[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniej_

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:49

Mijnne hangt in de stal aan de tralies dat geen optie voor jou?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:14

Ik snap nog niet helemaal wat er gebeurd...
Ik heb die ook en die hangt aan de tralies. Wordt heel af en toe nog als boksbal gebruikt voor t onderste, dar ontkom ik denk ik met geen enkel net aan.

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:05

Ik heb een hooiruif http://www.btndehaas.nl/land-vee-agrari ... d-verzinkt
en daarin zit het hooinet vast met karabijnhaken.
Hij pakt dan wat hooi en trekt het hooi en hooinet dan heel ver omhoog waardoor ze nek steeds een omhoog trek beweging maakt. Het is moeilijk uitteleggen .. Maar zal vragen of het hooinet eruit mag en dan hang ik hem aan de tralies hopen dat dat werkt. Thanks voor het reageren iniedergeval!

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:07

Hallo allemaal,

Ik heb echt een poging gedaan om de hele vele pagina's door te spitten, maar moet zeggen dat ik het spoor even bijster ben.

Dus vandaar even via deze weg de volgende vraag.

Ik ben opzoek naar een slowfeeder voor in de stal van mijn Bolle ( ja hij doet zijn naam eer aan)
Nu heb ik veel gelezen over de netten, maar heb ook een lichte voorkeur voor bakken.

Nu heb ik er twee op het oog - wie heeft hier ervaring mee?

http://www.cavalo.nl/staluitrusting/hoo ... aster.html

http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/hartogvoerbox

Handig om te vertellen is dat hij dus hooi krijgt en een beetje een spelende sloper is.

Wie oh wie kan me meer info geven?

Alvast bedankt!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:09

Die van hartog raad ik niet aan. Die vertraagt nauwelijks bij gewoon hooi en compact gras is juist heel geschikt om paarden dikker mee te voeren.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:47

Ik zou voor een net gaan.

ik heb me netten binnen van equiculinair.
De grote van de netten valt me erg tegen.
had twee netten van 60x60 dacht mooi voor nachts. Zou rond de zes kg in kunnen. Ik heb flink lopen proppen heb er 4 kg in kunnen krijgen. zou dat voldoende zijn als ze binnen staan en ik hem avond rond 10 uur bij vul meestal gaan ze rond zes uur al weer naar buiten maar soms ook later op zondag negen uur vaak. Grrr baal dr beetje van. Ik heb er ook een van 1x1 voor overdag maar die maat lijkt me weer voor nachts meer geschikt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:30

Heb nu eentje die ff geen slowfeedernet heeft. Krijgt inmiddels de dubbele portie en steeds alles op en nog honger.
Meer dan genoeg reden om er nog bij te bestellen!

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:53

Ik heb in de stallen gewoon netten hangen.
Allebei die bakken lijk me niets, is sowieso plek innemend en die van Hartog lijk mij niet echt te slowfeeden.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:24

Hoe groot zijn jullie netten voor een nacht portie hooi

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:40

90 x 90 geloof ik

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:45

De shetten hebben een net van 90x80. Dat hebben ze in principe ook wel nodig ook. Hoewel als de stalhulp het net vult, ze er wel 24 uur mee kunnen doen (die vult alle netten ongelofelijk vol, wij drukken het niet zo hard aan want in onze ogen knappen de netten daar niet van op).

Hoe groot het net is van het grote paard, weet ik niet precies, is ook een rond net dus dat helpt niet. Maar er kan een halve baal in (±10kg).

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:49

Mmm dus een stuk groter als ik heb.
Ik heb hem nu de grote gegeven van 1 x 1 zit nu tien kg kuil in. Morgen ochtend weeg ik hem weer dus dan weet ik wat hij in een nacht weg werkt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:19

Hier staat paard overdag buiten en krijgt 3x uit hooinet. Bij binnenkomst 75x75, voor de nacht 75x75 en ' ochtends uit een hooinet van de welkoop omdat er dan minder slowfeedtijd is omdat ze het land op gaan.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:53

Ik heb een aanhangernet van de action, dieis 1.5/2.2m

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:28

Pas bij oplossingen met ijzer op voor de tanden van je paard. Die slijten op een verkeerde manier.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:04

Ja klopt daarom wil ik nu ook een net

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:36

Ik denk dat ijzer hoe dan ook een risico geeft....en niet alleen voor de tanden.
Ijzer kan ook snijden in een hoef of in huid als het scherp is.
En scherp kan het al snel worden als een paard er mee aan het donderjagen gaat,

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:17

Mag ik mee lezen? Ik gebruik al een aantal jaar slowfeed netten vergelijkbaar met die zwarte en zwartblauwe van de EPPLEJECK . Ik zag alleen dat ze 5 euro duurder waren geworden en aangezien ik er maar een winterseizoen/jaar er mee doe was ik opzoek naar wat stevigers voor een leuke prijs. Liefst zonder knoopjes, die rekken uit waardoor de mazen groter worden. Ik heb er 6 in gebruik per dag.... Maar ze slijten best snel waardoor er grote gaten in komen. Die repareer ik uiteraard wel, maar ik zoek iets slijtvasters en uiteraard betaalbaar...

