Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:40

Dat ziet er niet fijn uit. Geen ervaring, dus kan je ook niet helpen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:42

Flew schreef:
Dat sluit een zweer niet uit hoor. Zanzi's been was ook rondom dik tot aan de sprong, echt bizar. Is ze stokkreupel?

Zo nu en dan wat passen met dat knikken met het hoofd, maar eigenlijk is ze gewoon licht onregelmatig. Kan niet zien wat ze op het zachte doet, heb alleen (ver)hard hier.

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:46

Ah oké. Bij een zweer zijn ze doorgaans wel echt flink kreupel. Heb je het been kunnen afvoelen, of er ergens een (geïnfecteerd) wondje zit?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:48

Flew schreef:
Ah oké. Bij een zweer zijn ze doorgaans wel echt flink kreupel. Heb je het been kunnen afvoelen, of er ergens een (geïnfecteerd) wondje zit?

Volgens mij niet, is wel duidelijk gevoelig, niet specifiek warm nu een half uurtje na het koelen. Met uitkrabben tilde ze hem zo hoog op dat ik niet wist dat het kon.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:10

Ir1ne schreef:
MizzMontana schreef:
Irene bij ons hielp het om de koppelingen een keer om te wikkelen met waterleidingtape voordat je ze Op elkaar aansluit.

Allemaal? Dus ook de slang die je moet vullen?

Alles waar schroefdraad op zit, bij ons is dat ook de slang waar je moet vullen.
Mijn man zei nog als tip dat er een kapje achter op de pomp zit waar een grote ventilator schroef onder zit en die kan wel eens iets vast zitten als de pomp een tijd heeft stilgestaan. Kapje even er af en die schroef handmatig draaien wil ook we eens helpen.
Dit kapje;

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:42

Azmay schreef:
Flew schreef:
Hoefzweer? Zanzi had dat vorig jaar, bij hem was ook het hele been opgelopen.

Hele onderpoot is dik dus ben bang van niet.

Dat kan hoor, ik meende eerst ook van niet maar heb ze nu regelmatig gezien met flink gezwollen beentje. met een zweer zijn ze meestal wel van de een op de andere dag stok kreupel

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:45

Lynn_Nikita schreef:
Azmay schreef:
Hele onderpoot is dik dus ben bang van niet.

Dat kan hoor, ik meende eerst ook van niet maar heb ze nu regelmatig gezien met flink gezwollen beentje. met een zweer zijn ze meestal wel van de een op de andere dag stok kreupel

Ik vrees al voor vanalles, een zweer is dan nog redelijk onschuldig al is dat met die enorm harde voeten van Diva vast ook een drama.

Been is alleen niet warm en ze loopt eigenlijk niet kreupel genoeg voor een zweer denk ik? Been is boven de koot pas dik, daaronder is het gewoon mooi slank.

Net temperatuur opgemeten en gaf toch 38.3 aan terwijl ze normaal meer op 37 zit, zometeen nog eens meten dus.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:18

Zie je het ook dikker worden of blijft het gelijk?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:20

Flew schreef:

Ik merkte om half 8 pas dat het verdikt was terwijl ze om 3 uur al niet goed liep achteraf.
Sinds half 8 is er volgens mij weinig veranderd.

Lijkt me dat ik toch een dierenarts de pezen moet laten controleren?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:21

Oei, zo’n been had Jake hier laatst ook! Was met een paar dagen weer normaal gelukkig. Hoop dat Diva ook snel weer opknapt!

Hier het gras lekker aan het sproeien, het groeit goed! Bemeste weide word alweer groen... ben bijna klaar met planten in de tuin <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:23

Azmay schreef:
Flew schreef:

Ik merkte om half 8 pas dat het verdikt was terwijl ze om 3 uur al niet goed liep achteraf.

Vaak gaat scannen niet als het erg dik is. Ik zou het aankijken tot morgenvroeg en dan even overleggen met de veearts als het niet verbeterd is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:25

Is een serieus gezellige tuin aan het worden libera :j
Flew schreef:
Azmay schreef:

Vaak gaat scannen niet als het erg dik is. Ik zou het aankijken tot morgenvroeg en dan even overleggen met de veearts als het niet verbeterd is.

Vandaag was ik niet meer van plan nee, temperatuur nog eens gemeten en zometeen naar bed.
Is de eerste keer dat ik een kreupel paard heb dus heb niet echt een plan hoe ik het aan moet pakken :')

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:26

Wat een leuke tuin Libera, wordt het een moestuin?

