[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:41

Volgens mij gewoon bezems. Maar zal eens een foto bij daglicht maken :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 09:55

Wij hebben DEZE borstels van Agradi, kost niks en blijft supermooi. Ze gebruiken ze graag. Wij hebben ze in de ingang van de schuilstal op de zijkant van de deurpost bevestigd. 2 op verschillende hoogtes en ze kiezen ook echt voor een bepaalde borstel, afhankelijk van welk onderdeel er jeukt. :Y)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 12:27

De heuvel is nu ook klaar.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 14:20

Leuk Tine10 zo te zien zijn de paardjes er ook blij mee.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:30

Heleboel gelezen in jullie topic, de eerste 50 pagina's en de laatste 20 om wat ideeën op te doen.
Wij verhuizen in september naar een perceel van zo'n 3400 m2. Hierop staan ook woonhuis, schuur etc.
Door huidige eigenaren is het stuk naast en achter de stal volledig bestraat. Een deel hiervan wil ik ook gaan gebruiken voor de paarden. Ook zijn er in het eerste deel van de schuur 2 openslaande deuren met daarachter een ruimte van 3,5 x 7,5 wat ik als inloop wil gaan gebruiken. In het andere deel van de schuur zitten 2 boxen, deze blijven ook. Want ik denk dat de paarden swinters 'snachts wel op stal gaan, en ivm veulens vind ik stallen in het begin ook wel erg handig. (onze ene merrie is echt een momzilla de eerste 3 week :+ )
Planning is om nog een overkapping naast de schuur te maken voor hooiopslag etc, misschien nog een gedeelte voor de paarden ook.

Idee was om de rijbak te halveren, paddock van 15 bij 17 vooraan en dan het achterste gedeelte inzaaien als grasland. Maar bij nader inzien wil ik niet dat mijn merries de hele dagen door moeten brengen op zo'n 250m2 paddock plus bestrating.
Zodoende kom ik uit op een ppd.

Doordat het perceel heel smal is, 17m breed gelijk achter de schuur en loopt uit naar zo'n 30 meter achter aan. Lukt het niet in de track helemaal rond te laten lopen, want dan wordt de rijbaan veel te smal.

Huidig perceel heeft een rijbak met vlokken van zo'n 70m lang, deze gaat sowieso gehalveerd worden. Maar dit hele stuk is ook gedraineerd. Daar achter nog paddocks van zo'n 40m die om gekeerde grond staan, en ook goed droog blijven dus.

Hierdoor kan ik al het zand houden als basis voor de tracks. En een gedeelte bak afgraven. Er zullen dan 2 weilanden komen (en dus aarde op moeten komen).

Foto's hoe het nu is, en hoe ik het in gedachten heb. Denken jullie dat dit praktisch/werkbaar is?
Ohja betreft 2 volwassen haflinger merries (moeder en dochter) en een veulen zal komend jaar ook aan blijven. Beide dames zijn drachtig voor volgend jaar. Maar er zal dan max 1 van de veulens blijven als de jaarling verkocht wordt. Dus max 3 pony's.

Verderop in de straat ga ik proberen grasland te huren voor de zomermaanden. Dus de eigen weide is bedoeld als snoepweides en voor als de veulens nog te klein zijn om mee over de weg te gaan.

Geel is paddock/track
Paars is bestrating
Blauw de rijbak en groen de geplande weilanden.
Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de hoeveelheid text :')

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:31

Ohja en ik zag een paar keer langs komen dat er gesleept wordt etc met een zitmaaier. Deze willen wil hier ook voor aanschaffen. Redden jullie je een beetje met een 20pk maaier?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:11

Is het per se noodzakelijk om de rijbak op je eigen terrein aan te leggen, of zou je ook in de bak van de buren (zo te zien?) kunnen rijden, of bijv bij een rijvereniging om de hoek?
Je zou dan wel een longeerbak combi paddock kunnen maken en hebt dan meer ruimte voor een track en wat snackweitjes en bijv wat eetbare planten en struikjes.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:13

Hilary schreef:
Is het per se noodzakelijk om de rijbak op je eigen terrein aan te leggen, of zou je ook in de bak van de buren (zo te zien?) kunnen rijden, of bijv bij een rijvereniging om de hoek?
Je zou dan wel een longeerbak combi paddock kunnen maken en hebt dan meer ruimte voor een track en wat snackweitjes en bijv wat eetbare planten en struikjes.