Ervaringen en advies van jullie?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:52

izzy1985 schreef:
Mag ik mee lezen? Ik gebruik al een aantal jaar slowfeed netten vergelijkbaar met die zwarte en zwartblauwe van de EPPLEJECK . Ik zag alleen dat ze 5 euro duurder waren geworden en aangezien ik er maar een winterseizoen/jaar er mee doe was ik opzoek naar wat stevigers voor een leuke prijs. Liefst zonder knoopjes, die rekken uit waardoor de mazen groter worden. Ik heb er 6 in gebruik per dag.... Maar ze slijten best snel waardoor er grote gaten in komen. Die repareer ik uiteraard wel, maar ik zoek iets slijtvasters en uiteraard betaalbaar...

Als je echt een hooinet wilt, dan is deze misschien wat voor je: https://equiculinair.nl/slowfeeders/hooinet/slowfeeder-hooinet-maas-3x3-large.html
Ik heb ze trouwens gewoon in gebruik als slowfeeder-kussen. Ze zijn namelijk rechthoekig.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:25

toen jullie paarde voor het eerst een slowfeeder kregen aten ze toen al gelijk goed.
Hier zijn ze in honger staking :+
heb ze vanmorgen om 9 uur 10 kg kuil gegeven in hun net 3x3 mazen. heb er wat plukjes uit getrokken voor ze.
Toen heb ik ze van 12 tot 15.30 op de wei gedaan en daarna weer in de padok met slowfeeder. Ik denk dat er nu nog 8 kg in zit. :P

heb net hun oude net er maar ingedaan met grotere mazen, zal zo eens wegen wat ze nou hebben gegeven.

Ze zijn beide afgelopen dinsdag bij de tandarts geweest en zijn beide flink beet genomen, dus misschien is dat het ook wel

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:36

Dat is even wennen, hier een dag staking maar daarna aten ze zo snel dat het nog sneller ging dan de grotere mazen die ik eerst (en nu weer heb) heb!

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:32

quartel schreef:
Ik denk dat ijzer hoe dan ook een risico geeft....en niet alleen voor de tanden.
Ijzer kan ook snijden in een hoef of in huid als het scherp is.
En scherp kan het al snel worden als een paard er mee aan het donderjagen gaat,

Onze Growi verzinkt stalen slowfeederruiven zijn echt degelijk afgewerkt, er zitten zeker geen scherpe klanten aan. De randen zijn netjes afgerond en ook het raster is niet scherp.
De paarden trekken het hooi of kuilgras met hun lippen door het raster, dit doen ze ook bij de slowfeedernetten. Het rek van de growi slowfeederruif http://www.cavalo.nl/staluitrusting/hoo ... aster.html is vrij zwaar en drukt als het ware op het voer. Hierdoor kunnen de paarden met de lippen steeds kleine plukken door het raster trekken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:39

BBolluijt schreef:
De paarden trekken het hooi of kuilgras met hun lippen door het raster, dit doen ze ook bij de slowfeedernetten.

Metalen ruiven hier nu. Hooinetten werden kapotgetrokken door bijten, etc. met de rasters zijn ze veel voorzichtiger. Hoe mijn pony's eten uit een ruif is echt niet te vergelijken met het eten uit een net.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 08:42

Meert schreef:
izzy1985 schreef:

Als je echt een hooinet wilt, dan is deze misschien wat voor je: https://equiculinair.nl/slowfeeders/hooinet/slowfeeder-hooinet-maas-3x3-large.html
Ik heb ze trouwens gewoon in gebruik als slowfeeder-kussen. Ze zijn namelijk rechthoekig.

Bedankt voor je tip, jammer dat de foto zo onduidelijk is. Hoe lang heb jij ze al?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:14

Die systemen heb ik op equitana ook gezien quartel. Alleen zaten daar meer gaten in. Ik heb er nog serieus over nagedacht om er eentje mee te nemen, maar dan moesten het er ook meteen 2 worden, want ik geloof niet dat ze samen van 1 kunnen eten.

Later kwam ik nog een ijzeren kooi tegen, maar die was weer lastig te verplaatsen.

En later nog de netten, en dat leek me dus ook een goede oplossing. Alleen de vraag waar ga ik het (buiten in de wei) aan bevestigen. Want ik wil iets wat wel makkelijk naar een andere plek kan, andesr krijg je van die modder/loop plekken.