Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:00

In het wild kan een paard ook schuilen - onder bomen, onder een rotspartij, achter een heuveltje etc.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:08

Ja, en? Het gaat erom dat wij mensen best op een andere manier comfort kunnen bieden zonder dat het meteen dierenbeulerij is.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:16

Lusitana schreef:
Ja, en? Het gaat erom dat wij mensen best op een andere manier comfort kunnen bieden zonder dat het meteen dierenbeulerij is.

Ja hoor, dat kan. Alleen moet je bij dat zoeken naar comfort niet gaan projecteren.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:24

Solleke_Noah schreef:
ShamalArabs schreef:

Vossen zijn jagers dus meer voedsel = meer jagers. Paarden daarintegen zijn prooi, dus daar overleven de sterksten (en dat bepaalt het voedselaanbod voor de jagers weer). Dus het verschil in 3 generaties bij jagers zal niet of nauwelijks te merken zijn. Bij paarden of prooi in het algemeen wel, want dan hou je de zwakken in leven, waar ook mee gefokt wordt. Dus daar zou je in 3 generaties al meer verschil kunnen merken.

Waar baseer je dit op? De vossen in dit experiment (farm fox experiment) zijn heel sterk onderworpen aan artificiële selectie. Het ging niet om een natuurlijke situatie he!

Algemene kennis :Y)
Het fenotype word gevormd door een wisselwerking tussen genotype en milieu. Haal roofdieren uit het wild en ga er in gevangenschap mee fokken, doe hetzelfde met prooidieren. De roofdieren zullen een hoger vruchtbaarheidspercentage en meer jongen geven (meer voedsel voorhanden) maar zullen in morfologie in eerste instantie weinig veranderen. Prooidieren hebben in gevangenschap ineens meer voer en meer medicijnen en minder vijanden, dus ook de zwakkeren overleven die normaal ten prooi zouden vallen aan roofdieren. Je fokt dan dus door met een zwakker gestel, zwakkere eigenschappen. Dat heeft een directe invloed op de morfologie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:41

Isegrim schreef:
Lusitana schreef:

Ja hoor, dat kan. Alleen moet je bij dat zoeken naar comfort niet gaan projecteren.

Klopt. Geldt net zo goed voor "opgesloten staan". ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:52

ShamalArabs schreef:
ShamalArabs schreef:

Vossen zijn jagers dus meer voedsel = meer jagers. Paarden daarintegen zijn prooi, dus daar overleven de sterksten (en dat bepaalt het voedselaanbod voor de jagers weer). Dus het verschil in 3 generaties bij jagers zal niet of nauwelijks te merken zijn. Bij paarden of prooi in het algemeen wel, want dan hou je de zwakken in leven, waar ook mee gefokt wordt. Dus daar zou je in 3 generaties al meer verschil kunnen merken.

Waar baseer je dit op? De vossen in dit experiment (farm fox experiment) zijn heel sterk onderworpen aan artificiële selectie. Het ging niet om een natuurlijke situatie he!

Het fenotype word gevormd door een wisselwerking tussen genotype en milieu. Haal roofdieren uit het wild en ga er in gevangenschap mee fokken, doe hetzelfde met prooidieren. De roofdieren zullen een hoger vruchtbaarheidspercentage en meer jongen geven (meer voedsel voorhanden) maar zullen in morfologie in eerste instantie weinig veranderen. Prooidieren hebben in gevangenschap ineens meer voer en meer medicijnen en minder vijanden, dus ook de zwakkeren overleven die normaal ten prooi zouden vallen aan roofdieren. Je fokt dan dus door met een zwakker gestel, zwakkere eigenschappen. Dat heeft een directe invloed op de morfologie.[/quote]

Maar dat betekent nog niet dat de fysiologie (zoals bv de spijsvertering zoals hier aangehaald) ook verandert he :D Bij bv die vossen waren de morfologische veranderingen vlekken in de vachtkleur/patroon, afhangende oren etc (dus alles wat je bv terugziet bij de honden van tegenwoordig).

edit: maar ben het wel met je eens dat wij ook 'foutjes' en zwakkeren in leven houden en daarom in rap tempo fouten erin kunnen fokken. Maar zoals hier eerder al is aangehaald, de soort opzich is wel nog vrij robuust en de foutjes zouden snel weggeselecteerd worden moesten we alle paarden terug de natuur in dumpen.

