Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:08

ik heb er inderdaad ook al vaker over nagedacht om een padockparadise te maken.. maar mn weide is helaas iets te klein :(

Soraya85

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:39

Hoe groot is je weide dan bello2005?
Het hoeft niet groot te zijn namelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:49

@Unseen : het was ook niet positief bedoeld :)
Téveel McD is tenslotte voor onze gezondheid ook niet zo best :D

@bello2005 : het hoeft niet groot te zijn, zolang ze maar meer moeten lopen.'

Ik zit op zandgrond en ik heb de PP nu ook dicht. Véél te veel blad en met die nattigheid wordt het idd een sompboel.
Overigens is mijn ouwetje nu ook aan de dunne, puur van het blad ;(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:18

Buitenzinnig schreef:
Ik denk dat 2 meter een beetje smal is wanneer er een Belgje doorheen moet. Ik heb mijn paden best breed (3,5 tot 4 meter) Dus ik zou zeggen 3 meter minimaal. De hoeken afronden, zodat ze geen haakse bochten hoeven te lopen als ze rennen. Verder is het prima, ook al hebben ze ergens ruzie over, kan de ander altijd nog weg en wordt niet in een doodlopend stukje gevangen. Ik zou ook minimaal 2 eetplekken proberen te maken, zodat weggejaagd paard altijd nog ergens anders terecht kan. Je kunt nog meer plannen en tips vinden op http://www.paddockparadijs.nl

Hier zijn ze ook 4 meter, maar als ik volgend voorjaar de boel ga aanpassen worden ze een stuk smaller (denk ook richting 2 meter). Op 4 meter blijven de pony's (D maat) teveel op de verkeerde plekken hangen, mesten ze overal en ploegen ze het hele pad om. Gras staat er toch niet meer, maar een smal pad stampen ze makkelijker aan en als ze er niet blijven hangen blijft de wortelmat beter in tact en het pad hopelijk steviger. Pad is nu dus ivm nattigheid afgesloten. Zie er al wel weer plukjes gras opkomen, dus ben benieuwd wat het voorjaar brengt.

Zorg er wel voor dat ze elkaar nergers klem kunnen zetten en geef ze een reden om het hele pad af te lopen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:16

Dyonne schreef:
Wat ik me afvraag, zijn er eigenlijk mensen hier die een Paddock Paradise hebben en op een grond wonen waarbij pony's absoluut niet in de wei kunnen in wintertijd?
Zelf woon ik onderbemalen veengrond. We hebben het weiland wel gedraineerd. Vorig jaar stonden ze er noodgedwongen iets langer nog op in het najaar, dan staan ze gewoon tot de kogels in de bagger.

Nu voor de winter lopen ze in de rijbak. En daarnaast heb ik een soort van winterpaddock gemaakt. Verhard met betonplaten zodat ze droog kunnen staan. Gewone stoeptegels waarover ik vaak lees zou hier ook niet blijven liggen, dat zakt gewoon weg.

hier behoorlijk kleiachtige grond.
vorige winter heb ik ze gewoon op de weide gelaten met een paar hooinetten.
ze hebben de hele boel grondig kapot gelopen, er is bijna geen sprietje gras meer teruggegroeid 8-)
ze stonden tot aan hun kogels in de modder, maar rondom de netten was een stukje primitief bestraat (net genoeg om het voorjaar te halen) en in de zandpaddock/rijbak en de schuilstal konden ze ook droog staan.
dit jaar is het nog erger :o
ik heb een paar weken geleden al moeten beslissen om de geen hooi meer te voeren op het pad, en de weide (= kale vlakte) tijdelijk weer open te gooien om daar op de droogste plaatsen hooi te voeren.
ik wacht op de levering van een paar hooibakken zodat ik in de zandpaddock/rijbak kan voeren.
het pad laat ik open zodat ze een sprintje kunnen trekken als ze dat willen (ze schijnen het wel grappig te vinden als de modder rond hun oren spat := ), maar ik wil niet dat ze tot hun kogels in de modder moeten gaan staan om te eten :n

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:18

we hebben de ruimte, dus ik ben toch van plan om dit te doen!
alleen nog even ons pap lief aan kijken :Y)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:35

hier ook veengrond.
maar de tegels blijven goed liggen, heb wel grote tegels.

