Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:28

Ik zou zeggen, kom bij Vossenburg kijken. Dergelijke situaties zijn bij ons niet aan de orde. Iedereen kan altijd droog staan en er is niemand die niet aan de beurt komt met eten.

Ik denk dat hit actief zich goed leent voor mismanagement. Het is immers heel makkelijk om er nog maar een paar paardjes bij te gooien, valt niet zo op.

Bij de vorige hit waar ik stond stonden meer dan 40 paarden op hetzelfde aantal stations waar er bij Vossenburg 25 staan. En het verschil is dan ook enorm.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:31

Is vossenburg in Langeraar? Ben wel benieuwd, daar ben ik nog nooit geweest.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:32

Rhoon, vlakbij Rotterdam. Ze hebben geen site ofzo, maar er staan wel filmpjes op YouTube (onder andere van ons).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:37

Nikass schreef:
NatasjavE schreef:

Ik vraag het me af.

Maagzweren onstaan door te weinig eten en stress(bij paarden die hiervoor gevoelig zijn.

Het lichaam maakt geen onderscheid tussen geen/ te weinig voedsel vanwege een slecht voerregiem of voedselschaarste in de natuur..
Dat gaat ook op voor stress. Stress vanwege verveling of vanwege barre omstandigheden. Het lichaam reageert hetzelfde.

Is dat onderzocht bij in het wild levende paarden?

Het eerste of het tweede? :)

Het tweede is een wetmatigheid. Het lichaam maakt geen onderscheid tussen cortisol wat vrijkomt door stress uit verveling of cortisol wat vrijkomt door stress in het wild.

Het eerste is niet onderzocht maar we weten van bijvoorbeeld Ooseven nakomelingen dat ze vaker luchtzuigers zijn. Luchtzuigen is een zeer duidelijk symptoom voor het aanwezig zijn van een maagzweer.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:44

_Nelleke_ schreef:
Is vossenburg in Langeraar? Ben wel benieuwd, daar ben ik nog nooit geweest.

Nee vossenburg in Langeraar is zeker weten geen hit actief :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:47

Isegrim schreef:
Rhoon, vlakbij Rotterdam. Ze hebben geen site ofzo, maar er staan wel filmpjes op YouTube (onder andere van ons).

Een vriendin van mij staat op die stal.

Die is niet erg te spreken over de HIT actiefstal :\
Geen aanrader zelfs.

Wel een zeer goede stal voor de stalpaarden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:50

ShamalArabs schreef:
Solleke_Noah schreef:
@ Gini: verschillen erin fokken in drie generaties (toch verschillen tussen wild - gedomesticeerd) lijkt me erg sterk. Er is al redelijk wat onderzoek naar gedaan (oa onderzoek om wilde vossen te domesticeren) en daar werden de eerste morfologische verschillen opgetekend na 10-12 generaties! En deze gedomesticeerde vossen na 12 generaties waren nog bij lange na niet te vergelijken met een tamme hond. Evolutie is een heel traag proces.

(lees stilletjes mee en vind dit wel een interessante discussie dus even inpikken :o )

Vossen zijn jagers dus meer voedsel = meer jagers. Paarden daarintegen zijn prooi, dus daar overleven de sterksten (en dat bepaalt het voedselaanbod voor de jagers weer). Dus het verschil in 3 generaties bij jagers zal niet of nauwelijks te merken zijn. Bij paarden of prooi in het algemeen wel, want dan hou je de zwakken in leven, waar ook mee gefokt wordt. Dus daar zou je in 3 generaties al meer verschil kunnen merken.

Waar baseer je dit op? De vossen in dit experiment (farm fox experiment) zijn heel sterk onderworpen aan artificiële selectie. Het ging niet om een natuurlijke situatie he!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:59

NatasjavE schreef:
Een vriendin van mij staat op die stal.

Die is niet erg te spreken over de HIT actiefstal :\
Geen aanrader zelfs.

Wel een zeer goede stal voor de stalpaarden.

Dan ben ik benieuwd wat haar argumenten daarbij zijn, want ik wil daar echt nooooooit meer weg. Zou werkelijk geen enkel verbeterpunt kunnen noemen. Alles wordt tot in de puntjes onderhouden, het voer is van hoge kwaliteit, er is een strikte limiet op het aantal paarden en in de zomer hebben ze er een enorme dijk bij. Voor mij blijft er niets te wensen over.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:04

Ik weet niet meer wat haar argumenten zijn. Zal het haar eens vragen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:09

Misschien kan ze het zelf komen vertellen. :P Staat ze zelf ook in de hit? Want als er problemen zijn, zijn de eigenaars daarop gewoon aanspreekbaar.

