Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:54

O lachen, Spatter!

Voor jou balen, Kirr!

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:56

Kirrr jammer van de geïnteresseerde. Heb je hem ook in het buitenland te koop staan. Heb de indruk dat er daar meer interesse voor de western gereden paarden van alle takken dan in België..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:59

Fabster schreef:
Solleke_Noah schreef:
Om daar nog even op in te haken, ik vind dat je als pensionhouder, zeker van een kleinschalig pension, gerust "eisen" mag stellen. Je stelt wel je erf open en als je je niet fijn voelt bij bepaalde zaken, dan mag je die toch gerust weigeren?

Iedereen is vrij om bij jou te komen staan en kans dat het goed gaat is groter als je met gelijkgezinden op het erf staat.

Helemaal mee eens, maar je bent als pensiongast dan ook vrij om te kiezen of je al die regels wel wil. Ik zou mss ook wel zulke regels stellen, als ik hier pensiongasten zou hebben. Maar daarom heb ik ze ook niet... :+

Punt is vaak met pensionklanten dat ze zich "te thuis" gaan voelen als ze ergens langer staan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:02

Kirrr schreef:
Daarstraks telefoon gehad dat de tester van mijn palomino een ander paard gevonden had. Zoals verwacht dus.

Balen maar wel fijn dat ze even een telefoontje er aan wagen en niet niets meer laten horen wat helaas wel de mentaliteit is tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:05

wat doen die processie rupsen dan precies eigenlijk Spatter? Zijn die giftig voor de paarden?

Wat een mooi verhaal van die olifant!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:08

Stoer Spatter! Zag op facebook al een filmpje langskomen. Ben wel een beetje nieuwsgierig om gewoon te gaan kijken. :')

Balen Kirrr, maar niet geheel onverwacht. Zat je met je gevoel toch goed.

Gefeliciteerd Vv!! Y)(^)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:17

Ga straks even wat meer en beter adverteren. Heb hem enkel op fb staan momenteel.
En kijk ook of ik voor mijn oudste ruin ergens een leuk plaatsje vind (leen, lease, koop). Moet echt knopen doorhakken en voor mezelf kiezen. Wil terug naar 2 paarden, eentje voor de cuttingsport en mijn merrie voor allround.

Idd niet onverwachts en ze heeft heel duidelijk gecommuniceerd van in het begin en nu idd ook direct een telefoontje. Dus we kijken rustig verder.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:26

Wat vervelend Kirrr. Dat voor mezelf kiezen vind ik met de paarden erg moeilijk. Het blijven toch wel levende dieren waar je je aan hecht en als je ze weg doet weet je nooit waar ze terecht gaan komen.

Ik zou er eigenlijk heel erg graag een tweede sportpaard bij hebben. Dan heb ik er 4 en dat gaat gewoon niet. We zijn de weide (waar dus eigenlijk gewoon mijn pensioenknollen staan) ook nog aan het afbetalen en als die afbetaald is, zou er ruimte zijn voor een tweede sportpaard op pension maar zolang gaat Ami het niet meer trekken neem ik aan en die 2 andere blijven geld kosten aan eten en onderhoud.

Met Andor doe ik echt helemaal niets. Ben er 2 weken geleden nog eens op gaan zitten maar ik heb de smaak van het springen echt te pakken en met hem ben ik al 7 jaar aan het sukkelen en het bedrag dat ik daar ooit al ingestoken heb, had ik een heeeeel erg leuk, gezond jumpingpaard van kunnen kopen..

Maar hoe kan ik die beslissing ooit maken? Als er nog iets met hem gebeurd is het inslapen. Hem wegdoen naar iemand anders doe ik niet meer. En Buddy, tjah, leuke pony maar die zou ik wel kunnen wegdoen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:30

Processie rupsen zijn rupsen van nachtvlinders/motten.
Ze leggen eitjes in de toppen van eiken bomen en de rupsjes leven van eikenblad.
Na 3 x vervellen gaan ze op en neer door de boom lopen , van helemaal boven naar helemaal beneden aan de stam.
Na een week ongeveer maken ze een nest, verpoppen en worden vlinders.
Allemaal geen probleem op zich, waren het niet dat ze rupsen na de derde vervelling haartjes krijgen die giftig zijn.
Dat gif werkt tot 5 jaar later door, dus zelfs als de rups allang een vlinder is, kunnen de giftige haartjes enorme jeuk veroorzaken.
Deze haartjes kunnen ze als ze bang worden een paar meter weg schieten van hun lijfje af.
Geen 1 vogeltje eet dus deze rupsen na de derde vervelling.

De enige echte bestrijder is de galwesp die eitjes legt in de rups en hun larfjes eten de rups op ~~}>

Kom je dus in de buurt van deze rupsen en ze schieten wat haartjes, heb je weken jeuk en niks helpt er tegen.
Enige andere oplossing is deze rupsen branden, dood hoeven ze niet maar de haartjes moeten wel verbrand zijn.
Gek genoeg overleven ze het branden vaak.
Per jaar hangt het er vanaf hoeveel het er zijn.
Ooit zaten hier de eiken bomen helemaal vol met de rupsen en moest ik wekenlang 2 x per dag met de brander de bomen langs.
Inmiddels hebben we het aardig onder controle en waarschijnlijk ook genoeg galwespen op ons erf.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:32

Hier helaas ook elk jaar een nest processierupsen in 1 bepaalde boom. Al vanalles geprobeerd maar vanaf dat we de nest spotten, branden we deze er zelf uit en klaar is Kees.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:37

Ik snap helemaal wat je zegt hoor Yontheke. Vandaar dat ik zo kieskeurig ben in de kopers. Wat dan ook weer niet helemaal correct is. Grootste probleem is dat ze als groep niet goed samenpassen.
En zoals je zelf zegt, een paard erbij ook niet echt een optie is.
Financieel is 1 ding, maar vooral het extra werk. Zeker gezien er op professioneel vlak vanalles aan het veranderen is, is het niet altijd even simpel.

