Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Solleke_Noah schreef:ShamalArabs schreef:
Vossen zijn jagers dus meer voedsel = meer jagers. Paarden daarintegen zijn prooi, dus daar overleven de sterksten (en dat bepaalt het voedselaanbod voor de jagers weer). Dus het verschil in 3 generaties bij jagers zal niet of nauwelijks te merken zijn. Bij paarden of prooi in het algemeen wel, want dan hou je de zwakken in leven, waar ook mee gefokt wordt. Dus daar zou je in 3 generaties al meer verschil kunnen merken.
Waar baseer je dit op? De vossen in dit experiment (farm fox experiment) zijn heel sterk onderworpen aan artificiële selectie. Het ging niet om een natuurlijke situatie he!
ShamalArabs schreef:ShamalArabs schreef:
Vossen zijn jagers dus meer voedsel = meer jagers. Paarden daarintegen zijn prooi, dus daar overleven de sterksten (en dat bepaalt het voedselaanbod voor de jagers weer). Dus het verschil in 3 generaties bij jagers zal niet of nauwelijks te merken zijn. Bij paarden of prooi in het algemeen wel, want dan hou je de zwakken in leven, waar ook mee gefokt wordt. Dus daar zou je in 3 generaties al meer verschil kunnen merken.
Waar baseer je dit op? De vossen in dit experiment (farm fox experiment) zijn heel sterk onderworpen aan artificiële selectie. Het ging niet om een natuurlijke situatie he!
ShamalArabs schreef:Algemene kennis
Het fenotype word gevormd door een wisselwerking tussen genotype en milieu. Haal roofdieren uit het wild en ga er in gevangenschap mee fokken, doe hetzelfde met prooidieren. De roofdieren zullen een hoger vruchtbaarheidspercentage en meer jongen geven (meer voedsel voorhanden) maar zullen in morfologie in eerste instantie weinig veranderen. Prooidieren hebben in gevangenschap ineens meer voer en meer medicijnen en minder vijanden, dus ook de zwakkeren overleven die normaal ten prooi zouden vallen aan roofdieren. Je fokt dan dus door met een zwakker gestel, zwakkere eigenschappen. Dat heeft een directe invloed op de morfologie.
VogeltjeM schreef:Kijk naar hoe paarden zich gedragen als je ze de keus geeft
NatasjavE schreef:Isegrim schreef:Misschien kan ze het zelf komen vertellen.Staat ze zelf ook in de hit? Want als er problemen zijn, zijn de eigenaars daarop gewoon aanspreekbaar.
Natuurlijk zijn er ook mensen die de hit als concept gewoon niks vinden. Maar in mijn ervaring ligt dat doorgaans aan die mensen.
Nee ze wil haar paard niet tussen hebben. Natuurlijk ligt aan de persoon in kwestie die het niets vindt of juist wel. Verschil van inzicht.
Nee ze is niet veel te vinden op bokt. Zal het waarschijnlijk niet zelf komen vertellen
Sees schreef:Nikass schreef:Als je op je paard wilt rijden moet je zorgen dat hij daar fysiek op ingesteld is, dus door hem goed recht te richten onder andere. Als jij 1 of 2 x pw naar je paard gaat voor een buitenritje of een beetje rijden voor de lol krijg je dat denk ik niet goed voor elkaar. Misschien moet je er dan helemaal niet op gaan zitten.
Ik hou mijn paard graag in goede conditie door te rijden en weet dat als ik dat niet doe dat ze eerder klachten krijgt.
Dus om te doen of een (binnen) bak met goede bodem alleen maar voor de lol van de eigenaar is, daar ben ik het niet mee eens.
Nikass, dit ben ik niet met je eenseen paard heeft sowieso minder te lijden als je er niet ocp rijdt. Minder gebruikersschade zeg maar. Ik denk dat er maar weinig ruiters zijn die door het rijden niet enige (zij het lichte) schade toebrengen aan hun paard. Daarbij is goed rechtrichten ook een kunst én daar heb je geen bak voor nodig
.
Nikass schreef:"Veel op stal is geen leven voor een paard" bokt, voorpagina nieuws. Ik kan even de kink niet plaatsen met mijn telefoon, maar dit stuk hoort absoluut in dit topic thuis.
VogeltjeM schreef:Nikass: dat proces heb ik ook meegemaakt