heb ook stuk met betonplaten.
en verder dus wei.
wel nat maar op zich valt het me niet tegen als ze maar genoeg ruimte hebben.
bij de stukken waar ze de wei in en uit gaan is het nat maar goed dat trekt in voorjaar wel weer bij.

wil volgend jaar het pad met van die hitactief tegels gaan doen.
en ook nog deel zand als rol plek / paddock.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:04

Hier blijft niets liggen helaas, we moeten ook elke keer ophogen omdat de grond/zand ook wegzakken.
Tegels was dus geen optie. We hebben nu wel stuk aangelegd met voldoende zand eronder en dan de betonplaten. Benieuwd hoe lang die blijven liggen. Zullen in de toekomst ook wel omhoog gehaald moeten worden.

Mijn jonge pony liep vorig jaar meer richting het oosten (Utrecht/Brabant) lekker op zandgrond. En daar konden ze gewoon de hele winter buiten staan op het gras.

Dit was mijn eigen weide in het najaar vorig jaar (laatste dag dat de pony's er nog opliepen). Dan is het nog niet eens winter.
Afbeelding
Hier een pad aanleggen zou gewoon helemaal kapot gelopen worden. Dat wordt het in de zomer al als het nat is. Ik laat ze altijd via strookbegrazing erop, en met zo'n natte zomer als dit jaar krijg je dan al kapot gelopen stukken. Zo was het nu in augustus al weinig meer. En hebben ze in september al niet meer op het gras gelopen op enkele uurtjes na per dag.

Een Paddockparadise blijft mij wel trekken. Maar een pad rondom beschikbaar maken betekent toch verharden en dat wordt te kostbaar. :o
Gelukkig hebben ze nu wel lekker de ruimte ondanks de winter.
800 vierkante meter zandbak, en dan nog een verhard deel van meer dan 75 vierkante meter.
Van de zomer mogen ze natuurlijk ook weer het gras op. En misschien dat ik dan wel met stroompaaltjes een pad kan maken voor tijdelijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:10

Doordat het de hele maand augustus geregend heeft is het hier nu ook niet echt te doen op de wei. Ik zit op "veen op zand/leem".
1 van de paarden, de drukste, is verhuisd, dus heb het tot nu toe kunnen rekken, maar ze zakken heel erg ver weg, zelfs in stap. Als je de gaten dicht stampt dan sopt ze grond en komt het water boven.

Mijn pad heb ik afgesloten, gebruik het droogste/hoogste pad nu sinds vandaag om ze nog wat te laten grazen op kleine individuele graspaddockjes en mijn oude pony mag, als de andere 2 weer in de paddock staan, nog wat langer op het pad lopen en komt zelf weer richting paddock als hij uitgegeten is.

Ik moet, om mijn pad te kunnen gebruiken in de winter, de boel verharden/verstevigen of om laten zetten/ophogen met zand.
Naar de stallen is al een verhard pad, vandaar dat ik dat straks als eerste er bij wil betrekken, maar ik wil graag ook nog een track rondom een deel van de wei bruikbaar laten maken in de toekomst.

Iemand ervaring met weide laten draineren op veengrond? Om de hoeveel meter is verstandig? En wat is het resultaat? Wordt de grond echt steviger in de natte periode en blijft de wei dan bruikbaar?
Ik overweeg de eerste 1/2 tot hele ha te laten draineren in de toekomst.
Het voorste deel moet met onderbemaling (net als de bak, met behulp van pomp met vlotter), het achterste deel is hoger en zou op de sloot kunnen.

Bij het voorbeeld van die lange smalle wei zou het een optie kunnen zijn om niet over de hele lengte een track te maken, maar slechts aan 1 kant, en bijvoorbeeld halverwege oversteken. Dan is de track korter en houd je meer wei over.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:22

Ik heb geen idee waar je woont.
Hier is alleen drainage niet voldoende om ze op de wei te laten, en zou zeker niet voldoende zijn om een looppad op te maken.
Hier is het overigens om de drie meter gedraineerd.