Natuurlijk zijn er ook mensen die de hit als concept gewoon niks vinden. Maar in mijn ervaring ligt dat doorgaans aan die mensen. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:11

Isegrim schreef:
Misschien kan ze het zelf komen vertellen. :P Staat ze zelf ook in de hit? Want als er problemen zijn, zijn de eigenaars daarop gewoon aanspreekbaar.

Natuurlijk zijn er ook mensen die de hit als concept gewoon niks vinden. Maar in mijn ervaring ligt dat doorgaans aan die mensen. :D

Nee ze wil haar paard niet tussen hebben. Natuurlijk ligt aan de persoon in kwestie die het niets vindt of juist wel. Verschil van inzicht.

Nee ze is niet veel te vinden op bokt. Zal het waarschijnlijk niet zelf komen vertellen :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:37

Nikass schreef:
Als je op je paard wilt rijden moet je zorgen dat hij daar fysiek op ingesteld is, dus door hem goed recht te richten onder andere. Als jij 1 of 2 x pw naar je paard gaat voor een buitenritje of een beetje rijden voor de lol krijg je dat denk ik niet goed voor elkaar. Misschien moet je er dan helemaal niet op gaan zitten.
Ik hou mijn paard graag in goede conditie door te rijden en weet dat als ik dat niet doe dat ze eerder klachten krijgt.
Dus om te doen of een (binnen) bak met goede bodem alleen maar voor de lol van de eigenaar is, daar ben ik het niet mee eens.

Nikass, dit ben ik niet met je eens ;) een paard heeft sowieso minder te lijden als je er niet op rijdt. Minder gebruikersschade zeg maar. Ik denk dat er maar weinig ruiters zijn die door het rijden niet enige (zij het lichte) schade toebrengen aan hun paard. Daarbij is goed rechtrichten ook een kunst én daar heb je geen bak voor nodig ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:38

sweetsox schreef:
Ten eerste krijg ze van mij geen eten maar van de stal eigenaar. Ten tweede als ik roep dan kom ze en mijn andere paard niet. Ten derde mijn paard is dol op mijn aandacht de aanhankelijkheid.
Ten vierde als ze niet dol op mijn aandacht is ren ( mijn dochter ging rijden en mam haar paardje van uit de paddock met bakken hooi) ze niet mee met het paard van mijn dochter om dan naar mij toe te komen inplaats van naar het eten te rennen.

Dol op aandacht zijn staat niet gelijk aan nodig hebben...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:41

[***] schreef:
Staan ze ook, maar snap nog steeds niet wat dat te maken heeft met dag 1 niet weglopen en dag 5 naar me toe komen .. want het enige verschil tussen dag 1 en dag 5 is dat ik elke dag tussenin wat met hen gedaan heb, terwijl als ik een paar dagen niet geweest ben ik terug op dag 1 zit ... Dus snap echt niet wat de manier van houden daarmee te maken heeft .. In een enorme kudde op een enorme weide (waar ze niet zouden aarden, maar bon) zouden ze hetzelfde doen neem ik aan .. als ik interessant genoeg ben tijdens het werk toch .. Schat ik dingen verkeerd in dan merk ik dat nu ook hoor, dan lopen ze de volgende dag weg. Kan ik het weer gaan goedmaken :+ Is wel fijn hoor, zo duidelijke paarden :Y)

Ik denk dat het best kan zijn dat paarden ander gedrag vertonen op het moment dat ze in een kudde staan of alleen of met één ander paard...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:42

Isegrim schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat mijn staleigenaar wat dat soort dingen betreft mijn paard nog wel eens beter zou kunnen kennen dan ikzelf. :D Zij zien hem immers de hele dag door.

Ik denk inderdaad dat dit in het geval van een goede stalhouder zo is ook al houden we onszelf graag iets anders voor :o.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:43

Gini schreef:
Misschien over waarom er altijd zo lijnrechte vergelijkingen gemaakt worden met wilde paarden. Dat paarden dieren zijn met bepaalde behoeften ga ik niet ontkennen, maar om die behoeften maar zo lijnrecht door te trekken vanuit de wilde paardenwereld, dat snap ik nooit.
Honderden, duizenden jaren fokken op eigenschappen die de mens wil zien en niet volgens het principe "survival of the fittest", moet toch iets gedaan hebben met de soort 'huispaard'.