Ik heb zelf ook zo'n overgevoelig typje in de wei staan dat wel vaart bij pampering :P Maar hij heeft COPD dus moet wel 24/7 buiten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:09

ShamalArabs schreef:
Het fenotype word gevormd door een wisselwerking tussen genotype en milieu. Haal roofdieren uit het wild en ga er in gevangenschap mee fokken, doe hetzelfde met prooidieren. De roofdieren zullen een hoger vruchtbaarheidspercentage en meer jongen geven (meer voedsel voorhanden) maar zullen in morfologie in eerste instantie weinig veranderen. Prooidieren hebben in gevangenschap ineens meer voer en meer medicijnen en minder vijanden, dus ook de zwakkeren overleven die normaal ten prooi zouden vallen aan roofdieren. Je fokt dan dus door met een zwakker gestel, zwakkere eigenschappen. Dat heeft een directe invloed op de morfologie.

Ik heb geen tijd om me echt in de discussie te mengen :P , maar ik betwijfel echt of prooidieren sneller evolueren in gevangenschap dan roofdieren en ik vraag me af of je dit kan onderbouwen met een bron oid? Survival of the fittest vindt net zo goed plaats bij roofdieren en als je gaat fokken met roofdieren dan fok je dus net zo goed met de zwakkeren die het anders misschien niet overleefd hadden. Dus ofwel is het niet waar wat je als argument aandraagt, ofwel begrijp ik je niet goed?

Ook vraag ik me echt af waarom men zich blijft verschuilen achter de evolutie van het paard. Domesticatie is in termen van de evolutie nog heel recent. En het opstallen van paarden al helemaal. Bovendien wordt keer op keer aangetoond dat gedomesticeerde paarden nog hetzelfde in elkaar zitten en nog dezelfde behoeften hebben als paarden die in het wild leven. Kijk naar hoe paarden zich gedragen als je ze de keus geeft, dat zegt genoeg (echt gestoorde of zieken daargelaten voordat me dat weer verweten wordt). Een paar uur opstallen is dan vast niet erg (bijv voor de nacht) maar om de evolutie te gebruiken als excuus om je paard 20 uur per dag in een stal (van vaak 3x3) te houden, nee dat slaat gewoon echt nergens op, pardon my language.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:52

VogeltjeM schreef:
Kijk naar hoe paarden zich gedragen als je ze de keus geeft

Allemaal verschillend, dat is nou net het punt.

En ook, in hoeverre moeten wij onze paarden keuzes geven?
Of liever, hoe erg is het als we bepaalde keuzes voor ze maken?
Hebben we daar geen recht op en plicht zelfs?
Dat gaat twee kanten op. Als een paard ongelukkig is op stal, hebben we de plicht om het zoveel mogelijk buiten te hebben en als een paard buiten zijn ei niet kwijt kan is het onze plicht om te zorgen dat hij dat wel kan en soms betekent dat een paard binnen houden.

Van die 3 x 3 stallen moeten jullie idd af, dat is een zuiver nederlands concept. Zuinigheid, he... :D
Maar dat is al diverse keren voorbijgekomen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:40

Ondanks dat paarden zich allemaal verschillend gedragen, is het wel degelijk mogelijk om objectief vast te stellen aan welke minimale voorwaarden moet worden voldaan om een paard een gezond en zo stressvrij mogelijk leven te geven. Daarvoor hebben we genoeg kennis van deze diersoort.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:07

