Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:NatasjavE schreef:
Ik vraag het me af.
Maagzweren onstaan door te weinig eten en stress(bij paarden die hiervoor gevoelig zijn.
Het lichaam maakt geen onderscheid tussen geen/ te weinig voedsel vanwege een slecht voerregiem of voedselschaarste in de natuur..
Dat gaat ook op voor stress. Stress vanwege verveling of vanwege barre omstandigheden. Het lichaam reageert hetzelfde.
Is dat onderzocht bij in het wild levende paarden?
ShamalArabs schreef:Solleke_Noah schreef:@ Gini: verschillen erin fokken in drie generaties (toch verschillen tussen wild - gedomesticeerd) lijkt me erg sterk. Er is al redelijk wat onderzoek naar gedaan (oa onderzoek om wilde vossen te domesticeren) en daar werden de eerste morfologische verschillen opgetekend na 10-12 generaties! En deze gedomesticeerde vossen na 12 generaties waren nog bij lange na niet te vergelijken met een tamme hond. Evolutie is een heel traag proces.
(lees stilletjes mee en vind dit wel een interessante discussie dus even inpikken)
Vossen zijn jagers dus meer voedsel = meer jagers. Paarden daarintegen zijn prooi, dus daar overleven de sterksten (en dat bepaalt het voedselaanbod voor de jagers weer). Dus het verschil in 3 generaties bij jagers zal niet of nauwelijks te merken zijn. Bij paarden of prooi in het algemeen wel, want dan hou je de zwakken in leven, waar ook mee gefokt wordt. Dus daar zou je in 3 generaties al meer verschil kunnen merken.
NatasjavE schreef:Een vriendin van mij staat op die stal.
Die is niet erg te spreken over de HIT actiefstal![]()
Geen aanrader zelfs.
Wel een zeer goede stal voor de stalpaarden.
Isegrim schreef:Misschien kan ze het zelf komen vertellen.Staat ze zelf ook in de hit? Want als er problemen zijn, zijn de eigenaars daarop gewoon aanspreekbaar.
Natuurlijk zijn er ook mensen die de hit als concept gewoon niks vinden. Maar in mijn ervaring ligt dat doorgaans aan die mensen.
Nikass schreef:Als je op je paard wilt rijden moet je zorgen dat hij daar fysiek op ingesteld is, dus door hem goed recht te richten onder andere. Als jij 1 of 2 x pw naar je paard gaat voor een buitenritje of een beetje rijden voor de lol krijg je dat denk ik niet goed voor elkaar. Misschien moet je er dan helemaal niet op gaan zitten.
Ik hou mijn paard graag in goede conditie door te rijden en weet dat als ik dat niet doe dat ze eerder klachten krijgt.
Dus om te doen of een (binnen) bak met goede bodem alleen maar voor de lol van de eigenaar is, daar ben ik het niet mee eens.
sweetsox schreef:Ten eerste krijg ze van mij geen eten maar van de stal eigenaar. Ten tweede als ik roep dan kom ze en mijn andere paard niet. Ten derde mijn paard is dol op mijn aandacht de aanhankelijkheid.
Ten vierde als ze niet dol op mijn aandacht is ren ( mijn dochter ging rijden en mam haar paardje van uit de paddock met bakken hooi) ze niet mee met het paard van mijn dochter om dan naar mij toe te komen inplaats van naar het eten te rennen.
[***] schreef:Staan ze ook, maar snap nog steeds niet wat dat te maken heeft met dag 1 niet weglopen en dag 5 naar me toe komen .. want het enige verschil tussen dag 1 en dag 5 is dat ik elke dag tussenin wat met hen gedaan heb, terwijl als ik een paar dagen niet geweest ben ik terug op dag 1 zit ... Dus snap echt niet wat de manier van houden daarmee te maken heeft .. In een enorme kudde op een enorme weide (waar ze niet zouden aarden, maar bon) zouden ze hetzelfde doen neem ik aan .. als ik interessant genoeg ben tijdens het werk toch .. Schat ik dingen verkeerd in dan merk ik dat nu ook hoor, dan lopen ze de volgende dag weg. Kan ik het weer gaan goedmakenIs wel fijn hoor, zo duidelijke paarden
Isegrim schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat mijn staleigenaar wat dat soort dingen betreft mijn paard nog wel eens beter zou kunnen kennen dan ikzelf.Zij zien hem immers de hele dag door.
Gini schreef:Misschien over waarom er altijd zo lijnrechte vergelijkingen gemaakt worden met wilde paarden. Dat paarden dieren zijn met bepaalde behoeften ga ik niet ontkennen, maar om die behoeften maar zo lijnrecht door te trekken vanuit de wilde paardenwereld, dat snap ik nooit.
Honderden, duizenden jaren fokken op eigenschappen die de mens wil zien en niet volgens het principe "survival of the fittest", moet toch iets gedaan hebben met de soort 'huispaard'.
Gini schreef:Isegrim schreef:Sorry, maar door dergelijke opmerkingen laat je merken dat je van biologie echt geen kaas gegeten hebt. Je overschat de invloed van de mens schromelijk.
Ik heb inderdaad geen masterdegree in de biologie. Ik wist niet dat dat een vereiste was.
Maar je hebt gelijk, de invloed van de moderne mens op de natuur is absoluut niet groot, een peulenschil.
Sees schreef:Gini schreef:Misschien over waarom er altijd zo lijnrechte vergelijkingen gemaakt worden met wilde paarden. Dat paarden dieren zijn met bepaalde behoeften ga ik niet ontkennen, maar om die behoeften maar zo lijnrecht door te trekken vanuit de wilde paardenwereld, dat snap ik nooit.
Honderden, duizenden jaren fokken op eigenschappen die de mens wil zien en niet volgens het principe "survival of the fittest", moet toch iets gedaan hebben met de soort 'huispaard'.
Paarden zijn pas een jaar of 6.000 gedomesticeerd en staan in vergelijking met de hond dus veel dichter bij de natuur...