Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:42

fojoe schreef:
ik hoop ook op een heel strenge winter 8-)

Maar dan wel een droge! Niet meer zoveel sneeuw!

Mijn land bleef te zacht onder die sneeuw en het was enorm veel sneeuwruimwerk en we konden ook niet meer rijden. Niet in de bak (met 30 cm echt niet te doen) en niet buiten!

Dus droge vorst is prima, dan vriesdroogt de bovenlaag hopelijk los en kan er in de bak gereden worden, en op de weg/fietspad kan dan ook wel.

Dinopino

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:43

Ach gewoon je paddock paradise overdekken ben je van heel dat ge...k af;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:52

Ben ik voor, maar waar laat je de sneeuw van zo'n groot dak :D

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:57

dus geel zand is wel wat voor een paddock?

en hoe doen jullie dat met drainaige?
doe je dat onder of op je worteldoek?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:58

bij de buren ;-) hebben die een sneeuw paradise

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:00

Kom het eens voorstellen :+
@kevje06 : ik heb van nature geel Veluws zand en daar zit niks 'onder'. Af en toe even lostrekken als de boel teveel aangelopen is en het zakt binnen een dag weer de grond in :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:09

Dinopino schreef:
Ach gewoon je paddock paradise overdekken ben je van heel dat ge...k af;-)

:P
Geef mij dan maar een binnenbak, dan voeg ik doe toe aan de leefruimte ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:11

Als ik mijn PP overdek héb ik een binnenbak :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:14

hihihi...
Als ik dat doe heb ik een compleet landelijk bekend merk tuincentrum overdekt :P En aangezien ik niet in een kassengebied woon en een woonbestemming heb, zal 'm dat wel niet worden ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:28

Baas boven baas :D
Op zich lijkt het me best leuk om idd van een binnenbak een PP te maken :)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:29

Even een vraagje aan de ervaren PP`ers.
Ik heb een grote kuubskist. Die gooien we elke dag helemaal vol (flink aan gestampt). Daarnaast krijgen ze ook elke dag nog een groot hooinet van Nicky`s vol. We hebben drie paarden een fjord, haflinger en andalusier.
Daarop een ijzeren rooster met mazen van 10x10. Deze mazen waren te groot ze aten de bak te snel leeg. Dus nu hebben we er een rooster overheen gemaakt zodat dat mazen 2,5x2,5 zijn. De eerste 3 dagen ging het goed en deden ze bijna 24 uur met het hooi wat ze kregen. Maar nu lukt dat niet meer. Ze krijgen om 19.00 uur hooi en de volgende dag om 11.00 uur is het op.
Ze trekken gewoon met volle kracht flinke grote plukken door de kleine mazen van het rooster heen.
i.v.m werk ben ik niet instaat om meerdere keren per dag te voeren, dus het zou erg fijn zijn als ze er langer mee doen. Meer hooi moeten ze ook niet hebben, dan groeien ze dicht. Het zou moeten kunnen met de hoeveelheid die zu nu krijgen want de eerste 3 dagen ging het ook goed.

Heeft iemand tips/ideeen om ze wat langer met het hooi te laten doen, door ze langzamer te laten eten.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:50

hier beetje het zelfde
eerste week ging het prima en nu gaan ze erg snel opeens
wil ook nog niet meer gaan voeren omdat ze overdag nog wat op de wei te knagen hebben
ga nu stro kopen, ga ik ze baaltje van geven per dag (zijn er wel 8;-)

flappie2 schreef:
Even een vraagje aan de ervaren PP`ers.
Ik heb een grote kuubskist. Die gooien we elke dag helemaal vol (flink aan gestampt). Daarnaast krijgen ze ook elke dag nog een groot hooinet van Nicky`s vol. We hebben drie paarden een fjord, haflinger en andalusier.
Daarop een ijzeren rooster met mazen van 10x10. Deze mazen waren te groot ze aten de bak te snel leeg. Dus nu hebben we er een rooster overheen gemaakt zodat dat mazen 2,5x2,5 zijn. De eerste 3 dagen ging het goed en deden ze bijna 24 uur met het hooi wat ze kregen. Maar nu lukt dat niet meer. Ze krijgen om 19.00 uur hooi en de volgende dag om 11.00 uur is het op.
Ze trekken gewoon met volle kracht flinke grote plukken door de kleine mazen van het rooster heen.
i.v.m werk ben ik niet instaat om meerdere keren per dag te voeren, dus het zou erg fijn zijn als ze er langer mee doen. Meer hooi moeten ze ook niet hebben, dan groeien ze dicht. Het zou moeten kunnen met de hoeveelheid die zu nu krijgen want de eerste 3 dagen ging het ook goed.

Heeft iemand tips/ideeen om ze wat langer met het hooi te laten doen, door ze langzamer te laten eten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:05

mengen met stro of stro onder in leggen?
Minder smakelijk of rijk hooi voeren? Blijkbaar hebben ze flinke knaagbehoefte :P

Die van mij hebben niet zo'n haast meer op het moment.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:16

hoe is t met de modder bij jullie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:22

kim1207 schreef:
hoe is t met de modder bij jullie?

Niet vloeken aub ;)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 08:41

Hoe bedoel je mijn paard heeftcwel wat droog maar verkiest dikke kogeldiepe smurrie
Ik vind t maar niks bANg voor t pezenwerk

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:46

@flappie: ik denk dat je paarden geleerd hebben om om te gaan met het nieuwe rooster. Ze kennen nu een truukje om het hooi er sneller uit te halen. Je kan zoals al eerder gezegd het hooi mengen met stro; zorgen voor grover hooi, of wel toch proberen om meerdere keren per dag te voeren.

