het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 11:19

DubbelFun schreef:
Ik heb eigenlijk altijd met Mylers gereden, meestal de level 1-D en bij mijn andere paard 's winters wel eens een Mullen Barrel. Die heeft wat minder flex en wordt dan een stang.
Boon heb ik ooit geprobeerd bitloos te rijden, maar dat werd één grote snackpartij langs de randen en dubbel feest als ze een humoristische bui had.

Hahahaha ik zie dat laatste helemaal voor me :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:11

haha dat zie ik ryan ook nog wel doen :D

Hier is net paardenweegschaallimburg geweest.
Leuke meid die dat doet zeg!

En nu weet ik eindelijk eens wat mijn paarden wegen
Niet de meest charmante foto's maar toch.

Afbeelding
Ryan is 1,49 groot en weegt 508 kg

Afbeelding
En Abby 160 groot en 633 kg.

DubbelFun

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:17

Ik heb geen idee of dat 'mooi op gewicht' is ??

Ik meen dat Missy toentertijd iets van 410 woog en Boon 460 en die had ik beiden zwaarder gedacht.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:21

Fijn om te weten. Ik heb 30-9 een weegmoment bij de DA. Inclusief bloedcontrole.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:22

Ryan is netjes aan gewicht.
Abby mag wat kwijt.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 13:11

@DP Zij is ook een keer bij mij dit voorjaar geweest. Ze deed het erg fijn en ik ben blij dat ik nu weet wat ze ongeveer wegen, ook ivm laadvermogen trailer. De DA schatte mijn paard vorige week zo’n 120 kg lichter, en mijn IJslander zo’n 30-50 kg zwaarder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 14:37

Die had er dus duidelijk geen goed oog voor :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 14:52

En ook voor medicatie handig om te weten, hebben een keer op stal gehad dat paard voor 150 kilo te weinig medicatie kreeg en dus doodziek werd.

Kaat woog laatst 630 :') daar moet echt wel 50 kilo af maar ze doet ook geen kloot.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:15

DubbelFun schreef:

Oh wow, ik vind niet dat je dat zomaar kan zeggen. Mijn warmbloed heeft geen standaard KWPN afstamming. En als je dat niet weet dan zie je dat niet zomaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:06

Ik denk ook niet dat je naar afstamming moet kijken, maar hoe een paard er uit ziet; te vet of te mager is makkelijk te zien. Alles er tussen in wordt wat moeilijker, maar dan nog zijn er genoeg aanknopingspunten.

En wat Marjan zegt; als een DA verkeerd inschat kan dat grote gevolgen hebben.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:55

DubbelFun schreef:
Ik denk ook niet dat je naar afstamming moet kijken, maar hoe een paard er uit ziet; te vet of te mager is makkelijk te zien. Alles er tussen in wordt wat moeilijker, maar dan nog zijn er genoeg aanknopingspunten.

En wat Marjan zegt; als een DA verkeerd inschat kan dat grote gevolgen hebben.

Toch heeft afstamming er wel invloed op, kijk maar eens naar het verschil van de bouw van benen tussen warmbloeden en koudbloeden. Rondgeribt, bouw van de hals etc.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:36

Lynn_Nikita schreef:
Ongebroken, mijne heeft een bitfit sessie gehad met mij en alles wat bewoog vond hij niks en hoe minder beweging hoe fijner. Ik had juist altijd dubbelgebroken omdat dat zachte bitjes zouden zijn maar hij vond dat dus helemaal niks.

Die hoeven zijn hoefkanker, een hele agressieve bacterie die het gezonde weefsel kapotmaken en gaat woekeren , er een soort huttekase achtige substantie van maken. Is erg pijnlijk.
Vaak behandeld dmv prednison en uitsnijden , al dan niet in kliniek omdat de been afgeklemd moeten worden omdat het zo snel bloed.
Zij heeft dit al meerdere jaren, ook uitgesneden, in verband gestaan en kopersulfaat behandeling. Heel intensief. Maar omdat zij in een potstal stond en echt en viezerik is stond zij erna meteen weer in de bacteriën en nattigheid en was het dweilen met de kraan open.
Nu staat ze droog, ik krab 2 keer per dag uit, smeer in met kopersulfaat en zink en laat elke 4 a 5 weken de smid bijsnijden. Ook geef ik kruiden bij om ipv prednison van binnenuit te helpen.

Balko, kan het veulen niet eerst aan 1 paard gekoppeld worden en zo langzaam aan de groep in. Dan heeft ze al 1 vriendje

Aah ik dacht het te herkennen maar die grote horizontale scheur/ snee kon ik niet plaatsen.