Wat mij persoonlijk ook wel aanspreekt is bijvoorbeeld als je een pad hebt van vier meter breed, dan 1-2 meter breed te verharden op één of andere manier. Dat die in elk geval droger blijft. Dan kunnen ze zelf kiezen. En ik heb hier al gezien dat pony's hier erg voor droge voeten kiezen. Zelfs het natte zand vinden ze niet fijn. ;)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:27

is er iemand bekend met die zwarte matten/tegels van hit actief die waar het gras door heen groeit?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:35

ik heb een hit actiefstal in Arnhem gezien met die matten, maar vond het geheel er behoorlijk glad uitzien, dit was in een paddock met veel paarden dus groeide ook geen gras tussendoor

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:40

Ik in Zuid-Oost Friesland. Veengebied ;) aan de turfroute :P

Ik heb bij Stal Mansour in Arnhem de roosters gezien, en nog een hit-actief stal in Gelderland bij Tubbergen?
Bij Mansour trok het water op den duur niet meer goed weg door de roosters en hebben ze het zand er af geschraapt. Gaat erg stinken in een paddock met zoveel paarden die er 24/7 in staan.

In die andere stal lag er nog een dikke laag grof zand op, en dat was nog vrij nieuw. Lag er netjes bij.

In mijn oude woonplaats hebben ze met vergelijkbare roosters een parkeerplaats gemaakt. Daar zie je dat je bij zachtere ondergrond wel spoorvorming krijgt, het gaat bobbelen en verzakken op sommige plekken als daar de ondergrond minder stevig is. Er groeide daar wel wat gras doorheen. wel kon je duidelijk de randen/ribbel van de roosters zien en voelen. Voelde wat glad aan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:46

Wij hebben ze ook en vinden ze geen succes. Nu in de winter is het een grote drapzooi en halen we het zand er weer af. Er staan nu gewoon plassen water op want onder de tegels in het grind is het nu niet doorlatend meer. De tegels vinden de paarden niet prettig om op te lopen. Alle 4 niet.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:43

DubbelDun schreef:
@Unseen : het was ook niet positief bedoeld :)
Téveel McD is tenslotte voor onze gezondheid ook niet zo best :D

Nee precies. :') Maar ik ben dan ook zo'n extreem geval dat NOOIT een McDonalds binnen zal gaan. :n

Wij wonen in Zuid-Oost Drenthe, en de paarden kunnen hier gelukkig in de winter nog wel het land op. We kunnen ook afwisselen met stukken weide, zodat dit stuk weer rust kan krijgen als het droger wordt. Alleen op dagen dat het erg hard regent, staan ze alleen in de bestraatte paddock. :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:36

thanks dan is dat geen optie.
dan in voorjaar maar bestraten.
is stuk van 4 breed en 55 lang.
lekker klusje.

wat voor zand hebben jullie in de paddock?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:26

Fojoe die hooibakken wat is dat precies? Ik ben op zoek naar iets om het hooi in te doen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:40

ik heb gewoon 2 palletbakken besteld waar ik hooinetten in ga leggen :D
een rooster erop is heel mooi, maar ik heb niet echt de tijd om er eentje in elkaar te knutselen :o

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:28

Maar op zich, als het weer net zo'n winter wordt als vorig jaar.... is komende winter grotendeels toch bevroren weiland-grond. Geen modder-issue dan ;-)
En klei = inderdaad veel modder. Oplossing hier is heel, heel veel -liefst geel- zand. Vrijwel altijd droog.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:58

ik hoop ook op een heel strenge winter 8-)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:12

liever hele lage temperaturen dan veel regen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:45

Het moet eerst een tijdje droog zijn (dan kan alles goed drogen) en dán pas mag het gaan vriezen :)
De bovenlaag blijft dan mooi zacht nl omdat er geen vocht in zit. Dat houdt voor de paddocks in dat ze niet keihard worden en minder pijnlijk voor gevoleige voetjes :)
Je kunt dan ook de bovenlaag goed glad houden ipv de keiharde bevroren klompen die je na regen gevolgd door vorst hebt.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:51

Dat is zeker waar! Ik heb vast eens stukje paardvrij, hier is het nu egaal. Als het dan gaat vriezen, hebben ze igg ook een vlak stuk. Kunnen ze kiezen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:53

Daarom hou ik de PP ook gesloten als het nat is, dan blijft ie mooi vlak. Vorig jaar met de sneeuw hebben ze daar ook kunnen lopen nadat ik de boel sneeuwvrij had gemaakt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:11

Delphi2 schreef:
ik heb een hit actiefstal in Arnhem gezien met die matten, maar vond het geheel er behoorlijk glad uitzien, dit was in een paddock met veel paarden dus groeide ook geen gras tussendoor

de maesberg of mansour?