Er ligt al een goede eb en vloed rijbak, vind het zonde en te duur om die helemaal weg te halen. Daarnaast wil ik ook niet afhankelijk zijn van de rijbak van een ander. Hun paarden staan ook altijd Los in en om de bak trouwens. :)

De voorste paddock zou eventueel wel als roundpen kunnen, zodat er in de hoeken planten kunnen.
Schaduw is er langs het hele pad langs de rijbak dan door de eiken langs de weg. Wel ook weer een beetje eng ivm de processie rupsen
En als er een track komt dan blijft de paddock waarschijnlijk ook iets kleiner, zodat er meer ruimte achter de rijbak over blijft voor weide en track.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 22:21

Hanke, even gebaseerd op mijn zeer recente ervaring met hooi opslag, zorg dat je genoeg hebt :+

Ik had me een 'beetje' verrekend hoeveel baaltjes ik in mijn container kreeg. De halve schuilstal ligt nu dus ook deels vol met hooi :P

Vandaag even bezig geweest met de schuilstal zo dicht maken dat mijn aanstaande paard niet bij het hooi kan, en niet ergens een been of hoofd tussen kan steken in zijn deel van de schuilstal.

Afbeelding

Komende donderdag gaan we een deel van de track laten keren, daar groeit nu alleen maar brandnetel en acacia rotzooi en is niet gelijk.

Hoe diep hebben jullie het gele zand laten maken? De zwarte toplaag is ongeveer 40-50cm daar.

Verder gaan we het gras af laten schrapen op het pad waar de paddock roosters komen zodat we die kunnen leggen en vullen met zand. Gras gaat dan op een hoop als een mini heuvel.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 23:00

Haha oeps prairy!

De bestrating naast de schuur zal voor de helft opgevuld worden met midi balen, en boven de inloop zit een zolder waar ik kleine pakjes hooi wil bewaren. Dus ik hoop voor een jaar aan hooi kwijt te kunnen :')

Hoe ruim is jouw inloop nu? :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 08:22

Mooi Tine
Spannend Hanke

Wat betreft schuur borstels: Wij gebruiken gewoon bezems die 'op' geveegd zijn. Als ze mij te kort worden door het gebruik pakken we een nieuwe en schroeven de oude op een paal. Dan zijn ze nog lang zat voor de paarden. Zo breiden we de collectie al jaren uit. De paarden vinden het heerlijk.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 08:47

Prairy schreef:
Hoe diep hebben jullie het gele zand laten maken? De zwarte toplaag is ongeveer 40-50cm daar.

Verder gaan we het gras af laten schrapen op het pad waar de paddock roosters komen zodat we die kunnen leggen en vullen met zand. Gras gaat dan op een hoop als een mini heuvel.

Wij hebben tot 1.30 volgens mij laten graven. Maar ik kan me voorstellen dat dat per plek verschillend is hoe diep je moet. De loonwerker heeft dat voor ons bepaald (en dat heeft ie goed gedaan, wij zijn zeer tevreden :D ).

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:23

Misschien niet helemaal eerlijk, daar ik niet echt een pp hoef aan te leggen wat tracks en natuurlijke omgevingen betreft. Onze paarden staan winters dwz van oktober tot en met mei op ca. 3.5 hectare. In de zomer gemiddeld op 4.5 to 6.5 hectare, daar ik stukken kan opdelen naar behoefte.

Het perceel bestaat uit, bos (verschillende boomsoorten, struiken en gewassen ook een hoop blauwe bessenstruiken), weiland, `vlakke stukken gras`, stenen, heuvels en er loopt een beek doorheen. De beek geeft bij voldoende neerslag ook mogelijkheid om uit te drinken, daarnaast hebben we verschillende waterpunten. In de winter is dit 1, een dubbel verwarmde drinkbak van totaal 80liter.

Ook zijn we bezig met het bouwen van een schuilstal van 8x5m. Opzich hebben ze genoeg bos om beschutting te zoeken, maar in de winter is het wel fijn dat ze ook kunnen kiezen om op een niet besneeuwd stukje te staan. Daarnaast hebben we een rijbaan een een longeerring en ontelbare kilometers met bospaden.

Ook produceren we ons eigen hooi, we kunnen de boel 2x maaien en hebben dan genoeg voor 4 paarden onbeperkt. Na de laatste keer maaien laten we het gras opkomen en mogen de paarden daar ook nog grazen.

Afbeelding
De waterbak die in de winter verwand wordt.

Afbeelding
Uitzicht op de longeerring.

Afbeelding
De rijbaan

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hooi productie, we zijn hard op zoek naar een betaalbare pakjes draaier omdat ik graag baaltjes wil voeren. Dat hooi is toch anders dan dat je het inpakt al hebben we dit jaar ook kurkdroog hooi, dus ik ben benieuwd wanneer we de 1e baal openen.

Sfeer impressie van het deel waar de paarden lopen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op de achtergrond kun je de schuilstal in aanbouw zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mooier uitzicht vanuit het keukenraam kun je toch niet hebben?!

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb meerdere van deze ringen die gebruikt worden voor het voeren van hooi.