Moest er met de afgelopen kerstdagen ineens aan denken dat men op 1e kerstdag "verplicht" met de hele familie binnen gaat zitten en met 2e kerstdag er maar wat graag uit wil, omdat "men het gevoel heeft de dag ervoor al opzittend en pootjes gevend opgesloten te hebben gezeten". Die mensen hebben zich vrijuit kunnen bewegen in een - naar verhouding - grote ruimte. In groten getale vliegt men 2e kerstdag de deur uit en bevindt zich opgewonden tussen vele andere "eerder opgeslotenen". Als ik dan ineens aan al die paarden denk die werkelijk lange dagen op stal moeten doorbrengen in een - naar verhouding - kleine ruimte en die elke keer dat ze eruit komen moeten "opzitten en pootjes geven", dan denk ik dat de mens toch eens wat meer naar dieren moeten kijken die de hele dag "opgesloten" zitten.
Het punt is naar mijn idee vaak alleen of een eigenaar wel wil dat zijn of haar paard de hele dag naar buiten kan, want als je bereidt bent om een stukje verder te rijden dan is er meestal wel gelegenheid (ander punt is dan wat men er voor moet betalen). Ik heb naast het financiële plaatje ook vanwege de beperkte mogelijkheden in de omgeving besloten om mijn paard indertijd te verkopen. Ze heeft het nu vele malen beter, omdat ze de hele dag naar buiten kan en ook kan schuilen als ze dat wil.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:10

NatasjavE schreef:
Isegrim schreef:
Misschien kan ze het zelf komen vertellen. :P Staat ze zelf ook in de hit? Want als er problemen zijn, zijn de eigenaars daarop gewoon aanspreekbaar.

Natuurlijk zijn er ook mensen die de hit als concept gewoon niks vinden. Maar in mijn ervaring ligt dat doorgaans aan die mensen. :D

Nee ze wil haar paard niet tussen hebben. Natuurlijk ligt aan de persoon in kwestie die het niets vindt of juist wel. Verschil van inzicht.

Nee ze is niet veel te vinden op bokt. Zal het waarschijnlijk niet zelf komen vertellen :)

Maar ze is wel zo eerlijk om toe te geven dat ze ziet dat het voor andere paarden wel werkt ;-)
En zo zijn er meer bij ons op stal die het idee niet prettig vinden van zo hun paard te houden maar er met de hitactief niets op aan te merken hebben als het gaat om het management op deze stal. :-)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:33

Sees schreef:
Nikass schreef:
Als je op je paard wilt rijden moet je zorgen dat hij daar fysiek op ingesteld is, dus door hem goed recht te richten onder andere. Als jij 1 of 2 x pw naar je paard gaat voor een buitenritje of een beetje rijden voor de lol krijg je dat denk ik niet goed voor elkaar. Misschien moet je er dan helemaal niet op gaan zitten.
Ik hou mijn paard graag in goede conditie door te rijden en weet dat als ik dat niet doe dat ze eerder klachten krijgt.
Dus om te doen of een (binnen) bak met goede bodem alleen maar voor de lol van de eigenaar is, daar ben ik het niet mee eens.

Nikass, dit ben ik niet met je eens ;) een paard heeft sowieso minder te lijden als je er niet ocp rijdt. Minder gebruikersschade zeg maar. Ik denk dat er maar weinig ruiters zijn die door het rijden niet enige (zij het lichte) schade toebrengen aan hun paard. Daarbij is goed rechtrichten ook een kunst én daar heb je geen bak voor nodig ;).

Als je er niet op rijdt, okee, maar als je er af en toe op rondhobbelt terwijl spieren niet getraind zijn en het paard zich aan alle kanten verkeerd belast omdat het niet goed gereden wordt dan brengt dat imo meer schade aan dan als je regelmatig goed rijdt. En ja, recht richten is een kunst en daarvoor volg ik dure lessen en wordt mijn paard jaren jonger geschat omdat ze er zo goed uit ziet. Dan kan jij misschien op de openbare weg trainen (ik niet) of misschien heb je een bos ter beschikking (ik helaas ook niet) maar als hrt in de winter drie maanden vriest houdt dat wel op en kun je in het voorjaar helemaal opnieuw beginnen met je training. Mijn paard loopt daarbij een risico op verschuiven van het si gewricht als haar spieren verslappen. Met alle gevolgen van dien. Noem dat maar eens geen schade.
Wellicht arrogant of alleen maar wat ik wil zien, maar ik heb ook nog es het idee dat ze het trainen leuk vindt :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:36