Ik heb uiteraard aan eentje proberen te koppelen alleen hij ging meteen overal doorheen en kwam zo tussen verschillende koppeltjes.
Gaat nu super alleen tussen alles in en ga begin vd week opnieuw koppelen en dan met een hoog draadje ertussen dat hij kan vluchten if needed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 20:55

Die scheur was helemaal door, is gekomen omdat er totaal geen weefsel meer aan die kant van de hoef zat

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:26

Mijn boodschappenlijstje op Horse Event is zwaar mislukt, maar ik heb wel een leuke dag gehad.
Onder andere een fijne neckrope gekocht en Diekke fijn gereden

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:35

Hadden ze het niet? Of gewoon niets leuks? Ik heb eventueel wel een ongebroken bustrens voor je om te proberen? En eventueel ook de edix cresent 80cm

Moet woensdag toch in de buurt zijn

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:45

Het was er gewoon niet ;(
Heel lief, maar 65cm is echt lang genoeg. :o

Mijn eigen bit ligt te badderen in een bitteiniger, in de hoop dat ie dan weer functioneert.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:12

:') Hier ook het boodschappenlijstje zwaar mislukt.

Ik ging opzoek naar een hoofdstel zonder neusriem, fijne anatomische longeersingel en zocht eigenlijk nog een winderen bit (maar daar had ik al verwacht dat die er niet zouden zijn).

Ik kom thuis met foldertjes en proefzakjes voer en een zeepbar voor schimmels.

Des te min hebben we wel een super leuke dag gehad.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:39

DubbelFun schreef:

Ben ik het niet mee eens. Zet maar eens 10 paarden/pony's op een rij. Echt niet dat die ze allemaal op het juiste gewicht kunnen schatten. En wanneer vind jij het een acceptabele range dat ze mogen afwijken in geschat gewicht? Dierenartsen hebben ook gewoon een lijstje wat ze per leeftijd en per ras ongeveer zouden wegen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:44

De edix Crescent vond ik niet zo fijn. Heb een tribal singel voor mn 2 ronde paarden. Die is ook nog wel eens op MP ed te vinden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:56

manzano schreef:
De edix Crescent vond ik niet zo fijn. Heb een tribal singel voor mn 2 ronde paarden. Die is ook nog wel eens op MP ed te vinden.

Ik ben wel nieuwsgierig naar de edix crescent maar 80 cm is echt te groot.
Volgens mij heb ik nog een prolite narrow van 70cm, die moet ik nog eens passen op dit zadel.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 23:13

Ja dat is wel erg lang dan ja :=

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 03:32

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 07:38

Ik heb het daar wel eens met mijn zadelpasser over gehad, maar volgens hem is het helemaal niet zo’n probleem als je singel aan de korte kant is. Hij heeft zelf zowel zadels als singels ontwikkeld.

Ik heb een monoblad zadel, ik moet dus opletten dat mijn singel niet te lang is.

Ik kwam net op Marktplaats een mooie Lemieux anatomische singel tegen bij mij in de buurt. Eens kijken wat ik daar over kan vinden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:17

Singels blijft zoeken en testen. Ik heb voor mijn ronde merrie meerdere anatomisch gevormde singels geprobeerd en uiteindelijk ligt het nu het beste met een rechttoe rechtaan wintec singel.

Hier is van de week Femke Dölle langsgeweest om te sparren over inrichten van de wei en paddock.
Zij heeft tijdens het gesprek een suggestie gedaan wat inhoudt dat ons hele erf overhoop gaat en we alles omgooien maar wat dan wel het resultaat heeft wat we eigenlijk willen (paardengedeelte niet meer vast aan huis maar achter op erf, alles in verbinding met elkaar etc).
Toen ze het voorstelde zag ik allemaal beren op de weg maar na een nachtje slapen begreep ik haar praktische gedachte wel, en zeker de gedachte van een "buitenstaander" die een blik op je erf werpt.
Gisteren voorgesteld aan mn man, die ging ook enorm fladderen zoals ik in eerste instantie maar 's avonds trok dat al bij.
Ben benieuwd waar we zijn over een paar nachtjes slapen := :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:21

Ik heb een singel met een gevormde zodat die niet zo schuift op mijn ronde paard. Maar alles is proberen en per paard en zadel verschillend

Karin, ben benieuwd
Ik ben vooral aan puzzelen met meer bomen en struiken en welke en waar