Ik voer bijvoorbeeld s'morgens vlak voor ik naar mijn werk vertrek en s'avonds. Ik maak s'avonds het eten voor s'morgens al klaar. je zou bijvoorbeeld nog een paar hooinetten kunnen aanschaffen en deze s'avonds al mee vullen, maar pas s'morgens ophangen.

Misschien dat meerdere kleine bakken ipv 1 grote bak ook kan helpen. Ze zullen dan misschien meer rondlopen (om te kijken of het hapje van het andere paard niet lekkerder is) en waarschijnlijk duurt het ook langer. De laatste sprietjes zullen langzamer uit de bakken komen dan als de bak nog vol is.

Nog kleinere mazen lijkt me niet aangewezen want 2,5 is al behoorlijk klein. Meestal wordt 3cm als kleinste maat aangehouden.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:40

Die bij Maesberg zag er inderdaad erg glad uit! Ik zou de rubber (?) ondergrond vervangen door een flink gedeelte beton of stenen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:57

kim1207 schreef:
Hoe bedoel je mijn paard heeftcwel wat droog maar verkiest dikke kogeldiepe smurrie
Ik vind t maar niks bANg voor t pezenwerk

Ze verkiest wellicht de smurrie daar dat het plekje is waar de minste wind om haar oren waait?
Wind vinden paarden niet zo fijn: horen ze niet zoveel meer.
Mijn droge zandplek is derhalve strategisch "neergelegd" daar waar de minste wind waait = achter 10 meter hoge coniferen.
Pezenwerk zou ik niet zo bang voor zijn, tenzij ze er in volle rengalop doorheen jakkert.

Wellicht toch zand storten op het smurrieplekje? Is toch haar favoriete plekje klaarblijkelijk?

Modder nauwelijks hiero eigenlijk op zee-kleigrond. Maar de meeste hooi hang ik strategisch neer: op de bestrate gedeelte's zodat ze wat minder heen en weer lopen daar waar het rapper modderig zou kunnen worden. Hangt wel wat hooi op de modderige plekjes, maar niet zoveel.

En snel eten = over het algemeen dat hele fijne hooi, dat "baby-hooi" gaat idd 2x zo hard... en volgens mij ook makkelijker door 2.5 cm mazen heen te rukken?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:07

Praat me niet over de modder.... En hebben jullie gezien wat er nog aankomt?? Voor de regio Arnhem wordt voor aankomende dagen ruim 30 mm voorspeld op buienradar. Ze zitten er wel eens naast; duimen dat het nu ook zo is maar ik vrees het ergste. Als het waait zoals nu zijn mijn paarden 'bang voor de stal'. Die staat tussen de bomen en dat is eng. Dan moet ik het hooi wel in het weiland voeren met alle rotzooi van dien (kapotgetrapte bende en in de grond getrapt voer).

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:16

wuswa schreef:
Praat me niet over de modder.... En hebben jullie gezien wat er nog aankomt?? Voor de regio Arnhem wordt voor aankomende dagen ruim 30 mm voorspeld op buienradar. Ze zitten er wel eens naast; duimen dat het nu ook zo is maar ik vrees het ergste. Als het waait zoals nu zijn mijn paarden 'bang voor de stal'. Die staat tussen de bomen en dat is eng. Dan moet ik het hooi wel in het weiland voeren met alle rotzooi van dien (kapotgetrapte bende en in de grond getrapt voer).

Gaan ze de stallen niet in bedoel je dan? Of lopen ze er niet rondom?
Als ze er niet rondom lopen, wellicht iets van desensibiliseren met wapperend plastic? Hiero wappert overal expres wat plastic hier en daar: het gieren van de wind rondom bomen, daar malen ze niet meer om. Reageren ook niet meer op die rare fazanten in het struikgewas. Volbloeds zijn gedensibiliseerd ;-) maar in stal weigeren die arabieren ook hoor: beneemt hen het voor hen (vinden zij) noodzakelijke panoramaview wellicht???? Ze hebben iig een hekel aan om de stallen in te wandelen, bij ieder weertje.... doen ze dus absoluut niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:23

@Wuswa: kun je niet tijdelijk wat rubber matten in de wei leggen en daar op voeren??

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:32

Ze gaan inderdaad de stal niet in als het hard waait. Ook niet om hun ochtendmaaltje brok te halen.... Ik denk dat ze het niet fijn vinden om tussen de zwiepende bomen te staan; een soort natuurlijke reactie. Die kunnen namelijk omvallen. Zo verklaar ik het. Ze staan het liefste midden in het weiland dus ook niet aan de randen waar ook bomen staan.

@ DD: idd, dat zou een goed idee zijn. Ik had nog wat tegels liggen (ondingen in de stal) maar die gebruik ik om een soort voerplaats te maken in een wei die ik pas wil gaan gebruiken als het echt slecht weer wordt. Om die nou weer te verplaatsen (pfff zijn zwaar joh)....
Afbeelding
Ik ga gewoon MP en zo in de gaten houden en kijken of ik voor weinig iets kan kopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:34

Als je een hulphandje hebt kun je ze met 2 man op een kruiwagen tillen en dan rij je ze er zo naar toe :D
Bij mij is het niet zo groot dus ik sleep ze er meestal in mijn eentje naar toe. Maar het zijn idd zware dingen en ze pakken zo rot beet :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:40

wij hebben die zware grindtegels met steekwagentjes vervoerd, makkelijk, je hoeft bijna niet te tillen