Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

india

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:39

grootste voordeel is dat je niet hoeft te wachten op uitelkaar vallen, zoals bij nestjes en korrels,
je hebt meteen eer van je werk,
voor het effect van een halve zak bijstooien met hippo, had ik toch wel 2 zakken nestjes nodig, en dan moest ik nog een dag wachten tot het was verpulverd

en ze eten bij mij er echt niet van,
ik heb de andere halve zak bij de pony gedaan en dat ging ook goed

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:47

Dat lijkt mij dus ook een groot voordeel. Dat je geen korrels hoeft nat te maken om ze uit elkaar te laten vallen. Nestjes gebruik ik niet meer, heb nog 4 zakken liggen dus als er nog iemand in de buurt is die ze wil proberen?
Heb mijn verkoper hier al gebeld maar hij verkoopt het Hippo spul niet, helaas.
Mooi dat ze er niet van eten, ook al sta ik voor mijn alleseters niet in dat dit ook niet doen :9

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:55

Het verschil tussen Ecobodem en Strovan: de groote van de korrel (eb is groter), de snelheid waarmee het uit elkaar valt (sv sneller), de dikte van het bed (eb dikker ondanks dat de korrels langer heel blijven), de zak waarin het zit (eb in plastic vind ik fijner) en de mate waarin ze het eten (eb vinden ze lekkerder). Oh, en niet onbelangrijk: de prijs (eb veel goedkoper).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:03

Opeten + goedkoper=duurder + niet eten ??
Mileutechnisch durf ik geen uitspraak te doen over plastik versus papier-met-opdruk.
De snelheid van uit elkaar vallen vind ik wel belangrijk, maar een dik bed ook.
Verder vind ik het belangrijk dat de muizen er ook afblijven en dat verschil tussen Zeoliet en Strovan is opmerkelijk. De papieren zakken van SV bleven heel, terwijl de zakken Zeoliet die ik nu heb liggen al weer aangevreten zijn.

Dan ga ik me toch afvragen wát er in de Strovan zit (of juist niet meer zit) waardoor paarden én muizen het niet interessant vinden om te eten ??

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:05

Hoe word dit spul eigelijk bij elkaar gehouden?
En hoe 100% natuurlijk is dit eigelijk?

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:23

India,daar sluit ik me helemaal bij aan,ik heb niet de ervaring met korrels en nestjes,maar zie wel wat er gebeurt met de HippoGold,gelijk een lekker dik verend bed en geen gedoe met water,dus toch maar geen strokorrels voor ons,denk ik *D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:41

Tja... het blijft toch een kwestie van uitproberen en ervaren.. hetzelfde product kan bij het éne paard totaal andere resultaten geven bij het andere paard, dat zie ik wel bij mij thuis, er is soms geen peil op te trekken. Je hebt rommelaars, stalgravers, keurige bewoners, veelplassers, veelmesters.. en dan nog, zet een KWPNer van 175 op hetzelfde bed als een shet.. gewicht en beweging maakt al zoveel verschil.
Een kennis van mij heeft voor haar Arabieren potstallen - haalt dagelijks meermalen met de hand de mestballen eruit en heeft prima, frisse stallen. Ik dacht dat voor een van de paarden hier ook te proberen - nou, no such luck! Vijf grote balen stro erin, het was één, twee dagen een fijn bed en vanaf dag 3 werd het een stinkend drama..

