Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bnet

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:03

God dat filmpje.... Mijn hart zat af en toe in mijn keel, en het is niet eens mijn kind, noch mijn pony... Pfft... Heel schattig hoor! NOT!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:03

Lekker verantwoord dat filmpje, 'k zou doodsangsten uitstaan.

Succes met de assessment [***]! Zijn nooit leuk die dingen, tenzij je het helemaal in de vingers hebt. Had deze dinsdag ook eentje tijdens een sollicitatie, kwartier voorbereiden en dan voor de jury gaan bespreken. Je hoopt dan maar dat het ergens op slaat, uit de jury kon ik niks opmaken, die deden enkel lachen en knikken.

Hopelijk krijg je snel de juiste mensen te pakken kvulden!

Mooie zonsopgang foto :D

palousaboy: tjee, wat een water. Je wei is wel een natuurlijk overstromingsgebied zo ;)

Hier regent het al de hele dag enorm veel |( onze wei op kleigrond heeft zich tot begin januari zo enorm goed gehouden, maar nu is de modder dan eindelijk daar.

Ik zou ze graag op de (verharde) paddock willen zetten, maar ben bang dat mijn ijslander dame als nieuwkomer daar het onderspit delft en de stallen niet in mag. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Paddock is 40x 20 meter met twee grote inloopstallen, stuk verhard ervoor en vier afzonderlijke voerplekken... Nu staan ze nog op 1 hectare weiland dus ruimte genoeg om uit elkaars buurt te blijven. Maar ze hebben enkel een bosje om onder te schuilen, te weinig zo met dit regenweer.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:05

Jeetje dat filmpje. Ongelooflijk.

Net een flink stuk vloerbedekking opgehaald. 20m2 hebben ze weer extra droog erbij. Is weer een beginnetje

Ik heb net terug gebeld en jaaaaa ik heb iemand gesproken, maar tuurlijk zit ik al dier tijd op de verkeerde te wachten. Hij is wel eigenaar, dus wat dat betreft toch een beetje de goede. Hij gaat nu voor mij uitzoeken wat de planning is op het project en of inderdaad het weiland beschikbaar zou zijn. Het zag er naar uit dat hij het wel ok vind. Hij dacht dat er misschien plannen voor waren, maar dat kon ook om een ander stuk gaan. En die plannen zouden misschien pas over 5 jaar zijn. En als ik dat geen probleem zou vinden. Dan kon hem misschien wel. Hij ging er nu achteraan zei hij, want ik heb al zo lang gewacht. Excuses daarvoor. Hij of als iemand anders beter is zal per mail of telefoon contact met me opnemen. Oehhhh spannend, 5 jaar helemaal prima. Er komt straks nog een stuk te koop, maar dat duurt ook nog een aantal jaar. Dus wie weet kunnen we dan zo door. Het zal toch super zijn!!!! Dus nog even verder duimen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:06

Ze houdt het ook wel leuk in de gaten hoor, daar niet van. Maar er zitten toch best wel momenten in dat ik denk "jij gaat nu voor je paard opzij"; dat vind ik de omgedraaide wereld (op gillende panieksituaties na).

@[***]: Margot is bij ons aan huis geweest in Hei- en Boeicop, Stroe / Uddel en nu op de Utrechtse Heuvelrug. Er zijn ook consultdagen op locatie, zo weet ik dat Annika regelmatig in Ruinerwold is, bij Emiel Voest, voor consulten. Ik zou even met de praktijk bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn; misschien is er bij jou vlakbij ook zo'n consultdag op locatie.

edit: klinkt positief, kvulden!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:09

Solleke_Noah schreef:
Lekker verantwoord dat filmpje, 'k zou doodsangsten uitstaan.

Succes met de assessment [***]! Zijn nooit leuk die dingen, tenzij je het helemaal in de vingers hebt. Had deze dinsdag ook eentje tijdens een sollicitatie, kwartier voorbereiden en dan voor de jury gaan bespreken. Je hoopt dan maar dat het ergens op slaat, uit de jury kon ik niks opmaken, die deden enkel lachen en knikken.

Hopelijk krijg je snel de juiste mensen te pakken kvulden!

Mooie zonsopgang foto :D

palousaboy: tjee, wat een water. Je wei is wel een natuurlijk overstromingsgebied zo ;)

Hier regent het al de hele dag enorm veel |( onze wei op kleigrond heeft zich tot begin januari zo enorm goed gehouden, maar nu is de modder dan eindelijk daar.