Neemt niet weg dat mijn paard gewoon hele dagen buiten staat en zeker niet lang opgesloten wil staan. Maar het ging mij erom dat ik mijn paard niet zover weg wil zetten dat ik er maar een paar keer per week naar toe kan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:36

"Veel op stal is geen leven voor een paard" bokt, voorpagina nieuws. Ik kan even de kink niet plaatsen met mijn telefoon, maar dit stuk hoort absoluut in dit topic thuis.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:49

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:55

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:36

Moest ook aan dit topic denken.. :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:15

Er reageren ook een aantal dezelfde bokkers :)

XxXvera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:37

Mijn pony gaat er in de ochtend uit. Dat worden de boxen uitgemest en verder rijd ik elke dag en zet ik haar daarna nog buiten voor 1 tot 3 uur en in de zomer betaal ik een stukje land op loopafstand en staat ze er de hele dag

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:04

Mijn paard staat elke dag de hele dag buiten met vriendjes. Nu is dat van 8 tot 5 naarmate het langer licht is wordt dat langer, tot in de zomer tot 9 uur savonds. Op zich ben ik blij met de situatie maar ik merk dat ik steeds meer de neiging krijg om dit te weinig uren buiten te vinden. Ik merk dat ik daarin steeds mijn grenzen verleg.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:43

Nikass: dat proces heb ik ook meegemaakt :P

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:22

NatasjavE

Als je de paarden thuis hebt, met een schuilstal, met bestrating, met een goede slowfeeder. Ja misschien. Maar die zijn hier, ook op bokt, nou echt niet overdadig aanwezig.

Ik meld me, voel me bijna schuldig dat wij voor onze 3 24/7 paardjes een perfecte plek hebben gecreeerd,
een droge paddock van 10x20, aansluitend de loopstal 8x4 met strobed en vol hooinet..en tochtstroken voor de ingang om de wind buiten te houden.
(met een calamiteitenstal, voor je weet maar nooit) in de paddock een prachtige overdekte hooiruif met onbeperkt hooi voorzien van een hooinet met kleine mazen.
Naast de hooiruif op de lange zijde een winddoek waardoor ze altijd uit de wind staan. Aansluitend de rijbak/ zandpaddock.. van 15x46 met een verwarmde waterbak waardoor ze in de winter altijd fris water op 0+ temperatuur hebben.
Overdag gaat de track open en kunnen de heren zich uitleven op de race baan en hier en daar een grasje pikken...
Tuurlijk hebben we ook hier en daar blubber op de track, maar daar geven ze niks om..
Zodra het pijpenstelen regend gaan ze onder de dennenbomen staan... op verschillende plekken bieden we op de track hooi aan ook in een hooinet ver boven de grond met rubber tegels er onder dat het niet vertrapt word.

In de zomer worden ze het zelfde gehouden met het enige verschil dat er per dag een strook gras word verstrekt.
wij komen van een pension stal en hebben al onze wensen en dromen uitgewerkt in onze paardenstek..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:41

Gaaf joh Bontekontje, klinkt goed :) Hoe maak je een verwarmde waterbak? :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:12

Superleuk bontekontje. Hoe is de kwaliteit van de rijbak als je die ook als paddock gebruikt? En hoe doe je dat met de overige paarden als je wilt gaan rijden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:15

VogeltjeM schreef:
Nikass: dat proces heb ik ook meegemaakt :P

Ja... echt... soms vind ik mezelf zó vermoeiend... waarom kan het nou nooit genoeg zijn... dan voel ik dat zo vaag aanwezige gevoel dat het nog leuker en beter kan. Eigenlijk wil ik het niet uitspreken, want ik weet dat ik het hier en nu niet realiseren kan en wil niet mezelf frustreren.