We hebben de in en uitgang naar stal en de voerplek volgegooid met houtsnippers daar het nogal een uitdaging is om die heuvel op en af te gaan als het geregend heeft -O-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oh en de winter brengt natuurlijk het nodige werk met zich mee..
Afbeelding

Dit is het gehele eigendom
Afbeelding

Er groeit hier allerlei moois :j
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door wendely op 26-07-21 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:40

Dat is in geen enkel opzicht eerlijk nee, maar wel SUPERTOF om te zien! :)) :)) :D Gaaf hoor!

Hoe gaat dat in de winter bij jullie met de sneeuw? Sneeuw in NL geeft na 3 dagen al ellende omdat het dan glad opvriest en zo. Hebben jullie daar last van? Kun je gewoon de bak met sneeuw rijden in de hele winter?

En wat leuk om de paadjes te zien die de paarden maken in het gras.

Hoe gaat dat in t voorjaar, veel modder of valt dat mee?
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 26-07-21 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:42

Wooow wat een ruimte Wendely. Ontzettend gaaf!

Wij hebben afgelopen zaterdag ook weer een hoekje erbij getrokken. Met een stukje met grind. Daar moeten nog bielzen of boomstammen omheen komen zodat ze het grind er niet uit lopen. De opsluitbandjes zitten iets te diep haha.
Afbeelding

De berg:

Afbeelding

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:04

Ingrid_92, het lijkt mij niet dat ze dit grind heel snel weglopen?

Ir111 schreef:
Dat is in geen enkel opzicht eerlijk nee, maar wel SUPERTOF om te zien! :)) :)) :D Gaaf hoor!

Hoe gaat dat in de winter bij jullie met de sneeuw? Sneeuw in NL geeft na 3 dagen al ellende omdat het dan glad opvriest en zo. Hebben jullie daar last van? Kun je gewoon de bak met sneeuw rijden in de hele winter?

En wat leuk om de paadjes te zien die de paarden maken in het gras.

Hoe gaat dat in t voorjaar, veel modder of valt dat mee?

Ja we zitten hier inderdaad met zo`n 5 tot 6 maand sneeuw, wij zitten op ongeveer 550m dus sneeuw is hier echt sneeuw. Ook hier dooit of regent het wel eens natuurlijk, dan kan het zijn dat de toplaag inderdaad ijs wordt. De paarden hebben sowieso winterijzers onder om glijpartijen te voorkomen, maar ook om sneeuwklompen onder de hoeven tegen te gaan. Mede door deze ijzers kan ik inderdaag gewoon longeren en rijden. We vrezen de wegen, bak en longeering zodat ze egaal en vlak zijn.

Ja de paarden zijn erg creatief wat dat betreft, in de winter ligt er dan ook niet 24/7 hooi ter beschikking want ik wil dat ze wel bewegen en hun eigen paden vrij houden in het bos. En als er constant eten ligt gaan ze natuurlijk niet aan de wandel.

In het voorjaar sluiten we het bos voor een paar weken zodat de boel enigzins droogt zonder dat ze alles kapot trappen. Als je mijn post nogmaals bekijkt zie je dat ik deze heb aangepast, we hebben houtsnippers gelegd op de plek die het ergste was wat blubber betreft.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:38

Wauw Wendely wat een paarden paradijs zo! <3

Ingrid was is het idee van zo'n grintbak? Gewoon voor een stukje textuur verschil of zijn er meerdere redenen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:45

Heerlijke ontwikkelingen maken jullie allemaal door zeg <3

Hier van het weekend de bak rechter getrokken:Afbeelding
En een luiwammes plaatje:

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:29

Wij hebben het eerste deeltje van onze hooi voorraad geleverd gekregen. Ik heb lekker 116 baaltjes heerlijk superpreciestetriskampioenachtig opgestapeld. Hopelijk komt donderdag de rest!

Het ruikt zo heerlijk! Ben helemaal blij. We hebben veel pech gehad met hooi (een stuk bedorven, een stuk waar glas in zat) dus we hadden de laatste 4 maanden steeds wisselende ladingen. Mooi hooi maar mijn pony verdraagt die wisselingen niet zo goed dus ik ben super blij dat we nu weer een mooie voorraad hebben. :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:47

Fijn dat het binnen is. Als het uit Tonden komt, het ruikt daar nog steeds erg fijn. Was genieten met de wandeling.

Wij zijn vandaag ons jonkie verloren….. 1 onderste weidebalk kapot, jonkie uit de wei, aangereden en dood……….

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:49

JEMIG! Belker! Wat verschrikkelijk!!! Kippenvel.
Jeetje wat rot zeg... bah. Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:49

Heel veel sterkte Belker, wat naar!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:51

Jemig wat heftig. Sterkte.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:00

Nah, dat is je eerste droom zeg. Sterkte!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:00

Oh nee Belker! Wat afschuwelijk. |( Heel erg veel sterkte. Hoe gaat het met de rest?