Azmay heeft ze niet ergens een heel klein wondje?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:28

MizzMontana schreef:
Wat een leuke tuin Libera, wordt het een moestuin?

Azmay heeft ze niet ergens een heel klein wondje?

Kan niets aan wondjes ofzo vinden, been is niet warm, hoef is niet warm.
Alles wat ik ken als indicaties klopt niet :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:33

Heb je al eens afgespoten/ gekoeld

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:34

Lynn_Nikita schreef:
Heb je al eens afgespoten/ gekoeld

:j
Maar doe ik denk ik niet nog eens, morgen een coldpack halen. Ze blijft met haar kont draaien en ik heb hier geen goede poetsplaats waar ik haar ergens tussen kan zetten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:35

Regelmatig koelen, 10 minuten zo’n beetje. Langer of korter heeft weinig nut volgens mij. Als je cooling gel hebt, kun je dat er ook op smeren. Verder ff met een dierenarts overleggen morgen, wellicht een paar dagen Metacam en dan als het weer dun genoeg is scannen.

Edit: ipv coolpacs, wel duur maar werken ook goed volgens mij: Ice vibes

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:54

Hilary schreef:
Regelmatig koelen, 10 minuten zo’n beetje. Langer of korter heeft weinig nut volgens mij. Als je cooling gel hebt, kun je dat er ook op smeren. Verder ff met een dierenarts overleggen morgen, wellicht een paar dagen Metacam en dan als het weer dun genoeg is scannen.

Edit: ipv coolpacs, wel duur maar werken ook goed volgens mij: Ice vibes

Ik sluit me hierbij aan!

*\o/* *\o/* hij doet het!!! er was een pakking uit de aanzuigslang gevallen, daar zoog ie lucht aan.
Iemand enig idee hoe snel een grondwaterput zichzelf weer vult? :+

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 07:10

Balen Azmay. Ik heb het wel vaker gehad zo enorm dik. Kan van een klein wondje zijn hoor (speldenprik) dat zie je amper. Van pezen is het meestal niet zo enorm dik (vaker plaatselijk dik en dan dan echt warm op die plek). Scannen heeft pas zin als het stuk dunner is. Zou temperatuur in de gaten houden. Als het echt flink dik wordt kan het einschuss zijn. Als niet dikker wordt aankijken, veel laten bewegen. Warme weer helpt niet mee dan slinkt het niet zo gauw.

Ziet er mooi uit Libera!

Top dat de pomp werkt Ir1ne. Is de put leeg? Dat is apart..... waar ik vroeger stond hadden ze een wel laten boren en daar zag je geen verschil qua waterstand.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 07:13

Wat mooi met die bakken Libera!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 07:14

Wat balen van het dikke been, beterschap! Hopelijk is het iets simpels.

Wat een leuke bakken libera :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 07:46

Nog een kleine tip voor het dikke been: koelen heeft vooral zin in de acute fase. Na 48 uur schijn je beter te kunnen verwarmen. Ik heb om die reden zowel koelingsgel als verwarmingsgel in de kast liggen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 07:57

rover_ schreef:
Balen Azmay. Ik heb het wel vaker gehad zo enorm dik. Kan van een klein wondje zijn hoor (speldenprik) dat zie je amper. Van pezen is het meestal niet zo enorm dik (vaker plaatselijk dik en dan dan echt warm op die plek). Scannen heeft pas zin als het stuk dunner is. Zou temperatuur in de gaten houden. Als het echt flink dik wordt kan het einschuss zijn. Als niet dikker wordt aankijken, veel laten bewegen. Warme weer helpt niet mee dan slinkt het niet zo gauw.

.

Makkelijk dit wilde ik ook schrijven.
Ik heb ook een paard gehad die met zo'n been kon staan.
En die had als je dan goed ging zoeken, en kreeg het zelfs niet altijd gevonden, een echt piepklein kapot plekje.
Stond niet echt kreupel maar liep wel wat onregelmatig. Maar denk vooral van het nare gevoel door de zweeling.
Die koelde ik dan ook, zette ik in de groene leem en was dan na een paar dagen ook weer over.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:05

Dikke been herkenbaar, laatst hetzelfde gehad. DA (kliniek Emmeloord) geweest, ontstekingsremmers en vochtafdrijvers gehad en binnen 3 dagen weer de oude, hoop dat het bij jou ook met een sisser afloopt.......sterkte!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:10

@libera: gezellig stuk tuin.

@azmay: Hoe is het nu met zijn been ??