Even off-topic: is Laddie soms een Hunter?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:28

DD: 5 euro per pak, net als de vorige vlaspakken die ze hadden. Was ook hetzelfde spul zei ze alleen in andere verpakking.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:29

@JennyK: das mooi :) Ben benieuwd of ze ook de korrels gaan doen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:32

ik ook! Volgende week moet ik weer heen en zal ik het weer vragen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:12

Ik vind de hippo gold fijn spul,het gekke is dat het nog steeds meer lijkt te worden(vraag me niet hoe dat kan).
Ik heb het nu alleen nog maar bij de konijnen en kippen in gebruik,maar ook bij de kippen schep ik regelmatig de poepjes er uit en dat gaat best fijn.
Ik ben benieuwd hoe het straks bevalt als de pony's een keer bij de stallen staan en de stallen gaan gebruiken.
Ik heb vandaag bij mijn draver geprobeerd of ze het wilde eten door haar een handje aan te bieden, en dat at ze wel op.
Ik weet niet wat ze doet als het op de bodem van haar stal ligt.
Zodra er genoeg gras in het weitje bij de stallen staat kan ik zien hoe de hippo gold bevalt als de pony's de stallen gebruiken.

Ik denk als de hippo gold hetzelfde zou kosten als de strokorrel dat ik het bij de hippo gold zou houden maar ik vind de prijs voor hippo gold een beetje aan de hoge kant.
De februarie aanbieding was goed te doen maar de echte prijs vind ik te duur!

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:54

Ik denk als de hippo gold hetzelfde zou kosten als de strokorrel dat ik het bij de hippo gold zou houden maar ik vind de prijs voor hippo gold een beetje aan de hoge kant.
De februarie aanbieding was goed te doen maar de echte prijs vind ik te duur![/quote]

granu [ Spring naar bericht ] Geplaatst: 12-02-10 07:35

Reacties: 3611
Bekeken: 40991

Om die prijs van 6 euro per baal te krijgen moet je in Zuid Duitsland minstens een volle lading afnemen

-->in februari heb ik er al op gewezen dat de prijs niet normaal was, vanuit Hongarije heeft men minder vrachtkost naar zuid Duitsland dan naar Nederland, en dan toch nog goedkoper kunnen verkopen in detail in Nederland dan per volle lading in Duitsland....

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:24

Van de week onze Fries op de HippoGold gezet,haar eerst een week lang elke middag een paar uurtjes in de stal Van Laddie gezet om langzaam te laten wennen.
Af en toe zag ik haar wat snabbelen,maar het ging prima.Toen na een week Laddies stal leeg gehaald ,en die van onze Fries en vervolgens het strooisel uit Laddies box verplaatst naar de andere box.Ik dacht,je weet maar nooit....Ook een halve kruiwagen aan natte plekken er aan toe gevoegd.
Toen ik het bed opschudde,verdwenen de natte plekken als sneeuw voor de zon,heel bizar.Onze Fries had alsnog een droog bed en geen nare geurtjes en ze eet niet van het strooisel.
De HippoGold bodem,ziet er nog geweldig uit en het paard heeft er heerlijk op gelegen,Ik heb maar een nadeel kunnen ontdekken,twee gepanneerde paarden.Voor mij niks anders meer,Ik heb voor 2 grote stallen per dag een kleine kruiwagen aan mest,ze hebben wel een uitloop,alleen Laddie mest wel eens in de paddock,Het scheelt veel gesjouw en het is veel minder werk,alledrie tevreden :D :D :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:54

De HG heeft samen met de oude korrels bij Boon ook een mooi bedje. Al heb ik wel nu de Zeoliet korrels onderop gegooid, want de muizen hadden één zak al voor de helft leeg laten lopen in het berghok ;(

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:59

wel jammer dat de volgende bestelling een stuk duurder wordt,
ik heb per jaar maar 2 of 3 bestellingen nodig,
en bij 3 pallets tegelijk is mijn lege stal zo vol ...............
heb het liever per 1 pallet,

morgen ga ik mijn stal weer omgooien en het natte eronderuithalen,
ik denk dat ik dit keer wel wat meer nat heb,
zal wel een hele zak moeten bijstrooien denk ik,

maar tot nu toe nog steeds heeeel tevreden

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:48

@laddie: waarom haal je je ene stal leeg dan?

Klinkt allemaal erg goed.