Ik zou ze graag op de (verharde) paddock willen zetten, maar ben bang dat mijn ijslander dame als nieuwkomer daar het onderspit delft en de stallen niet in mag. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Paddock is 40x 20 meter met twee grote inloopstallen, stuk verhard ervoor en vier afzonderlijke voerplekken... Nu staan ze nog op 1 hectare weiland dus ruimte genoeg om uit elkaars buurt te blijven. Maar ze hebben enkel een bosje om onder te schuilen, te weinig zo met dit regenweer.

Hoe rustig zijn ze al naar elkaar? Bij ons (ook een nieuwkomer) was het binnen een week al zo rustig dat ze uit dezelfde bak stonden te eten. Nog niet altijd even vriendelijk, maar echt wegjagen en ruziemaken was er niet meer bij. Vanaf toen heb ik ze gewoon kleiner gezet, de weide had er toch wel erg onder te lijden. Gaat prima, met maar 1 schuilstal (wel groot genoeg voor de drie). Bij slecht weer staan ze er met zijn drieën gewoon in. Het is hier vaak even wat lelijke blikken over en weer wie waar mag staan, maar als iedereen een plekje heeft is het weer goed en staan ze te suffen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:10

Ow dat filmpje :x
Zo heb ik als kind eens een hersenschudding opgelopen.. het veulen van mn opa ging namelijk zo grappig bokken als ik op zn kont tikte.. mn opa en moeder maar zeggen dat ik t niet mocht doen.. maar ik natuurlijk eigenwijs totdat ik wat hoeven in mn gezicht had :\

Den Hoek komt ook geregeld langs bij kennissen in Schagen ;)

Spannend kvulden! Ik duim voor je!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:13

kvulden duim duim!

Dat flimpje met dat paard is ook onverantwoord.
Ze is duidelijk niet de baas, paard neem steeds de leiding over en ze moet steeds aan de kant springen voor hem, of achter een boom gaan staan 8)7
Ik spring echt nooit aan de kant voor mijn paarden, ik ben de baas dus als ze om een boom heen kunnen lopen , kunnen ze ook om mij heen, simpel als dat!

Nina kwam hier en liep heel lief naar me toe om 2 m voor me, zich ineens om te draaien en met haar achterhand naar me toe te lopen en ze wilde nog trappen ook.
Ze had niet gerekend om mijn snelle gris naar een houten balkje en een dreun op haar achterwerk, nog voor ze met haar achterbenen kon gaan zwaaien.
Dat was een duidelijke les ~~}>

Tika had ook losse achterbeentjes, vooral omdat ze zoveel op stal had gestaan maar het is ook wel merrie en ezel achtig, dat kikken.
Dat had ze ook rap begrepen , dat ik dat niet pikte.
Heel soms doet ze het nog op verre afstand omdat ze het ergens niet mee eens is.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:15

Solleke_Noah schreef:

Ik zou het gewoon proberen! Nu in de wei kan ze ook nergens echt schuilen.. en mocht ze nu dadelijk echt niet de stallen in mogen kun je ze altijd terug het land op doen als ze daar gewoon rustig staan.. of je zou haar zelf even een deken op kunnen gooien voor de nattigheid en het wat langer aankijken op de paddock.. ze moeten er toch zelf uit zien te komen.. en mijn ervaring is dat dat meestal best snel gaat.. voordat de kudde helemaal stabiel is heeft wat tijd nodig maar acceptatie gaat meestal sneller

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:16

Oeh ze zijn mij nu al serieus via mail op de hoogte aan het houden van de stappen die ondernomen zijn/worden. Mijn vraag word behandeld in het projectenteam.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:18

@Solleke_Noah : is een tijdelijk schuilstal op de wei er bij huren een optie ??
@Hilary : er zitten zeker momenten in die je in echte vrijheidsdressuur niet zo moeten/mogen hebben. Maar dit is duidelijk 'lol met je knol' en ik vind het heel gaaf dat ie er mooi bij blijft.
Maar het zou voor haar eigen veiligheid beter zijn als ze hem wat meer op zijn plek zou zetten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:24

Tijdelijke schuilstal is geen optie :n we huren dit stuk weide van de buurboer, het ligt achter zijn erf. Enkel bereikbaar via een paadje, geraak je niet door met een schuilstal.

Ik ga het maar gewoon proberen in het weekend, dan kan ik beter in de gaten houden of ze elkaar niet afslachten. De kudde is eigenlijk heel rustig naar elkaar, maar op sommige momenten gaat de pony irritant doen en moet Elska kunnen weglopen. Het is niet echt jagen, een hap in een bil en dan in stap ervandoor.