Heb uiteindelijk 3 paarden, waarvan geen 1 kan dienen voor wat ik echt wil doen... en het blijft toch echt wel een hobby en ontspanning naast het werk. Het mag niet als extra werk voelen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:37

Ik zat te denken aan die lijm.
Dan plakken ze daar aan vast en hoef ik maar een paar keer te branden inplaats van 2 x per dag.
Maar het risico is natuurlijk wel dat ze gaan schieten met die haartjes en die wil ik juist niet in mijn gras hebben.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:59

Kirrr schreef:
Heb uiteindelijk 3 paarden, waarvan geen 1 kan dienen voor wat ik echt wil doen... en het blijft toch echt wel een hobby en ontspanning naast het werk. Het mag niet als extra werk voelen.

Hier sla je de nagel op zijn kop. Al heb ik dat nu met Ami wel maar zijn leeftijd (19) is natuurlijk wel een puntje. Het kan zijn dat hij nog tot zijn 23 gerust 2x per maand een parcourtje van 85 of 75 kan springen natuurlijk maar het kan ook zijn dat het na de zomer over is.
Al kan je met een jong paard uiteraard ook blessureleed of pech hebben.. (Zoals Andor) maar dat doe ik dus nooit meer. Als een jong paard bij mij met serieuze problemen gaat kampen, gaan ze er in de toekomst uit. Aanrommelen zoals met Andor doe ik niet meer. Een paard zoals Ami dat 20 jaar fijn in de sport gediend heeft, gewoon een pensioen gunnen, vind ik iets anders dan blessureleed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:00

Zo weer wat geleerd! Ik had daar geen idee van spatter, wel heel interessant als je er verder niets mee van doen hebt... :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:07

Spatter ik ga graag met je mee, trailer zoal over week of 2 klaar zijn en moeten wij eens datum plannen. Die olifant wa sook ontsnapt aantal dagen geleden. Wat leuk dat je man daar mag werken met de paardenvoetjes.

DoubleVv, As hij alleen op stal staat kan ik voorstellen dat hij onrustig is. Sommigen hebben ook lang de tijd nodig om te wennen. Hoop dat het paard zijn draai vind

jammer Kirr van de evt. koper, netjes dat ze wel nog afzeggen, gebeurd ook vaak niet.

Ik heb ook genoeg aangerommeld met paarden, ook hier staat er nog 1 met blessure op pensioen, mijn eerst eigen pony di eik nu al 18 jaar heb, maar mocht er ooit iets met een andere gebeuren weet ik niet wat ik doe, van dat geld wat ik in haar heb zitten en in mijn paard wat in dec. is ingeslapen had ik een hele leuke andere gehad en dan heb ik met mijn nieuwe veel geluk gehad dat mijn moeder iets heeft kunnen helpen

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:32

Zo Kirrr. Die prijs valt me reuze mee! Ik dacht echt dat die het 3-dubbele moest kosten. :oo

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:48

Had men oudste ruin 5min op internet staan en al telefoon van een vriendin. Draait misschien toch allemaal makkelijker uit dan gedacht.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:55

Bah die vieze rupsen. Kijk maar uit voor de haartjes.
Wel een mooie verdediging vd natuur.

Hier is vriendlief die me vraagt naar de doelen.
Highspeed en Wondergirl hebben hier eigenlijk niks te zoeken. Kan er geen doel voor bedenken.
Dus daarom nu ook doorgezet en deze twee mogen naar een nieuwe plek.

De kids hebben heen pony (meer) om te rijden. Dat is dus niet de bedoeling. Daarom besloten er eentje voor de kids bij te nemen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 17:14

Wijs besluit Anke, 1 goede kinderpony, minder werk 1 ipv 2 grote en ook 1 waar jullie iets mee kunnen
Mooie duidelijke adv van de Palomino

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:25

Nooooooo ik heb de eerste daas gespot....

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:41

Karev, echt!!!!!!!!!!! neeeeeeee. Want waar er één is volgen er meer. Tju, daar ben ik nog niet aan toe. Het gaat zo lekker door het bos nog ;-(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:44

Ik lees geen berichten van karev :n :n ;)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:45

Oh, en paarden verkopen (uberhaupt dieren verkopen) ik kan het niet over mijn hart verkrijgen. Al had ik Dirkje achteraf gezien gewoon moeten verkopen nadat ik er vanaf gevallen was en flinke angst opgelopen heb. Na die tijd is het alleen maar aanmodderen gebleven of rijden met best veel angst. Daarna nog een aantal keren er flink vanaf gekieperd waarna het vertrouwen nooit meer is terug gekomen. Hij is nu met vervroegd pensioen. Niet omdat hij nou zo levensgevaarlijk is, maar omdat ik gewoonweg te weinig tijd en te weinig moed heb. Hij zou echt 2á 3x per week gereden moeten worden . Vroeger had ik veel minder angst en meer tijd, toen waren we een leuke combi, helaas nu al jaren niet meer...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:47

Nette prijs hoor Kirr!

Ik ben alleen met mijn trektocht bezig, dus ik wens iedereen veel plezier, wijsheid en geluk de komende dagen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:51

antheman veel plezier!