Blijft het ook goed bij paarden die veel lopen en plassen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:02

Mijn schattebol hoest weer sinds 2 dagen....baal, baal. Is het omdat het warmer wordt??? Maar iig gaat hij weer van de stro af.
Als ze eenmaal gevoelig zijn, gaat het dus nooit meer over....

Iemand onlangs nog Eco gekocht? Is de kwaliteit nog goed? Tussendoor was er wat mindere kwaliteit las ik, maar eco is dus hetzelfde als in Polen?? Lijkt mij eigenlijk wel logisch met al die Poolse vrachtwagens.... :+

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:20

russel schreef:
Mijn schattebol hoest weer sinds 2 dagen....baal, baal. Is het omdat het warmer wordt??? Maar iig gaat hij weer van de stro af.
Als ze eenmaal gevoelig zijn, gaat het dus nooit meer over....

Iemand onlangs nog Eco gekocht? Is de kwaliteit nog goed? Tussendoor was er wat mindere kwaliteit las ik, maar eco is dus hetzelfde als in Polen?? Lijkt mij eigenlijk wel logisch met al die Poolse vrachtwagens.... :+

Uit Polen? waarschijnlijk uit Tsjechie.
Op de website van granofyt staat dat ze met 9 verschillende producenten, gespreid over Tsjechie werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:22

O, Tjechie... :+ :D Voor mij hetzelfde, allemaal modder en karrensporen.... :D

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:49

Ik heb het gebruikte bed van Laddie aan onze Fries gegeven,omdat dat de grootste alles eter van de twee is en ze van een tweedehands bed niet teveel zal snoepen.
Inmiddels heb ik er weer wat schoon strooisel doorheen gedaan en het gaat prima,eten schijnt trouwens geen kwaad te kunnen.
En laddie heeft nu een heel schoon bed.Allebei de paarden zijn trouwens behoorlijke drentelaars ,ze lopen veel in en uit en plassen doen ze allebei op stal,Laddie gaat meestal na elke voerbeurt een dutje doen,lekker languit liggen in de stal op zijn nieuwe matras :Z

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:06

india schreef:
wel jammer dat de volgende bestelling een stuk duurder wordt,
ik heb per jaar maar 2 of 3 bestellingen nodig,
en bij 3 pallets tegelijk is mijn lege stal zo vol ...............
heb het liever per 1 pallet,

morgen ga ik mijn stal weer omgooien en het natte eronderuithalen,
ik denk dat ik dit keer wel wat meer nat heb,
zal wel een hele zak moeten bijstrooien denk ik,

maar tot nu toe nog steeds heeeel tevreden

ik haal mijn stal niet leeg, maar ik had vorige maand een dode pony dus 1 lege stal extra, en die stal gebruik ik als opslag stal,
dus met 3 pallets is de stal voor de helft gevult bedoelde ik

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:39

Was vandaag op een messe in rheinberg en daar vroeg ik of ze hippo gold hadden. Ze hadden wel strohmehl. bij deze linke de derde van ondere. Geinig is ook dat de dinkelpellets die ik jaren geleden eens geprobeerd heb er ook tussenstaan. Dit strohmehl is met een speciaal produkt bewerkt zodat de paarden het niet eten

http://www.einstreuprofis.de/index.php? ... 0a9de115f4

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:25

laddie en co genieten nog elke dag van hun frisse hippobed,na de maaltijden gaat mijnheer heerlijk languit gestrekt in zijn stal een dutje doen,ze snabbelen er af en toe een beetje van,maar dat is geen probleem en voor mij bijna geen werk om uit te mesten,heerlijk :z +:)+

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:29

Mooi dat het Hippobed nog steeds zo goed bevalt! +:)+
Hier gaan de korrelstallen nog steeds goed, lekkere losse bodems en goed van kleur. Er
lijkt geen eind aan te komen :+
Ik strooi nu 1 zak per week bij en dat gaat nog steeds goed.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:41

Fijn,dat het ook bij jou zo lekker gaat *D