend weer, het droogt wel redelijk. Gisteren hier alleen beetje miezer gehad.

Knie is oké. Net eronder een beurse plek, maar niks serieus. Kan voelen dat hij zijn best deed mij heel te houden! (Halstertouw heeft ook geen moment strak gestaan).

Trek je t nog Robijn? Kom je thuis nog aan de paarden toe of heb je daarbij hulp?

Vriendlief gaat dit weekend kijken voor een voorlader op de trekker *\o/* zal nog even bouwen zijn, maar ik gok dat dat wel goed komt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:00

Wou ook nog vragen wanneer ze bij iedereen terug de wei op gaan? Hier hoopte ik 1 april maar gezien het natte weer van de laatste dagen (en koud) zie ik het nog niet direct gebeuren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:03

Hier gaan ze er nooit af.
Daarom zou ik als tip geven, kijk naar wanneer jij ziet dat je grond het aan kan, niet perse naar datum.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:05

Hier staan ze ook 365 dagen per jaar op gras. Ik heb (helaas) geen paddock.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:44

Hier pas rond eind april half mei. Ik wil eerst de groei in het gras hebben en dan pas als het droog is mogen ze er op, een uurtje. Ze hebben wel de track waar gras groeit, dus ze hebben wel wat te doen. En ik heb mijn stukgelopen wei waar ik longeer waar ze ook even op gaan.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:05

Hier jaar rond als het weer en de ondergrond het toelaten.
Maar ook jaar rond dat ze eraf gaan als de ondergrond slecht wordt.

2 weken terug liepen ze, mits geen vorst, een uurtje op gras. Nu al een week niet.
In de zomer hoop ik wel weer een goed doorgegroeid en doorgeschoten weide te hebben waar ze dan met strook begrazing tot maximaal 16u per dag op mogen.
Maar ook dan geldt dat ze eraf gaan als er teveel water is gevallen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:22

rover_ schreef:
Handig gedaan met de hoefstandaard DD. Weet jij toevallig of dat opzetstuk ook los te koop is?

Ik heb die losse kop ooit hier gekocht
https://www.heunetz.de/hufbockeinsatz-v ... smith.html maar ik zie hem nu alleen met stang staan. Maar waag er eens een mailtje aan. Ik meende dat die van mijn toen iets van 16 euro koste. Dus dat scheelt nog al.
Overigens staat momenteel op Ebay.de het hele ding te koop, nu nog voor weinig
https://www.ebay.de/itm/HOOF-IT-Hufbock ... Swb41gSNVs

@marjo: welkom. Leuke plek heb je. Dat wordt vast nog een drukke tijd, maar wel genieten !!

Vanochtend weer witte weilanden rondom, maar nu met de zon is het al weer weg.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:33

Wij hebben eind februari de weide opnieuw ingezaaid dus het is even wachten tot er een dikke grasmat staat. Met de regen van afgelopen week en nu de voorspelde zon heb ik goede moed dat het toch begin april gaat lukken. Wel op zand/zwarte grond overigens dus dat helpt meel.

Overigens staan ze nu ook op de "weide" maar daar is weinig gras meer van over.
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:24

Ik ben denk ik de enige in dit topic zonder weide?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:26

hier eind oktober gezaaid, dus ziet er ook nog niet naar uit dat ze er over 2 weken op kunnen, het moet eerst maar een beetje groeien, en misschien ook nog een keer maaien voordat het dicht genoeg is gegroeid. Moet ook nog nieuwe paaltjes halen en uitzetten, heb vorig jaar een gedeelte van de wei hergebruikt om de paddock uit te zetten. gelukkig lijken ze hier best wel tevreden op de paddock met hun hooinetje :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:28

@malenka: Die 100 m2 van mij telt ook niet echt mee :)
Daarentegen kan ik Boon ook niet echt op een wei zetten vanwege spierbevangenrisiko.

Ik moest net toch echt even optreden tegen Jasmijn, want die was hard op weg om wederom de kruiwagen om te duwen .

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:48

Wij zitten op klei-leemgrond dus moet ze helaas wel enkele maanden per jaar volledig van de wei houden, of er blijft niks meer van over. Eenmaal op het gras blijven ze er wel normaal minstens een halfjaar op staan (dag en nacht).

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:00

Solleke_Noah wij hebben keileem en hier lukt het toch om de paarden jaarrond op de wei te houden. Alleen het eerste stuk bij de poorten is kaal en wat modderig maar de rest gaat eigenlijk goed. Ondanks dat een van mijn paarden vierkant op de ijzers staat. De ander is een groter probleem eigenlijk. Die schraapt als hij naar binnen wilt en ons ziet :+

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:03

DubbelFun schreef:
Ik moest net toch echt even optreden tegen Jasmijn, want die was hard op weg om wederom de kruiwagen om te duwen .

haha, herkenbaar. deed die shet van mij ook in het begin. vooral om te schuren. Ik heb het wel een beetje afgeleerd geloof ik. Hij doet het nooit meer.