Zou mooi zijn als het hier zo vriezen, kunnen ze op het andere grote stuk (met inloopstallen).

kvulden; ziet er positief uit dus! :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:27

Eens, DD! Lol met je knol moet kunnen, maar wel veilig :) Ik ben bij paarden die op commando steigeren toch altijd bang dat iemand per ongeluk een keer het commando geeft en onderuit geknikkerd wordt... Zou niet moeten mogen, natuurlijk, maar niet iedereen is even verstandig bij de vrijheidsdressuurige kunstjes.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:31

Komt er hier iemand uit Borne? De politie heeft een shetlander aangetroffen gisteren en kunnen de eigenaar niet vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:34

Ik heb het helemaal niet op paarden die steigeren, ook niet op commando. Steigeren is een overwichtsdingetje en het is heel tegenstrijdig om je paard iets te leren waardoor je jezelf lager plaatst dan hem.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:34

Volgens mij steigert dat paard helemaal niet op commando maar puur als dominantie.
De eerste keer lijkt het nog of ze iets aangeeft maar de tweede keer echt niet dus de eerste keer zal wel toeval zijn, zeker gezien hoe de rest gaat.
En dat kontje wippen naar haar is ook geen goed gedrag, dat zou ik nooit tolereren want dat kan hartstikke fout aflopen, je bent immers geen paard.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:41

Jeehj, paarden weer in de wei, ijs is weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:52

@Hilary ik ga eens kijken of er voor mij mogelijkheden zijn.

kvulden, en nu duimen dat de reacties doorzetten vooral positief zijn voor jou!

solleke ik zou het ook gewoon proberen. 20x40 is nog best wel groot. Je kunt het altijd even aanzien, mocht het fout gaan, dan weer op het land met eventueel een deken? Ik heb net bij mijn ruin ook maar even een regendek op gedaan. Het gaat hier straks ook een flinke tijd regenen en ik heb weinig tot geen beschutting.

Lekker kristelhans! Fijn dat de ijzel weg is, nu bij de rest nog!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:54

Kirsten....spannend!! :D

Hier dooit het als een gek,oppassen dat je niet door vallend ijs wordt geraakt nu :+

Solleke,je zou het gewoon kunnen proberen,gaat het niet,draadje ertussen.Je had toch 2 schuilstallen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:58

Tinky: dat is inderdaad nog wel een optie, kan de paddock mooi doormidden doen als het niet gaat, met prikpalen. Thanks! (dat ik er zelf niet opgekomen ben...)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:02

[***] schreef:
Hilary schreef:
Wat dacht je van deze? Feestboek

~~~~~
Ik blijf ook blij met Den Hoek; ik ga er heen voor mezelf (ben onder behandeling bij Eric), en Margot komt altijd bij ons op stal voor de behandeling van de pony's. Mijn merrie (gevalletje longproblemen en erg hoefbevangengevoelig) hebben we ook weer goed op de rit gekregen. Daar waar ik jarenlang hooi heb staan natmaken voor haar, krijgt ze nu droog hooi. Zowel mijn reguliere DA (die er was voor de tanden) als de holistisch DA vonden haar longen uitstekend klinken.

Mag ik vragen waar je woont? Dan kan ik even kijken of het voor mij ook mogelijk is om iemand bij mij op stal te krijgen. Dat heb ik nl liever dan een lange trailerrit.

Mag uiteraard per pb.

oh dat filmpje :roll: , doodeng....

Bij mij komen ze ook gewoon thuis. En ik woon regio Breda. Het is dan wel zo, dat ze eerst meerdere mensen in de regio verzamelen. Dus je geeft je op en na een tijdje hoor je wanneer ze in de buurt zijn. Bij mij kwam ook Margot. Maar na de bevalling is dat overgenomen door Annika.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:03

@fabster, bedankt. Ik ga eens even informeren.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:13

Solleke_Noah Ik heb de bak ook opgesplitst toen Rosie bij ons kwam. heb er zelfs een tijdje een sluis tussen gehad omdat 1 touwtje nog even niet genoeg was. Nu staat alles heerlijk bij elkaar.

Ik zag zelfs dat Marinka allemaal wit haar op haar vacht had liggen. Ik denk dat ze behoorlijk aan het knuffelen zijn geweest hihi

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:15

Ik doe mee aan een wedstrijd om een gratis dek te winnen.
Als er mensen zijn met fb die me zouden willen helpen door te liken zou dat heel lief zijn. <3

Wat een weer trouwens. Heb de paarden 'binnen' gelaten vanochtend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:18

hoe moet ik je vinden dan kirr? Heb je geen linkje?

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:18

Ik wil je wel helpen Kirr. Wat moet ik doen?

Fijn Kvulden! Ik duim nog even voor je verder!

Inderdaad balen al die regen in aantocht.. en eind volgende week schijnt het weer koud te worden. Succes allemaal in de drek!

Zo kort maar krachtig, ik ga weer braaf verder werken....