Paarden zijn pas een jaar of 6.000 gedomesticeerd en staan in vergelijking met de hond dus veel dichter bij de natuur...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:57

Nikass schreef:
Ik denk dat je gelijk hebt Isegrim :j

Je hebt inderdaad helemaal gelijk Isegrim inzake wilde paarden :j.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:59

Gini schreef:
Isegrim schreef:
:') Sorry, maar door dergelijke opmerkingen laat je merken dat je van biologie echt geen kaas gegeten hebt. Je overschat de invloed van de mens schromelijk.

Ik heb inderdaad geen masterdegree in de biologie. Ik wist niet dat dat een vereiste was.
Maar je hebt gelijk, de invloed van de moderne mens op de natuur is absoluut niet groot, een peulenschil.

Het is geen vereiste maar dan is het misschien niet handig om sommige beweringen als waarheid te verkopen :o.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:01

Sees schreef:
Gini schreef:
Misschien over waarom er altijd zo lijnrechte vergelijkingen gemaakt worden met wilde paarden. Dat paarden dieren zijn met bepaalde behoeften ga ik niet ontkennen, maar om die behoeften maar zo lijnrecht door te trekken vanuit de wilde paardenwereld, dat snap ik nooit.
Honderden, duizenden jaren fokken op eigenschappen die de mens wil zien en niet volgens het principe "survival of the fittest", moet toch iets gedaan hebben met de soort 'huispaard'.

Paarden zijn pas een jaar of 6.000 gedomesticeerd en staan in vergelijking met de hond dus veel dichter bij de natuur...

Dat maakt nog niet dat natuurlijke omstandigheden zo ideaal zijn voor een paard (waar alles gedaan wordt om te overleven, zelfs spel is gewoon oefening op vechtpartijen) of dat men een paard geen comfort mag bieden omdat het "onnatuurlijk" is...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:06

Lusitana, een stal is geen comfort voor een paard. Dat maken wij er van ;). Ik gaf dit alleen maar aan omdat er altijd geroepen wordt dat onze paarden niet te vergelijken zijn met wilde paarden terwijl die vlieger dus niet op gaat...

Zo ik ben weer bijgelezen ;).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:17

Nee, geen comfort? Waarom moet er dan in elke wei een schuilstal komen?

Waarom schuilen sommige paarden?
Waarom blijven sommige paarden uit de zon in de zomer?

Denk je dat ze het lekker vinden om lekgeprikt te worden door insecten?
Rainrot te krijgen?
Met artrose in de kou te lopen?

Ik snap heus wat je bedoeld en er is een fijne lijn tussen onnodige "vertroeteling" en comfort, maar een stal kan wel degelijk als comfortabel ervaren worden.

Ik heb een paard gehad en nu een pony die als ze de keuze krijgen, niet de regen in gaan.
en de pony doet het nu alleen omdat hij niet van zijn kudde gescheiden wil worden en de anderen hebben er minder moeite mee. En het leuke is dat je het dan ook nog heeft over een Pottock, die in Frankrijk gewoon in het wild gehouden worden... Maar hij is van de bonte soort, die vroeger ooit "besmet" is geraakt met andere rassen, misschien heeft dat er iets mee te maken.
Deze zelfde pony vindt overal voedsel in (eikels, kastanjes, bramen) en wordt daar, in tegenstelling tot de Garrano en Spanjaard, moddervet van. Ik zit met mijn handen in het haar want hij kan duidelijk niet natuurlijk gehouden, hij vindt teveel voedsel en ik heb niet eens weidegrond!

(achteraf typos verwijderd)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-12-13 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:21

Lusitana, je begrijpt het verschil tussen een stal en een schuilstal neem ik aan toch wel?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:24

Jullie maken een punt van dat deurtje en keuzes. Ik niet in deze. Waar het om gaat is dat een paard wel degelijk comfort kan zoeken/ervaren en dat we dat dus ook kunnen bieden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:26

Ik maak geen punt van dat deurtje, een schuilstal en een stal ZIJN gewoon niet hetzelfde ;).

Met comfort bieden heb ik ook geen probleem maar veel mensen bieden vooral veel comfort aan zichzelf ten koste van het paard...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:28

Jouw stelling was "een stal is geen comfort voor het paard" dáár ben ik even op in gegaan... ;)