Wat betreft weide: Ik zit wel beetje met dilemma. paarden hebben afgelopen weken ( bij droog weer) elke dag wel paar uur in de wei gelopen, maar shetje is nu dus toch hoefbevangen en staat al een week op de buut.
Maar ja, ik heb een kleine halve hectare aan gras wat ik afgelopen jaar met halve dagen op gras al niet óp kreeg. Nu shetje nu al HB staat, heb ik even geen idee wat te doen dit jaar. Mijn merrie kan het prima hebben en heeft het eigenlijk ook wel soort van nodig; ze knapt er altijd zo van op als ze weer de wei op kan.

Ik vrees bijna dat ik ze uit elkaar moet halen en voor de shet een aparte paddock moet gaan maken ofzo..

En ik moet maar eens serieus op zoek naar schapen. Het lange gras staat gewoon weg te rotten...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:04

MarloesHJ schreef:
Solleke_Noah wij hebben keileem en hier lukt het toch om de paarden jaarrond op de wei te houden. Alleen het eerste stuk bij de poorten is kaal en wat modderig maar de rest gaat eigenlijk goed. Ondanks dat een van mijn paarden vierkant op de ijzers staat. De ander is een groter probleem eigenlijk. Die schraapt als hij naar binnen wilt en ons ziet :+

Knap dat dat lukt! Om hoeveel paarden op hoeveel opp gaat dat? Hier vier paarden (waarvan twee ijslanders) op twee hectare, maar in de winter wordt het toch drama als ik ze op de wei hou. Als het meer zou vriezen, geen probleem, maar die winters van de voorbije jaren...

Misschien wel belangrijk is dat ik niet mest en de wei bewust heel arm hou voor biodiversiteitsredenen. Ik heb sowieso dus een laag aandeel gras en veel bloemen/zegges.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:08

GD, Is een graasmasker niets voor je shet?
Dat heeft hier voor mijn tinker goed geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:15

Hier weinig gras dus weinig tips :+

Ik weet niet meer wie het vroeg maar het is maar 3 dagen en had gisteren en eergisteren nog mooi tijd voor een ritje naderhand voor het donker dus dat helpt altijd wel.
Mijn man voert en heeft ook geholpen met uitmesten dus dat is fijn.

Nu nog een presentatie geven en dan zit het er weer op.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:40

DuoPenotti schreef:
GD, Is een graasmasker niets voor je shet?
Dat heeft hier voor mijn tinker goed geholpen.

Jazeker. Vorig jaar liep hij ook altijd mét gm. en met regelmatig beweging ging dat ook helemaal goed.
Maar afgelopen weken stond natuurlijk nog relatief weinig gras in het weitje en ik dacht dat het wel zonder kon. Shetje haát dingen op zijn hoofd ( halster, hoofdstel masker), dus ik gunde hem dat ook wel. Gelijk hard afgestraft natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:41

Ik dacht dat het wel lekker zou zijn om te gaan rijden vanmiddag, maar ik moest ook nog even naar het dorp en zit nu te ontdooien... wat een vieze koude wind staat er ;(

@greendragon: sneu voor de shet, maar idd met 'fout' weer van het gras afhouden en op veilige dagen een graasmasker om.
Júist weinig/kort gras is het gevaarlijkst momenteel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:43

Oh wat zuur. ;(
Hier gaat het ook echt niet zonder, voel meteen zijn nek dan hard worden.

Die van mij is ook in de winter bevangen geworden, wist ik veel dat dat kon. Had geleerd lente gras.
Harde les, vooral voor mijn pony, dat de winter net zo gevaarlijk, misschien zelfs wel gevaarlijker is.

Maar *afkloppen* met masker gaat nu alweer enkele jaren goed.
Leuk vind hij het uiteraard niet.
Maar in de rijbak met hooi staan vind hij ook niet leuk....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:47

@dubbelfun dat is inderdaad ook niet veel. Nilay krijgt meer last van zijn zomereczeem en headshaking als hij op het gras komt. Vandaar dat ik het ook niet erg vind dat we geen weiland hebben. Alleen ooit, als Roos een veulen mag krijgen wil ik toch wel graag wat gras en ruimte. Maar dat zien we dan wel weer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:09

Misschien kun je tegen die tijd ergens dichtbij iets huren. Dat heb ik ook een tijdje gedaan toen Boon een veulen had.